Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ چند روزی به نوروز ۱۴۰۰ مانده اما با اندکی قدم‌زدن در بازارهای اصفهان متوجه می‌شویم که نه از مشتری و نه از بوی عید، هیچ خبری نیست و مانده‌اند کسبه با مغازه‌های مملو از اجناس مختلف که چشمشان به در بازار برای ورود مردم سفیده شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، متأسفانه به نظر می‌رسد که امسال بیش از هرسال دیگر شاهد خریداران ویترینی هستیم؛ بدین معنا که مشتری می‌آید قصد خرید هم دارد، در تصورات خود هم ترکیب کامل لباس‌های خود را خریده اما هنگامی که با اجناس و قیمت‌های بازار مواجه می‌شود به یکباره تمام خواستنی‌هایش به امری محال تبدیل می‌شود وتنها با نگاهی توأم با حسرت و ناراحتی از کنار علاقه‌مندی‌هایش می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که مشتریان زیادی در بازار به چشممان نمی‌خورند به ناچار سراغ کسبه چشم به راه رفتیم. در مصاحبه نخست با فردی جا افتاده‌ای روبرو شدیم که با نفروختن‌های این روزها، صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته بود. این فروشنده پوشاک مردانه پیرامون خلوتی بازار شب عید، اظهار داشت: خراب است و همانطور که می‌بینید و آیندگان هم می‌بینند وضع بازار خراب است و سال به سال بدتر از قبل می‌شود چرا که دولت بر روی اجناس هیچ کنترلی ندارد و مردم را به حال خود رها کرده است.

وی با اشاره به آنکه هیچ نظارتی بر عملکرد بازار وجود ندارد، افزود: قیمت دلار کاهش یافته اما قیمت جنس‌ها همچنان بالا است و هیچ کس کنترل نمی‌کند.

این فروشنده پیرامون نقش دلالان در قیمت نهایی محصولات گفت: این واسطه‌ها در افزایش و نوسان نرخ محصولات بسیار اثرگذارند و از گذشته تاکنون همه مسئولان گفته‌اند که کنترل می‌کنیم اما هیچ کس این موضوع را ترتیب اثر نداده است.

وی با بیان آنکه این روزها تنها برای کنترل بازار سخنرانی می‌کنند اما عملی در پی آن نیست، بیان کرد: کسانی را در رأس امور اصناف مختلف می‌گذارند که تخصصش هیچ ارتباطی به آن صنف ندارد. به طور مثال مدیر لبنیات را به جای مدیر صنف پوشاک می‌گذارند که از این دست انتصابات در کشور ما زیاد دیده می‌شود.

کلیدها دست کلیددار نیست؟

یک فروشنده پوشاک مردانه در اصفهان نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: هر کاری راه حلی دارد و به قول آقای روحانی هر دری کلیدی دارد اما باید کلید را به دست کلیددار داد نه کسی که هیچ سر رشته‌ای از آن مبحث ندارد.

برای پیگیری موضوع کسادی بازار به خودمان این بار به سراغ کاسب کار جوانی رفتیم که او هم فروشنده پوشاک بود و به قول معروف در مغازه خود مگس می‌پراند. وی در خصوص وضعیت بازار یک هفته مانده به سال جدید، اظهار داشت: امسال بازار به شدت افتضاح هست و هرسال که پیش می‌رویم وضعیت بدتری را شاهدیم؛ البته از سوی دیگر می‌بینیم که مردم دوست دارند که کالای مورد علاقه و مورد نیاز خود را خریداری کنند اما قدرت خرید آن را ندارند.

وی افزود: قیمت خرید اجناس بسیار بالا است و هر روز شاهد نوسان قیمت هستیم و در پایان باز هم می‌رسیم به قدرت خریدی که این روزها مردم ندارند.

مردم و مشتریان در کنار کسبه دو روی یک سکه این روزهای اقتصاد نابسمان شب عید هستند، پس در میان بررسی شرایط بازار به سراغ جوانی رفتیم که گذرش به بازار افتاده بود. این جوان 18 ساله در مورد خرید شب عید، گفت: قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند، خرید داشته‌ام اما کفش کتانی که سال پیش 500 هزار تومان خریده بودم را امسال به مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان دیدم.

  درآمد آنچنانی نداریم اما خرج و مخارج اینچنانی داریم!  

وی افزود: با این حال و با این وضعیت گرانی شاهدیم که خیلی از مردم حاضرند خرید کنند اما به نظرم بعد از خرید پشیمان می‌شوند چرا که جیبشان خالی می‌شود و در جایی شنیدم که می‌گفت درآمد آنچنانی نداریم اما خرج‌و‌مخارج اینچنانی داریم.

این جوان در ادامه پیرامون علت نابسامانی این روزهای بازار شب عید، اظهار داشت: من علت اصلی را کم کاری مسئولان می‌دانم چرا که اهمیت نمی‌دهند و شاهد قیمت‌های مختلف در مغازه‌های مختلف هستیم گویی که هیچ نظارتی وجود ندارد و به عنوان یک جوان توقعم این است که همه برابر باشند، یا هیچ‌کس نداشته باشد یا همه داشته باشند.

در ادامه مسیرمان به مادری همراه با دختر خردسالش برخوردیم که به شدت در فکر فرو رفته بود، سر صحبت را که با او باز کردیم متوجه شدیم از اینکه نتوانسته پس از گشتن چندین ساعته در بازار برای دخترش شلوار مناسبش را خریداری کند ناراحت است، این مادر پیرامون مشاهداتش از وضعیت بازار گفت: من امروز به قصد خرید آمده بودم اما به سبب گرانی زیاد نتوانستم برای دخترم لباس مورد نیازش را خریداری کنم و از نظر من به خاطر آنکه قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته تنها مردم نگاه می‌کنند و از کنار محصولات می‌گذرند.

وی افزود: از نظرمن قیمت‌هایی که دیده می‌شود مناسب برخی کالاها نیست و نوسان قیمت را خیلی مشاهده کردم و به احتمال زیاد امسال از خرید شب عید برای فرزندم منصرف می‌شوم.

70درصد صنف پوشاک در اصفهان تعطیل شد ترخیص غیرقانونی پوشاک از طریق خوداظهاری در گمرکات انجام می شود 98 درصد پوشاک و کفش‌های بازار همدان "ایرانی" است

  متعجبیم که کسبه می‌گویند نظارتی وجود ندارد!  

تا اینجای کار تنها به قصد اطلاع از بازار رفتیم اما دیدیم که هم کسبه و هم مردم از نبود نظارت بر قیمت‌های بازار نارضایتی زیادی دارند؛ به همین خاطر به سراغ غلامرضا صالحی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان رفتیم و با توضیح تاییدمشاهداتمان ماجرای نظارت‌های این روزهای نهادهای همسو را جویا شدیم که وی اظهار داشت: ما هر روز گشت داریم اما وظیفه نظارت با سازمان صنعت، معدن تجارت و اصناف است و ما تنها دادگاه گزارشات هستیم و در واقع مقوله نظارت و تنظیم تخلفات دست ما نیست.

وی افزود: در عین حال به دلیل آنکه خیال‌مان جمع باشد که این نهادها وظیفه نظارتشان را به درستی انجام می‌دهند، گشت‌های مشترک‌مان هر روز فعال است و متعجبیم که این اصناف می‌گویند نظارتی نیست چرا که روزانه بین 200 تا 300 گزارش از بازار تنظیم می‌شود و به دست ما می‌رسد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان پیرامون نحوه برخورد با متخلفان، گفت: این موضوع بستگی به مرتبه‌های مختلف تخلف دارد و از جریمه نقدی تا تعطیلی واحد صنفی داریم.

وی افزود: ما از 2 الی 3 هفته گذشته گشت‌های مشترک‌مان آغاز شده است و در حال رصد فعالیت واحدهای صنفی است و تا 15 فروردین ماه نیز ادامه دارد و مردم در صورت مشاهده تخلف واحدهای صنفی می‌توانند از طریق سامانه 124 سازمان صمت و یا 135 سازمان تعزیرات اطلاع دهند تا پیگیری‌های مورد نیاز صورت پذیرد.

چه بخواهیم باور کنیم، چه نه، شرایط بازار آنچنان خوب نیست. مردم از گرانی‌ها در رنجند و اگرچه شاید تحریم‌ها در گرانی بازار بی‌تأثیر نباشد اما، نباید فراموش کرد که رفتار دلالان داخلی و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، بر روند گرانی بازار بی‌تأثیر نیست.

آنها که از فرصت به وجود آمده و وضعیت نامناسب بازار، نهایت استفاده را می‌برند و دود رفتارهای آنها به چشم مردمانی می‌رود که برای تهیه البسه شب عید فرزندان خود، چشم امید به قیمت‌ها بسته‌اند.

تنها چند روز قدم تا نوروز 1400 باقی مانده و نظارت مسئولان، پیگیری برای کاهش قیمت‌های کاذب و نظارت مناسب، تنها راهکار موجود، برای رفع مشکلات است... ماهی را هر زمان که از آب بگیری تازه است...

انتهای پیام/163/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت ها شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۳۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟

حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.

وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

گفتنی است براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

منبع: خبرآنلاین

tags # پیاز سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟