Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالجبار کاکایی، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره این وبینار گفت: این نام به این معنا دلالت دارد که می شود جنگ هایی را در تاریخ پیدا کرد که برای برقراری صلح صورت گرفته و بشر از آنها ناگزیر بوده است. در تاریخ خودمان می بینیم که کوروش کبیر با حمله به بابل دیکتاتوری را سرنگون و یهودیان آن سرزمین را آزاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یا بر فرض مثال فتوحاتی که یونانیان برای حفظ دولت-شهرهایشان انجام داده اند یا در خاور دور که جنگ های استقلال طلبانه صورت گرفته است، یا همین جنگ هشت ساله ما (دفاع مقدس).


این شاعر با بیان این که بشر ناگزیر از تن دادن به برخی جنگ هاست، افزود: این جنگ‌ها اگر بدون در نظر گرفتن ایدئولوژی‌ها، ادیان تفکرات مذهبی و مکاتب فکری به آن نگاه شود، نوعا مخرب و نکبت بار و بد هستند. کشتن و کشته شدن به هیچ عنوان امر پسندیده‌ای نیست اما از نظر ادیان و مکاتب فکری و از منظر ملت‌ها گاهی این جنگ‌ها مقدس و دفاع شرافتمندانه شمرده می‌شوند. 

در جنگ‌هایی که ایدئولوژی در آن مطرح است، کشتن و کشته شدن، به شهادت استحاله می‌شود و حتی آرزوی شهادت به وجود می‌آید. به هر حال با این که بشر حقیقتا صلح طلب است، در فرهنگ بشر این موضوعات وجود دارد، اما گاهی از جنگ ناگزیر است، همانطور که در فطرت انسان هم قوای غضبیه نهفته است و هم مهربانی وجود دارد. 

کاکایی گفت: این وبینار نگاهی به جنگ و صلح کنار هم داشته است، یعنی رویکرد متفاوتی به جنگ نه لزوما ستاینده جنگ است و نه لزوما ایده آل پرداز است، نگاهی به موضوع جنگ و صلح در کنار هم دارد. شاعرانی از کشورهای آلمان، آرژانتین، ایران، مصر و هند در آن شرکت کردند و آثاری را ارایه دادند که برای ملت‌شان و در دفاع از هویت ملی شان سروده شده است. 
 دبیر وبینار شعر جنگ برای صلح افزود: غرض این بود که جوان جوینده ایرانی که می‌خواهد در قیاس کشورش با کشورهای جهان به این مطالعه بپردازد، با فرآورده های ادبی و مباحث آموزشی که در این وبینار عرضه می شود، به این نکته پی ببرد که جنگ امری طبیعی در تاریخ ملت هاست و بعضا قابل تکریم است و وجود موزه‌های جنگ و مقاومت در کشورها، نشان دهنده ارزش پایداری در برابر دشمنان است.
این ترانه‌سرا اهمیت وبینار را در تفاوت آن با دیگر جشنواره‌های حوزه جنگ و دفاع دانست و اضافه کرد: این وبینار متفاوت است چون تاکنون نهادهای انقلابی و وابسته به جنگ ما غالبا، جشنواره های دفاع مقدس برگزار و بر جنگ  ۸ ساله، بدون نگاه به اطراف، تاکید می‌کردند.

 ما چراغی به اطراف تاباندیم با حضور شعرای خارج از کشور نشان بدهیم که حس وطن دوستی طبیعی است و در همه جای دنیا وجود دارد و ما تنها نیستیم، این مساله باعث می شود جوان ایرانی احساس هویت کند که ما هم در تاریخ چنین رویدادی را داشته‌ایم، جنگ با روس ها، با عثمانی، جنگ با متجاوزان عراق همه جزیی از تاریخ ما بوده است.

به گزارش ایرنا، وبینار شعر جنگ برای صلح، عصر دیروز شنبه ۲۳ اسفند، در سالن قصر شیرین باغ موزه دفاع مقدس، با حضور شاعران صاحب‌نام حوزه جنگ و مقاومت ایران و جهان با همکاری و مشارکت انجمن شاعران موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برگزار شد.

برچسب‌ها وبینار دفاع مقدس شاعر آرژانتین اختصاصی ایرنا ادبیات فارسی شعر آلمان ترجمه کتاب ایران ادبیات هند انقلاب اسلامی ایران عبدالجبار کاکایی شب شعر مصر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وبینار دفاع مقدس شاعر وبینار دفاع مقدس شاعر آرژانتین اختصاصی ایرنا ادبیات فارسی شعر آلمان ترجمه کتاب ایران ادبیات هند انقلاب اسلامی ایران عبدالجبار کاکایی شب شعر مصر اخبار کنکور دفاع مقدس جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۶۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مرحوم حاج احمد راستگوی قلعه جوقی امروز در سن ۹۶ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سنی دارفانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

شهید کریم راستگوی قلعه جوقی در دهم فروردین ماه ۱۳۴۶ در شهر روستای قلعه جوق از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود و در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷ در منطقه موسیان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

دیگر خبرها

  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان