Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه هشتم جلسه ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در تاریخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۹ به ریاست معاون اول رئیس جمهور دکتر اسحاق جهانگیری تشکیل شد.

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی،دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دستور این جلسه با بیان اینکه گزارشی تحلیلی از وضعیت سرمایه اجتماعی، امید ملی و اعتماد به آینده و ارتباط این مقوله‌ها با باور‌های دینی و ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ارائه شد، اظهار داشت: بر اساس این گزارش ایجاد بستر‌های موفقیت به ویژه برای نسل جوان و توجه به این حوزه می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌ها در حوزه‌های مختلف و ثبت تجربه‌های مثبت اجتماعی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تقویت حوزه عقلانیت و فضای علم و دانش موجبات تقویت بنیان‌های اجتماعی و دوری جامعه از آسیب‌ها را فراهم می‌کند و با توجه به فراگیری تنهایی در دنیای امروز، نگاه توحیدی جبران کننده همه تنهایی‌های انسان می‌تواند باشد.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن برشمردن تجربه‌های دوری از فطرت، تصریح کرد: توسعه ارتباطات ظرفیتی است که می‌توان با استفاده از آن؛ حکمت الهی در فرایند اجتماعی شدن اثرگذار باشد و لازم است از این ظرفیت به عنوان سرمایه اجتماعی استفاده کنیم.

وی وضعیت اجتماعی جوانان جامعه را در چهار نوع تقسیم‌بندی کرد و گفت: نوع اول؛ نسل گرم هستند که ایمان و عمل صالح در آن‌ها پرتوان بوده و فعال اجتماعی هستند در مقابل نوع دوم که نسل سرد هستند و ایمان در آن‌ها ضعیف شده است.

دکتر عاملی اضافه کرد: نوع سوم، نسل ریسک که به علت ضعیف شدن ایمان ریسک‌پذیری برای تجربه کار‌های جدید در آن‌ها بالا رفته و نوع چهارم، نسل تردید است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در سالی که گذشت کار‌های زیرساختی قابل توجهی به منظور اجرایی‌سازی سند مهندسی فرهنگی صورت گرفت که در جلسه گزارشی از روند تدوین اسناد تصویب شده ارائه شد.

 

وی مزیت اصلی این اسناد را تدوین توسط مجریان و ذی‌نفعان دانست و تأکید کرد: این فرایند، زمینه اجرای این اسناد را به بهترین شکل فراهم خواهد کرد که امیدواریم در اوایل سال جدید حداقل شش سند آماده و ارائه شود.

دکتر عاملی گفت: در جلسه مباحثی پیرامون گره‌گشایی از وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، تدوین میثاق و امید، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و نخبگان برای بازسازی سرمایه اجتماعی مطرح شد و مقرر شد؛ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروه صیانت و ارتقای نشاط و سرمایه اجتماعی را ایجاد کند.

وی افزود: این کارگروه باید با کمک دستگاه‌هایی نظیر وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صدا و سیما و استفاده از ظرفیت نهاد‌هایی نظیر ستاد اقامه نماز جمعه، پیش‌نویس طرحی برای جلوگیری از تبلیغات منفی و ایجاد فضای یأس در جامعه تهیه کند.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه اظهار داشت: در ادامه جلسه آیین‌نامه تدوین و اجرای سند‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور  و تقسیم کار ملی برای استقرار الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار اقتصادی مبتنی بر اقدامات ملی راهبرد کلان هشت سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور؛ ارائه و با رای اعضاء به تصویب رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی سرمایه اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۵۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ در نشست امروز شورای فرهنگی عمومی گیلان، اولویت‌های تاکید بر تقویت هرچه بیشتر سبک زندگی اسلامی - ایرانی با محوریت زیست عفیفانه، تقویت بنیان خانواده و پیشگیری از کاهش نرخ زادآوری، بهره گیری مناسب از ظرفیت‌ها و جلب مشارکت‌های مردمی برای تقویت امور فرهنگی، اجتماعی و دینی، تعمیق و ترویج آموزش‌های مرتبط با بنیان‌های فکری و رفتاری در قبال ارزش‌های اسلامی و انسانی و لزوم حمایت از روند تولید و توزیع محصولات فرهنگی با لحاظ فرهنگ بومی و محلی تصویب شد.

نماینده‌ی ولی فقیه در گیلان در این نشست تحلیلی از نقش گیلان به عنوان دروازه‌ی ورود و خروج کشور به اروپا ارایه کرد و مواجهه‌ی با فرهنگ منحط و بیگانه را از تهدیداتی دانست که تا امروز در بستر تاسی از آموزه‌های ناب شیعی و ارادات به مکتب اهل بیت توانسته هویت تاریخی مردم این دیار را حفظ کند.

آیت الله فلاحتی همچنین گردشگر پذیر بودن گیلان را از دیگر عواملی دانست که موجب شده زمینه‌ی رویارویی فرهنگ بومی استان با خرده فرهنگ‌های سایر مناطق ایران فراهم شود و این روند اگر به درستی پایش و نظارت نشود میتواند به بروز تهدیداتی درحوزه‌های اجتماعی و فرهنگی گیلان منجر شود.

امام جمعه‌ی رشت افزود: میهمان پذیر بودن مردم گیلان باعث شده تا زمینه‌ی افزایش روزافزون گردشگران از سراسر کشور به این استان فراهم آید.

وی در ادامه با قدردانی از تلاش‌های مستمر مجموع دستگاه‌های فرهنگی، نظارتی و انتظامی برای ترویج فرهنگ زیست عفیفانه با محوریت عفاف و حجاب و پیشگیری از بی مبالاتی‌های فرهنگی در جامعه ، اضافه کرد: تداوم این روند، در بستر بهره گیری از همراهی مردم می‌تواند مظاهر فرهنگ مخرب در روند رفتار‌های اجتماعی را به حاشیه رانده و زمینه‌ی حرکت به سوی تعالی را فراهم کند.

امیر حسین طاهری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم در سخنانی با تشریح اولویت‌های فرهنگی - اجتماعی استان، لزوم تاسی از نقشه‌ی مهندسی فرهنگی کشور را با لحاظ مولفه‌ها و برش‌های استانی خواستار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عادلی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در گیلان هم در این نشست از برگزاری اجتماع مردمی برای حمایت از عفاف و حجاب خبر داد و افزود: این همایش ۲۲ اردیبهشت ماه با دعوت از یک سخنران ملی در رشت برگزار خواهد شد. 

در ادامه‌ی این نشست، هر یک از اعضای شورای فرهنگ عمومی گیلان در سخنانی، با اشاره به عمده‌ترین تهدیدات فرهنگی و چالش‌های دیدگاهی نسل جدید، بر لزوم حفاظت از فرهنگ ملی و بومی و نحوه‌ی مواجهه و مقابله با فرهنگ مهاجم تاکید کرده و تقویت شاخص‌های ملی و دینی را در ایجاد مصونیت مقابل تهاجم فرهنگ بیگانه، اثر بخش دانستند.

دیگر خبرها

  • تدوین 4 آیین‌نامه جدید برای ارتقای فرهنگ هواداری در دستور کار وزارت ورزش
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • اسبقیان: چهار آئین نامه برای ارتقا فرهنگ هواداری تدوین می‌شود
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد
  • ماده واحده «اصلاح ماده 4 آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی»
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»
  • اجرای نقشه تحول بنیادین آموزش و پرورش یک تکلیف ملی است