Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:25:22 GMT

دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۳۸۴۷

دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹

نهال پربار دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر ایران رشد کرده به طوریکه این دانشگاه در حال حاضر دارای حدود ۴۲۰ واحد و بیش از سه و نیم میلیون دانشجو در کشور است که دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی سهم بسیار از این تعداد دارد. 

دانشگاه آزاد اسلامی مشهد رتبه اول کشور از نظر جذب دانشجو

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد امسال حدود ۹ هزار دانشجو جذب کرده است که با ۱۳ درصد افزایش نسبت به پارسال طی دو سال متوالی رتبه اول کشور را از این نظر کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود طاهری لاری افزود: در حال حاضر ۶۰ هزار دانشجو در واحدهای مختلف این دانشگاه در استان خراسان رضوی هستند که ۲۵ درصد این تعداد در مقطع کارشناسی ارشد بوده و حدود ۳۳ هزار دانشجو در واحد مشهد مشغول تحصیل می‌باشند.

وی ادامه داد: هشت درصد دانشجویان این دانشگاه در خراسان رضوی را دانشجویان غیرایرانی تشکیل می‌دهند که ۲ هزار و ۶۰۰ دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تحصیل می‌کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بزرگترین دانشگاه شرق کشور

رییس اداره مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی شامل ۱۰ واحد و ۶ مرکز است که از این میان مشهد و نیشابور واحدهای جامع هستند و دانشگاه آزاد مشهد شامل ۹ دانشکده و ۲ گروه مستقل و یک مجتمع آموزشی بین‌المللی شامل دانشکده پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی و زبان‌های خارجی، دانشکده معماری و هنر، دانشکده فنی مهندسی، مجتمع علوم انسانی (دانشکده الهیات و معارف اسلامی- دانشکده حسابداری و مدیریت)، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه علوم تربیتی و پردیس آموزشی بین‌المللی گلبهار است.

سید حسین محتشمی با بیان اینکه این دانشگاه دارای سه مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی، نوآوری در پزشکی و بیولوژی کاربردی تکوین جانوری می‌باشد، افزود: در دانشگاه‌ آزاد اسلامی خراسان رضوی ۶۱۶ رشته شهر فعال است که از این تعداد ۱۴۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۱۴ رشته در مقطع دکتری است که واحد مشهد دارای ۳۴۵ رشته شامل ۱۶ رشته کاردانی، ۱۲۱ رشته کارشناسی، ۱۴۸ رشته کارشناسی ارشد و ۶۰ رشته دکتری تخصصی است که رشته کاردانی را به مراکز شهرستانی و دانشکده‌های سما اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاداسلامی مشهد دارای ۱۱۷ آزمایشگاه و ۴۵ کارگاه و کتابخانه‌ای با ۳۳۴ هزار جلد کتاب و ۱۴۴ هزار عنوان است که بزرگترین دانشگاه شرق کشور به شمار می‌رود.

رییس اداره مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: این واحد اولین و تنها پژوهشکده مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (شورای گسترش آموزش عالی) در بین کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور را به نام پژوهشکده محیط‌های خشک از سال ۱۳۹۴ ایجاد کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی مشهد رتبه سوم را در بین سایر دانشگاه‌های آزاد اسلامی دارد

وی افزود: واحد مشهد از نخستین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که در آذرماه سال ۱۳۶۱ تاسیس و با ۱۶۷ دانشجو در سه رشته در مهرماه ۱۳۶۲ حرکت علمی خود را آغاز کرد.

محتشمی ادامه داد: این دانشگاه رتبه سوم در میان برترین واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی را دارد و از تیرماه ۱۳۷۹ از نظر رتبه به دانشگاه جامع ارتقا یافته است و در دومین مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان اسلام در فروردین ۱۳۸۰ در کوالالامپور به عنوان عضو آن اتحادیه پذیرفته شده و در حال حاضر تعداد دانشجویان آن بیش از ۳۲ هزار نفر و تعداد دانش‌آموختگان آن ۸۰ هزار و ۵۰ نفر است.

وی گفت: همچنین این دانشگاه دارای ۵۲۲ هیات علمی و هزار و ۱۷۵ نفر کارمند اداری است که بیش از ۷۰ درصد از کارمندان دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند.

رییس اداره مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه برای جذب دانشجوی خارجی دفتر بین‌المللی این دانشگاه راه‌اندازی شد افزود: این واحد اینک حدود سه هزار دانشجوی خارجی دارد که اغلب عراقی و افغانستانی هستند.

کرونا و فعالیت مجازی اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در ایام کرونا کار آموزش متوقف نشد بلکه افزون بر سه هزار استاد این دانشگاه به طور تمام ‌وقت در چارچوب ارائه آموزش‌های مجازی از طریق فضای سایبری در حال تدریس برخط (آنلاین) به ۵۵ هزار دانشجو در استان هستند که واحد مشهد در حوزه ارائه آموزش‌های دانشگاهی در استان و کشور پیشتاز است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در همین چارچوب پهنای باند اینترنت را برای برپایی هرچه بهتر کلاس‌ها از ۵۰ مگابایت به ۵۵۰ مگابایت ارتقا داده است.

طاهری لاری رویکرد این مرکز آموزش عالی را تحول، حل مساله و دانشگاه اجتماعی توصیف کرد و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همین چارچوب برای مهار کرونا از دانشگاه آزاد خراسان رضوی کمک خواست.

وی گفت: واحد مشهد نیز با استقرار دستگاه حرارت سنج در فرودگاه مشهد برای کمک به زائران و مسافران در مدت دو ماه خدمات شبانه‌روزی ارائه نمود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی افزود: بسیج دانشجویی این دانشگاه نیز در مناطق محروم اردوهای جهادی برپا می‌کند تا به مردم خدمات رایگان ارائه دهد که همه این خدمات در راستای کمک به جامعه و در چارچوب ماموریت و رسالت دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد.

فعالیت‌های علمی و فرهنگی در حال اجرا در دانشگاه آزاد خراسان رضوی

۱. رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی این دانشگاه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی است که ۲۹ کرسی آزاد اندیشی دانشجویی در قالب ۵۶ گروه دانشجویی در پنج محور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و سلامت برگزار شده است.

علی اصغر یساقی افزود: در استان خراسان رضوی، ۲ گروه اقتصادی، ۲۶ گروه اجتماعی، ۱۰ گروه فرهنگی، ۱۲ گروه سیاسی و ۶ گروه سلامت از میان دانشجویان در این مسابقات شرکت کردند که بیشترین شرکت کننده مربوط به واحد نیشابور و بعد از آن واحد مشهد بوده است.

وی ادامه داد: گروه‌های منتخب استانی برای شرکت در مسابقات کشوری به تهران معرفی می شوند و از مجموع ۵۶ گروه خراسان رضوی ۱۱ گروه به مرحله کشوری راه پیدا می کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مهمترین هدف و ثمره این اقدام ایجاد و رشد فضای شور و نشاط، نقد و گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز همراه با حفظ احترام نسبت به طرف مقابل در فضای دانشگاه و تسری آن از فضای دانشگاه به بستر جامعه است.

۲. رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی

رییس اداره مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: طرح "رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی" برنامه فرهنگی دیگری است که با سه هدف شناسایی، آموزش و رقابت و در چهار بخش ایده‌پردازی شامل صنایع هنری، صنایع و میراث فرهنگی، فناوری‌های نرم و صنایع رسانه‌ای و آفرینش‌ها و خدمات خلاق اجرا می‌شود که هر بخش هفت رشته دارد و در مجموع شرکت کنندگان در ۲۸ رشته باهم رقابت خواهند داشت.

وی افزود: در این طرح، ایده‌هایی که منجر به کسب و کار و تجاری‌سازی شوند شناسایی شده و آموزش داده می‌شوند و ایده‌های برتر و برگزیده مورد حمایت‌ و تسهیلات اعتباری بیش از یک میلیارد ریال قرار می‌گیرند.

محتشمی ادامه داد: طبق تعامل‌هایی که با صدا و سیما انجام شده قرار است تیم‌های برتر فعالیت‌ها و ایده‌های خود را در صدا و سیما نیز ارائه دهند.

۳. برگزاری مسابقات قرآن و عترت

رییس اداره کانون‌های قران و عترت دانشگاه آزاد اسلامی کشور در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: قدیمی‌ترین ‌برنامه‌ای که درخصوص فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در دانشگاه‌ها و جشنواره‌ها درحال برگزاری است، "جشنواره ملی قرآن و عترت" با ۳۵ دوره است که امسال بیست و پنجمین دوره را در دانشگاه آزاد اسلامی به سرانجام رساندیم که مراسم پایانی این دوره از مسابقات چهارم اسفند ماه برگزار شد و از استان خراسان رضوی پنج نفر از اساتید و دانشجویان رتبه برتر را کسب کردند.

علی عزتی ادامه داد: در عرصه قرآنی فعالیت‌ها شامل مسابقات قرآن و عترت به صورت کتبی و شفاهی است که مسابقات کتبی با حضور حدود ۷۵ هزار نفر و مسابقات شفاهی با بیش از پنج هزار نفر برگزار شد و در مسابقات جشنواره هنر ادبیات دینی نیز حدود هزار و ۱۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

وی گفت: برای شرکت‌کنندگان در مسابقات کارگاه‌های آموزشی صوت و لحن و تجوید و وقف برگزار شده که دوره اول آن در سال ۹۸ برگزار شد ودوره دوم بخاطر شیوع کرونا برگزار نشد که امید است به صورت مجازی در سال ۱۴۰۰ برگزار شود.

۴. فراخوان جشنواره استانی رهوا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جشنواره دانشجویی رهوا با موضوع مهارت‌های زندگی دانشجویی برای دانشجویان این استان در پنج محور آموزشی،‌ پژوهشی، ایده‌پردازی و تجربه‌نگاری، فناوری و ادبی هنری و در ۲۷ رشته مختلف برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین جواد مهدوی نسب افزود: زمان برگزاری این جشنواره از اوایل بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تا ۳۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ است که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت جشنواره به آدرس Rahvaa.ir آثار و مقالات خود را در این سایت بارگذاری کنند.

وی ادامه داد: نتایج این جشنواره نیز در سوم خرداد ماه ۱۴۰۰ طی برگزاری مراسم پایانی اعلام می‌شود و مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال به عنوان جایزه به ۸۰ نفر برتر اهدا خواهد شد.

۵. برگزاری دادگاه مجازی عاملان ترور شهید سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی

رییس دانشکده حقوق، ‌علوم سیاسی و زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز گفت: دادگاه مجازی محاکمه عاملان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی به صورت نمادین، مجازی، ملی و داخلی با فرض دستگیری متهمان و بررسی ابعاد ملی پرونده در ۱۹ اسفند سال جاری برگزار شد.

وی افزود: دادستانی عمومی و انقلاب مشهد، ‌کانون وکلا،‌ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و اساتید گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در برپایی این دادگاه مشارکت داشتند.

دکتر مجتبی زاهدیان ادامه داد: تهیه کیفرخواست و دفاع از کیفرخواست و صدور حکم به عهده دادستانی است و دفاع از متهمان که ترامپ و عوامل اجرایی آن هستند توسط دانشجویان با آموزش‌هایی که اساتید به آن‌ها داده‌اند انجام ‌شد.

دیگر فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

رییس اداره مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: برگزاری آزمون‌های مجازی جامع دکتری و انجام بیش از ۳۰ هزار جلسه مصاحبه برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور به مدیریت و میزبانی واحد مشهد، کسب جایگاه دوم کشوری واحد مشهد در پایگاه رتبه‌بندی وبومتریکس اسپانیا در سال ۲۰۲۱ بعد از واحد علوم و تحقیقات تهران، ایجاد شورای کارکنان و شورای اساتید از فعالیت‌های امسال این واحد است.

محتشمی افزود: برگزاری نخستین دوره تربیت مدرس تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، برپایی میزگرد بررسی ابعاد حادثه تروریستی شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، برگزاری بیست و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن و عترت اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر فعالیت‌های این واحد است.

وی ادامه داد: برگزاری برنامه‌های دهه فجر به صورت حضوری و غیرحضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری نمایشگاه انقلاب اسلامی از نگاه مطبوعات، وبینار تخصصی با موضوع "انقلاب اسلامی، منزلت زن، سبک زندگی ایرانی و اسلامی" همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) از جمله فعالیت‌های واحد مشهد است.

رییس اداره مطالعات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: برگزاری وبینار تخصصی با موضوع "انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب، امت ولایی، تمدن نوین اسلامی"، وبینار تخصصی با موضوع "انقلاب اسلامی و بسیج فداکار، خدمت مومنانه و مدافعان سلامت"، مسابقه کتابخوانی با موضوع "تاریخ انقلاب اسلامی" در چهاربخش اساتید، کارکنان، دانشجویان و خانواده‌های همکاران دانشگاهی طی دهه فجر نیز از دیگر فعالیت‌های واحد مشهد در دهه فجر بوده است.

وی افزود: رونمایی از نشریه قیام قلم بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، راه‌اندازی مرکز پاسخگویی دانشگاه آزاد مشهد با شماره ۳۶۳۵، رونمایی از تابلو سردر پردیس مجتمع آموزشی شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، برگزاری نخستین نشست هیات رییسه دانشگاههای آزاد اسلامی استان‌های کشور، اخذ مجوز سرای فناوری هوشمند و سلامت واحد مشهد، افتتاح دفتر بسیج اساتید دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و گرفتن مجوز آزمایشگاه‌های استاندارد از فعالیت‌های واحد مشهد در سال جاری است.

محتشمی ادامه داد: تولید و توزیع ماسک، مواد ضدعفونی، تولید دستگاه ایزوله توسط اعضای هیات علمی و سایر تجهیزات بهداشتی نیز از اقدامات واحد مشهد در دوران شیوع کرونا می‌باشد.

برچسب‌ها پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشهد دانشگاه آزاد اسلامی علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشهد دانشگاه آزاد اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشهد دانشگاه آزاد اسلامی علمی اخبار کنکور دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی واحدهای دانشگاه انقلاب اسلامی واحد مشهد هزار دانشجو قرآن و عترت بین المللی فعالیت ها برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۳۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، احمد وحیدی پنجشنبه ششم اردیبهشت در حاشیه سفر خود به مشهد، افزود: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه هدف، آماده شده است.   وی ادامه داد: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در هشت حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.   دومین دور انتخابات برای شکل گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.   وزیر کشور در سفری یک روزه و با هدف شرکت در همایش مناطق آزاد و بازدید از کارخانه‌های احیا شده در خراسان رضوی، به مشهد سفر کرده است.

دیگر خبرها

  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود
  • ساخت هزار و ۵۰۰ مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی
  • ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • درحال ساختن بودن۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد