Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کمتیه دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: اگر بازار کنترل شود و در بازه ۵ ساله افزایش دستمزد با رقم‌های مطلوب ادامه یابد می‌توان امیدوار بود که حداقل دستمزد به سبد معاش خانوار نزدیک می شود.

فرامرز توفیقی در گفتگو با میزان در خصوص جزئیات تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰، گفت: باتوجه به اینکه بحث اصل جلسه شورای عالی کار و ماده ۴۱ قانون کار راجع به حداقل دستمزد صحبت می‌کند جلسه دو شب اخیر بعد از ساعت‌ها بحث چانه‌زنی و نظر موافق سه ضلع کارگری، کارفرمایی و دولت در نهایت باعث افزایش ۳۹ درصدی حداقل مُزد ماهانه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سایر مؤلفه‌های دستمزد از جمله بُن، حق مسکن و سنوات نیز با رشد همراه شد، به طوری که بُن ۵۰ درصد، حق مسکن ۵۰ درصد و نرخ پایه سنوات ۴۰ درصد افزایش یافت در این بین حق اولاد نیز که تابعی از حداقل مُزد است با افزایش ۳۹ درصدی روبرو شده است.

رییس کمتیه دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: به عبارت بهتر مطابق بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار که می‌گوید حداقل دستمزد باید به گونه‌ای تعیین شود که بتواند حداقل نیاز یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید. (متوسط خانوار اعلامی از سوی مرکز آمار ۳.۳ نفر است).

توفیقی افزود: لذا حداقل دستمُزد با تمام مؤلفه‌ها برای سال ۱۴۰۰، رقم ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۷۰۷ تومان تعیین شد که نسبت به سال ۹۹ به طور کلی با در نظر گرفتن مؤلفه‌های گفته شده ۴۱.۶۴ درصد افزایش یافته است و  ۳۹ درصد افزایش اعلام شده مربوط به حداقل دستمزد  است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رقم دستمزد جوابگوی نیاز خانوار است یا خیر، گفت: قاعدتاً اینکه رقم تعیین شده برای دستمزد سال ۱۴۰۰ رقم خوبی است یا خیر، موضوع پیچیده‌ای است که باید تمام جوانب در نظر گرفته شود چراکه هر سه ضلع حرف‌ها و ادله‌هایی برای خود دارند که می‌توان راجع به آن‌ها بحث کرد.

توفیقی با توجه به بحث سه‌جانبه‌گرایی گفت: به طور معمول تفاهم‌نامه که به سمت بهترین رفته است عدد مناسبی برای حرکت در مدار کاهش قدرت خرید جامعه کارگری است، اما در این بین شرط و شروطی وجود دارد و باید دولتمردان بتوانند بازار را به درستی کنترل کنند.

رییس کمتیه دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار تصریح کرد: اگر بازار کنترل شود و در بازه ۵ ساله افزایش دستمزد با رقم‌های مطلوب ادامه یابد می‌توان امیدوار بود که حداقل دستمزد به سبد معاش خانوار نزدیک می شود.

وی در ادامه افزود: اگر همانند سال ۹۹ تکانه‌ها و جهش‌های شدید قیمتی رخ دهد مطمئناً کام کارگران نه تنها شیرین نمی‌شود بلکه تلخ هم خواهد شد.

توفیقی در مورد اینکه آیا رقم اعلامی برای کارگران مطلوب است یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد حرکت مناسبی رخ داده چرا که درصد پوشش جهش قیمتی رقم خوبی بوده است؛ به طور کلی یک میلیون و ۲۳۲ هزار تومان به حقوق دستمزد اضافه می شود و باتوجه به اینکه کاهش قدرت خرید مردم یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومان بوده است توانستیم ۶۳ درصد از کاهش قدرت خرید را جبران کنیم.

رییس کمتیه دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار افزود: در سال‌های اخیر با افزایش دستمزد حدود ۴۰ درصد از کاهش قدرت خرید جبران می‌شد، اما در تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳ درصد از کاهش قدرت خرید جبران شده است که نسبت به سال‌های اخیر ۲۳ درصد این شاخص رشد پیدا کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر نتوانیم زیاده‌خواهی واسطه‌گران، سوداگران و دلالان را کنترل کنیم و مدیریت بازار به درستی انجام نشود، یقیناً این اعداد جوابگوی زندگی شرافتمندانه کارگری نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی کارگری حقوق و دستمزد

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی کارگری حقوق و دستمزد کاهش قدرت خرید حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۸۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند

به گزارش خبرنگار مهر، علی قیاسی عصر یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۲۳ هزار و ۱۸۰ نفر عضو خانه کارگر هستند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۱۸۰ نفر عضو فعال هستند.

قیاسی با بیان اینکه در استان مرکزی حدود ۱۲ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند و سهم اراک ۴ هزار کارگر است، ادامه داد: ۱۳ هزار و ۲۵۰ کارگر ساختمانی در این استان از خدمات بیمه بهره مند هستند و سهم شهر اراک از این کارگران حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نفر است.

قیاسی یادآور شد: سه هزار و ۶۵۰ کلاس‌های آموزشی رایگان شامل کمک درسی، کامپیوتر و خیاطی برای اعضا و خانواده آنها برگزار شد.

۵۵ درصد فوت حوادث کارگاهی مربوط به کارگران ساختمانی است

قیاسی، ۵۰ درصد حوادث کارگاهی و ۵۵ درصد فوت حوادث کارگاهی را مربوط به کارگران ساختمانی بیان کرد و گفت: در سال‌های اخیر که بحث بند دوم قانون ۴۱ رعایت نشده، صنایع روز به روز در حال خالی شدن هستند و به جای تعدیل نیرو توسط کارفرمایان، کارگران خود از محیط کار خارج می‌شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان در استان مرکزی پرداخت کرده است.

تأمین مسکن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه کارگری است

قیاسی، مسکن را یکی از مشکلات بزرگ جامعه کارگری دانست و گفت: مسکن کارگری برای صنعت در نظر گرفته شده اما برای کارگران ساختمانی پیش بینی نشده است.

وی بیان کرد: طبق قانون اتباع بیگانه باید در مشاغلی که نیروی ایرانی توان کار ندارند، کار کنند اما این افراد به قسمت‌های مختلف ساختمانی ورود کرده‌اند در حالی‌که ورود آن‌ها به برخی مشاغل ممنوع است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک گفت: اتباع به صنعت شهرهای صنعتی اراک، دلیجان و ساوه وارد شدند در حالی که اجازه وارد کار کردن در صنعت را ندارند.

کد خبر 6091441

دیگر خبرها

  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند