Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارشنبه سوری در حالی از راه می‌رسد که با معضلی جدی به نام کووید ۱۹ مواجه هستیم، بنابراین باید این جشن را به گونه‌ای برپا کنیم که به خاطر هیجان لحظه ای، بحران را روی بحران سوار نکنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ امروز همه در تدارک برپایی جشنی از جنس سرور و شادی برای زندگی هستند، چراکه به آخرین چهارشنبه سال رسیدیم و قرار است رسمی کهن را که ریشه در آداب و رسوم دیرینه ما دارد برپا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آری امشب شب چهارشنبه سوری است، شبی که به دلیل بی توجهی برخی، حریق، سوختن، دلهره و صداهای مهیب را در ذهن تداعی می کند، اما اگر به سراغ بزرگترها بروی و یا صفحات تاریخ را ورق بزنی می فهمی که روی واقعی چهارشنبه سوری به گونه ای دیگر است، شبی پررنگ و نور با جمع خانواده گرمابخش آن است.

متاسفانه سال هاست، ترقه و آلودگی صوتی جای، جشن و پایکوبی قدیمی ترها را در چهارشنبه آخر سال گرفته و سنت های قدیمی پر کشیده است، جایگزین هایی که هرسال سبب آسیب دیدگی بسیاری از جوانان می شود که از سر هیجان لحظه ای اتفاق های ناگواری را رقم می زنند.

کاش بیاییم امسال با گفتن جمله "زردی من از تو، سرخی تو از من" بیماری ها، ناراحتی ها و نگرانی های امسال را به آتش بسپاریم تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنیم، نه این که با حرکات هیجانی بحران را روی بحران سوار کنیم.

پرهیز از نگهداری مواد سوختنی و ترقه

در همین راستا با مسعود فیروزکوهی، کارشناس دانشگاه علوم پزشکی گفت و گویی انجام شد که به خبرنگار ما گفت: مواد سوختی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه هرگز در منزل نگه داری نکنید، به خاطرداشته باشید همواره استفاده نادرست و بی رویه از وسایل آتش بازی و روشن کردن آتش های بزرگ حوادث ناگواری به دنبال دارد.

وی ادامه داد: از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی و معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید، کبریت و مواد آتش زا را از دسترس کودکان دور نگه دارید. به فرزندان خود درباره خطرات بازی با آتش و مواد محترقه و منفجره آگاهی لازم را دهید.

این کارشناس افزود: از پارک اتومبیل در کوچه ها و معابر تنگ خودداری کنید، چرا که آتش بازی در نزدیکی وسایط نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند، در صورت کمترین نشت و حتی در شرایط عادی این وسایل را مبدل به بمبی می کند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است.

وی بیان کرد: مراقب اعمال و رفت و آمد فرزندان خود باشید و به آنها جهت پرهیز از آتش و ترقه بازی و ساخت مواد منفجره دستی هشدار دهید، به صاحبان فروشگاه های مواد شیمیایی و رنگ فروشی ها هم توصیه می شود که از فروش هر گونه مواد آتش زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان خودداری کنند.
 
رفتار فرزندانتان را کنترل کنید
  فیروزکوهی اظهار کرد: تا جایی که می توانید در محل هایی مثل انباری، زیرزمین، بالکن، پشت بام و ... را که ممکن است فرزندتان ترقه ها و مواد محترقه و منفجره را در این محل ها نگه داری کنند، قفل و از رفت و آمد فرزندان خود به این مکان ها ممانعت کنید و این محل ها را روزانه مورد بررسی و تفحص قرار دهید.

وی گفت: در صورت روشن کردن آتش توصیه می شود، در حجم کم باشد و از هیزم، کارتن خالی و امثال آن که دارای شعله زیاد است، استفاده نشود، از ریختن مواد که سریع باعث اشتعال می شود، از جمله نفت، بنزین و از قراردادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش ها و ... بر روی آتش خودداری کنید.
 
این کارشناس افزود: از پرتاب فشفشه و موشک بر روی شاخه درخت ها، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید، وجود یک کپسول خاموش کننده آتش نشانی پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است، قبل از ترک محل، از خاموش بودن آتش مطمئن شوید و توسط شیلنگ آب باقیمانده آن را کامل سرد و جمع آوری کنید.

وی با بیان این که در موقع پریدن از روی آتش از البسه بزرگ و گشاد و از نوع آتش گیر استفاده نکنید و از تجمع در اینگونه محافل خودداری کنید، اضافه کرد: در صورت بروز هرگونه حریق یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با تلفن ۵۲۱ با ستاد فرماندهی سازمان آتشنشانی تماس بگیرید و مراتب را با اطلاع دهید.
 
در شادی های فرزندانتان مشارکت کنید
 
فیروزکوهی اظهار کرد:  در شادی های فرزندان دلبندتان مشارکت کنید تا همیشه نظاره گر گل خنده های شان باشید،  با آن ها در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر و مفرح همراهی و از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط آن ها جلوگیری کنید.

به گفته وی، کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب پذیر هستند، استفاده از این مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه دارد و سلامت آنان را به خطر می اندازد و مرگشان را به دنبال خواهد داشت، در صورت نگهداری حتی مواد آتش بازی کم خطر آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

این کارشناس افزود: بقایای مواد آتش بازی را سریع جمع آوری نکنید، بلکه تا ۵۱ دقیقه صبر و بعد آن را جمع آوری کنید، در یک سطل محتوی آب بریزید و سپس دفع و با ریختن مقداری خاک در زیر محل برپایی آتش، از آسیب رساندن به سطح آسفالت معابر جلوگیری شود، پس از پایان مراسم در نظافت محله با کارگران شهرداری همکاری کنید.
 
وی گفت:  درصورت داشتن مواد محترقه و انفجاری از آن در بیرون محوطه خانه دور از محل مسکونی و جائی که علف های خشک و درختان موجود هستند استفاده کنید،  همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفای حریق آب در دسترس باشد،  مواد آتش بازی را از محل هائی که مطمئن هست، خریداری کنید و از دست فروش نخرید.
 
فیروزکوهی تاکید کرد: کودکان به هیچ عنوان نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده کنند، مواد منفجره و محترقه را به طرف افراد دیگر پرت نکنید و هیچ گاه آن را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید و استفاده نکنید، زیرا در صورت انفجار ذرات آن به اطراف پرتاپ و سبب صدمات و خطرات جانی می شود.

وی با اشاره به این که از نزدیک شدن به موادی که برای انفجار یا احتراق آماده کرده اند، دوری کنید، تصریح کرد: این مواد خطر از دست دادن عضوی از بدن یا مرگ را به همراه خواهد داشت، قطع عضو، ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنید.
   
حوادث رقت آوری که هر سال شاهد آن هستیم

این کارشناس اذعان کرد: هر سال شاهد حوادث رقت آوری از جمله سوختگی های شدید، از دست دادن چشم یا پاره شدن پرده گوش در ایام چهارشنبه سوری هستیم، این مواد را شوخی نگیریم، زیرا با هستی خود بازی کرده ایم، هیچ گاه برای چاشنی از الکل در جهت آتش گیری مواد استفاده نشود، برای نگهداری از مواد منفجره و محترقه آن را به طور ایمن در یک جعبه و دور از سایر مواد آتش گیر یا گرما و الکتریسته قرار دهید.

وی گفت: ماده محترقه و منفجره ای را که یک بار استفاده شده است، مجدد استفاده نکنید، از سوزاندن وسایل یا مواد غیرمتعارف مانند کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن خودداری کنید.

فیروزکوهی ادامه داد: برای روشن کردن آتش از محل های تعیین شده توسط شهرداری منطقه استفاده کنید، از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی پرهیز و  از برپایی آتش های حجیم و غیرقابل مهار خودداری کنید.

به گفته وی، نگهداری مواد محترقه غیر استاندارد از قبیل اکلیل و سرنج، زرنیخ و کلرات، ... غیر مجاز و برخلاف قانون بوده و می تواند خسارات جبران ناپذیری برای خود و دیگران به همراه داشته باشد، با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان ها که موجب آسیب رساندن و بد منظر کردن آنها و سیمای شهرمان می شود، خودداری کنید.
 
زنان باردار از منزل خارج نشوند
 
این کارشناس افزود: پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل از عوامل عمده بروز آتش سوزی است، به طور جدی از انجام آن بپرهیزید، جود یک کپسول خاموش کننده آتش پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است، از دسترسی به کپسول اطفای حریق و جعبه کمک های اولیه اطمینان حاصل کنید، در صورت امکان یک رشته شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده شود تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده کرد.
 
وی تاکید کرد: قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش مطمئن شوید،  در صورت بروز هرگونه حریق یا حادثه ضمن حفظ خونسردی افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال دهید، زنان باردار بهتر است در این شب به جز موارد ضروری از منزل خارج نشوند، چون شوک ناشی از انفجارهای مواد محترقه باعث سقط جنین می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: چهارشنبه سوری مواد آتش بازی خودداری کنید مواد محترقه مواد آتش زا محل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۱۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام انصارالله خطاب به متجاوزان به یمن: با آتش بازی نکنید

الحوثی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با آتش بازی نکنید؛ بسیار بسیار بیشتر از آن‌چه که فکر می‌کنید، ذخایر استراتژیک سلاح‌های بازدارنده را در اختیار داریم؛ بسیار بیشتر از میزانی که فکر می‌کنید؛ چه به لحاظ تعداد، تنوع و کیفیت.

سخنان الحوثی ساعاتی پس از انتشار لحظه حمله پهپادی نیرو‌های مسلح یمن به کشتی سیکلادیس (CYCLADES) صورت می‌گیرد.

 این کشتی که عازم بنادر فلسطینی اشغالی بود، با چندین فروند پهپاد در دریای سرخ و بامداد دیروز سه شنبه هدف حمله قرار گرفت.

یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن بامداد سه شنبه با تأیید حمله به کشتی عازم سرزمین‌های اشغالی و با بیان اینکه این عملیات موفقیت آمیز بود، افزود: نیروی دریایی، موشکی و نیروی هوایی ما عملیات مشترکی را علیه کشتی سیکلادیس (CYCLADES) در دریای سرخ انجام دادند و ضربه دقیق بود.

ارتش یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی آمریکایی و انگلیسی و صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

نیرو‌های ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم صهیونیستی حملات خود به غزه را متوقف نکند، کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را دریای سرخ هدف قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • زندگی سخت است، اما مدیرعاملی سخت‌تر!
  • زندگی سخت است اما مدیرعاملی سخت‌تر!
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • روز ۲۰۸ طوفان‌الاقصی|یمن: با آتش بازی نکنید
  • یمن: با آتش بازی نکنید
  • یمن: با آتش بازی نکنید؛ خیلی بیشتر از آن‌چه که فکر می‌کنید سلاح داریم
  • مقام انصارالله خطاب به متجاوزان به یمن: با آتش بازی نکنید
  • محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید