Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزهای که اوضاع اقتصادی نامناسب و توان خرید مردم کاهش یافته، گرانی و چند نرخی بودن قیمت میوه در بازار لرستان در سایه سوءمدیریت مسئولان متولی، شرایط سختی را برای آحاد جامعه رقم زده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، آخرین روزهای اسفندماه به سرعت در حال سپری شدن است، بازار در تکاپوی نوروز غرق شده اگرچه امسال هم پای کرونا در میان است اما به نسبت سال گذشته، بازار رونق بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شلوغی بازار و خریدهای نوروزی رسیدن فصل بهار را نوید می دهند اما آنچه رسیدن بهار را به کام عده ای تلخ می کند، گرانی های بی حساب کتابی است که همچنان در بازار ادامه دارد، گرانی هایی که دلیل اصلی آن مشخص نیست و همه اقلام خصوصا کالاهای اساسی در حال رقابت قیمت ها است.

افزایش روزانه قیمت ها عادی شده و متاسفانه بسیاری از خریداران توان خرید مایحتاج این ایام را هم ندارند، مغازه به مغازه قیمت می گیرند ولی دخلشان به خرجشان نمی رسد.

قیمت ها در سایه بی توجهی و عدم نظارت کافی هر روز افزایش می یابد و علیرغم مشکل گرانی، چند نرخی بودن معضل دیگری است که بلای جان بازار شده است.

با گذری از بازار و مقایسه قیمت ها به وضوح چند نرخی بودن مشاهده می شود، همان کالایی که در مغازه فروخته می شود در مغازه بعدی قطعا قیمتش متفاوت است و این چند نرخی بودن نیازمند نظارت های مستمر بازرسان است.

نظارت، دست سوجویان را از بازار کوتاه می کند

رحیمی یکی از شهروندان لرستانی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: طی یک سال اخیر با شیوع کرونا وضعیت معیشتی بسیاری از مردم دچار مشکل شده و کسب و کارهای زیادی مختل و سبب کاهش توان خرید مردم شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی از اصناف و کسبه بدون توجه به موارد لازم، خودشان قیمت ها را به گونه ای دلخواه افزایش می دهند در حالی که اگر نظارت ها و برنامه لازم برای کنترل بازار باشد چنین مشکلی رخ نخواهد داد.

این شهروند لرستانی تصریح کرد: برخی سودجویان و دلالان در بازار به دنبال ایجاد التهاب هستند اما با برنامه ریزی مناسب و نظارت کامل از تولید و ورود محصول تا عرضه و رسیدن به دست مشتری می تواند نقشه های دلالان بازار را خنثی کند.

وی بیان کرد: این که چند مغازه یک کالا را با چند قیمت می فروشند چند نرخی است که با نظارت متولیان مربوطه مشکل برطرف می شود و همین سبب می شود تا با بازرسی ها در این روزهای شلوغ بازار، اجازه سواستفاده به فرصت طلبان داده نشود.

رحیمی خاطرنشان کرد: می طلبد در این روزهایی که همه مردم در حال تهیه اقلام پرمصرف ایام نوروز هستند، نظارت ها بیشتر شود و با افرادی که اقدام به احتکار می کنند به گونه ای برخورد شود که دیگران این چنین اقداماتی را انجام ندهند.

طعم تلخ گرانی میوه

امسال متاسفانه در استان لرستان خبری از توزیع میوه با نرخ دولتی نبود، سال های گذشته میوه هایی با نرخ دولتی برای جلوگیری از کمبود میوه در بازار توزیع می شد اما امسال به دلایل و بهانه هایی این میوه ها دراستان لرستان توزیع نشد.

اگرچه دید و بازدیدهای نوروز به دلیل کرونا کاهش یافته اما یکی از مهمترین اقلام نوروز میوه است که قیمت آن این روزها سر به فلک کشیده است، هر کیلو پرتقال تا 17 هزار تومان و سیب 14 هزار تومان عرضه می شود.

البته قیمت میوه های درجه یک قطعا بیشتر از این رقم است و سبب می شود سبد خانوارها از میوه شب عید هم خالی شود.

از سوی دیگر قیمت شکلات و شیرینی در مقایسه با سال های قبل بسیار افزایش داشته، شکلات هایی که از 50 هزار تومان تا 150 هزار تومان و قیمت شیرینی خشک هم از 30 هزار تومان به بالاست البته در هر مغازه نرخی جدید دیده می شود.

جریمه هایی که اثرگذار نیست

این در حالیست که برای تخلفات اصناف و مقابله با گرانفروشی، جریمه هایی اعمال می شود، جریمه هایی که به نظر می رسد چندان هم اثرگذار نبوده و نوسان قیمت ها در بازار بسیار زیاد شده است.

در این روزهای واپسین اسفند ماه که اوج خریدهای نوروزی است مردم انتظار دارند مسئولین و متولیان مربوطه از جمله استاندار، مدیرکل تعزیرات حکومتی و رئیس سازمان صمت نظارت ویژه و مستمری بر بازار داشته باشند و برنامه های خود را برای کنترل بازار ارائه دهند.

بی شک نظارت مستمر و بازرسی ها می تواند در کنترل قیمت ها و بازار نقش ویژه ای داشته باشد که در این راستا تعداد زیادی از بسیجیان برای جبران کمبود نیرو برای بازرسی بازار، همکاری لازم را دارند.

این روزها وقت آن رسیده که متولیان نظارت بر بازار، راهکارها و برنامه های خود را برای کنترل بازار ارائه دهند تا از آشفتگی ها و تلاطم در بازار جلوگیری شود.

پایگاه خبری سفیرافلاک طی روزهای آینده گفتگویی با صمت، تعزیرات و استانداری در راستای کنترل بر بازار انجام خواهد داد که امیدواریم مسئولان مربوطه در این راستا پاسخگو باشند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: چند نرخی بودن هزار تومان قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۲۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد

 طی چند ماه گذشته بنزین در رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار گران شد تا به مرز ۸ شیکل (بیش از ۲ دلار) برای هر لیتر برسد.

به گزارش تسنیم، روزنامه عبری زبان و اقتصادی کالکالیست در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، از بامداد چهارشنبه قیمت بنزین به 7.90 شیکل خواهد رسید تا به بالاترین قیمت خود از سال 2022 برسد که در آن قیمت هر لیتر بنزین به 8.08 شیکل رسیده بود.

به نوشته این رسانه عبری زبان، سقوط شیکل در برابر دلار طی هفته‌های اخیر (بعد از ضربه تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی) در کنار توقف سوبسید مالیاتی به مصرف کنندگان (به دلیل کسر بودجه بزرگ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ) باعث شد تا قیمت بنزین از نیمه شب امشب (اولین دقایق روز چهارشنبه) 7.90 شیکل شود ( هر دلار 3.73 شیکل است).

در ادامه این گزارش آمده است، وزارت دارایی اسرائیل تقدیم سوپسیدهای مالیتی غیر مستقیم به سوخت را متوقف کرده است، علت آن هم کسری چندین میلیارد شیکلی بودجه اعلام شده است که بخشی از آن مربوط به هزینه‌های هنگفت جنگ است.

اما گرانی صرفا دامن بخش سوخت را نگرفته است بلکه صبح امروز رسانه‌های عبری زبان از افزایش 20 درصدی قیمت مواد غذایی و سوپری هم خبر دادند.

براساس گزارشی که روزنامه آیس در شماره امروز سه شنبه خود منتشر کرد، خبر داد، شیر که تحت نظارت نهادهای مربوطه قیمت گذاری می‌شود، 4.5 درصد از فردا صبح گران تر می‌شود، در حالی که مشتقات شیر و بقیه لبنیات بین 3 تا 15 درصد گران خواهند شد.

ماکارونی 20 درصد و سوسیس و کالباس 9 درصد به قیمتشان افزوده می‌گردد، در حالی که بقیه مواد غذایی نیزدر حدود 4 درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

در این بین روزنامه یسرائیل هیوم هم در گزارشی در شماره امروز خود با اشاره به سقوط قیمت شیکل در مقابل دلار اعلام کرد، بازار ارز متنظر اخبارمثبتی در رابطه با توافق مبادله اسرا است تا کمی از زیان‌های خود را ترمیم کند.

به نوشته این رسانه صرف رسیدن اخباری مثبت در مورد پیشرفت در مذاکرات مبادله اسرا تاثیرات خود را بر بازار ایجاد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شنبه همه میادین و بازار‌های میوه و تره بار تعطیل است
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • هشدار لاپید درباره گرانی‌ افسارگسیخته در اراضی اشغالی
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول