Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@23:03:05 GMT

سور کرونا همپای سوز چهارشنبه‌سوری

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۸۱۳۴

سور کرونا همپای سوز چهارشنبه‌سوری

ایرانیان از روزگاران کهن در غروب آخرین چهارشنبه سال با برپایی آتش و خواندن شعر "زردی من از تو، سرخی تو از من" با شادمانی به استقبال سال نو می‌رفتند اما این سنت زیبا در دهه اخیر به تهدیدی برای جامعه تبدیل شده و این سور جای خود را به سوز داده ‌است.
البته چهارشنبه سوری، امسال برای دومین بار با شیوع ویروس کرونا نیز عجین شده و شرایط و تهدید را حادتر کرده ‌است، در کنار حوادث ناشی از ترقه بازی و آتش بازی، تجمع افراد نیز به خودی خود عامل خطر است و منجر به شیوع و سرکش شدن ویروس کرونا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از این رو و بنا به درخواست مسوولان حوزه سلامت، مردم در این شرایط باید از برپایی هرگونه تجمع و برگزاری مراسم چهارشنبه سوری پرهیز کنند چرا که نه تنها آسیبهای طبیعی خود را به همراه دارد بلکه می‌تواند موجی دیگر از شیوع ویروس کرونا را رقم زند.
طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۵۳ نفر و تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۲۳۰ نفر رسیده است.

همچنین طبق اعلام سازمان اورژانس کشور، حوادث چهارشنبه سوری پارسال، هزار و ۴۰۳ مصدوم داشت که از این تعداد ۱۶۶ نفر دچار قطع عضو شدند و سه نفر نیز فوت کردند.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز تعداد مجروحان چهارشنبه آخر سال پارسال را در مشهد ۱۵ نفر اعلام کرد و پرواضح است که در شرایط کرونایی، سیستم بهداشتی و بیمارستانی وضعیت عادی برای پذیرفتن حادثه‌دیدگان چهارشنبه‌سوری نداشته باشد.

ممنوعیت برپایی هرگونه اجتماع و برخورد قضایی با متخلفان
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در خصوص تمهیدات چهارشنبه آخر سال در مشهد گفت: در شرایط فعلی و به منظور پیشگیری از شیوع کرونا برپایی هرگونه اجتماعی ممنوع است.
سید هادی شریعت‌یار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالهای گذشته با همکاری دستگاههای متولی به منظور ایجاد تفریح سالم و پیشگیری از انجام رفتارهای پرخطر در چهارشنبه آخر سال، مکانی امن با حضور عوامل امدادی، پلیس و آتش‌نشانی برای برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری و نورافشانی پیش‌بینی می‌شد اما امسال به علت درگیر بودن با ویروس کرونا، این موضوع نیز منتفی است.
وی ادامه داد: خرید و فروش و حمل مواد محترقه از مصادیق رفتار مجرمانه است و اصناف باید بدانند که اگر این مواد را عرضه کنند منجر به مهر و موم واحد صنفی آنها خواهد شد.
معاون دادستان مشهد گفت: حمل مواد محترقه نیز از مصادیق رفتار مجرمانه است، پرتاب نارنجک ممکن است قتل عمد را در پی داشته‌باشد همچنین خدشه‌دار کردن احساس امنیت مردم و آسیب رساندن به اموال نوعی رفتار تخریبی است و دادسرا با جدیت با متخلفان برخورد خواهد کرد.
شریعت‌یار افزود: رانندگانی نیز که در شب چهارشنبه‌سوری رفتارهای پرخطر انجام دهند توسط نیروی انتظامی و سیستمهای نظارت الکترونیکی شناسایی و خودروهای آنها تاپایان نوروز ۱۴۰۰ توقیف خواهد شد.

وی از شهروندان خواست به منظور حفظ سلامت خود و خانواده‌هایشان، چهارشنبه آخر سال را در خانه بمانند و سلامتی خود را به خطر نیندازند.
در خانه بمانید
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شهروندان خواست تا حد ممکن در شب چهارشنبه آخر سال در خانه بمانند و به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی، از ترددهای غیرضرور در سطح شهر خودداری کنند.
آتشپاد مسعود ظهوریان افزود: مخالف مراسم جشن و نشاط شهروندان نیستیم اما در شرایط فعلی و با توجه به شیوع ویروس کرونا، برگزاری هرگونه اجتماع و دورهمی تهدیدی برای سلامت شهروندان است.
وی ادامه داد: سال گذشته ۲۲ ماموریت مرتبط با شب چهارشنبه آخر سال توسط آتش نشانان در مشهد انجام شد که انفجار ترقه در منزل مسکونی و نیز انفجار ترقه در کنار خودروی سواری پارک شده از جمله این حوادث بود.
او اضافه کرد: خوشبختانه با فرهنگ سازی صورت گرفته، میزان حوادث و عملیات مرتبط با چهارشنبه آخر سال رو به کاهش است و تعداد حوادث پارسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۹ درصد کاهش یافته ‌است.
آماده باش آتش‌نشانی مشهد
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در ادامه از آماده‌باش نیروهای این سازمان در ایام مقارن با چهارشنبه پایان سال خبر داد و گفت: یکی از باورهای نادرست این است که "حادثه برای دیگران اتفاق می افتد و برای من اتفاق نمی افتد چون من همیشه مراقب هستم" اما باید بدانیم که حادثه برای هرکسی ممکن است رخ دهد اما می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه سوری جلوگیری کرد.
آتشپاد ظهوریان افزود: انفجار فقط ۲۵۰ گرم مواد ساخت ترقه می تواند یک آپارتمان را به شدت تخریب کند.
وی ادامه داد: از پرتاب فشفشه و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری شود و در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌شود که آتش در حجمی کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری شود.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت طی روزهای اخیر، ۲ حادثه انفجار منزل مسکونی در مشهد در پی درست کردن ترقه رخ داد که در این حوادث چهار نوجوان به شدت مصدوم شدند.
ظهوریان تاکید کرد: هرگونه غفلت و سهل‌انگاری می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

هشدار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز  نسبت به خطر از دست دادن عضوی از بدن در مراسم آخرین چهارشنبه سال هشدار داد.
دکتر علی مرادی با بیان این که پیوند عضو کار بسیار مشکلی است که نیاز به ۲ جراح متخصص و آشنا به جراحی‌های میکروسکوپی دارد افزود: تجهیزات پیچیده و بسیاری برای یک عمل پیوند نیاز است و هر پیوند عضو به حدود پنج تا ۱۰ ساعت عمل جراحی نیاز دارد.
وی ادامه داد: اما در مراسم چهارشنبه پایان سال در بهترین حالت و با آمادگی 2 تیم پزشکی، باز هم اعضای بسیاری از بدن شهروندان زمان طلایی پیوند را از دست می‌دهند.
این فلوشیپ پیوند عضو گفت: پیوند عضو در حوادث چهارشنبه پایان سال به دلیل له شدن عضو قطع شده و تعداد زیاد بیماران فقط در موارد معدودی امکان پذیر است و سایر بیماران باید عمر خود را با عضو از دست رفته بگذرانند.
مرادی افزود: پیوند عضو تحت هر شرایطی امکان پذیر نیست و فردی که دچار قطع عضو می‌شود باید به سرعت به یک مرکز درمانی مجهز اعزام شود تا در صورت امکان، عضو قطع شده پیوند زده شود.
وی با بیان این که عضو قطع شده حتی در بهترین حالت ممکن که پیوند زده شود باز هم عملکرد سابق خود را ندارد ادامه داد: احساس بی حسی، کاهش حرکت و درد در سرما مشکلات متداول برای عضو قطع شده ای است که دوباره پیوند خورده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بهترین کار ممکن مراقبت از سلامتی است، بی احتیاطی و انجام کارهای خطرناک می‌تواند خاطره تلخی را در روزهای پایان سال به همراه داشته باشد و اعضای بدنی که در حالت انفجار قطع می‌شوند اغلب له شده و دچار آسیب فراوان می‌شوند بنابراین افرادی که به خاطر هیجان یک شب تصور می‌کنند هر مشکلی را تیم پزشکی جبران می‌کند تصور نادرستی دارند.
مرادی افزود:در هر صورت در شرایطی که بیمارستانهای کشور درگیر رسیدگی به بیماران کرونایی هستند وجود مصدومان حوادث چهارشنبه سوری باری مضاعف بر دوش کادر درمانی کشور خواهد بود لذا عدم برپایی مراسم چهارشنبه سوری کمکی به کادر درمان نیز خواهد بود.

برچسب‌ها آتش سوزی ویروس کرونا مشهد دانشگاه علوم پزشکی سازمان اورژانس کشور دانشگاه علوم پزشکی مشهد سازمان اورژانس کشور علی مرادی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی ویروس کرونا مشهد آتش سوزی ویروس کرونا مشهد دانشگاه علوم پزشکی سازمان اورژانس کشور دانشگاه علوم پزشکی مشهد سازمان اورژانس کشور علی مرادی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی مشهد چهارشنبه آخر سال مراسم چهارشنبه حوادث چهارشنبه آتش نشانی مشهد چهارشنبه سوری ویروس کرونا عضو قطع شده پایان سال پیوند عضو مشهد گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۸۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ

آفتاب‌‌نیوز :

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد. وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم‌های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می‌کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع‌ترین خبر‌های امسال دارفانی را وداع گفت.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • فروش بلیت فوق‌العاده قطار مشهد، از فردا ۹ صبح
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • سوانح رانندگی در خراسان رضوی ۱۱ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • اهدای زندگی دوباره به ۴ بیماربا اهدای عضو در مشهد