Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:10:53 GMT

تقلب گسترده در بازار عرضه محصولات دریایی جهان

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۲۹۸۶

تقلب گسترده در بازار عرضه محصولات دریایی جهان

به گزارش ایرنا این رسانه افزود: بررسی نتایج ۴۴ تحقیقات اخیر از بیش از ۹ هزار محصولات دریایی در ۳۰ کشور جهان نشان داد که ۳۶ درصد از آنها با برچسب نادرست عرضه شده اند؛ موضوعی که از تقلب در محصولات دریایی در مقیاس گسترده جهانی حکایت دارد.

در بسیاری از این تحقیقات از روش های جدید تحلیلی براساس تکنیک بررسی دی ان ای استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در بررسی یک نوع خاصی از ماهیان موسوم به «سرخوماهیان» که در ماهی فروشی ها، سوپرمارکت ها و رستوران های کانادا، آمریکا، انگلیس، سنگاپور، استرالیا ونیوزلند عرضه می شود دریافتند که حدود ۴۰ درصد از ماهی های تست شده برچسب تقلبی داشتند. در انگلیس و کانادا ۵۵ درصد و  در آمریکا ۳۸ درصد از این محصول دریایی با برچسبی قلابی عرضه می شود.

گاهی این محصولات به جای انواع دیگری از این خانواده ارائه می شوند. برخی از جایگزین های آنها از گونه های در معرض خطر یا آسیب پذیر بودند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد تقریبا ۷۰ درصد از نمونه های «سرخوماهیان» که در بازار انگلیس عرضه شده از نوع دیگری از گونه های متفاوت ماهی ها بوده اند.

کلاهبرداری در عرضه ماهی از مدتها قبل معضلی جهانی بوده است.  از آنجایی که محصولات دریایی از جمله کالاهایی است که بسیار در سطح بین المللی تبادل می شود و اغلب این داد و ستدها از طریق زنجیره های پیچیده و مبهم عرضه صورت می گیرد بسیار در مقابل برچسب گذاری تقلبی آسیب پذیر هستند. روند عرضه این محصول دریایی کار را برای ارائه محصولات تقلبی به شیوه بسیار آسان و پرسود مرتفع می کند.

این تحقیقات گاهی گونه های مشکل ساز را هدف قرار داده است به این معنی که نادرست است که چنین نتیجه گیری شود که ۳۶ درصد از همه محصولات غذایی دریایی الزاما با برچسب تقلبی عرضه می شوند. با این حال اکثریت بزرگی از گونه های جایگزین از نوع ماهی هایی هستند که قیمت آنها پایین تر است و این امر بیش از آن که نشان از بی احتیاطی داشته باشد از تقلب گسترده حکایت دارد.

به نظر می رسد این معضل در رستوران ها رایج تر است. در ی تحقیق که تلاش گسترده برای تقلب در رستوران های اروپا را نشان داد بیش از ۱۰۰ نفر از دانشمندان در طرحی مخفی نمونه هایی از غذاهای دریایی سفارش داده شده در ۱۸۰ رستوران ۲۳ کشور اروپایی جمع آوری کردند. آنها ۲۸۳ نمونه را در کنار فهرستی از منوی غذایی، تاریخ، قیمت و نام و آدرس رستوران ها را به ازمایشگاه فرستادند.  تست دی ان ای در هر یک از نمونه ها برای تعیین گونه های مختلف ارائه شده از رستوران ها با نمونه سفارش داده شده مقایسه شد. از هر سه رستوران، یکی غذای دریایی را با برچسب نادرست عرضه کرده بود.

این تقلب در کشورهای اسپانیا، ایسلند، فنلاند و آلمان بالاترین نرخ را (۴۰ تا ۵۰ درصد) داشت.

گاردین در بخشی از گزارش  مفصل خود آورده است:

ماهی های جایگزین می توانند خطراتی برای سلامتی انسان داشته باشند. یکی از  جایگزین هایی که  برخی از انواع ماهی تُن استفاده می شود، ماهی «اسکولار »است که دشوار هضم می شود. برخی دیگر از انواع جایگزین ماهی ها،انگل های منحصر به فردی دارند که ممکن است سلامت را تهدید کنند. برخی دیگر از مواد مغذی کمتری برخوردار هستند: هنگامی که تیلاپیا جایگزین سرخوماهیان قرمز می شود، افرادی ماهی می خورند که مقادیر کمتری از مواد مغذی از جمله اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳ را دارند.

به گفته اقتصاددان شیلات در موسسه شیلات در دانسگاه بریتیش کلمبیا، انگیزه های مالی علت فروش محصولاتی با ارزش غذایی پایین تر و جایگزینی آنها با انواع گرانتر این محصولات است.

وی در تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۰ انجام داده نتیجه گرفت بین ۸ تا ۱۴ میلیون تن از ماهی ها هر ساله به طور غیرقانونی صید می شوند.

وی در تحقیق خود نتیجه گرفت: ماهی شویی باعث ضرر اقتصادی بین ۶۲ تا ۵۰ میلیارد دلاری در سال می شود زیرا فروش غیرقانونی و یا تقلبی ماهی ها این صنعت قانونی را تضعیف می کند و کار را برای رقابت نقش آفرینان صادق این صنعت دشوار می کند.

برچسب‌ها قاره اروپا محصولات دریایی بریتانیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره اروپا محصولات دریایی بریتانیا قاره اروپا محصولات دریایی بریتانیا اخبار کنکور محصولات دریایی رستوران ها ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۲۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان

ایسنا/لرستان معاون اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه طبق آمار و مستندات سال گذشته در حوزه تولید محصولات کشاورزی در همه زیر بخش‌ها رشد خوبی داشته‌ایم، گفت: تولید مرغ، تخم مرغ، گندم و دیگر محصولات کشاورزی در استان رشد خوبی داشته است و امیدواریم این روند امسال هم ادامه داشته باشد.

سیروس ابراهیمی در حاشیه جلسه تنظیم بازار که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، کارگروه تنظیم بازار را یکی از کارگروههای مهم عنوان کرد و افزود: در این کارگروه معمولا مسائل بازار، تولید، عرضه، مصرف، قیمت و نظارت مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آمار و مستندات سال گذشته در حوزه تولید محصولات کشاورزی در همه زیر بخش‌ها رشد خوبی داشته‌ایم، گفت: تولید مرغ، تخم مرغ، گندم و دیگر محصولات کشاورزی در استان رشد خوبی داشته است و امیدواریم این روند امسال هم ادامه داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان عنوان کرد: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم تولید گوشت مرغ بیش از نیاز استان است که باید به دیگر استان‌ها صادر شود، چالش بعدی ۱۰ درصد ارزش افزوده است که محل اختلاف سازمان جهاد کشاورزی و امور مالیاتی است که باید بررسی شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات امروز جلسه تنظیم بازار تحویل سبوس گندم به دامداران بود، گفت: کارخانجاتی که به تعهد خود در خصوص تحویل سبوس گندم به دامداران عمل نکنند سهمیه گندم آن‌ها قطع می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد
  • قیمت روز مرغ و ماهی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • قیمت روز محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر
  • بازار فروش صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد