Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دانشگاه‌ها از محل بودجه عمومی دچار مشکل جدی هستند؛ زیرا باید بتوانند از بودجه خود به پژوهش‌های بنیادی که صنعت متقاضی آن نیست، بپردازند.

محمد طالعی، معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: در حوزه پژوهش دو بحث وجود دارد؛ یکی از آن‌ها تامین منابع حوزه پژوهش از طریق منابع عمومی است که با توجه به اینکه رشد بودجه عمومی دانشگاه‌ها متناسب با افزایش حقوق نبوده است، به این معنا که اکنون ۲۵ درصد افزایش حقوق برای سال ۱۴۰۰ را داریم، اما بودجه دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته به طور متوسط تنها ۳۰ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین عمدا بودجه صرف هزینه جاری می‌شود و عددی باقی نمی‌ماند که دانشگاه بخواهد در حوزه پژوهش از محل بودجه عمومی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




وی ادامه داد: این مسئله در سال‌های گذشته حدود ۳۰ درصد بودجه بوده است. طبق قانون تمام دستگاه‌های اجرایی دولتی موظف به پرداخت حقوق هستند و بعد از آن بودجه صرف موارد دیگر می‌شود. به همین منظور زمانی که بخش حقوق پررنگ می‌شود، بخش زیادی از بودجه عمومی صرف آن خواهد شد؛ بنابراین بودجه برای آن‌ها نخواهد ماند که بتوانند از آن استفاده کنند.

طالعی تصریح کرد: مسئله دیگر این است که آیا از طریق منابع خارجی در حوزه پژوهش اتفاقی رخ خواهد داد یا خیر؟ طی سال‌های گذشته خوشبختانه تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توانیم به بند ۹ قانون بودجه اشاره کرد. بر اساس آن ۴۰ درصد بودجه پژوهشی کل دستگاه‌های اجرایی در خزانه باید قرار گیرد و دستگاه‌های اجرایی طی عقد قرارداد با دانشگاه‌ها این بودجه را برای حل مشکلات دستگاه‌های اجرایی هزینه کنند؛ که این عدد خود بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان است. این بودجه جزو منابعی محسوب می‌شود که دانشگاه‌ها می‌توانند از این طریق به آن دست یابند. این اتفاقی که رخ داده است رو به رشد است، زیرا حجم قرارداد‌ها و مبلغ آن‌ها و همینطور سطح فناوری که دانشگاه‌ها در حال تولید آن هستند و به صنعت تحویل می‌دهند رو به رشد است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها از محل بودجه عمومی دچار مشکل جدی هستند. زیرا باید بتوانند از محل بودجه خود به پژوهش‌هایی که برای آن‌‎ها اولویت دارند، بپردازند. معمولا این دسته از پژوهش‌ها بنیادی هستند که صنعت متقاضی آن نیست؛ بنابراین دانشگاه‌ها دچار مشکل می‌شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خواجه نصیر بودجه دانشگاه ها افزایش حقوق دستگاه های اجرایی محل بودجه بودجه عمومی حوزه پژوهش دانشگاه ها پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۰۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند

مصطفی مطورزاده منتخب مردم خرمشهر در گفتگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از خرمشهر با انتقاد از کمبود شدید امکانات اورژانسی در این شهرستان اظهار کرد: کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند و شهری مثل خرمشهر با این‌همه مراجعات زائر و میهمان در طول سال بمناسبت‌های مختلف، اربعین حسینی و راهیان نور تنها دو آمبولانس سالم دارد.

وی خاطرنشان کرد: گر چه تامین آمبولانس وظیفه وزارت بهداشت است اما دستگاه‌های مختلف و شرکت‌های فعال با حجم بالای تردد و نیروی انسانی همچون نفت‌وگاز اروندان و نیشکر نیز بایستی برای تامین آمبولانس به شهر کمک کنند.

مطورزاده تصریح کرد: طبق استاندارد بایستی بعد از تماس شهروند ۸ و نیم دقیقه بعد آمبولانس در محل حضور پیدا کند اما الان به دلیل کمبود آمبولانس مردم مدتها منتظر می‌مانند که غیر قابل قبول است.

وی از تماس کنفرانسی با معاون وزیر بهداشت و همچنین مدیرعامل اورژانس کشور برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: خوشبختانه علاوه بر قول تامین چند دستگاه آمبولانس در آینده، مقرر شد فعلا برای رفع موقت این مشکل دو آمبولانس بصورت امانی به خرمشهر منتقل شود تا مشکل کمبود آمبولانس در اورژانس این شهر تا حدودی مرتفع شود.

خبرنگار: سیده صدیقه موسوی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228403 برچسب‌ها سازمان اورژانس کشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دیگر خبرها

  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • مشکل آذربایجان شرقی در تأمین اتوبوس و حمل و نقل عمومی
  • آذربایجان شرقی مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی دارد
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • پیش بینی ۷۵۸ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه
  • هزینه۵میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال۹۰
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است