Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاظم دارابی، راوی «نقاشی قهوه‌خانه» متنی را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده و نسبت به مهری‌ها گلایه کرده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» نوشته محسن کاظمی یکی از کتاب‌های مهم و جنجالی است که در سال 1397 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

این اثر به بیان خاطرات کاظم دارابی، دانشجو و تاجر ایرانی مقیم آلمان و از متهمان اصلی حادثه تروریستی رستوران میکونوس یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ قضائی آلمان در شهریور 1371 می‌پردازد که منجر به کشته شدن تعدادی از رهبران حزب دموکرات کردستان ایران گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب با نگاهی جستجوگرایانه، روایتی تازه از این واقعه به دست مخاطب می‌دهد. 

یکی از نکات قابل توجه در این کتاب، روایت دست اولی است که در آن به مخاطب ارائه شده است. از زمان وقوع حادثه میکونوس تا امروز، افراد زیادی از زاویه دید خود به ماجرا نگریسته‌اند اما در این کتاب، خود کاظم دارابی به عنوان یکی از متهمان اصلی این واقعه آن چیزی را که دیده، شنیده و حتی تحمل کرده است را در کتاب نقاشی قهوه‌خانه بیان کرده است. 

نکته جالب توجه این است که روز گذشته مراسم نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» برگزار شد و هیچ نامی از محسن کاظمی حتی در میان نامزدها نبود. کتاب‌های: خاطرات جواد منصوری، خاطرات احمد احمد، خاطرات مرضیه حدیدچی دباغ، خاطرات عزت شاهی، یادداشت‌های سفر شهید صیاد شیرازی از جمله کتابهای این نویسنده توانمند است.

حال سوال جدی اینجاست که میزان و معیار انتخاب این جایزه بر چه اساسی بوده است؟

کاظم دارابی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده از بی‌توجهی‌ها نسبت به این کتاب گلایه کرده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است: 

بعد از گذشت دو سال از انتشار کتاب نقاشی قهوه‌خانه (خاطرات کاظم دارابی - متهم دادگاه میکونوس)، رسانه‌ها، مراکز و نهادهای مطالعاتی و تحقیقاتی داخل کشور همچنان اصرار بر ندیدن کتاب دارند و می‌خواهند از کنار آن با سکوت بگذرند، می‌توان ایشان را در سه دسته تقسیم‌ کرد:

1- هراس از انصاف به متهم اصلی میکونوس

2- عناد به جمهوری اسلامی ایران و همراهی خاموش با اپوزیسیون

3- نبود درک و شناخت از ماجرای میکونوس و محتوای کتاب

دسته اول کسانی هستند که بیم دارند با اطلاع‌رسانی از مظلومیت فردی که بیش از 15 سال بی‌گناه در زندان‌های آلمان عمرش را سپری کرد، به طرفداری از انقلاب با انقلابی‌گری متهم شوند. ایشان می‌خواهد دیپلمات باشند، نه انقلابی. آنها گرچه از حقیقت میکونوس به واسطه محتوای کتاب آشنا هستند، اما نمی‌خواهد موقعیت و ژشت روشنفکری، با مواضع سیاسی خود را در جهان به خطر اندازند. به عنوان مثال وزارت خارجه و رسانه‌های ذیربط آن از هر گونه اطلاع‌رسانی پیرامون این کتاب احتراز دارند و حتی حاضر نشدند نماینده‌ای به گزارشگاه کتاب در مرداد 1398 بفرستند. می‌دانم که کتاب تاکنون به شخصیت‌ها و مقامات وزارت خارجه (از جمله شخص وزیر) ارائه شده است، اما آنها ترجیح می‌دهند تا از هرگونه اظهارنظری پرهیز کنند تا مبادا روابط عزتمندانه‌شان(!) با دنیای غرب خدشه‌دار شود.

تکلیف دسته دوم مشخص است و انتظاری هم از آنها نیست. این جماعت سه دلیل داشتن فضا و امکاناتی در داخل کشور، سعی به مقابله آشکار با انقلاب ندارند، بلکه ضدیت خود با انقلاب را زیر پوستی پیش می‌برند. لذا عبور از این کتاب و عدم اشاعه و ترویج آن را نوعی خدمت به آرمان‌های خود می‌دانند. از نظر آنان هر چقدر این کتاب در دید نباشد بهتر است و تقویت نخواهد شد.

دسته آخر هم نتوانستند به تحلیل درست برسند و با اطلاعات کتاب نتوانسته آنها را مجاب کند. البته برای‌شان موضوع علی‌السویه هم هست، چون که تلاشی برای دانستن بیشتر نمی‌کنند.

اما در میان سکوت معنادار رسانه‌های داخلی باید پذیرفت که مخاطبان دسترسی راحت‌تری به رسانه‌های معاند و اپوزیسیون دارند. آن هم در حالی که این رسانه‌ها، راوی (کاظم دارایی) و نویسنده (محسن کاظمی) را در دو سال گذشته زیر آتش شدید توپخانه‌ ناسزاها و تهمت‌های خود قرار داده‌اند.

گاه می‌اندیشم که تحمل زندان‌های آلمان برایم آسان‌تر از این فضای سنگین سکوت و بی‌عملی داخل ایران است. دو سال را به نظاره و انتظار بودم تا ببینم رسانه‌ها و نهادهای ذیربط چگونه از کیان انقلاب اسلامی در موضوع میکونوس دفاع و حفاظت می‌کنند؟ نتیجه این که جز صحنه انفعال، خموشی و خمودگی آگاهانه و ناآگاهانه آنان چیز دیگری ندیدم.

حال بر خود فرض می‌دانم که دعوت و تلاش جوانان «آتش به اختیار» را در تشکیل گروهی برای ترجمه کتاب شبح میکونوس و نقاشی قهوه‌خانه به زبان‌های زنده دنیا و تبدیل آنها به مدیاهای مختلف و رساندن‌شان به اقصی نقاط ایران و جهان را لبیک بگویم و دست‌شان را به گرمی بفشارم.

کاظم دارابی - 23 اسفند 1399

برگزیدگان جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» انتخاب شدند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب کتاب نقاشی قهوه خانه انقلاب اسلامی کاظم دارابی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۳۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال استان با حضور نویسندگان و مؤلفان بومی گفت: آثار ارسالی باید برای نخستین بار در محدوده زمانی اول فروردین ‏۱۴۰۱ تا ۲۹  اسفند ‏۱۴۰۲ منتشر شده باشند و ملاک انتشار تاریخ درج شده در شناسنامه کتاب است.

علیرضا نوروزی افزود: همچنین آثار ارسالی باید دارای برگه اعلام وصول باشد وکتابهایی که توسط ناشران استان به چاپ رسیده‌اند و کتابهای که توسط نویسندگان و مؤلفان بومی و غیربومی در آذربایجان‌غربی تألیف و توسط ناشران کشور منتشر شده است، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

نوروزی اظهارکرد: از هر عنوان کتاب باید دو نسخه به دبیرخانه جشنواره کتاب سال استان ارسال شود و کتابهای ارسالی باید در یکی از گروههای تألیف، ترجمه و تصحیح قرار گیرند.

وی، با بیان اینکه هیچ محدودیتی در زبان کتاب برای ارزیابی وجود ندارد،گفت: کتابهای کمک درسی و نسخه عکسبرداری شده مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: علاقمندان تا ۳۱ ام مردادماه امسال فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی ارومیه، خیابان ارشاد، روبه‌روی بیمارستان امام خمینی ، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی ارسال کنند.

مسابقه کتاب سال آذربایجان‌غربی با همکاری خانه کتاب ایران و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی