Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@20:51:50 GMT

نگاه جریان‌های سیاسی به مشارکت انتخاباتی

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۴۵۹۳

نگاه جریان‌های سیاسی به مشارکت انتخاباتی

«مشارکت سیاسی» کلیدواژه پرتکرار این روزهای احزاب و جریان‌های سیاسی است. باز هم موسم انتخابات رسیده و مساله جهت و کمیت حضور مردم پای صندوق‌های آرا بخش قابل توجهی از توجه‌ها را در سپهر سیاسی کشور به خود جلب کرده است. روزی نیست که در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور حرف و سخنی از ضرورت‌های مشارکت سیاسی، موانع و الزامات آن مطرح نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساله حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان مهمترین رویداد مردم‌سالارانه با توجه به کاهش نرخ مشارکت در جریان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میاندوره‌ای آن و البته شرایط داخلی و بین‌المللی کشور از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

میزان مشارکت و مشروعیت عمومی از تابعی همپیوند با قدرت و اقتدار نظام سیاسی پیروی می‌کند. این روزها که کشور در هماوردی دیپلماتیک با طرف آمریکایی و البته غربی، حفظ حقوق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را در دستور کار دارد، تحکیم پایه‌های قدرت سیاسی، ضرورت‌های مشارکت را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده است.

رهبر انقلاب هم بارها درفرمایشات خود در مورد اهتمام به مساله مشارکت توصیه‌ و علاج دردهای مزمن کشور را در پرشور بودن انتخابات و حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرده‌اند. رهبری ۲۹ بهمن در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی تاکید کردند: وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و شور انقلابی خودشان را نشان بدهند، این موجب امنیّت کشور می‌شود، این موجب پس زدنِ دشمنان می‌شود، طمع دشمن را در کشور کم می‌کند. انتخابات هر چه پُرشورتر، هر چه با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور و برای خود مردم بیشتر خواهد بود. انتخابات برای کشور یک افتخار است، یک فرصت است، یک امکان است، یک ذخیره است که اگر شرکت پُرشور مردم باشد، این یقیناً به آینده‌ کشور کمک خواهد کرد.

نگاه اصلاح‌طلبان به مشارکت انتخاباتی

این روزها از مهمترین دغدغه‌ها و مشغولیات فکری اصلاح‌طلبان مساله «مشارکت سیاسی» است. اصلاح‌طلبان سال‌های پیشین به دلیل برخورداری از پایگاه اجتماعی و ظرفیتی قابل توجه در مقبولیت مدنی، از افزایش مشارکت در بزنگاه‌های انتخاباتی بهره برده‌اند. به این معنا که احتمال پیروزی انتخاباتی اصلاح‌طلبان به گفته خودشان تابعی از نرخ مشارکت انتخاباتی بوده است. از نگاه آنان، این قاعده را می‌توان دست کم از بررسی نتایج انتخابات یک دهه اخیر کشور استنتاج کرد. جز در یازدهمین دوره انتخابات مجلس درسال ۱۳۹۸، اصلاح‌طلبان در انتخابات دهه ۹۰ موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند.

بر همین مبنا، اصلاح‌طلبان فارغ از هرگونه مباحث مبنایی درون جریانی (که از دید تئوریسین‌های اصلاح‌طلبی پرداختن به آن از نان شب هم برای حامیان این جریان واجب‌تر است) و فارغ از بحث تشکیلاتی و ساختارسازی جهت تعیین راهبردهای انتخاباتی، بیش از همه به فکر راه چاره‌ای برای افزایش مشارکت وجلب دوباره اعتماد حامیانشان هستند، چرا که بقا و احیای خود را در تداوم حضور در ساختار قدرت می‌دانند.

واقعیت اما برای اصلاح‌طلبان تلخ‌تر از آن است که راه‌ چاره‌ای عملی برای افزایش مشارکت بجویند. کمرنگ شدن اثرگذاری «تکرار» رهبر معنوی این جریان برای کشاندن طرفداران پای صندوق رای گزاره‌ای  است که بزرگان اصلاح‌طلب مدتها است از آن سخن می گویند. جریان رقیب هم سوار بر اسب مراد و با موج سواری روی  تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و نارضایتی‌های مردم، اصلاح‌طلبان را بیش از پیش به چالش می‌کشند و همه کاسه و کوزه‌ها را بر سر آنان می‌شکنند.

این مساله از دید ناظران آسیبی جدی برای مجموعه نظام وکشور است. «محمد صادق جنان‌صفت» تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی می‌نویسد: آنهایی که به این می‌اندیشند که مشارکت را بیشتر کنند باید به درازمدت فکر کنند و بدانند که همین یک یا ۲ دوره ریاست‌جمهوری نیست و اگر نهاد دولت تخریب شود، اعتماد مردم هم سست می‌شود و همانگونه که در مجلس یازدهم مشارکت کم شد در انتخابات ۱۴۰۰ هم سطح مشارکت پایین می‌آید.

اتخاذ دیدگاهی موسع در بررسی صلاحیت نامزدها از سوی شورای نگهبان، پیشنهادی است که اصلاح‌طلبان برای افزایش مشارکت شهروندان به نهادهای حاکمیتی مطرح‌ می‌کنند. از دید آنان هرچه ترکیب نامزدهای نهایی انتخابات سلایق طیف گسترده‌تری از جامعه را نمایندگی کند، شهروندان بیشتری در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد.

«علی مطهری» نماینده پیشین مجلس معتقد است سخنان اخیر رهبر انقلاب در مورد اهمیت مشارکت بالا در انتخابات و تلاش همه نهادها برای تحقق این هدف، دو مخاطب کلان دارد؛ «مخاطب اول ایشان مردم هستند و آنها باید با همه انتقادات به وضعیت موجود، در انتخابات شرکت کنند و مخاطب دوم نهاد نظارت است که باید از سخت‌گیری بی‌جا خودداری کند و اگر کسانی به قانون اساسی انتقاد دارند و فساد اخلاقی و مالی ندارند را احراز صلاحیت کند تا مردم مشارکت بالاتری داشته باشند.»

با این حال، چند ماه مانده به انتخابات، هنوز مشخص نیست آیا شورای نگهبان در رویه خود در مورد بررسی صلاحیت‌ها تغییری ایجاد می‌کند یا نه. همچنین مشخص نیست اصلاح‌طلبان دقیقا از چه راهبردی برای جلب نظر مردم برای رای دادن استفاده خواهند کرد و آیا اساسا اجماع و راهبردی در این زمینه دارند یا نه؟

اصولگرایان و مساله مشارکت

به گفته رقبا، اصولگرایان در مورد مشارکت شهروندان در انتخابات، به اندازه اصلاح‌طلبان دغدغه ندارند، چرا که پیروزی خود در انتخابات پیش‌رو را قطعی می‌دانند. اصلاح‌طلبان ولی اصولگرایان را به رضایتمندی از پایین بودن انگیزه حضور در انتخابات در میان مردم متهم می‌کنند.

از دید برخی ناظران، انتقادات گسترده و غیرمنصفانه طیف‌های اصولگرایی علیه دولت و فرافکنی مسئولیت همه مشکلات کشور به دولت ازسوی آنان کاملا هدفمند بوده و در راستای تبلیغات سلبی انتخاباتی آنان انجام می‌شود تا مردم با رویگردانی از اصلاح‌طلبان، به نفع آنان وارد جریان انتخابات نشوند. از دید بسیاری شاید تکرار نتیجه‌ای مشابه مجلس یازدهم به مذاق برخی طیف‌های اصولگرایی بد نیاید، حتی اگر به قیمت مشارکت حداقلی وتضعیف پایه‌های اقتدار نظام و قدرت ملی هم باشد.

 این در حالی است که اصولگرایان این اتهام را کاملا رد می‌کنند. «مهدی چمران» درگفت وگویی رسانه‌ای گفته است: مشارکت هر چه بیشتر باشد بدون شک بهتر است. اینکه بعضی می‌گویند اصولگراها می‌خواهند مشارکت کم باشد اتهام واهی است. مشارکت بیشتر باشد قوام و انسجام کشور و انقلاب را تقویت خواهد کرد. پس شکی نیست که همه باید تلاش کنند که مشارکت افزایش پیدا کند. اما باید از طرف دیگر آسیب شناسی کنیم که چرا الان نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که میزان مشارکت پایین است. به‌نظر می‌رسد عامل اثرگذارتر مسائل اقتصادی است و نه مسائل سیاسی داخلی و خارجی. تورم توده مردم را رنج می‌دهد. این مردم را از هرگونه گزینش و انتخابی زده کرده است.

اصولگرایان در مساله‌شناسی بی انگیزگی مردم برای حضورپای صندوق‌های رای تشخیصی درست دارند، ولی در مورد دلایل ایجاد مشکلات اقتصادی با مردم کاملا صادق نیستند و سهم خود در ایجاد وضعیت کنونی را انکار می‌کنند. مثلا تاثیر تحریم‌ها و معطل ماندن لوایح مرتبط با FATF را نادیده می‌گیرند و در برابر عملکرد دولت را مسئول وضعیت اقتصادی کنونی کشورمعرفی می‌کنند. آنها به صورت تلویحی با تاکید بر گزاره «انتخاب اشتباه» مردم در انتخابات‌ گذشته، به طور کلی مردم را نسبت به اصل انتخابات بی‌اعتماد می‌کنند و به این ترتیب به ریشه مشارکت انتخاباتی تیشه می‌زنند.

در این میان طیف‌های میانه اصولگرایان منطقی‌تر فکر می‌کنند و با آگاهی و واقع‌بینی درمورد مسائل امروزکشور از ضرورت زمینه‌سازی برایافزایش مشارکت سخن می‌گویند. «عباس سلیمی نمین» فعال سیاسی اصولگرا صادقانه سخن گفتن با مردم در آستانه انتخابات را در افزایش رغبت آنها برای مشارکت در انتخابات موثر می‎‌داند و می‌گوید: انتخاباتی که در آن قشر اندکی، امکان مشارکت و رشد داشته باشند به هیچ وجه مطلوب نیست.

مشارکت حداقلی در نظامی که پایه‌های خود را روی خواست و اراده مستقیم مردم بنیان گذاشته، زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست. پرهیز از رقابت‌های گروهی و اجتناب از تقلیل مساله‌ای ملی چون انتخابات به موضوع رقابت جناحی و بداخلاقی سیاسی، ضرورتی است که همه جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی باید به آن پایبند باشند.

برچسب‌ها مشارکت انتخاباتی انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشارکت انتخاباتی انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی مشارکت انتخاباتی انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی اخبار کنکور مشارکت انتخاباتی مردم در انتخابات افزایش مشارکت مشارکت سیاسی اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۴۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق اهمیت مشارکت در انتخاباتِ دور دوم را تشدید کرد

ابراهیم شعرا در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه به اینکه در این دور از انتخابات شاهد برخوردهایی بین محور مقاومت با کشور متجاوز و غاصب اسرائیل بودیم و عملیات وعده صادق را انجام دادیم، نیاز به اینکه بتوانیم در عرصه بین‌ المللی و داخلی حضور گسترده‌ای از مردم و مشارکتی بالا را داشته باشیم، بیش از پیش لازم است و این می‌تواند به تقویت نظام کمک کند.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان فارس با بیان اینکه مشارکت هرچه بیشتر مردم باعث افزایش بُرد و قدرت بیشتر کشور در عرصه‌های بین‌ المللی می‌شود، تصریح کرد: در کنار اهمیت مشارکت مردم، انتخاب اصلح نیز اهمیت ویژه‌ ای دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شیراز و فارس یکی از نقاط مهم و استراتژیک کشور است، باید دارای نمایندگانی قدرتمند باشد که بتوانند با قدرت چانه‌زنی بالا ضمن رفع مشکلات مردم، پروژه‌های استانی و شهرستانی را به خوبی پیش ببرند.

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: کاندیداهایی که برای دور دوم در عرصه رقابت باقی مانده‌اند، از میان تعداد زیادی از کاندیداها دور اول انتخاب شدند لذا باید مردم دقت بیشتری در انتخاب خود داشته و کسی را انتخاب کنند که علاوه بر تجارب مثبت و خوب، توانمندی‌های اجرایی و قانونگذاری خوبی را داشته باشد.

شعرا با اشاره به اهمیت توجه به نقش و جایگاه احزاب سیاسی در عرصه انتخابات خاطرنشان کرد: احزاب برای هر دور کاندیداهایی را با توجه به معیارها و شاخص‌های خاص خود معرفی می‌کنند که پیشنهاد می‌کنم مردم در این دور نیز ضمن بررسی کاندیداها، نیم نگاهی نیز به گزینه‌ها و لیست‌های انتخاباتی تشکل‌ها، گروه‌ها و جبهه‌ها داشته باشند.

کد خبر 6098521

دیگر خبرها

  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه کاره انتخابات را تمام کنیم
  • عملیات وعده صادق اهمیت مشارکت در انتخاباتِ دور دوم را تشدید کرد
  • تشکیل ۱۰۰ فقره پرونده تخلفات انتخاباتی دور اول در مازندران
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم