Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد میر جلال‌الدین کزازی روز سه‌شنبه در ‌گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در باره آیین چهارشنبه‌سوری در ایران باستان اظهار داشت: جشن و آیین چهارشنبه‌سوری از دید من آیین و جشنی است که بیشتر کاربرد مردمی داشته است. جشنی دیوانی شمرده نمی‌شده است، از همین روی در آبشخورهای کهن سخنی از آن نرفته است.

وی افزود: با این همه بن مایه‌هایی باورشناختی و نمادشناسانه که در جشن و آیین مردمی چهارشنبه سوری می‌بینیم، در فرهنگ ایرانی پیشینه‌ای کهن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد کزازی تصریح کرد: برای نمونه آن چه این جشن بر آن بنیاد گرفته است: آتش، نمادی است که در فرهنگ و تاریخ ایران کارکردی دیرینه و گسترده داشته است و هنوز نیز دارد.

وی ادامه داد: ایرانیان روشنایی و گرما و روز را بسیار گرامی می‌داشته‌اند آنها را پدیده‌هایی اهورایی می‌دانسته‌اند.

نویسنده کتاب «رؤیا، حماسه، اسطوره» افزود: به همان سان که سرما و تاریکی و شب را ناخوشایند، زیان‌بار، گجسته می‌شمرده‌اند و آنها را پدیده‌هایی اهریمنی می‌انگاشته‌اند.

وی ادامه داد: آتش در جشن و آیین چهارشنبه‌سوری کاربردی بنیادین دارد. در این جشن اگر آتش افروخته نشود، جشنی در کار نخواهد بود.

استاد کزازی خاطرنشان کرد: از این دید این جشن می‌تواند پیشینه‌ای کهن داشته باشد. اما بدان سان که گفته آمد، از آن روی که جشنی مردمی بوده است، در نوشته‌ها و سروده‌های کهن چندان یادی از آن برده نشده است مانند جشن‌های بزرگ ایران زمین، جشن‌هایی مانند نوروز و سده و مهرگان و بهمنگان.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی جلال الدین کزازی اختصاصی ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی جلال الدین کزازی اختصاصی ایرنا آسیب های اجتماعی جلال الدین کزازی اختصاصی ایرنا اخبار کنکور چهارشنبه سوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۰۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه «شیر و شکر» از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر ورزشکار در ویژه‌برنامه «ایرانی پهلوان»
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی