Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@09:38:25 GMT

ماجرای فساد در شوراها و رفع یک سوءتفاهم

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۰۶۷۱

ماجرای فساد در شوراها و رفع یک سوءتفاهم

در سال‌های اخیر بازداشت و دستگیری اعضای شوراهای شهر و روستا در استان‌های مختلف به یکی از خبرهای همیشگی و تکراری تبدیل‌شده است. در آخرین خبر به نقل از رسانه‌ها، روز دوشنبه 25 اسفندماه دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین از بازداشت رئیس شورای این شهر به دلیل پاره‌ای از تخلفات خبر داد و شایعه آزادی این متهم با گذاشتن وثیقه را نیز رد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با مرور اخبار مرتبط با دوره پنجم شوراهای اسلامی به سادگی می توان چنین اخباری را بدست آورد: شهریور 96 بازداشت سه نفر از اعضای شورای شهر نظرآباد، بهمن 97 بازداشت یک عضو شورای شهر کرج، آبان97 بازداشت ۵ عضو شورای شهر زابل، شهریور 97 دستگیری چند نفر از اعضای شورای شهر بابل، مرداد 97 بازداشت چهار نفر از اعضای شورای شهر پرند و ... .

از سال 1377 که قرار شد شوراهای اسلامی در سطح تمام روستاها و شوراها تشکیل شود بحث تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات یکی از موضوعات مهم و قابل‌تأمل بوده است. بر اساس قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، مواد 73 و 74 قانون اصلاح قانون تشکیلات شورا‌های اسلامی کشوری و انتخابات شورا‌های کشوری مصوب 1365/4/29 نسبت به تعیین تکلیف امر نظارت بر انتخابات شورا‌ها پرداخته و آن را به عهده مجلس شورای اسلامی قرار داده است.

ماده 73 قانون فوق بیان می‌کند که« به‌منظور نظارت بر امر انتخابات شوراها، هیئت مرکزی نظارت بر امر انتخابات شورا‌های اسلامی کشوری متشکل از سه نفر از اعضای کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی و دو نفر از اعضای کمیسیون اصل 90، به انتخاب مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌گردد.» اعضای هیئت مرکزی نظارت نیز معمولاً با مشورت مجمع نمایندگان استان‌ها برای هر استان سه نماینده مجلس را برای نظارت در استان تعیین و این سه نفر نیز در استان‌ها برای هر شهرستان و هر بخش پنج نفر را انتخاب می‌کنند.

در حال حاضر ششمین دوره انتخابات شوراها قرار است در 28 خردادماه 1400 هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد. معمولاً در هر دوره شوراها تعداد بسیار زیادی از افراد ثبت‌نام می‌کنند که فرایند تائید صلاحیت آن‌ها بسیار سخت و زمان‌بر است اما مطابق قانون، نمایندگان فرصت بسیار اندکی برای این کار در اختیاردارند. 

به‌عنوان‌مثال در دوره اول شوراهای اسلامی 23668739 نفر، دوره دوم 20235898 نفر، دوره سوم 28199903 نفر، دوره چهارم 31627704 نفر و دوره پنجم 39069169 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. احتمالاً حدود همین تعداد نیز در دوره ششم ثبت‌نام خواهند کرد. مشخص است که فرایند بررسی صلاحیت این تعداد نامزد کار بسیار سخت و زمان بری است که از عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی خارج است. به‌ویژه آن‌که نمایندگان دغدغه‌های فراوان محلی دارند و به‌شدت در این موضوع تعارض منافع دارند. از سوی دیگر نمایندگانی که در هیئت‌های نظارت عضو هستند هر دوره تغییر می‌کنند و بنابراین تجربه این افراد به دوره‌های بعد منتقل نمی‌شود.

مسئله مهم‌تر این است که مطابق ماده 49 قانون شوراها ‌ هیئت اجرائی وزارت کشور موظف هستند به‌منظور احراز شرایط هر یک از داوطلبان عضویت در شورای اسلامی شهر حسب مورد از مراجع ذی‌ربط از قبیل اداره اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری، ثبت‌احوال استعلام نمایند. اما مسئله این است که هیئت‌های نظارت چندان به تصمیم‌گیری بر اساس چنین استعلام‌های پایبند و متعهد نیستند.

بدون شک ایرادات فراوان به مرجع تائید صلاحیت نامزدهای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین نبود شفافیت و پاسخگویی موجب شده که در هر دوره تعدادی از آن‌ها به دلیل تخلفات  دستگیر شوند.

از این بابت می‌باید گفت متأسفانه تصور عمومی بر این امر قرارگرفته که شوراهای اسلامی آن‌چنان‌که بایدوشاید نه‌تنها نتوانسته‌اند مشکلات را حل کنند بلکه خود نیز گرفتار فساد و ناکارآمدی شده‌اند. به همین دلیل است که در برخی دوره‌ها باوجوداینکه شوراهای اسلامی با مسائل محلی و روزمره مردم سروکار دارند و حتی بسیاری از نزدیکان آن‌ها نیز خواستار ورود به شوراها هستند اما میزان مشارکت بسیار کاهش‌یافته است. 

ازاین‌رو باید گفت این استدلال که برخی جریانات سیاسی به آن متوسل می‌شوند که در غیاب شورای نگهبان، انتخابات و کارآمدی شوراها افزایش‌یافته هرگز صحیح نیست. بدون شک نظارتی که هم‌اینک بر شوراهای اسلامی وجود دارد صحیح نیست و پیامدها و تبعات فراوانی به همراه دارد. 

منبع: الف

کلیدواژه: انتخابات شورا ها شوراهای اسلامی شورای اسلامی نفر از اعضای اعضای شورا شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۰۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - آرزو کرمی: بعد از تصویب قانون اساسی و تأیید آن در همه پرسی سال ۱۳۵۸، تکمیل ساختار سیاسی کشور با برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس که از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران بوده در دستور کار قرار گرفت و انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند همان سال برگزار شد و از آن زمان تاکنون دوازده دوره آن برگزار شده است.

در برخی از این دوره‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌دلیل عدم کسب ۲۰ درصد از مجموع آرا توسط فرد منتخب در مرحله اول، به دور دوم کشیده شده است که نمونه آن انتخابات ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در برخی از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور بود.

یکی از این حوزه‌های که انتخابات مجلس شورای اسلامی در آن به دور دوم کشیده شد حوزه انتخابیه شهر کرمانشاه است.

استان کرمانشاه با دارا بودن ۱۴ شهرستان تابعه جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر در را خود جای داده است و هشت کرسی سبز رنگ مجلس شورای اسلامی نمایندگی این جمعیت را عهده دار است. این هشت کرسی در گستره ۶ حوزه انتخاباتی این استان تقسیم شده که سهم حوزه شهرستان کرمانشاه ۳ کرسی و مابقی از هر حوزه یک کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی است.

انتخابات دور اول مجلس شورای اسلامی اسفند سال ۱۴۰۲ در حوزه‌های انتخاباتی استان کرمانشاه در حالی به پایان رسید که از ۶ حوزه تکلیف پنج حوزه انتخابیه مشخص و نمایندگان منتخب مردم در این حوزه‌ها به بهارستان راه یافتند و در تنها حوزه باقی مانده یعنی حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه که شامل شهر کرمانشاه، بخش مرکزی، سر فیروزآباد، ماهیدشت و کوزران می‌شود، تنها تکلیف یک کرسی مشخص شد و رقابت برای تصاحب ۲ کرسی باقی مانده به دور دوم کشیده شد.

انتخابات دور نخست مجلس در کرمانشاه

در دور اول این انتخابات از مجموعه ۲۴۳ هزار و ۷۴۵ رأی مأخوذه محمد رشیدی با کسب حد نصاب آرا به تعداد ۶۱ هزار و ۵۸ رأی برای بار دوم به عنوان منتخب مردم شهرستان کرمانشاه مستقیماً به بهارستان راه یافت و دیگر کاندیداها به ترتیب بیشترین آرا کسب شده؛ عبدالرضا مصری با ۴۷ هزار و ۶۷۱ رأی، فضل الله رنجبر با ۳۴ هزار و ۱۳۸ رأی، جهانبخش امینی با ۳۱ هزار و ۷۸۲ رأی و ابراهیم رحیمی زنگنه با کسب ۲۹ هزار و ۹۸۶ رأی در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه به دور دوم راه یافتند تا تکلیف ۲ کرسی باقی مانده از بین این چهار نفر مشخص شود.

تعیین زمان برگزاری دور دوم انتخابات بر اساس قانون بر عهده وزارت کشور است که با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف مدت یک‌ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، تعیین و اعلام می‌کند. بر این اساس با اعلام زمان برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه همزمان با حوزه‌های راه یافته به دور دوم در سراسر کشور در ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، فعالیت‌های تبلیغاتی کاندیداهای راه یافته به دور دوم کم کم ساماندهی و شکل گرفت تا با آغاز رسمی این فعالیت‌ها از ۱۳ اردیبهشت ماه مصادف با بامداد پنجشنبه هفته گذشته شکل پُر رنگ‌تری به خود بگیرد.

با گذشت چهار روز از زمان رسمی آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به دور دوم، چهره شهر کرمانشاه با آذین‌بندی به بنرها و پوسترها انتخاباتی شده و حتی با وجود بارش‌های سیل‌آسا شور و شوقی فراتر از آنچه انتظار بود فضای این حوزه انتخاباتی را در بر گرفته است.

این چهار کاندیدای راه یافته به دور دوم با راه‌اندازی ستادهای انتخاباتی در معبر اصلی شهر کرمانشاه معرفی خود و برنامه‌هایشان را در معرض دید مردم قرار داده و با حضور در میان هواداران خود در ستادها و محافل انتخاباتی به‌صورت چهره به چهره برنامه‌هایشان را برای رفع مشکلات و معضلات همشهریان‌شان تشریح می‌کنند.

در کنار این فضا، تبلیغات در فضای مجازی از جمله پیام رسان‌های گروهی بر داغی تنور رقابت انتخاباتی این چهار کاندیدا افزوده و به فضای انتخاباتی را رنگ و بویی دیگر داده است تا سرانجام با پایان این رقابت و برگزاری یک انتخابات پر شور در ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، پرونده برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه بسته شود.

رصد دقیق رفتار تبلیغاتی کاندیداهای دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به آغاز تبلیغات رسمی انتخابات دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با دقت همه رفتارهای تبلیغاتی چهار کاندیدای این حوزه مورد رصد قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن مفید اظهار کرد: بر اساس قانون جدید انتخابات همه رفتارهای تبلیغاتی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی رصد می‌شود.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه بی‌اخلاقی و جرمی که ناقص صلاحیت کاندیداها باشد پرونده جرم انگاری تشکیل شده و پرونده آن کاندیدا به شعبه خاص جرایم انتخاباتی استان کرمانشاه ارجاع داده می‌شود.

فرآیند رأی‌گیری در کرمانشاه الکترونیکی است

فرماندار کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از چهار کاندیدای راه یافته به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه این شهرستان تنها ۲ نفر به بهارستان راه می‌یابند، گفت: تبلیغات رسمی این دوره از انتخابات از بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد.

محمدرضا آمویی اظهار کرد: این تبلیغات رأس ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مصادف با ۲۰ اردیبهشت ماه یعنی ۲۴ ساعت قبل از برگزاری انتخابات پایان می‌یابد.

وی با اشاره به تعداد شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه کرمانشاه، افزود: تعداد ۶۴۵ شعبه اخذ رأی شامل ۵۴۵ شعبه شهری و ۱۰۰ شعبه روستایی برای دور دوم انتخابات در نظر گرفته شده است.

فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه این انتخابات در هشت حوزه انتخاباتی کشور به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: بر اساس ابلاغ وزارت کشور فرآیند برگزاری انتخابات در دور دوم این انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه کاملاً الکترونیکی است و شهروندان به راحتی می‌توانند رأی خود را ثبت کنند.

آمویی با اشاره به اسامی کاندیداهای راه یافته به دور دوم، خاطر نشان کرد: کد انتخاباتی برای این چهار کاندیدا به ترتیب حروف الفبا جهانبخش امینی کد ۱۱، ابراهیم رحیمی زنگنه کد ۲۲، فضل الله رنجبر کد ۳۳ و عبدالرضا مصری کد ۴۴ در نظر گرفته شده است.

وی با قدردانی از مردم متعهد و ولایتمدار کرمانشاه، ابراز امیدواری کرد که در این دوره نیز شاهد مشارکت حداکثری و حضور پر شور و شعور مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

کد خبر 6097637

دیگر خبرها

  • لغو جلسات علنی شورای شهر مشهد در هفته شوراها
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • راند دوم
  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • مناظره کاندیداهای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد
  • آشنایی با چهار نامزد انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه و جویبار
  • رای گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟
  • «نادری» سرلیست «جام» برای مرحله دوم انتخابات شد
  • پخش دور دوم مناظرات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد