Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@13:17:27 GMT

طرفداران واردات، ستون پنجم دشمن‌اند

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۴۷۷۸

طرفداران واردات، ستون پنجم دشمن‌اند

به گزارش خبرنگار فارس، نشست خبری نخستین جایزه کتاب روایت پیشرفت، با حضور خبرنگاران و رویتگران و فعالان عرصه روایت پیشرفت برگزار شد.

در این نشست، سید محمودرضا سجادی، دبیر راهبردی جایزه با مرور تاریخی به مسیر توسعه علم و فناوری در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به تبیین اهمیت و جایگاه مستندسازی و روایتگری پیشرفت پرداخت و در بخشی از سخنانش با اشاره به تجربه خود در شکل‌گیری دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری در ابتدای دهه ۶۰ گفت: سال ۱۳۶۰ به این جمع‌بندی رسیدیم که جمهوری اسلامی از دنیا حداقل ۶۰ سال عقب است و لازم است برای حل این مشکل به شکل میانبر عمل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملاقاتی با نخست وزیری وقت داشتیم و ضرورت اینکه به صورت منسجم راجع به پیشرفت در یک جایی، کار شود طرحی را آماده کردیم.

وی ادامه داد: ابتدای سال ۱۳۶۰ بود که ایده تاسیس دفتر همکاری‌های ریاست جمهوری، به عنوان نهادی که راسا متکفل پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی در پیشرفت فناوری باشد، مورد تایید قرار گرفت. در آن دوره جنگ بهترین گواه بود تا اگر می‌خواهیم از موجودیت کشورمان و اعتقادات مان دفاع کنیم، لازم است تا در زمینه علم و فناوری پیشرفت کنیم.

سجادی گفت: با گذشت ۲۰ سال از شروع این حرکت، به تجریه دریافتیم که مساله اصلی کشور تنها در اختیار داشتن فناوری نیست، بلکه در حاکمیت، افرادی غربگرا در بدنه اجرایی کشور هستند که اعتقادی به توان داخلی و توانمندی جوانان کشور ندارند. وارداتچی‌هایی که رفع نیاز کشور را در داخل نمی‌بینند، متاسفانه در زمینه پیشرفت با دشمنان نامرئی‌ای مواجه بودیم؛ استادی که اعتماد به نفس دانشجو را از بین می‌برد یا مدیری که مانع از حمایت از تولیدات دانش‌بنیان می‌شود. تلاش ما سال‌ها حول این مساله بود که این پاردایم فکری را تغییر بدهیم و لازمه آن تولید محصول از دانش برای رفع نیاز کشور بود. بنا بر همین مساله ما ملاک و معیار پیشرفت را رفع نیاز‌های جامعه می‌دانیم.


سیدمحمودرضا سجادی

 مؤسس دفتر همکاری‌های فناوری ریاست‌ جمهوری در ادامه تاکید کرد: «اشکالی که در این روند بود، مستندسازی بود. از همان ابتدای حرکت، مستندسازی ضعیف بود. مستندسازی مساله بسیار مهم در هر کشوری است. آرام آرام با گروه‌هایی آشنا شدیم که به ضرورت تاریخ‌نگاری پیشرفت می‌پرداختند، هرجا هم توانستیم سعی کردیم از این دوستان حمایت کنیم؛ چون مستندسازی پیشرفت، تاریخ‌نگاری یک کشور است. الگونگاری و نمادسازی برای آیندگان آن کشور است. الحمدلله دوستان پیدا شدند و از آن مهم‌تر همین جریان انجمن روایت پیشرفت و جایزه کتابی است که راه افتاده است.

وی افزود: وقتی با انجمن خیرین علم و فناوری مطرح شد، خیلی استقبال کردیم؛ چون حتی با ارزشتر از کار قبل بود؛ چون در هر کشوری قهرمانانی هستند که باید این قهرمان‌ها تجلیل و بزرگ انگاشته شوند تا الگویی برای آیندگان باشند. عرصه پیشرفت کشور یک جریان عادی و ساده نیست و به معنی دقیق کلمه یک جهاد است؛ جهاد با کسانی که در داخل از پشت خنجر می‌زنند، بودجه‌ها را متوقف می‌کنند، کارشکنی می‌کنند و لابی می‌کنند. شما وقتی این روایت‌ها را مطالعه می‌کنید، این مساله مشهود است که به طور مداوم کارشکنی می‌شود، چون نظام سلطه می‌داند که اگر می‌خواهد ما را عقب نگه دارد، شکست بدهد، پس لازمه‌اش ناامیدی است؛ پس شکست انقلاب یکی از ارکانش مباحث پیشرفت است.

سجادی خاطرنشان کرد: ما در مساله پیشرفت با یک دشمن نامرئی مواجهیم؛ استادی که در دانشگاه دانشجوها را تحقیر می‌کند، رئیس اداره‌ای که اجازه نمی‌دهد تولید داخلی خرید شود و تولیدکننده دانش‌بنیان را تحقیر می‌کند، وارداتچی‌هایی که با ارز خودمان به جنگ تولید داخلی می‌روند و ... اینها ستون پنجمی‌های داخلی هستند.

می‌خواهیم هیچ تجربه پیشرفتی نانوشته نماند

در ادامه این نشست، محمد نمازی دبیر اجرایی این جایزه با اشاره به شکل‌گیری انجمن روایت پیشرفت به تشریح فرایند برگزاری نخستین جایزه روایت پیشرفت پرداخت و گفت: جمعی از افراد و مجموعه­­های دغدغه‌مند در روایت پیشرفت که فعالیت‌هایی هم در این حوزه شکل داده بودند، کنار هم جمع شدند و با گفت‌وگو و همفکری، طرح ایجاد انجمنی مردم‌نهاد برای حمایت از جریان روایتگری پیشرفت را تدوین کردند.

وی اظهار داشت: ما دور هم جمع شدیم تا در دورانی که انواع و اقسام جریان‌ها و رسانه‌ها قصد دارند «نمی‌شود»، «نمی‌توانیم»، «ضعیفیم»، «هیچ کاری نکرده‌ایم»، «به جایی نمی‌رسیم»، «آدم الگو نداریم»، «باید همه چیز را از دیگران یاد بگیریم» را به مرد و زن و جوان و کودک ایرانی القا کنند، داستان‌های «توانستن»، «شدن با دست‌های خالی»، «نترسیدن و پیش رفتن»، «اعتماد به نفس»، «اعتماد به قدرت جوان ایرانی»، «جواب دادن کار و همت عالی» را روایت کنیم.

نمازی اضافه کرد: انجمن روایت پیشرفت یک سازمان مردم‌نهاد است و دغدغه تسهیل‌گری و جریان‌سازی روایت پیشرفت را دارد. چشم‌انداز ما این است که هیچ تجربه جریان‌سازی در کشور نانوشته نمانده باشد و هیچ مرد و زن و جوان و کودک ایرانی نباشد که داستان‌های توانستن و شدن و اعتماد به نفس و اعتماد به نیروی جوان ایرانی و ... را نشنیده باشد.

دبیر اجرایی جایزه کتاب روایت پیشرفت گفت: اولین برنامه انجمن، جایزه کتاب روایت پیشرفت است که با هدف رصد و بررسی آثار این حوزه و تشویق و ترغیب نویسندگان و ناشران روایت پیشرفت طراحی شده است. می‌خواستیم سیاستگذار و راهبر اصلی این جایزه شخصیتی باشد که بتوان او را نماد پیشرفت دانست. به همین دلیل، سراغ مهندس محمودرضا سجادی رفتیم و ایشان هم با دیدن فعالیت‌هایی قابل توجهی که برای روایت پیشرفت انجام شده بود، از این برنامه حمایت کردند.


محمد نمازی

گفتنی است: جایزه در چهار حوزه تخصصی روایت پیشرفت شامل فرهنگ و هنر، حکمرانی، علم و فناوری، دفاعی و امنیتی برگزار می‌شود. بیش از ۳۰۰ کتاب در این حوزه شناسایی و ارزیابی شده‌اند و هم اکنون بالغ بر ۵۰ عنوان کتاب در مرحله داوری نهایی هستند که برترین آثار در هر حوزه در اواخر تیرماه ۱۴۰۰ معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشجو روایت کتاب فناوری روایت پیشرفت علم و فناوری جایزه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران


به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، نشریه فارن پالیسی در مقاله ای با عنوان "چین واقعاً چقدر بر ایران اهرم دارد؟" نوشت: حتی قبل از اینکه ایران صدها هواپیما بدون سرنشین و موشک را به سمت اسرائیل پرتاب کند، مقامات آمریکایی از چین خواسته بودند تا از نفوذ خود برای متقاعد کردن تهران برای مهار اقدامات تحریک‌آمیز خود و گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه استفاده کند.

حمله انتقام جویانه ایران که اولین حمله مستقیم این کشور به خاک اسرائیل بود، ایالات متحده را به استفاده بیشتر از اهرم بالقوه پکن در خاورمیانه ترغیب کرده است. چین مدت‌هاست که بزرگترین شریک تجاری ایران است و مقامات ارشد ایالات متحده از جمله رئیس جمهور جو بایدن، به طور علنی از پکن خواسته‌اند تا به کنترل تهران کمک کند، به ویژه در حالی که ماه‌ها حملات گروه انصارالله در دریای سرخ که توسط ایران تشویق می‌شوند، حمل و نقل جهانی را مختل کرده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: « حدود یک سوم از کل تجارت ایران با چین شکل می‌گیرد و این کشور به یک محافظ مهم برای منافع ایران در شورای امنیت تبدیل شده است. به نظر من چین تنها کشوری است که بیشترین توانایی را برای نفوذ بر ایران دارد، اگر بخواهد.»

با افزایش تنش بین اسرائیل و ایران، قانونگذاران آمریکا فشار را بیشتر می‌کنند. در تازه‌ترین اقدام، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قریب به اتفاق قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین را تصویب کرد. این قانون برای هدف قرار دادن شرکت‌های چینی که نفت خام ایران را خریداری می‌کنند و در نتیجه پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کنند، طراحی شده است. این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است.

جاش گوتهایمر، نماینده دموکرات کنگره گفت: «در حالی که ما اینجا هستیم، ایران از تجارت نفتی خود با چین برای آوردن درآمد ۱۵۰ میلیون دلاری در روز استفاده می‌کند. چین با واردات میلیون‌ها بشکه نفت در روز، ایران را در تجارت نگه می‌دارد و بودجه‌های مهمی را برای برنامه هایی چون توسعه موشکی و تسلیحات هسته‌ای فراهم می‌کند.

اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده ای به دنبال چین برای تحت تأثیر قرار دادن ایران است، برخی کارشناسان هشدار می دهند که این موضوع به این سادگی ها نیست.

کمتر کشوری به اندازه چین با ایران روابط اقتصادی قابل توجهی دارد. چین برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است، یک رابطه طولانی مدت که عمدتا حول محور تجارت نفت بوده است. بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، شرکت‌های چینی واردات نفت ایران را بیش از سه برابر کردند و فروش را به بالاترین حد در ۱۰ سال اخیر رساندند.

اما روابط اقتصادی آنها به لحاظ نفوذ نابرابر است. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت خام ایران به چین بوده است. با این حال، چین تامین‌کنندگان بسیار دیگری فراتر از ایران دارد و عرضه تهران تنها ۱۰ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد.

پاتریشیا کیم، یکی از همکاران موسسه بروکینگز، به فارین پالیسی گفت: پکن به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری و حامی قدرت بزرگ ایران، از کانال‌های ارتباطی ممتاز با تهران برخوردار است و بدون شک نفوذ بیشتری بر این کشور نسبت به ایالات متحده یا متحدانش دارد.

او افزود: «اگر رهبران چین تصمیم بگیرند رویکرد مداخله جویانه تری اتخاذ کنند، سخت است بگوییم که پکن چقدر می تواند تهران را مهار کند.»

ویلیام فیگوروآ، کارشناس روابط چین و ایران در دانشگاه گرونینگن هلند، گفت: در حالی که چین از نظر فروش و تجارت نفت دارای اهرمی است، استفاده از این اهرم هم از نظر سیاسی و هم از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

به عنوان مثال، پالایشگاه های خصوصی چین که در بازار سیاه فعالیت می کنند، به طور غیرقانونی بیشتر نفت ایران را خریداری می کنند، نه پالایشگاه های دولتی. او گفت که این پالایشگاه‌های خصوصی «به‌شدت دشوار است که کنترل شوند» و کنترل مستقیم واردات نفت ایران از چین را برای پکن چالش‌برانگیز می‌کند.

مقیاس سرمایه گذاری چینی ها در ایران که عمدتاً توسط شرکت های خصوصی هدایت می شود، همچنان یک موضوع آزاردهنده در روابط بین دو کشور است. فیگوئروا گفت که چین به طور مزمن در ایران سرمایه گذاری ناکافی کرده است، که شکایت هایی را از سوی تهران برانگیخته و بر تمایل آنها برای تن دادن به فشار چین تأثیر می گذارد.

*ترجمه: ابوالفضل خدائی

دیگر خبرها

  • یک روایت از جهادگران در عملیات بیت‌المقدس
  • فیلم| به دانش‌آموزتان نگاه ملی بدهید
  • عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس/ گفتگو‌ها به روز دوم کشیده شد
  • فیلم/ طرفداران فلسطین در مراسم آغاز به‌کار دانشگاه میشیگان
  • معرفی افراد برتر مسابقات آزاد دارت کارگران کشور
  • توسعه 6G در ژاپن با سرعتی ۵۰۰ برابر نسل پنجم!
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • برخورد پژو با ستون پل در جاده خدابنده ۲ فوتی داشت
  • برخورد پژو با ستون پل در جاده خدابنده ۲ فوتی گذاشت
  • استاد دانشگاه سمنان عضو هیات علمی نمونه کشوری شد