Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با صدور پیامی به دومین جشنواره عکس و فیلم محیط زیست استان همدان گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در این دولت برای حراست از تالاب ها اختصاص یافت و حق آبه تالاب ها نیز در این دولت به رسمیت شناخته شد.

به گزارش برنا؛ عیسی کلانتری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه در این پیام که در جشنواره به میزبانی همدان قرائت شد، گفت: اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای حفظ و احیای تالاب‌های کشور با وجود تحریم، در دوران ۵۰ ساله کنوانسیون رامسر بی نظیر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: تالاب ها از غنی ترین اکوسیستم های کره زمین هستند و ارزش اکولوژیک آنها ۱۰ برابر جنگل ها و ۲۰ برابر زمین های زراعی است و برای حفظ تالاب ها که دارای ارزش منطقه ای، ملی و جهانی هستند باید جهانی فکر و منطقه ای عمل کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: رویدادهای فرهنگی مرتبط با تالاب ها از جمله جشنواره، نمایشگاه ها و همایش در سطوح منطقه ای سهم کوچک اما تاثیرگذاری در معرفی کارکردهای این زیستگاه های ارزشمند به جوامع محلی، متخصصان و مسوولان امر داشته است که در حفظ و احیای این گهواره های تنوع زیستی موثر است.

کلانتری ادامه داد: از آنجایی که بی توجهی به توسعه پایدار در سده های اخیر و مصرف بیش از اندازه آب و توسعه نامتوازن، تالاب ها را در کشور با شرایط شکننده ای مواجه کرده است، هرگونه تلاش در راستای شناساندن اهمیت تالاب ها می تواند گام تاثیر گذاری برای تحقق ارائه خدمات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی تالاب ها و نیز کارکرد تالاب در زمینه کاهش تغییرات اقلیمی باشد.

او بیان کرد: برگزاری دومین جشنواره عکس و فیلم محیط زیست استان همدان با محوریت تالاب ها نیز از این دست رویداد هاست که در سطوح منطقه ای و استانی سهمی در معرفی، احیا و حفاظت از تالاب ها و زیستگاه‌های آبی این استان دارد.

کلانتری ادامه داد: حفاظت از تالاب‌ها به منزله حفاظت از ایمنی و رفاه جامعه است و اقدامات متعددی که در زمینه حفظ و احیای تالاب ها در سالهای اخیر صورت گرفته است، کارکردهای ۱۳ گانه تالابها در کشور را محقق کرده است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با این جشنواره بیان کرد: اگر بر بحران زیست محیطی برای آیندگان در صورت بی توجهی به محیط زیست توجه نداشته باشیم به طور حتم آیندگان محیط زیست را تنها در عکس و فیلم می بینند.

"ژیلا مهدی آقایی" افزود: راهبرد علمی و مترقی ۸۰ میلیون محیط بان از سوی عیسی کلانتری مطرح شد که در راستای ایفای نقش مسوولیت همگانی در حفظ محیط زیست کشور است.

او اضافه کرد: بهره مندی از ظرفیت هنر و رسانه یکی از مسیرهایی است که برای ارتقای آگاهی های عمومی مردم و ایجاد حساسیت نسبت به محیط زیست باید دنبال کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در این نشست عنوان کرد: این جشنواره از ۲۲ بهمن مصادف با سالروز پیروزی انقلاب شروع شد و ۲۷۰ اثر در پنج محور عکس، فیلم، عکس موبایلی، فیلم موبایلی و فیلم حرفه ای دریافت شد.

"محسن جعفر نژاد بسطامی" افزود: این جشنواره در راستای فرهنگسازی، آموزش و شناسایی اکوسیستم های ارزشمند و موثر در حوزه سلامت محیط، طبیعت گردی و اقتصاد جوامع محلی تاثیرگذار است.

او تاکید کرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره، تحقق شعار ۸۰  میلیون محیط بان است تا بتوان همه اقشار جامعه را حامی حفاظت از محیط زیست و منابع ملی کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان نیز بیان کرد: سازمان ملل کشورهایی را که منابع طبیعی و محیط زیست را حفظ کردند جزو کشورهای توسعه مدار می‌داند.

"مهرداد نادری فر" افزود: توسعه پایدار با حفظ محیط زیست مترادف شده است به گونه ای که در شاخص ارزیابی توسعه کشورها، محیط زیست در اولویت قرار دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر اهمیت توجه به محیط زیست بیش از هر زمان دیگری مشروط و ملموس است و همه درباره محیط زیست مسوول هستند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان با تاکید بر ضرورت حفظ محیط زیست برای آیندگان افزود: حفظ تالاب‌ها علاوه بر اینکه برای جانوران و پرندگان اهمیت دارد یک ارتباط فرهنگی هم بین افراد ایجاد می کند.

او یکی از راههای حفظ تالاب ها را برگزاری جشنواره عکس و فیلم دانست و گفت: از این طریق ضمن معرفی تالاب ها، تهدید ها و زیبایی های آن منعکس می شود.

در پایان این آیین برگزیدگان جشنواره در بخش های مختلف تجلیل شدند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عیسی کلانتری حراست از تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست تالاب ها عکس و فیلم منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۳۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری از مشاهده یک نفر پلنگ برای دومین بار در منطقه حفاظت شده سبزکوه خبر داد.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال وبختیاری با اشاره به مشاهده یک نفر پلنگ در منطقه سبزکوه، اظهار کرد: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی افزود: این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و دومین ثبت پلنگ در منطقه حفاظت شده سبزکوه و اولین ثبت در سال‌جاری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی، گونه در خطر انقراض جهانی است، افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

یوسف‌پور تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده است که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به منطقه حفاظت شده سبزکوه، تاکید کرد: منطقه حفاظت‌شده سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

یوسف‌پور گفت: زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و شش منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال‌جاری ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

کد خبر 751110

دیگر خبرها

  • ضرورت تغییر رویکردهای محیط زیستی در مسیر توسعه دریامحور
  • اصفهان قطب مدیریت پسماند در کشور است
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر