Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان روس درپی یک تلاش و تحقیقات ۴۰ ساله  سرانجام موفق شدند تلسکوپی را در اعماق دریاچه یخی و آب شیرین بایکال روسیه راه اندازی کنند که قادر است نوترینو  ها را که آزادانه در همه جهان با سرعت نور در حال حرکتند ثبت و شناسایی کند.


 را ه اندازی این تلسکوپ بزرگترین سازه در روسیه است که برای صید نوترینو ها به عنوان ذره های دست  نیافتنی در جهان هستی در اعماق دریاچه بایکال ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 این پروژه که از زمان  اتحاد جماهیر شوروی و از ۴۰ سال پیش آغاز شده بود، دو روز پیش راه اندازی شد و البته دانشمندان روس می گویند این تازه آغاز یک طرح عظیم در علم نحوم است.

نوترینو یک ذره ابتدایی بسیار سبک  و فاقد بار است و تقریباً هیچ برهمکنشی ندارد. به تاخیر افتادن سرعت یا انحراف نوترینوها از مسیر مستقیم تقریباً غیرممکن است  و به خاطر این ویژگی  نوترینوها آزادانه در همه جهان، کهکشان و  از میان ستارگان، سیارات و بدن ما عبور می کنند.

چگونه می توان چنین ذره ای دست نیافتنی را بدست آورد؟

 بخش کوچکی از نوترینوها با هسته های اتمی برخورد می کنند و باعث واکنش های هسته ای می شوند،  این وقایع با ردیاب های تلسکوپ نوترینو با دقت ثبت می شود تا تعداد نوترینوها، جهتی که از آنها می آیند و انرژی این ذرات را اندازه گیری کنند.

نوترینوها به دلیل توانایی غلبه بر مسافتهای عظیم بدون انحراف یا از دست دادن انرژی، می توانند درباره مکانهایی که در آنها متولد شده اند چیزهای زیادی به دانشمندان بگویند.

تلسکوپ دریاجه بایکال  برای مطالعه این آخرین، پرانرژی ترین و جالب ترین نوع نوترینو طراحی شده است.
 

ایده تلسکوپ زیرآبی روسیه از چه زمانی متولد شد؟

 ایده تلسکوپ زیرآبی برای ثبت ذرات بنیادی نجوم در اعماق دریا  به  تاریخ یک اکتبر ۱۹۸۰، زمانی که جلسه شورای علمی موسسه تحقیقات هسته ای آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برگزار شد، برمی گردد.

در همان زمان تصمیم بر این شد که در آزمایشگاهی در اعماق دریاچه بایکال نمونه های اولیه تلسکوپ های نوترینو در مقیاس بزرگ که در جهان طراحی شده اند، ایجاد شود.

به گزارش تاس گریگوری دوموگاتسکی، رئیس دائمی آزمایشگاه اخترفیزیک نوترینوی پرانرژی INR RAS و کل پروژه «نوترینو بایکال»، خاطر نشان کرد :  "ماجراجویی جنگ افغانستان فیزیکدانان شوروی را از ادامه مشارکت در پروژه بین المللی برای ایجاد یک غول تلسکوپی محروم کرد.




راز نصب تلسکوپ نوترینو در اعماق دریاچه بایکال

دیمیتری ناوموف از انستیتوی تحقیقات هسته‌ای مشترک روسیه به رسانه ها گفت:  تلسکوپ نوترینو به اندازه نیم کیلومتر مربع در اعماق دریاچه بایکال راه اندازی شده است.   وی ابراز امیدواری کرد که تا چند سال دیگر حجم این تلسکوپ تا ۳ کیلومتر مربع توسعه پیدا کند.

داشمند روس درباره علت نصب این تلسکوپ در دریاچه بایکال، بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، افزود: «آب شیرین مهم است، شفافیت آب هم فاکتور مهمی به شمار می‌رود. علاوه بر آن، این واقعیت که سطح دریاچه برای دو ماه و نیم یخ می‌زند نیز عاملی موثر برای نصب تلسکوپ در این مکان است.»



در باره نوترینو

دانشمندان و فیزیکدانان مطرح جهان احتمال می دهند نوترینو، پاسخی برای معمای پیدایش کیهان داشته باشد.  نوترینو یک ذره بنیادی تشکیل دهنده کیهان است و به عناصر ریزتر تجزیه نمی شود.

وجود این ذره ابتدا در سال ۱۹۳۰ از سوی ولفگانگ پالی پیش بینی شده بود و در سال ۱۹۵۵ توسط فردریک رینز و کلاید کوان کشف شد. قبلا تصور می شد که نوترینو جرم ندارد، اما اکنون سبک ترین ذره دارای جرم شناخته می شود و جرم آن ۴ میلیونیم الکترون است.


نوترینو دومین ذره فراوان در کیهان است و هر ۶۰ ثانیه، یک میلیارد نوترینوی پرتاب شده از خورشید از ناحیه ای به اندازه ناخن دست شما رد می شود.
این ماده به راحتی از زمین رد می شود بی آنکه به مانعی برخورد کند و برای همین اندازه گیری آن بسیار دشوار است.

به تعبیر فیزیکدان ها سه طعم مختلف از این ذره وجود دارد:‌ نوترینوی الکترونی، نوترینوی میونی و نوترینوی تائو. درعین حال، هر نوترینو یک همتای ضد نوترینو دارد.
 

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۰۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری

ناسا تصاویر تایم لپس خیره‌کننده‌ای از دو ابرنواختر معروف در کهکشان راه شیری منتشر کرده است. این تصاویر که توسط تلسکوپ‌های مختلف از جمله رصدخانه چاندرا ناسا گرفته شده‌اند، تغییرات چشمگیری را در طول زمان نشان می‌دهند که ناشی از انفجار ستاره‌ای است. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، دانشمندان تصاویر "تایم لپس" خیره‌کننده‌ای از دو ابرنواختر معروف در کهکشان راه شیری منتشر کرده‌اند. این تصاویر که توسط تلسکوپ‌های مختلف از جمله رصدخانه چاندرا ناسا گرفته شده‌اند، تغییرات چشمگیری را در طول زمان نشان می‌دهند که ناشی از انفجار ستاره‌ای است.

یکی از ابرنواخترها، بقایای ابرنواختر خرچنگ است که در سال 1054 میلادی منفجر شد. این انفجار در آن زمان چنان درخشان بود که حتی در روز قابل مشاهده بود. تصاویر تایم لپس نشان می‌دهند که بقایای این ابرنواختر در طول هزار سال گذشته به طور قابل توجهی گسترش یافته است.

.

ابرنواختر دیگر، بقایای Cassiopeia A است که حدود 350 سال پیش منفجر شد. این ابرنواختر نیز بسیار درخشان بود و توسط منجمان در سراسر جهان مشاهده شد. تصاویر تایم لپس نشان می‌دهند که بقایای Cassiopeia A نیز در حال گسترش است، اما با سرعت کمتری نسبت به بقایای ابرنواختر خرچنگ.

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" تصویر نخستین ابرنواختر خود را منتشر کرد

این تصاویر جدید به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه انفجار ستاره‌ای و تکامل بقایای آنها را بهتر درک کنند. آنها همچنین یادآور قدرت و زیبایی پدیده‌های طبیعی هستند.

تصاویر تایم لپس توسط تلسکوپ‌های مختلف از جمله رصدخانه چاندرا ناسا، تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه اشعه ایکس XMM-Newton گرفته شده‌اند.

دانشمندان از این تصاویر برای مطالعه نحوه انفجار ستاره‌ای و تکامل بقایای آنها استفاده می‌کنند.

ابرنواخترها نقش مهمی در تکامل کهکشان‌ها دارند. آنها عناصر سنگینی را در فضا آزاد می‌کنند که در نهایت برای تشکیل ستارگان و سیارات جدید استفاده می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی در کشور / GPU هایتان را با اپراتور به اشتراک بگذارید
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • احیای منطقه اقتصادی جهان‌آباد بعد از ۱۴ سال/ بندر خشک در جهان‌آباد راه‌اندازی می‌شود
  • راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه بادی فراساحلی بریتانیا
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است
  • راه‌اندازی بزرگ‌ترین نخاله‌گاه تبریز