دولت و سیاسیون نمیتوانند کمکی به «جریان تواصی» کنند
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۵۹۷۸
استاد دانشگاه تهران گفت: تجربه نشان داده که دولت گوش شنوایی برای هیچ توصیهای ندارد و بطور کلی در شرایط فعلی نمیتواند در جایگاه توصیه کردن به صبر و حق باشد.
به گزارش مشرق، محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی، در تحلیل بیانات مقام معظم رهبری درباره تواصی به حق و صبر، دولت را مخاطب این تذکر دانست و گفت: دولت در مسیر تواصی به حق و صبر و پیشبرد این جریان، باید بیشتر شنونده باشد تا اینکه بخواهد کمکی کند یا اینکه خودش توصیه به صبر و حق را انجام دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کوشکی با تاکید بر اینکه هرکسی شایستگی مقام تواصی به حق و صبر را ندارد، اظهار کرد: به تعبیر قرآن کریم، انسانها همه در خسرانند مگر کسانی که ایمان آوردهاند و اهل تواصی به صبر و سایر فضیلتهای اخلاقی هستند. یعنی هرکس بخواهد دیگران را سفارش و توصیه به صبر و سایر اقدامات مطلوب و شایسته کند، خودش باید پایگاه اجتماعی مناسبی داشته باشد.
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه دولت با عملکردی که داشته پایگاه اجتماعی و مقبولیت خود را در جامعه از بین برده است گفت: دولت نمیتواند فاعل تواصی باشد؛ بلکه مخاطب آن است. متاسفانه تجربه نشان داده که دولت گوش شنوایی هم برای این توصیهها ندارد، بطور کلی در شرایط فعلی دولت نمیتواند در جایگاه توصیه کردن به صبر و حق باشد.
وی همچنین جریانهای سیاسی را در جایگاه مخاطب و شنونده در پیشبرد تواصی به صبر برشمرد و اظهار کرد: امروز جریانهای سیاسی عملکرد مطلوبی در نظر جامعه ندارند که بخواهند مردم را سفارش به امور خیر کنند، بنابراین مردم هم پذیرشی از آنها نخواهند داشت.
کوشکی با تاکید بر اینکه باید بدانیم چه کسانی جایگاه، مقبولیت و پایگاه اجتماعی مناسب برای تواصی را دارند و تواصی آنها مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: به نظر میرسد کسانی که در جامعه آزمون خود را پس دادهاند بهترین جایگاه برای تواصی را دارند. برای مثال نخبگانی که دغدغههای جامعه را به صورت عملیاتی پی گرفتهاند و آزمونهای خود را پس دادهاند محبوبیت لازم برای تواصی را دارند.
این کارشناس سیاسی خانواده شهدا، جانبازان، مدافعین حرم و سلامت، معلمانی که در ایام دشوار کرونا وظایف خود را به درستی انجام دادهاند و همه کسانی که نقش مفیدی داشتهاند را از جمله کسانی دانست که به واسطه اقداماتشان در چشم جامعه محترمند و جامعه از آنها پذیرش دارد و توصیههایشان را میشنود.
وی محبوبیت را بر شهرت ارجح و افراد محبوب را دارای جایگاه بهتری برای تواصی برشمرد و افزود: همه کسانی که نزد مردم محبوبیتی دارند که محبوبیتشان ریشه در مفید بودن، کارآمدی و خدمت گزاری آنها به جامعه دارد، باید فاعل این تواصی باشند. چرا که جامعه توصیه این افراد را به خاطر اطمینان به حسن نیت و مفید بودنشان میشنود و میپذیرد.
کوشکی بهترین اقدام دولت و جریانهای سیاسی برای کمک به پیشبرد تواصی به حق و صبر را شنوندگی دانست و گفت: اینکه این دو گروه شنوندگان خوب و پذیرایی باشند بسیار مهم است. زمانی که شهید بهشتی و شهید باهنر جریان سیاسی کشور را تشکیل میدادند، اگر تواصی میکردند جامعه آن را میپذیرفت؛ اما امروز جامعه این پذیرش را از دولت و اهل سیاست ندارد. بهترین کار این است که همه گروههای فکری و سیاسی گوشهای خود را باز کنند، تواصی دلسوازان را بپذیرند و به آنها عمل کنند.
منبع: مهرمنبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا هیئت دولت دانشگاه تهران محمد صادق کوشکی دولت قرآن کریم مقام معظم رهبری تواصی به حق و صبر پایگاه اجتماعی برای تواصی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۵۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود معینی پور در اولین جلسه از سلسله نشستهای اکران، نقد و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی که در سالن نمایش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد تصریح کرد: ایده اصلی اندیشه سینما عمومی کردن اندیشه و تحلیلهای اندیشهای و دانایی است.
وی با بیان اینکه فیلم تولید روایت میکند، داستان میسازد و جهان خلق میکند و در افکار عمومی و جامعه تأثیرگذار است افزود: اساتیدی که در حوزه علوم انسانی اسلامی و اجتماعی فعالیت دارند، اگر نتوانند جهانی خلق کنند و فضای ذهنی و داشتههای علمی خودشان را برای دیگران و جامعه بیان کنند زبان الکنی خواهند داشت و با دیگران نمیتوانند گفتگو کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) اضافه کرد: کما اینکه اگر نتوانند چیزی که دیگران ساختهاند از یک جهان جدید را ببینند و تحلیل و بررسی و نقد انجام دهند، کر و کور خواهند بود.
وی بیان داشت: پس مجبوریم کسانی که در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت دارند و تجربیاتی در تخصص خود کسب کردهاند را با عرصه فیلم و سینما آشنا کنیم و هم اینکه انگارههای اساتید درباره فیلم را ارائه بدهیم.
معینی پور اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به صورت تخصصی به نقدها بپردازد، باید به نقدهایی که نوشته شده مراجعه کند اما ما در سینما اندیشه از منظر اندیشهای در حوزه تخصصی خودمان و با یک رویکرد علمی – اندیشهای به فیلمها نگاه میکنیم.
وی با بیان اینکه فیلم جهان خلق شده کسی است که آن فیلم را ساخته و این جهان باید آسیب شناسی شود گفت: چارچوبی که بر اساس آن میبایست به این فیلمها نگاه کرد رمزگانی دارد که شامل رمزگان فنی و سرگرمی و تکنیکی و تلفیقی از فرم و محتوا میشود.
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی عنوان داشت: اصحاب اندیشه و علم در حوزه فرهنگی باید به زبان عوام و تولید تصویر از اندیشههایشان توجه کرده و ارائه آنها را یاد بگیرند که یکی از ضعفهای جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در ایران است که بلد نیستند اندیشهشان را به تصویر بکشند.
وی تصریح کرد: ما در انتقال اندیشه و مضامین دینی بلد نیستیم آنها را به تصویر بکشیم و از معضلات اصلی محسوب میشود و فرمهای محدود – روشهای گفتگوی محدود – تعامل با عرف بسیار محدود و هم اینکه بلد نیستیم با دیگران چگونه به تفاهم برسیم و خوب بشنویم.
معینی پور یکی از مزیتهایی که عالمان دینی در گذشته داشتهاند را تعامل و ترابط با عموم مردم دانست و گفت: یکی از مظاهر مدرنیته و یکی از خواستههای مدرنیته که درباره ما اعمال شده این است که روز به روز از عرف جامعه و فضای عمومی جامعه فاصله گرفتهایم و تبدیل به یک طبقه شدهایم.
وی خاطرنشان کرد: طبقه فکر و اندیشه و طبقه علم و این تعامل در سینما اندیشه شکل خواهد گرفت و اندیشه و تحلیلهای اندیشهای و دانایی در حوزه سینما عمومی خواهد شد.
در ابتدای این نشست نیز، حمید بایرامی دبیر علمی این نشست نیز با بیان اینکه سینما در دنیای امروز، به عنوان یک وسیلهی قدرتمند برای انتقال اندیشهها، ارزشها و دیدگاهها به جوامع مختلف شناخته میشود گفت: از طرفی، فیلمهای ساخته شده در جوامع غربی، با تمرکز بر موضوعات مختلف، تأثیرات عمیقی بر باور و ناخودآگاه جوانان و نسلهای جدید گذاشته و میگذارد.
وی افزود: خلائی که در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد این است، با اینکه صاحبنظران و اندیشمندان اسلامی در برههای با استفاده از ابزارهایی که قابلیت انتقال اندیشه را داشته توانستهاند این امر را محقق کنند و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) از جمله این انتقال اندیشههاست اما با اینکه ابزارهای انتقال اندیشه به جامعه و مردم با گذشت زمان به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت روزافزونی داشته ولی به نظر میرسد، اندیشههای ناب انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به خوبی به جامعه و مردم منتقل نمیشود.
دبیر علمی سلسله نشستهای سینما اندیشه گفت: ما در این برنامهها در صدد هستیم با استفاده از توان علمی اساتیدی که در تخصص خودشان از جمله صاحبنظران و اندیشمندان محسوب میشوند، استفاده کنیم و تا حدودی به این خلاء و مساله موجود در کشور بپردازیم.
کد خبر 6089777 فاطمه علی آبادی