Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:49:45 GMT

کرونا و دیده شدن نقش پر رنگ زنان شاغل در امور خانه

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۹۷۳۵

کرونا و دیده شدن نقش پر رنگ زنان شاغل در امور خانه

یکی از گروه‌هایی که از زمان شیوع کرونا تا کنون نقش مهم و فعالی در عرصه اجتماع بازی کرده  زنان هستند. زنان ضمن اینکه از دیرباز وظیفه حفظ آرامش اعضای خانواده وحفظ ارتباط با خویشاوندان، دوستان و آشنایان را بر عهده داشتند، در این دوران بیش از پیش به مدیریت و برنامه‌ریزی امور روزمره در خانواده پرداختند و بر حجم وظایف و مسوولیت‌های آن ها خصوصا زنان شاغل در این دوران افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا زنان علاوه بر کار بیرون باید به امر آموزش فرزندان که در دوران کرونا از خانه انجام می شود؛  توجه کرده و همواره نقش معلمی را نیز برای آنها ایفا کنند. نکته قابل توجه این است که زنان این مسوولیت‌ها را بدون هیچ چشمداشتی انجام می‌دهند زیرا این امر به عنوان بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی آنان شناخته شده است. اهمیت توجه به نقش زنان و نیز حجم مسوولیت‌ها و وظایف زنان شاغل در دوران کرونا سبب شد، پژوهشگر ایرنا با "بهارک محمودی"، استاد دانشگاه علامه طباطبایی به گفت و گو بنشیند. مشروح این گفت و گو را در ذیل می‌خوانید:

عجین شدن خانه داری با هویت فرهنگی و تاریخی زنان 

بهارک محمودی درباره زنان شاغل و  انجام کارهای مربوط به خانه و افراد خانواده  گفت: به طور کلی کار خانه به شکلی فرهنگی و تاریخی با  هویت زنان عجین شده است. بر این اساس وقتی زنان در محیطی خارج از منزل کار می‌کنند، این به معنای از بین رفتن مسوولیت ‌های آنها در داخل خانه نیست. مثال‌ های ساده‌ای همچون غذا پختن، نظافت منزل و حتی برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان؛ همه و همه به شکل کلی بر عهده زنان بوده و همچنان هم همینطور است. فرقی هم ندارد که  زنان شاغل باشند یا نباشند، مهم این است که کار خانه کار زنانه به شمار می‌آید. از این رو شاغل بودن زنان نافی مسوولیت‌ها و وظایف خانگی آنها به شمار نخواهد رفت.

محمودی در ادامه توضیح داد: هر چند تفاوت‌هایی بین انواع مشاغل زنان وجود دارد، اما نکته اینجاست که حضور در برخی از این مشاغل نیازمند صرف زمان بیشتری است؛ همچون حضور در هیات علمی دانشگاه که به دلیل همنشینی‌ با مطالعه و پژوهش  شغلی تمام وقت به شمار می‌رود و مرزی بین ساعات کاری، تفریح و ساعت استراحت برایش وجود ندارد .از این رو برخی شاغلان با مسایل و چالش‌های متفاوتی به لحاظ حجم کار  و وظایف رو به رو هستند.

کرونا فرصتی را برای دیده شدن چالش‌های زنان شاغل فراهم کرد

محمودی به وضعیت زنان شاغل در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: چالش‌ها به طور کلی در حوزه شغل زنان بسیار است. اگر چه می‌توان گفت این مساله به طور مستقیم ربطی به این چالش‌ها ندارد اما می‌توان گفت کرونا باعث به چشم آمدن بسیاری از این چالش‌ها شد. از آنجاییکه تمام اعضای خانواده از صبح تا غروب در خانه هستند و همزمان با هم زیست خانگی را تجربه می‌کنند. در واقع هرچند کارها به صورت مجازی و از راه دور انجام می‌شود اما حضور زنان در خانه حجم مسوولیت‌های خانگی آنها را نیز بیشتر کرده است. به همین دلیل است که حضور تمامی افراد خانواده در کنار یکدیگر که خود باعث افزایش مسوولیت‌ های خانه می‌شود، اهمیت کار زنان در خانه را پررنگ‌ تر جلوه می‌دهد، چیزی که شاید تا سال گذشته به شکلی نامرئی اتفاق می‌افتاد حالا جلوی چشم تک تک اعضای خانواده که به جای محل کار و مدرسه و دانشگاه در خانه مانده‌اند، به شکلی مدام تکرار می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وضعیتی که تا پیش از این به درون و بیرون منزل منفک می‌شد، در شرایط حاضر تغییر کرده و زمینه‌ای برای افزایش حجم وظایف و مسوولیت‌های زنان فراهم کرده‌است. چون همانطور که می‌دانیم فرهنگ تفاوتی نکرده و همچنان پابرجاست. آن ذهنیتی که همواره کارهای خانگی، از جمله نظافت، پخت و پز و سایر امور  را با زنان پیوند می‌دهد همچنان پا برجاست. به عبارتی می‌توانم بگویم هرچند بار مسوولیت ‌های زنان خصوصا زنان شاغل در دوران کرونا سنگین ‌تر شد اما جنبه مثبتی که داشت پر رنگ‌تر شدن و به چشم آمدن آنها در نظر سایر اعضای خانواده بود.

او در پایان سخنان خود گفت: به عقیده من زنان به لحاظ زیستی و فکری، چند بعدی هستند و معمولاً خود را با شرایط به سرعت سازگار می‌کنند. از این روی با حضور کرونا و تغییر قوانین زندگی روزمره، به سرعت و البته به ناچار خود را با شرایط موجود هماهنگ کرده‌اند. زنان به طور معمول نه تنها مسوول حفظ آرامش و رفع استرس و اضطراب ‌های اعضای خانواده به شمار می‌روند بلکه سایر برنامه‌ریزی‌ها و مسوولیت‌های دیگر نیز بر عهده آنها بوده‌است. همچنین کرونا نشان داد کارخانگی برای همه زنان یکسان تعریف شده و از این نظر تفاوتی بین زنان باسواد و بی سواد و شاغل و غیر شاغل وجود ندارد. زن، زن است و مسوولیت‎ کار خانه به شکلی طبیعی و از پیش تعیین شده بر عهده اوست. رویکردی که  تغییر آن بدون شک نیازمند فرهنگ‌سازی و آگاهی اقشار گوناگون اجتماعی است.

برچسب‌ها کرونا اختصاصی ایرنا سبک زندگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا اختصاصی ایرنا سبک زندگی کرونا اختصاصی ایرنا سبک زندگی اخبار کنکور دوران کرونا اعضای خانواده زنان شاغل مسوولیت ها بر عهده چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۹۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی کریمی فیروزجائی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی بیانیه بیش از ۱۶۰ تن از نمایندگان با موضوع تقدیر و تشکر از فرماندهی محترم فراجا و مردم عزیز ایران اسلامی در همراهی با اجرای طرح عفاف و حجاب را قرائت کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

با سلام و صلوات بر ساحت مقدس شهیدان والامقام

وظیفه خود می‌دانیم از مجاهدت‌های فرماندهی محترم فراجا و نیرو‌های تحت امر در انجام مأموریت‌ها به ویژه حفظ و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و سالم سازی محیط‌های اجتماعی در راستای حفظ کیان خانواده و کرامت زنان، عمیقا تقدیر و تشکر کنیم و ضمن اعلام حمایت برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از کرامت خانواده و زنان، موارد زیر را متذکر می‌شویم:

- انتظار می‌رود مسئولان محترم دولتی و قضایی با هم افزایی در انجام وظایف قانونی خود با حمایت از فراجا در راستای سالم سازی محیط‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اهتمام ویژه داشته باشند.

- انتظار می‌رود اکنون که فراجا با دغدغه مندی در این مسیر گام برداشته است ضمن توجه به ادامه مسیر اصلاح در اقدامات اجرایی با حفظ کرامت زنان، با ایجاد ظرفیت‌های لازم، اقدامات خود را منطبق بر شرع مقدس و قانون و محیط مؤمنانه پیش برده و ضمن تجلیل از نیرو‌های دلسوز تحت امر اقدامات خلاف ضوابط را نیز متذکر شده و اصلاح کند.

- مردم عزیز ایران اسلامی که همواره زیست عفیفانه داشته و نسبت به حفظ بنیان خانواده و کرامت زنان توجه ویژه داشته، همواره در میدان انقلاب اسلامی نقشی ممتاز در دفاع از سبک زندگی ایرانی-اسلامی داشته اند، امروز نیز باید همه با هم افزایی، فضایی مؤمنانه با دلسوزی ضمن تذکرات سازنده و محترمانه با حفظ کرامت، مجریان قانون را مورد حمایت قرار داده و برای آینده این سرزمین با همدلی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از کیان خانواده و کرامت زن ایرانی مسلمان حراست نماییم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم برگزار می‌شود
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • دانشجویان معترض آمریکایی خواستار اخراج اشغالگر از فلسطین هستند