Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:16:36 GMT

عربستان در صدر خریداران سلاح در جهان

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۹۹۸۳

عربستان در صدر خریداران سلاح در جهان

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا منتشره شده، بیش از یک سوم از تسحلیات خریداری شده در سطح جهانی در پنج سال گذشته از آمریکا و نیمی از انتقال تسلیحات از این کشور نیز به غرب آسیا بوده است.  

 گزارش «موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم» (سیری) که دیروز (دوشنبه) منتشر شد، حاکی از آن است که کشورهای خاورمیانه بیشترین واردات سلاح را با ۲۵ درصد رشد در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نسبت به سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر این تحقیقات، عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان، وارداتش را ۶۱ درصد و قطر ۳۶۱ درصد افزایش دادند.

امارات نیز در سال های اخیر به دلیل شراکت در تجاوز به یمن در کنار عربستان و جنگ های دیگر منطقه، قراردادهای زیادی با آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی منعقد کرده که یک نمونه آن فقط مربوط به سال ۲۰۲۰ می باشد که ابوظبی برای خرید ۵۰ فروند جنگنده « اف-۳۵ » و ۱۸ فروند پهپاد مسلح در قالب یک بسته به ارزش ۲۳ میلیارد دلار امضا کرده است.

در این تحقیقات قاره آسیا و اقیانوسیه بزرگترین مناطق وارد کننده سلاح هستند و ۴۲ درصد از نقل و انتقال تسلیحاتی را در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ داشته‌اند. پس از عربستان، هند، استرالیا، چین، کره جنوبی و پاکستان نیز بزرگترین وارد کنندگان تسلیحاتی این منطقه به شمار می‌آیند.

آمریکا دربازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، ۳۷ درصد فروش جهانی سلاح را در اختیار داشته و به ۹۶ کشور جهان سلاح فروخته و تقریبا نیمی از این فروش‌ها به خاورمیانه بوده است. صادرات سلاح آمریکایی در مقایسه با بازه ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، رشد ۱۵ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش، نمودار نقل و انتقال بین‌المللی سلاح در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بدون افت و خیز بوده که به بیش از یک دهه افزایش خاتمه داد. همچنین نخستین بار از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ است که ارزش نقل و انتقال تسلیحات بزرگ بین کشورها – شاخص تقاضا - از دوره پنج ساله قبلی افزایش نداشت.

سیری افزود که آمریکا، فرانسه و آلمان – سه کشور غربی بزرگ صادر کننده سلاح – نقل و انتقال تسلیحات خود را افزایش داده اند، اما در مقابل صادرات چین و روسیه کاهش یافته است.

بنابر این تحقیقات، روسیه دومین صادر کننده بزرگ سلاح جهانی است، در حالیکه فرانسه در مقام سوم ایستاده و فروش سلاح از روسیه با کاهش واردات از هند روبرو شد.

آمریکا دایما در حال جنگ افروزی

در چند دهه اخیر آمریکا یا مستقیما وارد جنگ با کشورهای جهان شده و یا غیرمستقیم از این جنگ ها حمایت کرده و در همین راستا بسیاری از کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه نیز در اقدامات جنایات بار نظامیان و سیاستمداران آمریکایی در جهان شریک بوده اند که جنگ ویتنام، حمایت از جنگ رژیم بعث صدام علیه ایران، جنگ اول و دوم خلیج فارس، جنگ های سوریه، لیبی و یمن، اقداماتی بوده که آمریکا و کشورهای غربی مشترکا مستقیم و یا غیر مستقیم علیه دیگر کشورها وارد جنگ شده و خسارت های جبران ناپذیری به مردم این کشورها وارد کرده اند.

چندی پیش نیز روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» بر اساس نتایج تحقیقات یک گروه ضد جنگ، در گزارشی ۲۰ ساله از (از سال ۲۰۰۱ تا کنون) اقدامات نظامی آمریکا و همپیمانانش در جهان اعلام کرد که ایالات متحده و متحدانش روزانه ۴۶ بمب و موشک به دیگر کشورهای جهان پرتاب کرده اند.

طبق این تحقیق، گروه های ضد جنگ موسوم به "مدیا بنیامین" و "نیکولاس جی. دیویس"، ایالات متحده و متحدانش از سال ۲۰۰۱ حداقل ۳۲۶ هزار بمب و موشک به کشورهای دیگر پرتاب یا شلیک کرده اند که از این میان بیش از ۱۵۲ هزار بمب در عراق و سوریه پرتاب شده است.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که آمریکا از زمانی که به عنوان یک کشور مستقل تشکیل شد، تقریبا هر سال در یک جنگ حضور داشته و در طول تاریخ ۲۴۴ سال استقلال این کشور در ۲۲۷ سال در جنگ حضور مستقیم داشته است.

نکته قابل توجهی که در این بین وجود دارد این است که در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» که  مصادف بود با ولیعهد شدن «محمد بن سلمان» در عربستان، ترامپ توانست قرار داد ۴۶۰ میلیارد دلاری سلاح را به سعودیها تحمیل کند و نه تنها شرکت‌های اسلحه‌سازی‌های آمریکا را از خطر ورشکستگی نجات دهد، بلکه تجارت آنها را توسعه و رونق بخشد، موضوعی که در مقابل با کشتار مسلمانان دیگر کشورها همچون یمن، عراق، سوریه و افغانستان همراه بوده است که عموما با سلاح‌های خریداری شده با دلارهای نفتی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همچون امارات بوده است.

بنابر اخبار غیر رسمی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون عربستان، امارات و قطر از آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ تاکنون نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد دلار سلاح از کشورهای غربی خریداری کرده اند که قسمت اعظم آن در کشتار مردم مسلمان منطقه از جمله یمن، سوریه و عراق و در حمایت از تروریست ها و مزدوران استفاده شده و کشورهای یاد شده به همین میزان نیز ویران شده اند که مفهوم دیگر آن این است که کشورهایی همچون عربستان و امارات ۲۰۰۰ میلیارد دلار خسارت به منافع مسلمانان منطقه وارد کرده اند.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که اگر قسمت کمی از این بودجه هنگفت از سوی کشورهای متجاوز برای عمران و آبادانی کشورهایی همچون سوریه، یمن و عراق هزینه می شد، اعتبار منطقه ای و جهانی کشورهایی همچون عربستان و امارات بسیار رشد می کرد و مردم منطقه نیز در صلح و آرامش زندگی می کردند.  

برچسب‌ها یمن سوریه سلاح گرم محمد بن ‌سلمان ایالات متحده آمریکا خاورمیانه عراق خلیج فارس بمب افکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یمن سوریه سلاح گرم یمن سوریه سلاح گرم محمد بن سلمان ایالات متحده آمریکا خاورمیانه عراق خلیج فارس بمب افکن اخبار کنکور نقل و انتقال خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۹۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو در کنگره

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از الجزیره، برخی نمایندگان کنگره آمریکا خواستار اعمال محدودیت در کمک واشنگتن به تل آویو شدند.

در همین ارتباط گزارش شده است که حداقل ۸۸ نماینده کنگره در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از او خواسته‌اند تا سیاست ممنوعیت فروش تسلیحات به کسانی که مانع کمک آمریکا به غزه می‌شوند، در مورد اسرائیل اعمال شود.

این ۸۸ عضو کنگره در نامه خود به بایدن، محدودیت‌های رژیم صهیونیستی در کمک به غزه را باعث ایجاد یک فاجعه انسانی بی سابقه در غزه عنوان کرده‌اند.

از طرف دیگر اعضای هیئت علمی کالج هنر و علوم دانشگاه اموری آمریکا در جورجیا خواستار اخراج رئیس دانشگاه شدند و در جلسه‌ای دانشگاهی به رئیس دانشگاه رأی عدم اعتماد دادند.

رأی عدم اعتماد بخشی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اموری به رئیس این دانشگاه در حالی صورت گرفته است که او پیشتر طی هفته گذشته از نیروهای پلیس جهت اقدام علیه دانشجویان معترض در دانشگاه دعوت کرده بود.

در واقع به نظر می‌رسد درخواست برای برکنار رئیس دانشگاه اموری مرتبط با همکاری او با نیروهای امنیتی آمریکا جهت سرکوب و بازداشت دانشجویان معترض صورت گرفته است.

این در حالی است که حمایت جهانی جنبش‌های دانشجویی و دانشگاهی از فلسطین ادامه دارد و در تازه‌ترین رویداد از این دست، بیش از ۱۲۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیویورک در اعتراض به دومین بازداشت شدید دانشجویان توسط نظامیان دست به اعتصاب زدند.

از سوی دیگر، دانشگاه‌های ترکیه نیز همگام با دانشگاه‌های آمریکا به حمایت از غزه برخواستند.

همچنین حمایت دانشجویان آلمانی و فرانسوی از مردم غزه همچنان دارد. گفته شده است که دانشجویان دانشگاه هومبولت در آلمان در حمایت از غزه و محکومیت نسل‌کشی ارتش رژیم صهیونیستی مقابل این دانشگاه تحصن کردند. همچنین دانشجویان دانشگاه لئون در فرانسه با سردادن شعار «همه ما غزه هستیم»، با ملت فلسطین اعلام همبستگی کردند.

براساس گزارش‌ها، پلیس برلین برای متفرق کردن تظاهرات حمایت از غزه در دانشگاه هومبولت به خشونت متوسل شده است.

این تحولات در حالی است که «ایهود اولمرت»، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سخنانی به شدت علیه نتانیاهو و جنگ غزه نتیجه گیری کرده است.

اولمرت در این ارتباط گفت: «ما از این جنگ پیروز خارج نخواهیم شد و باید خیابان‌ها را از تظاهرات کنندگان علیه نتانیاهو و همپیمانانش پر کنیم.»

ماه گذشته نیز نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی خواستار توقف فوری جنگ در غزه و بازگرداندن اسرای اسرائیلی بازداشت شده در غزه شد و تاکید کرد که در این صورت دستاورد اسرائیل بسیار بیشتر از ادامه این جنگ خواهد بود.

وی تاکید کرد که نتانیاهو برای نجات اسرای اسرائیلی جنگ را ادامه نمی‌دهد، بلکه می‌خواهد خودش را نجات دهد.

اولمرت پیش از این نیز خواستار توقف جنگ غزه شده و تاکید کرده بود که این جنگ نمی‌تواند اهداف مشخص شده توسط بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را محقق کند.

گفتنی است با تداوم جنگ علیه نوار غزه و عدم کسب هرگونه دستاورد نظامی از سوی رژیم صهیونیستی انتقادها در سرزمین‌های اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم و کابینه وی شدت گرفته است. مخالفان نتانیاهو وی را به خریدن وقت برای باقی‌ماندن در قدرت جهت فرار از محاکمه در پرونده‌های قضائی اقامه‌شده علیه او متهم می‌کنند. علاوه بر این خانواده‌های اسیران صهیونیست خواهان آن هستند که رژیم صهیونیستی بدون اتلاف وقت و به هر قیمتی اسیران صهیونیست نزد مقاومت را در جریان توافق با مقاومت فلسطین آزاد کند و از ادامه حمله‌های بی فایده به نوار غزه که علاوه بر کشتار فلسطینیان کشتار این اسیران را نیز در پی دارد دست بردارد.

دیگر خبرها

  • ادعای مهندسی معکوس سلاح کلیدی آمریکا در ایران
  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!
  • شاهکار نوشاد عالمیان در عربستان
  • آکسیوس : تعویق ارسال محموله سلاح از آمریکا به اسرائیل
  • آمریکا ارسال محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد
  • تمایل عربستان برای برقراری عمره پس از حج تمتع
  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها
  • نگرانی از اعتراضات ضدصهیونیستی در عربستان،‌ مصر و اردن
  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • درخواست ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو در کنگره