Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:10:10 GMT

انتقال آب خلیج فارس به یزد فرصتی برای توسعه صنعتی است

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۴۴۸۸

انتقال آب خلیج فارس به یزد فرصتی برای توسعه صنعتی است

به گزارش ایرنا، ناصر تقی زاده روز یکشنبه در آیین بهره برداری از قطعه سوم پروژه شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به این شرکت از رییس جمهوری ، وزیر صنعت، معدن تجارت و نیز نمایندگان مجلس در کمک به اجرای این پروژه برای تامین منابع مالی تشکر کرد.

وی افزود: این شرکت  طرح های بزرگی برای توسعه و اکتشاف در دست اقدام دارد ، نیازمند بهره گیری از منابع پایدار آب است چرا که آب به عنوان مایع حیات، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌های صنعتی و معدنی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت چادرملو اردکان گفت: قطعه سوم پروژه امروز افتتاح شد، طول آن از مجتمع مس سرچشمه کرمان تا صنایع فولادی منطقه اردکان حدود ۳۷۰ کیلومتر است که انشعابی هم به این شرکت کشیده می شود.

تقی زاده تصریح کرد: دبی آب انتقالی به این منطقه ۲ مترمکعب بر ثانیه از طریق لوله هایی به قطر هزار تا هزار و ۲۰۰   میلیمتر است و هفت مخزن ۱۱۰ هزار مترمکعبی برای ذخیره سازی آب احداث شد که برای سال ها تامین کننده آب پایدار برای صنایع است .

وی با اشاره به اینکه، بسیاری معتقد بودند که این پروژه توجیه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: با توجه به ایمان و باوری که در بنیانگذاران طرح وجود داشت، این ریسک بزرگ انجام شد .

وی افزود: نباید فراموش کرد  که این پروژه در اوج تحریم ها محقق شد، موفقیت تنها به انتقال آب شیرین به فلات ایران و شرق کشور خلاصه نمی شود بلکه موضوع مهم که از دستاوردهای  این طرح است ،باید به آن توجه کرد، انتقال فناوری است.

 تقی زاده افزود: حدود ۱۹۰ شرکت سازنده و پیمانکار توان خود را به کار گرفتند، هم اکنون ما صاحب توان فوق العاده ای برای ساخت قطعات مورد نیاز از جمله « ابرپمپ ها»  شدیم و در نظر است ساخت « ممبران» های آب شیرین را هم بومی سازی شود که مقدمات آن در حال اجراست .

وی ادامه داد: اکنون این توانمندی در کشور به اثبات رسید که می توان با سرمایه گذاری شرکت های بزرگ سودآور و بخش خصوصی، نه تنها به عمران و آبادانی کشور سرعت بخشید بلکه باری از روی دوش دولت نیز می توان برداشت .

تقی زاده گفت: این پروژه عملاً ثابت کرد اگر نظام به این نتیجه برسد که توسعه را از حالت دولتی خارج و این مهم را به شرکت‌های خصوصی محول کند امری شدنی و مثمر ثمر برای کشور است.

طول پروژه یادشده تا یزد ۸۲۵ کیلومتر است که قطعه اول آن ۳۰۵ کیلومتر تا «گل گهر» سیرجان در استان کرمان قبلاً افتتاح شد.

همچنین قطعه دوم به طول ۱۵۰ کیلومتر از گل گهر تا مس سرچشمه کرمان و قطعه سوم هم از مس سرچشمه تا اردکان به طول ۳۷۰ کیلومتر است که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، ازجمله دستاوردهای بزرگ کشور در دهه پنجم پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی به سرانجام رسید و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، درمجموع ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

عملیات اجرایی این طرح در دولت یازدهم آغاز شد که رئیس‌جمهوری با دریافت ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای این طرح موافقت کرد، به‌جز این تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، بقیه هزینه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و بخش خصوصی تأمین شد.

همچنین با دستور رییس‌جمهوری عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی و عملیات اجرایی خط سه انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان آغاز شد.

 عملیات اجرایی خط  شماره چهار انتقال آب به سیستان و بلوچستان به ‌صورت همزمان و عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان (چابهار) به زاهدان نیز آغاز شد.

شهر اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها طرح انتقال آب خلیج فارس کرمان سیرجان یزد اردکان پروندهٔ خبری انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های کویری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح انتقال آب خلیج فارس کرمان سیرجان طرح انتقال آب خلیج فارس کرمان سیرجان یزد اردکان اخبار کنکور انتقال آب خلیج فارس خلیج فارس عملیات اجرایی انتقال آب فلات مرکزی تقی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۴۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد

سید مسعود عظیمی با بیان اینکه ایجاد ناحیه صنعتی جویم از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرارگرفت و در دور دوم سفر ریاست محترم جمهوری نیز مصوب شده است افزود: در این مدت استعلامات اصلی این ناحیه صنعتی اخذ و ناحیه صنعتی جویم در شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز به تصویب رسید.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه تعادل و توازن بخشی در ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از برنامه‌های راهبردی این شرکت است گفت: باتوجه به اینکه شهرستان جویم از شهرستان‌های نوپای استان است، تمام تلاش خود را برای تسریع در راه اندازی ناحیه صنعتی بکارخواهیم بست.

او گفت: باراه اندازی ناحیه صنعتی جویم شاهد جذب سرمایه گذار، توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار خواهیم بود. 

عظیمی با اشاره به اینکه برای راه اندازی ناحیه صنعتی، تامین زیرساخت‌ها نظیر آب، برق، گاز وجاده دسترسی از نیاز‌های اساسی است که بر اساس قانون باید توسط دستگاه‌های خدمات رسان تامین شود گفت:در راه اندازی این ناحیه صنعتی باید همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند تا، زیرساخت‌های آن به سرعت احداث شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود:باتوجه به قرارگیری شهرستان جویم در محور ترانزیتی جنوب و موقعیت این ناحیه صنعتی در جوار این بزرگراه و همچنین ظرفیت‌های موجود در شهرستان بتوانیم شاهد تسریع در راه اندازی این ناحیه صنعتی و جذب سرمایه گذار باشیم.

در جلسه شورای اداری شهرستان جویم که به ریاست استاندار فارس برگزار شد مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی لارستان حداکثر ظرف مدت ۷ ماه نسبت به ایجاد مسیر دسترسی ناحیه صنعتی اقدام و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز نسبت به اختصاص اعتبارات طرح اقدام کند.

همچنین مقرر شد دستگاه‌های اجرایی نسبت به تامین ۵ لیتر برثانیه آب بهمراه خط انتقال، تخصیص۷مگاوات برق از پست و اجرای خط انتقال برق، تامین ۵۰۰۰متر مکعب بر ساعت گاز و اجرای خط فیبر نوری تا ورودی ناحیه صنعتی جویم و تحویل و تحول و انتقال سند اراضی اقدامات لازم را انجام و بصورت هفتگی گزارش پیگیری اقدامات خود را به استانداری فارس اعلام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • اولین تاکسی برقی وارد اراک می‌شود
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه انتقال آب از بندرچارک به بستک و جناح