Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@13:13:42 GMT

ترافیک؛ دردسر همیشگی شب عید اراک

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۹۷۳۴

ترافیک؛ دردسر همیشگی شب عید اراک

این روزها تورم، گرانی و از همه مهمتر ویروس کرونا هم نتوانسته بر سنت دیرینه خرید شب عید غلبه کند؛ این روزها خیابان‌های اراک به پارکینگ خودروها تبدیل شده و تب خرید داغ داغ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها شهروندان اراکی بدون کمترین توجه در تدارک و خرید شب عید در مغازه‌های و فروشگاه‌ها در حال رفت و آمد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رفت و آمدهای هرروزه و بدون برنامه‌ریزی، شهر را به منبعی برای انتشار ویروس کرونا تبدیل کرده است.

"کریمی" یکی از این شهروندان اراکی معتقد است پیاده رفتن به مرکز شهر زمان کمتری خواهد برد. او که از پشت شیشه تاکسی، پیاده رو های باریک و شلوغ کنار خیابان را نگاه می‌کند، می‌گوید: "با این پیاده روهای شلوغ خدا کند، کرونا نگیریم. "

او که شاغل است و صبح‌ها نمی‌تواند خریدهایش را انجام دهد می‌گوید: " در بیشتر ماشین‌ها یک یا دو نفر سوار هستند این نشان می‌دهد در این شرایط مردم راغب به استفاده از ماشین شخصی شأن هستند. "

احدی یکی از رانندگان خودروهای تک سرنشین می‌گوید: "من کارمند هستم و با وسیله شخصی راحت تر به محل کارم می‌رسم و برای خرید خانه و کارهایی اداری که گاهی پیش می‌آید باید از این سر شهر به آن سر شهر بروم اگر ماشین نیاورم به کارهای روزمره‌ام نمی‌رسرم، اگر اداره‌ها همه یک جا بودند و مراکز خرید هم همین طور آدم تکلیف خود را بهتر می‌دانست. البته برای جای پارک مشکل داریم و معمولاً در کوچه‌های اطراف پارک می‌کنیم؛ پارکینگ‌های عمومی شهر خیلی کم است خیلی از ساختمان‌های اداری و پزشکی هم که اصلاً پارکینگ ندارند. "

صفری یکی از ساکنان محله مرکز شهر می‌گوید: " همیشه جلوی در حیاط یک ماشین پارک شده است، برای مثال اسباب کشی ما صبح تا ظهر به تأخیر افتاد تا صاحب ماشین بیاید و اتومبیلش را حرکت دهد تا وانت بتواند وارد کوچه شده و وسایل را خالی کنیم. "

بیان این مشکلات از زبان شهروندان حاکی از وجود مشکلات اساسی در ساختار ترافیکی شهر دارد که در روزهای پایانی سال با توجه به شلوغی‌های اخیر دوچندان شده و پیگیری و توجه نهادهای ذی‌ربط همچون شهرداری، شورای شهر و پلیس راهنمایی رانندگی را می‌طلبد.

ساماندهی ترافیک هسته مرکزی شهر

محمدرضا خسروی، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک نیز در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: برای ساماندهی وضعیت ترافیکی شهر تهیه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک ضروری بود در این راستا مشاور ذیصلاح انتخاب شد و اکنون در مرحله بررسی در شورای ترافیک استان است که پس از تصویب و ابلاغیه این طرح اجرایی می‌شود.

وی افزود: یکی از اهداف مهم این طرح، ساماندهی و رفع مشکل ترافیک به خصوص در هسته مرکزی شهر است که در این راستا توسعه و فعال کردن ناوگان حمل و نقل انبوه بر به صورت BRT و IRT، پیاده راه هسته مرکزی شهر، ایجاد محدودیت برای ورود خودروهای شخصی و در نهایت توزیع بار ترافیکی به خارج از محدوده تجمیعی ترافیکی که غالب آن در هسته مرکزی است به عنوان راهکار کلی هدف گذاری شده است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک در خصوص ساماندهی وضعیت ترافیکی در اسفندماه گفت: کنترل و هدایت ترافیکی با توجه به خریدهای شب عید (علیرغم اجرا محدودیت‌های کرونایی) به عهده پلیس راهور است و عوامل اجرایی واحد ترافیک معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهری ضمن همکاری با پلیس و اجرای درخواست‌های اعلامی مانند انسداد مسیرهای مورد نظر و حضور در هسته مرکزی شهر در کنار عوامل راهور انجام وظیفه می‌کنند.

خسروی اظهار کرد: به منظور کاهش ترافیک سطح شهر باید بستر فعالیت‌های غیرحضوری فراهم شود که در این زمینه باید اقداماتی مانند توسعه پست و دولت الکترونیک، خدمات بانکی اینترنتی، دورکاری انجام بگیرد.

وی افزود: تنظیم سفرها در ساعات مختلف روز و انتخاب محل سکونت نزدیک به محل کار، توزیع یکنواخت کاربری‌ها و امکانات در سطح شهر، تشویق به سفرهای پیاده و استفاده از حمل و نقل عمومی و ایجاد هزینه و وضع عوارض برای تردد با حمل و نقل شخصی از دیگر برنامه‌هایی است که در کنترل و کاهش ترافیک شهری مؤثر و کارآمد است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک با اشاره به برنامه‌های پیشروی شهرداری در این حوزه گفت: با توجه به طرح جامع ترافیک، شهرداری توسعه و ساماندهی حمل و نقل عمومی و انبوه بر نظیر خط اتوبوس تندرو را در برنامه دارد، توسعه معابر بزرگراهی در حاشیه شهر همچون بزرگراه آنجفی و ارتقای سطح عملکرد معابر نیز از جمله اقدامات پیش رو برای مدیریت ترافیک است.

نبود مدیریت ترافیک مهمترین مشکل شلوغی خیابان‌های اراک

داوود میجانی، کارشناس ارشد عمران نیز به خبرنگار ایمنا گفت: توسعه حمل و نقل عمومی، توزیع کاربری‌ها در محله‌ها و تمرکز زدایی از مرکز شهر و ایجاد محدودیت ترافیکی در مرکز شهر، از مسائلی است که به طور کلی در شهر اراک به آن کمتر توجه شده و سبب بروز معضلات ترافیکی شده است.

وی اظهار کرد: اما در موارد خاص مانند شب عید، مدیریت ترافیک و برخورد با تخلفات در مرکز شهر، جلوگیری از تخلفاتی مثل پارک دوبل، انتقال دست‌فروشان به حاشیه شهر و محل‌هایی با ترافیک کمتر، راه اندازی بازارچه‌های عرضه کالا در محلات از راهکارهای کاهش ترافیک در چنین روزهایی است.

میجانی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل ساختاری در ترافیک شهر با مسائل فیزیکی شبکه حمل و نقل ارتباطی ندارد، بلکه مشکل ترافیکی شهر اراک در حوزه مدیریت ترافیک بوده و از نبود برنامه‌ریزی‌های مدیریت ترافیک ناشی می‌شود.

وی افزود: دومین مسئله‌ای که در این رابطه باید مورد توجه قرار بگیرد، رعایت موازین ترافیکی در توسعه کاربری‌ها است، یعنی نوع کاربری و نوع دسترسی کاربری و تراکم و تعداد طبقات متناسب با رده عملکردی آن معبر و ترافیک موجود باشد و راه حل این موضوع استفاده از خدمات نظام مهندسی در زمینه ترافیک قبل از صدور مجوزهای ساخت یا تعیین نوع کاربری‌های تجاری و … است.

کد خبر 480974

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر اراک شهرداری اراک اراک شورای اسلامی شهر اراک استان مرکزی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هسته مرکزی شهر مدیریت ترافیک کاربری ها مرکز شهر شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۹۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس و هراز

به گزارش خبرگزاری مهر، ترافیک در محور چالوس مسیر (شمال به جنوب) محدوده ماسال، محور هراز مسیر (شمال به جنوب) محدوده سه راهی چلاو سنگین و در محور فیروزکوه مسیر (جنوب به شمال) محدوده ورسک نیمه سنگین گزارش شده است.

طبق آخرین وضعیت جوی ترافیکی، تردد در آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت (رفت و برگشت) روان و آزادراه قزوین - رشت فاقد مداخلات جوی و سایر محورهای شمالی دارای بارش باران‌اند.

بر اساس آخرین وضعیت جوی، در برخی از محور استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران، البرز، مازندران، گیلان، گلستان، سمنان فارس، خراسان جنوبی، کردستان و کرمانشاه دارای بارش باران است.

کد خبر 6096030 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت ترافیکی آزادراه کرج تهران در ۱۷ اردیبهشت
  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور/ بارش باران در جاده‌های ۱۱ استان
  • اتصال خیابان جمالی تهران به بزرگراه شهید صیاد شیرازی
  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور
  • ترافیک سنگین در آزادراه قزوین کرج تهران
  • ترافیک پرحجم اما روان است
  • آخرین وضعیت ترافیکی آزادراه کرج تهران در ۱۶ اردیبهشت
  • محدودیت ترافیکی کندوان لغو شد/ ترافیک نیمه سنگین
  • گشایش گره ترافیکی خوی
  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس و هراز