Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم سینمایی «شب بخیر و موفق باشید» ساخته جورج کلونی روایتی از دوران سیاه مک‌کارتیسم در آمریکا که یک تفتیش عقاید مدرن بود است؛ برشی از این دوران که سقوط سناتور جوزف مک‌کارتی را از اریکه قدرت را شامل می‌شود و یک روزنامه نگار مک‌کارتی را به پایان مسیر می‌رساند.

به گزارش «تابناک»؛ «شب بخیر و موفق باشید / Good Night, and Good Luck» فیلمی درباره‌ یک گروه از خبرنگاران حرفه‌ای است که سعی دارند یک سرطان را با دقتی در اندازه‌ یک عمل جراحی از تن جامعه بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها به آزاد‌ی‌های بنیادی باور دارند و سناتور «جوزف مک‌کارتی» را کسی می‌بینند که توانایی نابود کردن این آزادی‌ها را به اسم دفاع از آن‌ها دارد؛ چرا که ‌«مک‌کارتی» انسان دروغگو و شیادی است و اطرافیانش را نیز افراد «بله قربان ‌گو» پر کرده‌اند و هرکسی که مخالف او باشد را نیز خائن می‌پندارند.

او برای مدتی قدرت بسیار زیادی را تحت کنترل خود دارد. او دیگران را با قدرت نابود می‌کند و البته در نهایت نیز خودش زیر بار حقیقت خرد می‌شود. عامل نابودی او خبرنگار تلویزیونی به نام «ادوارد آر. مورو» است؛ کسی که خبررسانی‌های رادیویی‌ش از لندن باعث شکل‌گیری دوران کاری بزرگی به عنوان معروف‌ترین خبرنگار بستر جدید تلویزیون شد. «مک کارتی» بارها به «مورو» توهین می‌کند. «مورو» جرئت این را دارد که نه بگوید و همچنین سوال بپرسد. او پشتش به تهیه‌کنندگان و خبرنگاران دیگر گرم است و همچنین مدیریت شبکه‌اش یعنی CBS نیز او را حمایت می‌کند، حتی اگر به این قیمت باشد که اسپانسرهای خود را از دست بدهند. حتی کار به جایی می‌رسد که «مک کارتی» ادعا می‌کند خود «مورو» عضو یک بنیاد تبهکارانه است.

گاها در بین خود افراد شبکه‌ی CBS این ادعا مطرح می‌شود که «مورو» بی‌طرف بودنش را از دست داده و حقیقت‌های هر دو طرف ماجرا را بیان نمی‌کند. او می‌گوید که تنها در حال گزارش دادن حقیقت‌ها است و اگر این حقایق با دنیای فانتزی و زیبای ذهنی «مک کارتی» تضاد دارند، به هیچ‌وجه جانبدارانه نیستند. در سالیان اخیر خبرنگاران کمی جرئت این را داشته‌اند که چنین موضعی بگیرند.

«دیوید استراتایرن» شخصیت «مورو» در «شب به خیر و موفق باشید» را ایفا کرده است؛ بازیگری با سکوت درونی‌ای‌ بسیار دقیق. او توانسته تا بر خلق و خو و رفتار «مورو» تسلط کامل پیدا کند؛ نگاه گوشه‌ چشمی از زیر ابروهایی که پایین آورده شده‌اند، نحوه‌ نشستن کاملاً ثابت و بدون ذره‌ای تحرک و گوش دادن و دیدن دیگران، هوش بالای مخفی شده و قدرت و اراده‌ای که شکننده نیست. او به لحاظ ظاهری و چهره شباهت زیادی به «مورو» ندارد همان‌طور که «فیلیپ سیمور هافمن» چندان شباهتی به «ترومن کاپوتی» ندارد اما هر دوی این بازیگران شخصیت‌های خود را از درون می‌سازند؛ مخفی شدن پشت رفتار مشهوری که قدرت و اراده‌ آن‌ها را نشان می‌دهد. در این مورد در واقع آن‌ها شبیه به یکدیگرند.

«جورج کلونی» در نقش «فرد فرندلی»، تهیه کننده‌ «مورو» حضور دارد؛ کسی که حتی مدت زمانی در دهه 90 نیز فعالیت خود را ادامه داد. «کلونی» همچنین وظیفه‌ کارگردانی و نویسندگی مشترک این فیلم را نیز بر عهده داشت. با توجه به این نکته که پدر «کلونی» خود یک اخبارگوی تلویزیون بوده، «کلونی» آشنایی زیادی با شکل و سر و ظاهر استودیوهای خبری آن زمان دارد و دیدن اینکه مکان اجرای «مورو» تا چه اندازه کوچک بوده شما را شگفت زده خواهد کرد. او خیلی نزدیک به دوربین می‌نشیند و «فرندلی» نیز پشت دوربین و به حدی نزدیک به «مورو» می‌نشیند که در صورت لزوم می‌تواند با پا به او ضربه بزند.

آن‌ها همچنین به عنوان اصحاب رسانه‌ حرفه‌ای بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و عقاید یکسانی نیز درباره‌ «مک کارتی» دارند. آن‌ها همچنین از این نکته مطلع اند که خطر ترور شدن از سوی سناتورِ «ویسکونتین» آن‌ها را تهدید می‌کند. دیگر شخصیت کلیدی این اثر مشخصا خود «مک کارتی» است و «جورج کلونی» حرکت بسیار ماهرانه‌ای را در اینجا پیاده کرده است. او از تصاویر خبری واقعی «مک کارتی» استفاده می‌کند، به همین دلیل گویی که او نقش خود را در این فیلم بازی کرده است.

ترسناک است که وقتی او را در مواقع توپ و تشر زدنش می‌بینیم و همچنین رقت بار است هنگامی که خرد شدن او را هنگام تنش‌های بین ارتش و وی می‌بینیم؛ جایی که رئیس ارتش، «جوزف ولش» در جمله‌ مشهوری از او پرسید که: «تو اصلا شرافت حالیت میشه؟». حملات سنگین «مک کارتی» به «مورو» گاها عنصر طنز را در نیز خود دارد؛ او ادعا می‌کند که این اخبارگو عضو جامعه‌ «کارگران صنعتی جهان» است؛ گروه آنارشیستی که تا آن زمان عملا تنها دست‌مایه‌ آهنگ‌های محلی نوستالژیک بودند تا اینکه بخواهید ارگانی عملیاتی باشند.

فیلم کاملاً و تمام درباره‌ سیاست و کار خبری است. حتی خرده‌پیرنگ‌های آن نیز در این باره هستند. برای مثال ما با «شرلی و جو ورشبا» آشنا می‌شویم؛ افرادی که برای تلوزیون CBS کار می‌کنند اما ازدواج خود را مخفی نگه داشته‌اند چون که طبق سیاست‌های این شرکت استخدام زوج‌ها ممنوعیت دارد. ملاقات‌های کوتاه و ارتباطات جزئی آن‌ها شک خود ما را نیز برمی‌انگیزد و به گونه‌ای بسیار دقیق نشان می‌دهد که «مک کارتینیسم» چگونه عمل می‌کند.

جدا از مسئله‌ زوج این فیلم، کلیت آن درباره‌ شرکت خبری CBS است. اغلب صحنه‌های فیلم در محیط این شبکه‌ اتفاق می‌افتند. «مورو» و «فرندلی» بیشترین حضور خود را در سه مکان مختلف دارند؛ دفتر کار خود، استودیوی تلوزیونی و دفتر کار رئیس‌شان یعنی «ویلیام پلی»(فرانک لانگلا). او کسی است که این شبکه را از ابتدا و با بودجه‌ شخصی راه انداخته است اما آزادی عمل کاملی به «مورو» داده است.

فیلم شبیه به یک نمایش اخلاقی است؛ نمایشی که طی آن یاد می‌گیریم خبرنگاران چگونه باید رفتار بکنند. این فیلم «مورو» را انسان نترسی نشان می‌دهد اما به هیچ‌وجه چهره‌ پاک و بی‌نقصی از او ترسیم نمی‌کند. «پلی» این نکته را در می‌یابد که وقتی که «مک کارتی» اعلام کرد «آلگر هیس» به خیانت متهم شده بود، «مورو» می‌دانست که جرم او در واقع شهادت دروغ بوده اما حرف «مک کارتی» را اصلاح نکرد. «پلی» که به نظر جواب درست را می‌داند، از او سوال می‌کند که آیا از ترس اینکه به حمایت از یک کمونیست متهم شود حقیقت را نگفت؟ او در اینجا نکته‌ خوبی را بیان می‌کند.

«جورج کلونی» در نقش کارگردان این فیلم کارهای جالبی انجام داده است. یکی از این‌ها فیلم‌برداری اثر در فرمت سیاه و سفید است که مشخصا تصمیم درستی برای این محیط و اتمسفر بود. از سوی دیگر نیز به نظر استفاده از تصاویر سیاه و سفید کار غیر قابل اجتنابی به نظر می‌رسد چرا که هم اخبارگویی‌های «مورو» و هم تصاویر «مک کارتی»، هر دو در فرمت سیاه و سفید بوده اند. «کلونی» سعی کرده تا از نزدیک فیلم‌برداری کند و مردان و زنان را در لباس کاری نشان بدهد که در اتاق‌های نامشخصی مشغول صحبت با یکدیگر هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: حداقل دستمزد چهارشنبه سوری بمباران شیمیایی حلبچه سید احمد خمینی اعمال ماه شعبان فیلم سینمایی نقد فیلم حداقل دستمزد چهارشنبه سوری بمباران شیمیایی حلبچه سید احمد خمینی اعمال ماه شعبان موفق باشید جورج کلونی مک کارتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۹۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتهامات این ۱۰۴ نفر را پنهان نکنید + فیلم | به فکر امنیت ملی خود باشید

دریافت 12 MB

به گزارش همشهری‌آنلاین، قاضی دادگاه منافقین خطاب به حامیان بین المللی این گروهک تروریستی و ۱۰۴ عضو آن که در این کشورها اقامت دارند، توصیه مهمی کرد و گفت: اتهامات این افراد را از مردم خود پنهان نکنید و به فکر امنیت ملی خود باشید

کد خبر 847145 منبع: میزان برچسب‌ها خبر ویژه منافقین

دیگر خبرها

  • مرگ یک سیاهپوست دیگر در حین بازداشت توسط پلیس آمریکا
  • تعلیق دانشجویان جورج واشنگتن به دلیل اصرار به حضور در اعتراضات
  • دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد
  • حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد
  • شگفتی بزرگ صداوسیما برای مردم ایران؛ صبح بخیر مسئولین!
  •  تداوم تجمعات حامی غزه برغم سرکوب پلیس؛ تظاهرات در دانشگاههای جورج واشنگتن و کالیفرنیا
  • یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است
  • کتف و بال مرغ را با این روش ویژه سوخاری کنید
  • ماموریت موفق رسانه ملی در روایت اول وعده صادق
  • اتهامات این ۱۰۴ نفر را پنهان نکنید + فیلم | به فکر امنیت ملی خود باشید