Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشکلات بی‌شماری در راه توسعه تجارت خارجی ایران وجود دارد که علی‌رغم اظهارات مسئولان اجرایی، بسیاری از آن‌ها جنبه داخلی دارد. حضور کمرنگ متولیان تجارت خارجی مانند صندوق ضمانت صادرات، از جمله عواملی شناخته می شود که در عدم پیشرفت روابط تجاری با کشورهای منطقه اثرگذار است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- عارفه چلنگر؛ به گفته کارشناسان اقتصادی بازار بیمه‌های پوشش ریسک صادرات ایران به برخی مقاصد مهم منطقه مانند سوریه، افغانستان و عراق با شکست مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر این کشور‌ها در برآورد‌های صندوق ضمانت صادرات ایران، در گروه پرریسک‌ترین کشور‌ها یعنی گروه ۷ قرار دارند. این در حالی است که در شرایط تحریم‌ها و تنگنای اقتصادی لزوم حمایت بیش از پیش صادرکنندگان در کشور‌های منطقه مطرح است.


ارزیابی‌های صندوق ضمانت صادرات ایران از وضعیت ریسک کشور‌ها اصلی‌ترین شاخص تعیین کننده میزان ارائه تسهیلات به کشور‌ها است. اما ارزیابی‌های این صندوق از وضعیت ریسک کشورها، وابسته به ارزیابی‌های نهاد‌های اعتبار سنجی بین المللی نظیر OECD، Fitch و Moody’s است. یکی از انتقادات کارشناسان به این مسئله، عدم لحاظ مشترک بودن برخی از ریسک‌ها میان ایران و برخی از دیگر کشور‌ها در فرآیند ارزیابی است. به عنوان مثال تحریم ها، ریسک سیاسی کشور‌های کره شمالی، سوریه، لیبی و ونزوئلا را افزایش داده است. این افزایش ریسک برای کشور‌های دیگر اثرگذار است، اما در تجارت ایران و کشور‌های تحریمی، به علت دو طرفه بودن تحریم، اثر ریسک آن خنثی می‌شود. با این اوصاف می‌توان ادعا کرد وابستگی به نهاد‌های بین‌المللی نتایج بعضی از ارزیابی‌های صندوق ضمانت صادرات را با بزرگ نمایی همراه و آن را از حضور موثر در منطقه باز میدارد. جدول زیر برآورد‌های صندوق از ریسک کشور‌ها و سقف پوشش برای هریک از آن‌ها است.


منبع: سایت صندوق ضمانت صادرات ایران


هزارتوی مراحل اداری پیش پای صادرکنندگان

صندوق‌های ضمانت حرفه‌ای در نقاط مختلف جهان تسهیلات مناسب و فوری و ارزان‌قیمت را در کنار صدور ضمانت نامه صادرات و اعتبارسنجی مشتریان اقلام صادراتی به صورت مکمل انجام می‌دهند و به پشتوانه‌ای مطمئن برای صادرکنندگان بدل شده است. اما روند بروکراتیک صندوق ضمانت ایران یکی از عوامل دوری گزیدن صادرکنندگان بخش خصوصی از این نهاد است. در این باره مهرزاد نجفیان یکی از صادرکنندگان کالای ایرانی به کشور‌های منطقه در گفتگو با دانشجو گفت: ما در زمینه صادرات با توجه به تغییر نرخ ارز، شرایط بنادر و تغییر کرایه حمل بار، کار‌ها را با سرعت بسیار بالایی انجام می‌دهیم. سیکل اداری طولانی برای استفاده از خدمات صندوق با شرایط متغیر تجاری ما در تضاد است و به همین دلیل در سال‌های گذشته نتوانستیم با این سازمان همکاری داشته باشیم.

وی افزود: همانند نقاط دیگر دنیا برای برخی از صادرکنندگان ایرانی، تجارت با کشور‌های ناشناخته‌تر مانند افریقا و امریکای لاتین نیازمند حمایت‌های دولت است، ولی متاسفانه استفاده از مزایای این صندوق دولتی برای بسیاری از فعالان تجاری رخ نداده است.

به ثمر نشستن مطالبات بخش خصوصی

صدور ضمانت نامه از سوی صندوق برای ورود موقت کالا‌ها و عدم پذیرش آن توسط گمرک، یکی از مطالبه‌های به حق بخش خصوصی در چندین سال گذشته بوده است. به نحوی که مدتی قبل محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و عضو اتاق تهران «صدور ضمانت‌نامه برای ورود موقت کالاها» را که با بی‌توجهی صندوق روبه رو شده مهم دانست و گفت: صدور این نوع ضمانت‌نامه از سوی صندوق ضمانت صادرات تنها برای تعدادی شرکت که مشتری صندوق تلقی می‌شوند، صادر می‌شود و این در مقابل صادرات کشور، کافی به نظر نمی‌رسد. اما به هر روی، مدتی قبل با تعامل میان گمرک، امور ذی حسابی خزانه داری کل کشور و بانک مرکزی مشکل پذیرش ضمانت نامه از طرف گمرک بر طرف و وعده داده شد ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات ایران مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. تسهیل ورود موقت کالاها، به رشد صادرات کمک می‌کند و یکی از ابزار‌های مهم برای صندوق ضمانت در جهت تقویت کارکرد خود یعنی توسعه صارات است.

چند درصد از تعهدات صندوق تکلیفی است؟

یکی از مسائل حاشیه ساز این نهاد، میزان تعهداتی است که از طرف ارگان‌های مختلف به صندوق تحمیل می‌شود. طاهر شه حامد رییس اسبق صندوق در زمان ریاست خود با بیان اینکه ۵۰ درصد تعهدات و ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات تکلیفی است، گفت: با توجه به بالا بودن ریسک ضمانت تعهدات تکلیفی از وزیر صنعت خواسته‌ایم که دولت خود منابع لازم برای این ضمانت‌نامه‌ها را تامین کند. به گفته فعالان اقتصادی حجم بالای تعهدات تکلیفی به صندوق با اصول حرفه‌ای این صنعت تناسب ندارد و لازم است امکانات این نهاد در دست صادرکنندگان بخش خصوصی که به حمایت بیشتری احتیاج دارند قرار بگیرد.

حضور کمرنگ صندوق در بخش خصوصی

به گواه صادرکنندگان، برخی از مخاطبین صندوق ضمانت صادرات در بخش خصوصی ممکن است که اصلاً ندانند چنین صندوقی وجود خارجی دارد. انفعال این صندوق برای حمایت از این بخش باعث شده است که اصل وجود این صندوق که حمایت از توسعه صادرات توسط بخش خصوصی واقعی است از موضوعیت ساقط شود. حضور کمرنگ تنها متولی حمایت از صادرات در کشور، به یکی از گلایه‌های صادرکنندگان تبدیل شده و کار آن‌ها را در برخی کشور‌ها به مراتب دشوار کرده است. در حال حاضر یک دوگانه در برابر فعالین اقتصادی بخش خصوصی پدید آمده است؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری سودآور از یک سو و ریسک سیاسی از سوی دیگر.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صندوق ضمانت صادرات صادرات وزارت صمت صندوق ضمانت صادرات ایران صندوق ضمانت صادرات ضمانت نامه بخش خصوصی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۵۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران

بانک سامان با تیمی کامل از مدیران و کارکنان خود، از صادرکنندگان کشور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ میزبانی می‌کند.

به نقل از سامان رسانه، ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور فعال بانک سامان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

این نمایشگاه رویدادی است که در آن معتبرترین شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی از جمله بانک سامان، توانمندی‌های صادراتی خود را به مراجعه کنندگان معرفی می‌کنند.

بانک سامان که به‌واسطه خدمات گسترده و کامل خود در سال‌های گذشته به انتخاب اول شرکت‌ها و بنگاه‌های صادراتی کشور تبدیل شده است، در مدت برگزاری این رویداد با برگزاری جلسات و ملاقات حضوری آخرین خدمات و امکانات خود را در اختیار صادرکنندگان کشور قرار خواهد داد.
گفتنی است، این نمایشگاه از ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد و غرفه بانک سامان در سالن ۵ پذیرای بازدیدکنندگان است.

دیگر خبرها

  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • بانک سامان میزبان صادرکنندگان در نمایشگاه اکسپو ایران
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟