Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- اهمیت رسانه ها در محیط بین الملل بر كسی پوشیده نیست و امروزه یكی از ابزارهای دستیابی به اهداف سیاست خارجی كشورهای قدرتمند از مسیر اقناع سازی و جهت دهی به افكار عمومی كشورهای دیگر  می گذرد.
به گزارش آریا، در خصوص جایگاه، تاثیرگذاری و اهمیت شبکه های برون مرزی صداوسیما با دکتر احسان رازانی استاد علوم سیاسی دانشگاه و تحلیلگر روابط بین الملل به گفت وگو نشستیم كه از مقابل دیدگان شما می گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این توضیح كه دکتر احسان رازانی دانش آموخته مقطع دکترای تخصصی مطالعات استراتژی و امنیت از دانشگاه ملی مالزی، پژوهشگر ارشد سابق مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و پژوهشگر میهمان مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه است.
نقش و اثرگذاری شبكه های برون مرزی ایران مانند پرس تی وی و هیسپان تی وی را چگونه ارزیابی می كنید؟
یکی از ابتکارهای مهم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تأسیس شبکه های العالم عربی، پرس تی وی انگلیسی و هیسپان تی وی اسپانیولی در فاصله سال های 2003 تا 2011 میلادی است و مخاطبان این شبکه ها به صورت بالقوه، بخش مهمی از جمعیت دنیای امروز را تشکیل می دهند.
جهان عرب، جمعیتی بالغ بر 430 میلیون نفر را در پهنه ای به وسعت حدودی 8 میلیون کیلومتر مربع در آسیا و آفریقا شامل می شود. زبان انگلیسی، مهم ترین زبان بین المللی است که چیزی حدود یک چهارم جمعیت کره زمین یعنی  بیش از دو میلیارد نفر در جهان به آن تکلم می کنند.
اسپانیولی هم که دومین شمول دموگرافیک را در میان زبان های دنیا دارد و در اسپانیا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین جمعیتی 600 میلیون نفری  را در حوزه نفوذ خود قرار داده است. پیداست که در دنیای به هم پیوسته امروز، راه اندازی و توسعه رسانه هایی که بتواند نیمی از جمعیت این کره خاکی را در شمار مخاطبان خود قرار دهد، یک مزیت اساسی به حساب می آید؛
این امر، برای جمهوری اسلامی ایران که واجد مختصات فرهنگی، سیاسی و ایدئولوژیک است، در سطحی فراتر و در قامت یک ضرورت انکارناپذیر جلوه گر است. این ایده که جمهوری اسلامی، به عنوان حکومتی مبتنی بر میراث ایرانی و اسلامی و متکی بر آموزه های شیعی و انقلابی در تلاش برای بسط حوزه نفوذ فرهنگی و گفتمانی خود در جهان خارج باشد، بدون عنایت به قدرت رسانه ای، چندان معقول و پذیرفتنی نمی نماید.
شبکه های یاد شده با چنین رهیافتی بنیاد نهاده شده اند و چنانچه هوشمندانه، چابک و به گونه ای اصولی به کار گرفته شوند، خواهند توانست به حکومت در راستای تامین هر چه بیشتر منافع ملی، کمک شایانی ارائه کنند.
شبكه های برون مرزی ج.ا.ا. چه كمكی به دیپلماسی عمومی به ویژه در خصوص تحقق نیازهای ملی و تامین منافع كشور ارائه می كنند؟
سیاست خارجی، مجموعه تعاملات یک کشور با سایر بازیگران سیاسی برای پیگیری اهداف ملی در محیط بین المللی است. در این راستا، ضعف ها و توانایی های دستگاه سیاست خارجی یک کشور و نوع ابزارها، امکانات، استراتژی ها و تاکتیک هایی که در مسیر نیل به اهداف ملی به کار می گیرد، در چگونگی تعامل آن کشور با جهان خارج تأثیر می گذارد. یکی از مهم ترین ابزارهای دولتمردان در تحقق اهداف سیاست خارجی،دیپلماسی عمومی است.
این شاخه از دیپلماسی مشتمل بر برنامه هایی است که دولت به واسطه آنها می کوشد تا افکار عمومی جوامع دیگر را به نفع خود تحت تأثیر قرار دهد. هدف غایی دولت از اتخاذ مکانیسم های دیپلماسی عمومی، توسعه سرمایه اجتماعی در خارج از مرزها و ایجاد تغییرات مطلوب در نظام تصمیم گیری کشورهای هدف از طریق فشار افکار عمومی است.
طبعا یکی از موثرترین ابزارها در این راستا، رسانه ها هستند و روشن است که رسانه ها برای تاثیرگذاری بر دنیای خارج، می بایست به ابزارهای متنوع زبانی تجهیز شوند. در این زمینه، شبکه های برون مرزی نظیر العالم، پرس تی وی و هیسپان تی وی بر چنین ساز و کار و اهدافی مبتنی شده اند.
جمهوری اسلامی، صرفا یک نظام برآمده از یک انقلاب متعارف نیست، بلکه مشحون از آموزه های غنی گفتمانی است که توانسته و می تواند با درنوردیدن مرزهای سیاسی و فرهنگی، جوامع مختلف جهان را تحت تأثیر قرار دهد. جمهوری اسلامی ایران، در مجامع جهانی، پیوسته از نظام ناعادلانه هژمونیک حاکم بر جهان انتقاد کرده است؛ بر نظم چندقطبی پای فشرده و یکجانبه گرایی ایالات متحده را تقبیح نموده است. دیپلماسی عمومی است که قادر خواهد بود با عبور از ملاحظات محافظه کارانه دولت ها و تحریک وجدان عمومی ملت ها، آرمان ها و اهداف نظام را جهانی و اراده سیاسی کشورها را در جهت نیل به دنیای مطلوب متأثر سازد.
شبکه های برون مرزی باید در مسیر اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و تبلیغ هنجارها و ارزش های حاکمیت سیاسی گام بردارند و ضریب نفوذ انقلاب اسلامی را در دنیا افزایش دهند.
با توجه به اینكه به مسائل چین و شرق آسیا آشنایی دارید، لطفا بفرمایید نقش شبکه های برون مرزی در خصوص انعکاس تحولات این منطقه چگونه باید باشد؟
چین و کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا با دربَرگرفتن بیش از یک میلیارد و 700 میلیون نفر، یک حوزه پرتراکم جمعیتی را در نقشه دموگرافیک جهانی به خود اختصاص داده اند؛ چیزی حدود 38 درصد جمعیت قاره آسیا و بیش از یک پنجم جمعیت جهان در این منطقه زندگی می کنند.
چین از اواخر دهه1970 تاکنون با سرعتی خیره کننده حجم اقتصاد خود را گسترش بخشیده و به یک کارخانه تولید جهانی تبدیل شده است. پیش بینی ها حاکی از آن است که چین به زودی به جایگاه یک ابرقدرت در نظام بین الملل نایل خواهد شد و توسعه اقتصادی خود را به استیلای سیاسی، فرهنگی و تمدنی ترجمه خواهد کرد. مالزی، سنگاپور، ویتنام و کره جنوبی اعضای دیگر این باشگاه آسیایی هستند که در طول چند دهه اخیر به پیشرفت های قابل توجهی در اقتصاد دست یافته اند و به موازات رشد چشمگیر تولید ناخالص داخلی، توانسته اند گام های موثری در زدایش فقر و ارتقای سطح زندگی ملت های خود بردارند.
بسیاری از اندیشکده های مطالعات راهبردی و بین‌المللی هشدار می دهند که در آینده نزدیک، شرق آسیا نه تنها موتور محرکه رشد و پویایی اقتصاد جهانی خواهد بود، بلکه چالش های امنیتی و سیاسی جدی را متوجه منافع غرب و به طور خاص ایالات متحده خواهد کرد. از این روست که در طول سال های اخیر، استراتژی کلان امنیت ملی آمریکا به چین و حوزه شرق آسیا تغییر تمرکز داده است.
واقعیت این است که این منطقه با شتاب در حال تبدیل شدن به کانون توجهات جهانی است و آن بیش از هر چیز یک «امر رسانه ای» است. اهمیت تحولات این منطقه از آن روست که حیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دیگر اعضای جامعه جهانی را به گونه ای فزاینده تحت تأثیر قرار می دهد. بر این اساس، کشورهای مختلف کوشیده اند تا در راهبردهای فرهنگی و رسانه ای خود برای چین و حوزه تحت نفوذ این کشور در آسیا جایگاهی ویژه تعریف کنند.   
امروز صدها شبکه رادیویی و تلویزیونی خبری چینی زبان در آمریکا، کانادا، اروپا، استرالیا، نیوزیلند، مالزی، سنگاپور و سایر کشورهای آسیایی راه اندازی شده اند که به گونه ای گسترده در حال پوشش شبانه روزی اخبار و تحولات این منطقه هستند.
با توجه به آنچه بیان شد، هیچ دلیل موجهی برای مستثنی کردن جمهوری اسلامی ایران از موضوع نخواهیم یافت. لازم است که ایران، به عنوان یک قدرت منطقه ای مهم در غرب آسیا، در راستای تلاش جهت تعمیق پیوندهای سیاسی و اقتصادی خود با جوامع شرق آسیا بکوشد تا چین و کشورهای خاور نزدیک و دور را در کانون دکترین رسانه ای خود بنشاند؛ این یک واقعیت است که حوزه سیاست و فرهنگ در ایران معاصر به شدت غرب-محور بوده و استیلای توجه به غرب در برنامه ریزی های فرهنگی و رسانه ای ایران پس از انقلاب نیز همچنان تداوم داشته است. این وضع می بایست با توجه به واقعیات جدید جهانی و چرخش تدریجی موازنه قوای بین المللی تغییر کند؛ شرق در نظر ما باید اهمیتی که شایسته آن است به دست آورد.
در این راستا چه پیشنهادی برای سیاستگذاران رسانه ای کشور دارید؟
تاسیس یک شبکه چینی زبان، نه تنها به شناساندن هر چه بیشتر مختصات ایران نزد جوامع شرقی منجر خواهد شد و افزایش ضریب نفوذ سیاسی و فرهنگی آن را در میان ثلث دیگری از جمعیت جهان در پی خواهد آورد، که در فرسایش هژمونی خبری و یک سویه غرب در جهان اخبار و اطلاعات نیز موثر خواهد بود.
بر این باورم که تولید و انتشار محتوای دقیق، هوشمندانه و مبتکرانه به زبان چینی از طریق یک شبکه حرفه ای برون مرزی به تقویت قرابت ایران و جوامع حوزه شرق در نتیجه احیای جاده ابریشم فرهنگی، تمدنی و اقتصادی کمک خواهد کرد. به گمانم آثار و ثمرات این نزدیکی بر منافع ملی، به تدریج آشکار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شبكه های برون مرزی صداوسیما شبکه های برون مرزی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی برون مرزی سیاست خارجی بین المللی رسانه ای شرق آسیا رسانه ها شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۹۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری جهانی شده است

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی گفت: انقلاب اسلامی ایران و حمایت های مردم ما از مردم مظلوم فلسطین موجب بیداری مردم جهان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت الاسلام حبیب الله غفوری در آئین نماز جمعه این هفته کرمانشاه با بیان اینکه دانشجویان جهان سیاست‌های آمریکا را زیر سوال برده‌اند، اظهار کرد: ایستادگی مردم ایران اسلامی در قبال مواضع حق و حقیقت مردم فلسطین باعث شده که هم اکنون شاهد یک بیداری جهانی علیه نظام سلطه و رژیم جنایتکار اسرائیل در جهان باشیم.

وی یادآور شد: تظاهرات دانشجویان آمریکایی و اروپایی علیه موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه را می‌توان یکی از برکات طوفان الاقصی عنوان کرد که موجودیت اسرائیل را در بین افکار عمومی جهان خدشه دار کرده و زیر سوال برده است.

امام جمعه کرمانشاه ادامه داد: برگزاری این اعتراضات در کنار عملیات طوفان الاقصی و سپس وعده صادق ضربات محکمی را بر هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی وارد کرد به طوری که بزودی شاهد نابودی جبهه باطل خواهیم بود.

وی با اشاره به ثمرات انقلاب اسلامی ایران در بیداری جهانی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است که در مقابل سیاست استکبار جهانی توانسته با شجاعت قد علم کند و دانشجویان آمریکایی نیز باید بدانند که این اعتراضات آنها قطعاً نابودی استکبار جهانی را به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام غفوری در بخش دیگری از خطبه‌ها با مهم خواندن تقوای الهی گفت: باید تقوای الهی را سرلوحه کار خود قرار دهیم زیرا خداوند شاهد اعمال و رفتار ما است و یاد خداوند را باید همواره در نظر داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به ۲۵ شوال سالروز شهادت امام صادق (ع) افزود: امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب جعفری هستند که سیره عملی ایشان باید مورد توجه مسلمانان به ویژه شیعیان قرار بگیرد.

امام جمعه کرمانشاه بیان کرد: یکی از درس‌هایی که باید از سیره امام صادق آموخت موضوع غیرت دینی و پرهیز از حضور در مجالس دارای گناه است به طوری که بر اساس روایتی امام صادق (ع) در مجلسی که حاکمان وقت تدارک دیده بودند، حضور یافتند اما به محض مشاهده آثار گناه مجلس را ترک کردند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به برگزاری نمایشگاه اکسپو در تهران که با حضور ۷۰ کشور جهان در حال برگزاری است افزود: در این نمایشگاه فرصت‌های تجاری، صادرات و سرمایه‌گذاری کشورمان به نمایش گذاشته شده است که می‌تواند در جهش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور و حتی معیشت مردم تأثیرگذار باشد.

کد خبر 750338

دیگر خبرها

  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری جهانی شده است
  • انقلاب اسلامی ایران در حال انتشار در جهان است
  • جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است
  • کارفرمایان از هرگونه تکبر در برابر کارگران خودداری و دوری کنند
  • رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی باید آرایش تهاجمی بگیرند
  • درخواست جدید سردار شکارچی از مسئولان
  • ضرورت آرایش‌جنگی رسانه‌ها دربرابر رسانه‌های نظام سلطه
  • ضرورت آرایش جنگی رسانه‌های کشور در برابر رسانه‌های نظام سلطه
  • رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش آفرین در ارتقای قدرت نرم است