Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@11:55:50 GMT

مهمانان ناخوانده قزل‌اوزن

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۱۵۵۹

مهمانان ناخوانده قزل‌اوزن

ایسنا/زنجان یکی از دغدغه‌های این روزهای قزل‌اوزون در کنار خشکسالی، تصرف غیرقانونی بستر این رودخانه است.

رودخانه قزل‌اوزن یکی از طویل‌ترین و زیباترین رودخانه‌های ایران است که از ارتفاعات کردستان سرچشمه می‌گیرد و از بخش جنوب‌غربی وارد خاک استان زنجان می‌شود که در آخرین مسیر خود قبل از خروج از محدوده استان زنجان، مسیر ۷۰ کیلومتری را از داخل شهرستان طارم طی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رودخانه قزل‌اوزن در زمانی که هنوز تراژدی مرگ رودخانه‌ها در کشور به صدا در نیامده بود، یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان و پناه شالیزارها و باغ‌های زیتون کشاورزان طارمی بود.

قزل‌اوزن که اکنون نفس‌های آن به واسطه خشکسالی، احداث چند سد مختلف بر روی آن، استفاده غیرمجاز و بی‌رویه کشاورزان از آب این رودخانه و مدیریت نکردن اصولی آب در حوضه‌های آب‌ریز به شماره افتاده، شاهرگ حیاتی زندگی مردمانی است که درآمدی جز کشاورزی ندارند و با خشک شدن آن، نه تنها اقتصاد آنان، بلکه اقتصاد استان به شدت ضربه خواهد خورد و زیبایی و عظمت قزل‌اوزن نیز از بین خواهد رفت.

خشکسالی و مدیریت نشدن قزل‌اوزن به مرور زمان تاثیرات جبران‌ناپذیری بر روی اکوسیستم منطقه و زندگی سایر موجودات و گیاهانی که زندگی‌شان با رودخانه قزل‌اوزن پیوند خورده، خواهد داشت.

در ایران همیشه با کم‌آبی همراه بوده و رودخانه قزل‌اوزن زندگی‌بخش زمین‌های زیادی بوده است. بیش از نیمی از این رود طویل در خاک ایران است. سرچشمه اصلی رودخانه قزل‌اوزن از ارتفاعات چهل چشمه دهستان سارال بخش دیوان‌دره شهرستان سنندج است که پس از عبور از استان‌های کردستان، زنجان، آذربایجان‌شرقی و اردبیل در لاهیجان گیلان و در نزدیکی حسن کیاده به دریای خزر می‌ریزد. طول خط سیرش حدود ۵۰۰ کیلومتر است که بیش از نیمی از آن در خاک استان زنجان جریان دارد.

از آنجایی که رودخانه‌ها همواره دارای زیبایی طبیعی برای بشر بوده و ارزش اقتصادی دارند، زمین‌های مجاور این‌ مکان‌ها همواره مورد توجه بوده که همین ‌موضوع زمینه سوءاستفاده عده‌ای منفعت‌طلب را از این منابع عظیم خدادادی و طبیعی به دنبال دارد که از مهم‌ترین این ‌سوءاستفاده‌ها طی سال‌های اخیر می‌توان به تصرف غیرمجاز بستر رودخانه قزل‌اوزن و برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر این رودخانه اشاره کرد که این امر تهدیدی جدی برای زندگی مردم به ویژه کشاورزان به شمار می‌رود که برای غلبه بر این مشکل، طی سال‌های اخیر آزادسازی خط بستر این رودخانه مورد توجه جدی قرار دارد.

در همین رابطه رئیس اداره منابع آب طارم با تاکید بر ضرورت صیانت از بستر رودخانه‌ها، می‌گوید: آزادسازی حدود یک و نیم کیلومتر از طول خط بستر رودخانه قزل‌اوزن در راستای صیانت از حریم و بستر رودخانه‌های شهرستان طارم و در راستای انجام وظایف حکومتی و اعمال تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب در شهرستان طارم انجام شد.

مجتبی کریمی تصریح می‌کند: تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها از طریق ساخت و سازهای غیرقانونی، برداشت غیرمجاز مصالح شن و ماسه از داخل حریم و بستر رودخانه‌ها و هرگونه تخریب این مجاری آب‌های سطحی نوعی جرم تلقی می‌شود و پیگردهای قضایی را به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه رودخانه قزل‌اوزن زندگی‌بخش زمین‌های زیادی است، یادآور می‌شود: بیش از نیمی از این رود طویل در خاک استان زنجان قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها زنجان قزل اوزن رودخانه قزل اوزن بستر رودخانه ها استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از پوشش متفاوت مهمانان سیدحسن خمینی /هدیه ای ویژه برای نوه امام (ره)

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «کیلم دو تامبلا» نخست وزیر بورکینافاسو و هیأت همراه عصر دیروز سه شنبه، با حضور در حرم امام خمینی به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد.

جماران تصاویری از استقبال سیدحسن خمینی از این هیات را منتشر کرده است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901721

دیگر خبرها

  • دستگیری قاتل مست دو زن در عروسی
  • اخذ اسناد ۹۷۶ هکتاری بستر رودخانه حاجی عرب در استان قزوین
  • عکسی از پوشش متفاوت مهمانان سیدحسن خمینی /هدیه ای ویژه برای نوه امام (ره)
  • هشدار وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • پیش بینی بارش های رگباری برای آسمان زنجان
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • تصویری از مهمانان خاص امروز بهارستان
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها