Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جنینه آنیس» رئیس جمهوری دولت موقت بولیوی به جرم حمایت از تروریسم و توطئه و هدایت کودتای ۲۰۱۹ در این کشور، تا زمان رسیدگی به پرونده اش، برای ۴ ماه به زندان افتاد.

 از شبکه تله سور آمریکای لاتین، به حکم قاضی داد گاه بولیوی، «جنینه آنیس» رئیس جمهوری پیشین این کشور به همراه دو وزیر سابق خود در دولت موقت به اتهام مشارکت در راه‌اندازی کودتای ۲۰۱۹ علیه «اوو مورالس» رئیس جمهوری مستعفی این کشور محکوم به بازداشت شده بودند که در ادامه به منظور جلوگیری از فرار آنها، به حکم قاضی دادگاه، ۴ ماه بازداشت پیشگیرانه برای آنها صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته قاضی دادگاه این اقدام با احتمال خطر فرار آنیس صادر شده زیرا وی قبلا در زمان دستگیری، با پنهان شدن در یک جعبه زیر تخت، قصد فرار داشت.

به این ترتیب جنینه آنیس به همراه «آلوارو کوئیمبرا» وزیر سابق دادگستری و «رودریگو گوسمان» وزیر سابق انرژی برای ۴ ماه به زندان افتادند.

«کارلوس د کاستیو» وزیر دولت بولیوی، شنبه گذشته با انتشار پیامی در صفحه توییترش ضمن تایید خبر بازداشت سناتور آنیِس نوشت: وی هم اکنون در بازداشتگاه پلیس قرار دارد.

بعد از بازداشت جنینه آنیِس، اوو مورالس رییس جمهوری سابق بولیوی خواستار مجازات دیگر عاملان کودتای ۲۰۱۹ شده بود.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۸ مهرماه ۹۸) که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه‌اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، باعث برکناری مورالس شد.

اوو مورالس که نخستین رئیس جمهوری بومی بولیوی بود، پس از ۱۳ سال حکومت بر بولیوی، در پی نامزدی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹، پس از کودتای ارتش تحت حمایت سازمان کشورهای آمریکایی،  از مقام خود کناره گیری کرد و به آرژانتین رفت.

پس از استعفای مورالس در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، آنیِس خود را رئیس‌جمهوری موقت اعلام کرد. از آن زمان، دولت موقت بولیوی سیاست‌های راست‌گرایانه در پیش گرفت و به دنبال روابط قوی با آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

اوو مورالس پیشتر نیز دولت موقت به ریاست خانم «جنینه آنیس» را متهم به ارتکاب اقدامات غیرانسانی علیه مردم بولیوی به ویژه در دوره سخت همه گیری کرد و گفت: رئیس جمهوری دولت موقت به جای سرمایه گذاری بودجه دولتی در بخش سلامت به منظور مهار بحران کرونا و نجات جان انسانها، اقدام به خرید ۵ میلیون دلار مواد شیمیایی با هدف سرکوب اعتراضات کرد.  

یک سال پس از کودتا در جریان انتخابات ریاست جمهوری، «لوئیس آرسهِ» نامزد حزب سوسیالیست و از نزدیکان «اوو مورالس» با کسب اکثریت آرا پیروز انتخابات شد.

به دنبال کودتای راست گرایان علیه اوو مورالس و انتقال قدرت به جنینه آنیس رئیس‌جمهوری موقت این کشور، مناسبات میان بولیوی و کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا به شدت کمرنگ شد./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهوری اوو مورالس جنینه آنیس دولت موقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۵۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم بالای بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز در حوزه نفت به استقلال کامل رسیده‌ایم، گفت: میانگین رشد اقتصادی کشور بالاتر از ۶درصد است که بخش نفت و گاز در این آمار سهم بسزایی دارد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، محسن منصوری در حاشیه دومین سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، در جمع کارگران گفت: اینجا سخن از افتخار است و کارگری با رزق حلال عجین شده است. امروز در نبرد بزرگ اقتصادی ما، نقش کارگران بی‌بدیل است.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم از طرف رئیس‌جمهوری از شما کارگران قدردانی کنم که برای عزت و سربلندی ایران تلاش می‌کنید. امروز به استقلال کامل در حوزه نفت رسیده‌ایم و صنعت نفت ما یک صنعت پیشرو است که نقشی تعیین‌کننده در اقتصاد کشور دارد.

معاون‌ اجرایی رئیس‌جمهوری بیان کرد: در تلاش برای رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۴ میلیون بشکه هستیم و برای توفیق حداکثری، همه ابزارهای موردنیاز در دسترس است.

منصوری تصریح کرد: همه مؤلفه‌های موفقیت یکی از پس از دیگری در کشورمان جمع شده است تا هرچه زودتر به توفیق نهایی برسیم. امروز ایران به ظرفیت‌های خودش تکیه می‌کند و در بسیاری از امور به خودکفایی رسیده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون با بازسازی تجهیزات صنعت نفت، مقدار تولید بیشتر از روزهای پیش از تحریم است، گفت: دشمن همه تلاش خود را برای ضربه‌زدن به این مملکت انجام می‌دهد.

برای ما همه عرصه‌ها مانند عاشوراست

معاون‌ اجرایی رئیس‌جمهوری افزود: برای ما همه عرصه‌ها مانند عاشوراست و مفتخریم بعد از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هرکجا میدان را به نیروی جوان، متعهد و متخصص داخلی داده‌ایم پیشرفت کرده‌ایم و هرکجا که نگاه به بیرون داشته‌ایم موفق نبوده‌ایم.

منصوری بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تلاش برای رفع مسائل بزرگ کشور هستند و این از افتخارهای صنعت نفت، جامعه کارگری و... است. در کنار این تلاش‌ها، توجه به محیط پیرامونی حائز اهمیت بوده و در صنعت نفت به مسئولیت‌ اجتماعی توجهی ویژه‌ شده است.

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • سهم بالای بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور
  • پیشنهاد ۵ ساله شدن سقف قراردادهای موقت به دولت رفت
  • خبر خوش برای کارگران/ شکل قراردادهای موقت تغییر می‌کند؟
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت