Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت عنوان کرد: هر سال درگیری با ویروس برای جهان، خسارتی معادل ۳.۴ تریلیون دلار خواهد داشت و یکی از اصلی‌ترین علل تأکید بر برتری واکسن نسبت به سایر راهکارها این است که واکسیناسیون اگر با رویکرد اقدام و مسئولیت مشترک عملیاتی شود، می‌توان با یک‌پنجم خسارات ماهانه کرونا جلوی این بحران را گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانپور گفت: وقتی از واکسن سخن می‌گوییم صحبت از جلوگیری از خسارت‌های سنگین با هزینه کم، سهولت بالا و فراگیری است. البته اکنون رقابت‌های موجود در زمینه تولید و توزیع واکسن باعث بروز آپارتاید واکسن شده است.

جهانپور افزود: وقتی از واکسن سخن می‌گوییم، صحبت از جلوگیری از خسارت‌های سنگین با هزینه کم، سهولت بالا و فراگیری است. البته رقابت‌هایی که در تولید و توزیع واکسن ایجاد خواهد شد باعث می‌شود که  شاهد آپارتاید واکسن باشیم. اکنون می‌بینیم که عمده تولیدات در ۱۰ کشور پیشرفته استفاده می‌شود و بیش از ۱۳۰ کشور  اکنون حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

این مسئول تاکید کرد: در بحران کرونا پیش از تولید واکسن، کشورهایی موفق‌تر بودند که به لحاظ اجتماعی قوی‌تر بودند. مثل کشورهای جنوب شرق آسیا. نه کشورهایی که از نظر اقتصادی و فناوری برتری داشتند.

کوواکس با هدف توزیع عادلانه واکسن طراحی شد

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، اقدام سازمان جهانی بهداشت در خصوص ایجاد سازوکار کوواکس را بر پایه آینده‌نگاری عنوان کرد و گفت: کوواکس نوعی صندوق مشترک و تعاونی است که با هدف تولید و توزیع عادلانه واکسن طراحی شده است. این سازوکار روی کاغذ موفق بود و باعث شد امروز آمریکا هم بعد از ترامپ به آن بپیوندد.

جهانپور گفت: قیمت واکسن برای کشورهای مختلف، متفاوت در نظر گرفته شد تا عدالت رعایت شود. کشور ما نیز از مهر ماه به کوواکس پیوست و بخشی از تعهدات خود را تاکنون پرداخته است. در واکسن‌های کوواکس قدرت انتخاب داریم و می‌توانیم در آن، حداکثر انعطاف را داشته باشیم و همه این‌ها به لحاظ قانونی در توافق تنظیم شده است.

به گفته این مسئول، ایران برای رسیدن به ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون باید حدود ۵۶ میلیون نفر را واکسینه کند. اکنون یک‌هفتم نیاز کلی خود را از کوواکس خریده‌ایم و این را هم باید در نظر داشته باشیم که قیمت واکسن در آینده تعدیل خواهد شد. چون الان محدودیت‌هایی داریم که در آینده برداشته می‌شود.

احیای صنعت واکسن به واسطه کرونا

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دور شدن از مزیت نسبی تولید واکسن در سه چهار دهه اخیر را اشتباهی راهبردی دانست و اشاره کرد: از مزایای کرونا این بود که موجب احیای دوباره صنعت واکسن در کشور شد و اگر این روند ادامه یابد در چند ماه آینده، ما جزو تولیدکنندگان اصلی و هاب منطقه‌ای توزیع واکسن خواهیم بود. ما در داخل با ۳۰ میلیون دلار می‌توانیم خط تولید واکسن ایجاد کنیم که عدد قابل‌توجهی نیست.

او افزود: این عدد را در ایران در نظر بگیرید در حالی‌که آمریکا بسیار بیشتر از این سرمایه‌گذاری کرد و در مواردی هم شکست خوردند. یکی از نکاتی که در میان بحران کرونا مغفول واقع شد این بود که آمریکا تأکید شدیدی بر استفاده از فناوری MRNA از خود نشان داد و شاید به این دلیل بود که می‌خواست آن را در مرزهای خود انحصاری کند.

جهانپور گفت: در کشور ما نوعی نگاه وجود دارد که با توجه به مزیت نسبی در مباحث اقتصادی و همچنین دامپینگ بزرگ‌ترین غول‌های داروسازی و تولید ارزان‌تر دارو نسبت به ایران، لزومی به تولید داخلی در بعضی از حوزه‌ها نیست. این نگاه در حوزه واکسن هم وجود دارد. در حالی‌که وقتی با شرایط تحریم و بحران کرونا مواجه می‌شویم عملاً این نگاه صحیح نیست چون حتی کشورها بعضاً فقط نیاز خود را می‌توانند تأمین کنند و با اضافه شدن متغیرهای سیاسی و امنیتی که همیشه در مورد ما وجود دارد لازم است این نگاه تغییر یابد.

وی به این نکته هم اشاره کرد که در وزارت بهداشت هیچ‌کدام از مسیرهای چهارگانه تامین واکسن اعم از مذاکره و خرید مستقیم، خرید از طریق کوواکس، تولید مشترک با انتقال دانش فنی و نهایتا تولید داخلی رها نشد و از همه فرصت‌ ها حمایت شد.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به پیگیری هر چهار مسیر متعارف اکتساب واکسن در کشورمان گفت: ما اکنون خوشحالیم که در وزارت بهداشت هیچ‌کدام از مسیرهای چهارگانه را رها نکردیم و هم فرصت‌های موجود در مذاکره و خرید مستقیم، هم فرصت‌های کوواکس، هم فرصت‌های تولید مشترک با انتقال دانش فنی و نهایتاً فرصت‌های تولید داخلی حمایت شد.

وی افزود: در خرید مستقیم اولین آن‌ها روسیه بود و در ادامه از هند، چین و کره جنوبی احتمالاً خرید خواهیم داشت. در کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز خرید داریم. هم‌زمان فرصت تولید مشترک اسپوتنیک و کوبا را خواهیم داشت.

طی ۱۰ روز، دو تحریم جدید برای کوبا وضع شد

این مسئول در ادامه با اشاره به هژمونی رسانه ای و نادیده گرفتن پیشرفت‌ها و ابداعات کشورهای مغضوب ابرقدرت‌های اقتصادی و سیاسی گفت: باید توجه کرد که از لحاظ علوم انسانی و مدیریت رسانه‌ها به شدت هژمونی دنیا در بحث واکسن، کوبا را نادیده می‌گیرد.

جهانپور اضافه کرد: همین الان کوبا، چهار واکسن کرونا در کارآزمایی بالینی دارد، ولی در رسانه های دنیا اصلاً این مباحث را مطرح نمی‌کنند. جالب ماجرا این‌که از روزی که کار مشترک ما با کوبا علنی شد، ظرف ۱۰ روز، دو تحریم جدید برای کوبا وضع شد، در حالی‌که مدت‌ها بود که کوبا مورد تحریم‌های جدید واقع نشده بود.

تولید داخلی واکسن، مسیر اصلی مهار کرونا

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در زمینه تولید داخلی واکسن کرونا به‌ عنوان مسیر اصلی مهار کرونا اظهار کرد: در ابتدا ۱۷ موسسه شروع به تحقیقات واکسن‌سازی کردند و وزارت بهداشت نیز وعده داد که هر کدام که موفق به تولید واکسن کرونا شوند، حداقل ۱۵ میلیون دوز از هرکدام پیش‌خرید می‌کند. این مؤسسات بر مبنای فناوری‌های مختلف واکسن‌سازی در حال فعالیت هستند.

جهانپور گفت: این گونه نیست که تولید داخلی در بلند مدت نسبت به واردات هزینه بیشتری داشته باشد. مثلاً با استفاده از فناوری که شرکت شفافارمد در واکسن‌سازی از آزمایشگاه تا خط تولید نیمه‌صنعتی و صنعتی استفاده می‌کند، حداقل پنج شش واکسن دیگر را هم می‌توان تولید کرد و این زیرساخت‌ها نیز برای آینده خواهد ماند.

او در زمینه استفاده از متخصصان علوم انسانی و اجتماعی در ستاد ملی کرونا هم بیان کرد: ما هنوز در پیوند کارهای میان‌رشته‌ای، چه در حوزه نظری و چه در عمل ضعف داریم. هرچند آقای دکتر نمکی دیدگاه خوبی در این زمینه دارد و بارها تأکید کرده‌ که جزیره‌ای عمل نکنیم، اما قطعاً نیازمند شبکه‌سازی بین رشته­‌های مختلف هستیم.

کد خبر 590590 برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران واکسن کرونا رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تولید واکسن جهانپور گفت واکسن کرونا تولید داخلی فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۶۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بنابر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آن‌ها عازم سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک را انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند، علاوه بر این، در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

دیگر خبرها

  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس