Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@15:36:46 GMT

فعالیت ۳۰۰ کارگاه پخت سمنو در شهر درق

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۱۱۰۷

فعالیت ۳۰۰ کارگاه پخت سمنو در شهر درق

به‌گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   وحید محمودی‌فرد گفت : هرساله در اواخر اسفندماه جشنواره‌های سمنوپزان در شهر درق و مرکز استان برگزار می‌شد که دو سال است به خاطر شیوع ویروس کرونا، برگزاری این جشنواره‌ها لغو شده است.

بیشتر بخوانید 

برند سازی، راهگشای حضور سمنوی خراسان شمالی در بازار‌های جهانی

او عنوان کرد:  بسیاری از مردم استان و اقصی نقاط کشور به‌واسطه این جشنواره‌ها با سمنوی درق آشنا و ازآن‌پس مشتری ثابت این خوراکی مقوی و خوشمزه در طول سال و به‌خصوص برای سفره‌های هفت‌سین خود شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه افزود:  بیشترین کارگاه‌های خانگی پخت سمنو در شهر درق است که باعث شده سمنوپزان به یک فعالیت خانوادگی تبدیل شود و آوازه و عطر خوش‌طعم آن به سراسر کشور برسد.

او گفت: ازآنجایی‌که این ماده غذایی در سفره هفت‌سین و در نوروز استفاده می‌شود می‌توان گفت سمنوپزان، مراسمی با قدمت نوروز است، پخت و فروش سمنو در روز‌های آخر سال به‌نوعی تجارت فصلی تبدیل‌شده و با توجه به تنوع مناسبی که دارد به‌عنوان سوغات شهر درق معرفی می‌شود.

محمودی‌فرد گفت : پخت سمنو به‌عنوان یکی از آیین‌های معنوی استان و در گستره شهر درق، با شماره ۱۱۱۶ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی خراسان شمالی شهر درق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۱۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور

دبیر مجمع جهانی علی اصغر گفت: در مجموع بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و ۴۵ کشور جهان در اولین جمعه ماه محرم به همت مجمع جهانی علی اصغر(ع) برپا خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، داود منافی پور در حاشیه افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در باب الهادی(ع)حرم مطهر رضوی گفت: همزمان با افتتاح این کارگاه 72 کارگاه دوخت لباس در ایران اسلامی و 4 کشور بحرین، عراق، هندوستان و ترکیه کار خود را آغاز خواهند کرد.

وی افزود: بزرگ‌ترین محفل شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی و در نخستین جمعه ماه محرم برپا خواهد شد.

منافی پور بیان کرد: مجمع جهانی علی اصغر(ع) به عنوان قطب هماهنگ کننده همایش‌ها در ایران و 45 کشور جهان با افتتاح 72 کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی که در آن تعداد زیادی از بانوان به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند، اقدام به تهیه، توزیع و اهدای این لباس‌ها به برخی از نقاط ایران و جهان کرده و درنهایت در صبح نخستین جمعه ماه محرم این لباس‌ها به صورت رایگان در اختیار مادران و شیرخوارگان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دوخت لباس شیرخوارگان حسینی از سال 1386 به طور رسمی و با هزینه های مردمی آغاز شد و داوطلبان هر ساله از ولادت حضرت علی اصغر(ع) تا اولین جمعه ماه محرم در این کارگاه گرد هم می آیند و شروع به دوخت لباسهای سبز علوی برای این مراسم می کنند.

دوخت 500 هزار دست لباس و توزیع در سطح کشور و بین الملل

دبیر مجمع جهانی علی اصغر(ع) ضمن تقدیر از همت و تلاش این بانوان داوطلب گفت: هر ساله حدود 500 هزار دست لباس دوخته و در سطح کشور توزیع می‌شود؛ کارگاه دوخت لباس مرکزی که در تهران برپا می‌شود علاوه بر دوخت لباس‌های استان تهران، لباسهای شیرخوارگان حسینی را در سطح بین المللی نیز تامین می‌کند.

وی گفت: هزینه‌های این کارگاه کاملا مردمی است و خرید پارچه، نخ و مابقی مایحتاج از نذورات مردمی تهیه می‌شود.این لباسها پس از دوخت توسط بانوان به صورت شکیل بسته بندی شده و مزین به سربند یا صاحب‌الزمان(عج) می‌شود همچنین در هر بسته بندی نذر نامه ای با این مضمون قرار می‌گیرد.

ترجمه نذر نامه به 12 زبان زنده دنیا

منافی پور خاطرنشان کرد:" یا صاحب الزمان(عج) فرزندم را نذر یاری قیام تو می‌کنم او را برای ظهور نزدیک برگزین و حفظ کن" این نذر نامه به 12 زبان عربی، انگلیسی، آذری، اردو، سواحیلی، روسی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسه، ترکی و هوسایی ترجمه شده است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما برگزار می‌شود
  • بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی برپا می‌شود
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور
  • لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود.
  • اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان
  • بازدید دادستان ملایر از کارگاه های غیر مجاز
  • تدارک لباس برای شیرخوارگان حسینی 
  • لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان