Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@13:03:50 GMT

خانه فرهنگی گیلان یا خانه مفخم السلطنه

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۶۰۷۸

خانه فرهنگی گیلان یا خانه مفخم السلطنه

عمارت مفخم السلطنه با قدمت اواخر دوره قاجار، یکی از خانه های زیبا در محله ساغریسازان رشت است که به عنوان خانه فرهنگ گیلان تغییرکاربری یافته است.

خبرگزاری شبستان- گیلان، مهری شیرمحمدی؛ یکی از شاخص ترین بناهای محله ساغریسازان رشت، خانه پورهمتی یا «عمارت مفخم السلطنه» است که در اواخر دوره قاجار ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عمارت سال ۱۳۹۰ توسط جمعی از فرهنگ دوستان رشت خریداری و به عنوان «خانه فرهنگ گیلان» تغییرکاربری یافت و یک سال بعد در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 

این بنا، پشت خانه رحمت سمیعی قرار دارد و از طریق گذر بلورچیان و یک کوچک باریک به گذر اصلی محله مرتبط می شود. زیبایی چشمگیر این بنا با ستون ها و درهای آبی و ارسی های زیبا در طبقه دوم و کاشیکاری قدیمی دور حوض موجب شده بین اهالی به خانه فیروزه ای هم معروف شد.

 

 

درب چوبی ورودی عمارت، فیروزه‌ای است و به محض ورود با حیاطی بزرگ و مشجر روبه‌رو می‌شوید. در باغچه‌بندی‌های زیبا و منظم حیاط، درختان نارنج و انجیر و خرمالو و سیکاس‌های تزیینی کاشته اند. حوض حیاط بیضی است و با کاشی‌های قدیمی و منقوش به چهره سلاطین اساطیری و تاریخی ایران مزین شده است. کمی جلوتر، چاه قدیمی آب قرار دارد و با یک تلمبه قدیمی آب را بالا می کشند. چشم‌انداز ظاهری بنای اصلی در حیاط، با نمای سفید و رنگ فیروزه‌ای و ارسی اصلی تالار با شیشه های رنگین و بسیار زیباست.

داخل تالار اصلی، لوستر پرنگینی وجود دارد که به شکوه عمارت می افزاید. بر اساس نوشته های دکتر نیکروز مبرهن شفیعی، «ساختمان در جبهه شرقی زمین ساخته شده، بنا دارای حیاطی وسیع با ایوان و شاه نشین مشرف به حیاط است. دیوارهای حیاط، آجری و دارای قوس بندی هستند. برای جلوگیری از نفوذ آب باران بر روی دیوارهای محوطه حیاط، سطح آن سفال پوش شده است.

 

سقف بنا سفالی است و دو لوجنک به طور قرینه (بارو به حیاط) بر آن قرار دارد. حوضی به شکل دایره و بسیار کوچک در حیاط و در «محور» ایوان قرار گرفته است. باغچه حیاط به شکل U است و حوض در وسط فرورفتگی آن قرار دارد. سطح وسیع باغچه ها را چمن و درختان و گیاهان پوشانده اند. درختانی چون پرتقال و نخل که بیشتر جنبه تزئینی دارند، در باغچه دیده می شوند.

کشیدگی شرقی- غربی ساختمان برای بهره بردن از بهترین کوران و مناسب ترین آفتاب در طول سال است. محوطه، سه در ورودی دارد؛ دو در، در جبهه شرقی و دیگری در جبهه غربی. برای ورود به ساختمان دو پلکان کوچک وجود دارد که به طور قرینه در دو سمت ایوان قرار گرفته است. این قرینگی به نوعی در کل پلان بنا به چشم می خورد. هر دو پلکان بعد از ورود به پاگردی کوچک به دری می رسند که محل ورود به بخش های داخلی خانه است. پس از عبور از در- در هر دو سمت- به فضایی مستطیل شکل- که فضای تقسیم محسوب می شود- می رسیم و با طاقچه های تزئینی پوشیده شده اند. پلکان طبقات در انتهای هر یک از این فضاها به طور قرینه قرار گرفته است.

ساختمان دو طبقه است و در طبقه پایین بخش خصوصی و در طبقه دوم پذیرایی و ناهارخوری قرار گرفته اند. در طبقه دوم اتاقی قرار دارد که به شاه نشین باز می شود و پنجره های آن دارای ارسی زیبایی است. نمای ساختمان ترکیبی است از دو رنگ سفید و آبی روشن. بدنه ساختمان با رنگ سفید پوشیده شده و تمام روزن ها آبی اند. ارسی که از وسط شاه نشین در طبقه دوم رو به ایوان باز می شود و سه دری است، با تزئینات چوبی بسیار ظریف و زیبایی ساخته شده و هم خوانی کاملی با ایوان و فرم خاص جان پناه آن(که به جای نرده از دیواره ی کوتاه استفاده شده) دارد. جفت ستون های وسط ایوان چوبی هستند و سرستون گچی بر آن قرار دارد. » (خانه های تاریخی گیلان)

 

این بنا، بعد از تغییر کاربری به خانه فرهنگ گیلان، یک مرکز فرهنگی و محل برگزاری نشست های تاریخ و فرهنگ و هنر گیلان و برپایی نمایشگاه های مختلف بوده است.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: خانه فیروزه ای خانه فرهنگ گیلان گردشگری طبقه دوم خانه فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۶۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و در این زمینه ۸۰ طرح در حال اجرا است.

وی با ابراز تأسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته  افزود: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بنا‌های تاریخی و خانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

صفری در ادامه  گفت: تعدادی از بنا‌های تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بنا‌های تاریخی را برعهده دارند که متأسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بنا‌های با ارزش استان در حال تخریب است.

به گفته  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، برای حفاظت بنای تاریخی، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بنا‌ها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بنا‌ها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • سندرم تراکم،بلای جان کلانشهرها/ ضرورت تغییرالگوی ساخت مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • (ویدئو) وقتی آوازه «نون خ» در حیاط هیئت دولت می‌پیچید!
  • آدینه با داستان/ چی از آسمان افتاد؟!