Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@03:35:22 GMT

برای افزایش قیمت آب تصمیمی گرفته نشده است

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۶۰۹۱

برای افزایش قیمت آب تصمیمی گرفته نشده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسعود خشایی امروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر جریمه مشترکان پرمصرف در سال ۱۳۹۹، گفت: براساس مصوبه هیات وزیران بهای آب مشترکان خانگی هفت درصد افزایش یافت و مشترکان پرمصرف و بدمصرف ۱۶ درصد اضافه‌تر نیز پرداخت کرده‌اند که هزینه آن برای پروژه‌های هدررفت آب هزینه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی آنچه برای ما مهم است نگاه درآمدی نیست بلکه بحث بازدارندگی است و تاکنون نیز توانسته‌ایم نتیجه مثبتی دریافت کنیم به طوری که حدود ۴ الی ۵ درصد تعداد مشترکان بد مصرف کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به تعداد مشترکان خوش‌مصرف و پرمصرف در کل کشور اظهار کرد: شش درصد مشترکان بدمصرف، ۳۴ درصد پرمصرف و ۶۰ درصد خوش مصرف هستند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی در خصوص حذف قبوض کاغذی نیز اظهار کرد: نزدیک به ۱۰۰ درصد زیرساخت‌ها برای این مساله انجام شده و ۹۵ درصد قبوض کاغذی را حذف کردیم و برای سال آینده براساس دستورالعمل‌ها هیچ قبض کاغذی صادر نمی‌شود.

کاهش ۳۰ درصدی بارندگی‌ها در کشور

حمیدرضا کشفی - معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور - گفت: با تمام توان آماده شدیم تا به سراغ سال ۱۴۰۰ برویم، تاکنون ۳۰ درصد از بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده و آن طور که برآورد می‌شود شاید این کمبود چندان جبران نشود و قطعا در برخی مناطق دچار کمبود خواهیم شد.

وی با اشاره به اهمیت تصفیه‌خانه فیروزبهرام اظهار کرد: این پروژه یکی از برترین پروژه‌های عمرانی است که یک تونل شمال به جنوب در شرق تهران را شامل می‌شود و یکی از منحصربه فردترین تونل‌های دنیا است. برای وصل انشعاب فاضلاب نیاز به زیرساخت است تا شبکه‌های فرعی تشکیل نشود جاری سازی فاضلاب در شبکه امکان پذیر نیست و با احداث این تونل امکان‌ جمع‌آوری این فاضلاب ممکن می‌شود و اکیپ‌های ما اقدام به رفع انشعاب خواهند کرد و ما در تهران در شبکه از تصفیه‌خانه جلوتر هستیم.

طرح مشکل فاضلاب اهواز به کجا رسید؟

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به آخرین وضعیت فاضلاب اهواز گفت: بحث فاضلاب سطحی در اهواز همزمان با جمع‌آوری فاضلاب نیازمند زیرساخت‌های اساسی است که در جمع آوری آب‌های سطحی بسیار عقب‌تر هستیم البته در بحث فاضلاب نیز شرایط چندان مطلوب نیست.

کشفی با بیان این‌که رقم ۵۰ میلیون یورو را برای این کار در نظر گرفته شده که یک سوم آن پرداخت شده است، تصریح کرد: مناقصات در حال انجام است و فرآیند انجام کار نیز پیش می‌رود و امیدواریم زمستان سال آینده مشکل کمتری داشته باشیم. اما اگر جمع‌آوری آب سطحی توسط شهرداری انجام نشود سیستم فاضلاب به تنهایی قادر به ساماندهی و حل مشکل نیست، لذا وزارت کشور نیز پیگیر این مساله شده و امیدواریم این مساله به زودی برطرف شود.

افزایش تعداد شهرهای دارای تنش آبی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با کم آبی گفت: در دو ماه گذشته جلسات کارگروه کم آبی را برگزار و سندهایی را در این حوزه تدوین کردیم که بلافاصله در سال ۱۴۰۰ ابلاغ می‌شود و نقشه راهی برای تامین آب خواهد بود.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: سال گذشته ۱۵۰ شهر دارای تنش آبی در کشور داشتیم که امسال این عدد به حدود ۲۵۰ شهر می‌رسد، اما امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد تاب آوری شهرها افزایش یابد.

کشفی با بیان این‌که بیش از ۲۲۰ شهر ما با تنش آبی مواجه می شوند، تصریح کرد: اگر در پیک مصرف تا ۱۰ درصد کمبود داشته باشیم رنگ زرد ۱۰ تا ۲۰ درصد، رنگ نارنجی و بیش از ۳۰ درصد رنگ قرمز اتلاق می‌شود و این موضوع بدین معناست که در پیک مصرف با ۳۰ درصد کمبود مواجه هستیم اما این مساله لزوما به معنی قطعی آب نیست و ممکن است کاهش فشار و یا قطعی‌های مقطعی را شامل شویم.

وی با بیان این‌که برای مقابله با تنش‌ها باید سامانه‌ها را ارتقاء دهیم، گفت: باید اقداماتی صورت گیرد تا پایداری و ارتقاء کیفی منابع آب در نقاط مختلف شهر افزایش یابد و از این طریق می‌توانیم میزان تلفات را کاهش دهیم.

کشفی با اشاره به میزان آب بدون درآمد اظهار کرد: براساس آمار سال ۱۳۹۸ حدود ۲۵.۴ درصد آب بدون درآمد است که از این میزان ۱۳ درصد هدررفت ظاهری، ۱۱ درصد هدررفت واقعی و ۱.۴ درصد مجاز بدون درآمد است که دولت برای ساماندهی به این مساله بودجه خاصی را در نظر نگرفته و از محل منابع جاری شرکت‌ها را موظف به پرداختن به این مساله می‌کنیم.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به میزان فرسودگی شبکه آب کشور اظهار کرد: میانگین سرانه مصرف خانگی حدود ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است که در کشورهای توسعه یافته این عدد ۱۲۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز تخمین زده می‌شود. در ایران برخی شهرها مانند تهران سرانه بالاتر و برخی شهرها مثل مشهد و یزد سرانه کمتری دارند.

به گفته وی ۲۴ درصد طول شبکه‌های لوله کشی شهری عمری بالای ۲۵ سال دارد و درصدی از آنها فرسوده هستند و هرسال باید چهار تا پنج درصد شبکه‌ها بازسازی شوند که این اتفاق نمی‌افتد، چرا که قیمت تمام شده از مشترکان دریافت نمی‌شود.

پربیننده ترین افزایش صادرات نفت؛ تکرار یک اشتباه تخصیص سهمیه سوخت وانت‌بارها بر اساس عملکرد است امارات: محموله نفتی توقیف شده ایرانی نیست صادرات نفت اوج گرفت ملی شدن نفت و ملی‌سازی هسته‌ای

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آب آشامیدنی منابع آب برجام جمع آوری ۳۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، افزایش مستمر قیمت کالاها و خدمات در اقتصاد را تورم می‌گویند که وجود تورم بالا، بی‌ثبات و ماندگار در هر اقتصادی مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند، از جمله آن می‌توان به کاهش قدرت خرید و رفاه خانوارها، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نااطمینانی به آینده و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری اشاره کرد. تورم در ایران دلایل مختلفی دارد از نوسانات ارزی تا نقدینگی اما یکی از عوامل کمتر مورد توجه مسئله انتظارات تورمی است.
 
 انتظارات تورمی یعنی پیش‌بینی از میزان تورم در آینده که منجر به تصمیم گیری در حوزه های مثل قیمت گذاری، ‌ خرید و فروش و ... می‌شود. انتظارات تورمی تحت تاثیر اخبار و رویدادها تغییر می کند، خوش بینی به آینده میتواند منجر به کاهش تورم شود و بدبینی نسبت به آینده بر آتش انتظارات تورمی می‌دمد. بنابراین برای هر سیاست گذاری شناخت این انتظارات تورمی و عوامل موثر بر آن اهمیت دارد.
 
عوامل موثر بر قیمت ارز از نظر مردم

در این راستا اخیرا مرکز افکار سنجی سرمایه گزارشی از نتایج نظرسنجی از مردم در زمینه انتظارات تورمی منتشر کرده است. این مرکز نظرسنجی با جامعه نمونه ۱۰۵۹ نفر از شهروندان سراسر کشور در فروردین ۱۴۰۳ انجام داده است. طبق این گزارش ۲۳/۸ درصد از شهروندان با بیشترین میزان معتقدند که جنگ با اسرائیل بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت ارز در سال ۱۴۰۳ خواهد داشت، ۲۱ درصد عنوان کردند که انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا بر افزایش قیمت ارز اثرگذار است. همچنین ۱۹/۲ درصد درگیری سیاسی قوا را موثر دانسته، ۱۸/۴ درصد گفته‌اند افزایش قیمت بنزین و سوخت، ۱۶/۱ درصد حذف ارز ترجیحی و ۱/۵ درصد هیچ کدام از این موارد را در افزایش قیمت ارز موثر ندانسته‌اند.

عوامل موثر بر قیمت مسکن

در بخش دیگری از این گزارش به پاسخ و نتیجه پرسش دیگری از مردم مبنی بر اینکه کدام یک از عوامل بیشترین تأثیر را بر افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ می‌گذارند، پرداخته شده است.
 
طبق بررسی‌های انجام شده ۲۱/۳ درصد از شهروندان با بیشترین میزان معتقدند که افزایش قیمت بنزین و سوخت بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ خواهد داشت، ۱۹/۹ درصد عنوان کردند که حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت مسکن اثرگذار است، ۱۹/۴ درصد درگیری سیاسی قوا را موثر دانسته، ۱۸/۵ درصد گفته‌اند جنگ با اسرائیل، ۱۷/۹ درصد انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و ۳ درصد هیچ کدام از این موارد را در افزایش قیمت مسکن موثر ندانسته‌اند.

عوامل موثر بر افزایش طلا و سکه

۲۴/۱ درصد از شهروندان با بیشترین میزان معتقدند که جنگ با اسرائیل بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۳ خواهد داشت، ۲۱/۵ درصد عنوان کردند که انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا بر افزایش قیمت طلا و سکه اثرگذار است. همچنین آنها ۱۸/۶ درصد حذف ارز ترجیحی را موثر دانسته و ۱۷/۲ درصد گفته‌اند افزایش قیمت بنزین و سوخت، ۱۶/۶ درصد درگیری سیاسی قوا و ۲ درصد هیچ کدام از این موارد را در افزایش قیمت طلا و سکه موثر ندانسته‌اند.

عوامل موثر بر قیمت خودرو

علاوه موارد گفته شده موضوع خودرو و پیش بینی از عواملی که می‌تواند در سال جاری بر افزایش قیمت آن تأثیر بیشتری داشته باشد هم در این گزارش اشاره شده است که طبق نظرسنجی انجام شده ۲۲/۱ درصد از شهروندان با بیشترین میزان معتقدند که افزایش قیمت بنزین و سوخت بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ خواهد داشت، ۲۰/۸ درصد عنوان کردند که حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت خودرو اثرگذار است، ۱۸/۴ درصد انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا را موثر دانسته، ۱۸/۳ درصد گفته‌اند جنگ با اسرائیل، ۱۷/۸ درصد درگیری سیاسی قوا و ۲/۶ درصد هیچ کدام از این موارد را در افزایش قیمت خودرو موثر ندانسته‌اند.

دیگر خبرها

  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد