Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@00:30:16 GMT

وعده رفع تشنگی اصفهانی‌ها در بهار ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۱۷۴۸

وعده رفع تشنگی اصفهانی‌ها در بهار ۱۴۰۰

ایسنا/اصفهان اصفهان، یکی از شهرهایی ست که طی سال های گذشته به دلیل کمبود بارش ها در لیست تنش آبی قرار گرفته و اصفهانی ها در گرمای هوا به دلیل ظرفیت محدود تصفیه خانه باباشیخعلی همواره با قطعی و افت فشار آب مواجه می شوند.

اوایل اسفند امسال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص شهرهای دارای تنش آبی اعلام کرد که تابستان سال ۹۹ تعداد شهرهای دارای تنش ۲۲۵ شهر بود، پیش‌بینی ما این است با توجه به وضعیت بارش‌ها و با وجود بهره‌برداری از تعداد زیادی از طرح‌های آبرسانی، اما تعداد شهرهای تنش‌آبی، زیادتر خواهد شد و تا قبل از پایان سال، فهرست شهرهای دارای تنش آبی را منتشر خواهیم کرد و اگر وضعیت بارش‌ها به همین روال باشد در برخی مناطق کشور با مشکل کم آبی مواجه خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصفهان، یکی از شهرهایی ست که طی سال های گذشته به دلیل کمبود بارش ها در لیست تنش آبی قرار گرفته است. از سوی دیگر وضعیت آبی اصفهان با هر حادثه و یا افزایش دمای هوا بسیار شکننده می شود، تا جایی که تامین آب شرب جمعیتی معادل ۴.۵ میلیون نفر با چالش جدی مواجه می شود. به همین منظور حدود ۱۳ سال پیش سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ یا همان تونل گلاب دو به عنوان طرحی پدافندی در دستور کار قرار گرفت.

به اعتقاد کارشناسان، اگر طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان به بهره برداری نرسد چالش تأمین آب شرب در استان اصفهان قابل حل نخواهد بود، چراکه ذخایر چاه ها نیز قابل اعتماد نیستند.

متاسفانه طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان، اگرچه طرحی پدافندی برای اصفهان بزرگ محسوب می شود و در زمانی خروج سامانه اول در شرایط بحرانی، می تواند به عنوان سامانه ای اضطراری وارد مدار شده و تامین آب شرب، اصفهان را بر عهده گیرد، طی سال های گذشته درگیر کمبود اعتبارات و برخی حواشی بوده است.

شاید اصفهانی ها هنوز اردیبهشت سال ۸۷ را از یاد نبرده اند که یک دستگاه بولدزر اداره راه و ترابری با خط لوله انتقال نفت خام در منطقه سامان برخورد کرد و زلالی رودخانه زاینده رود آغشته به صدها تن نفت خام شد و مسئولان مجبور شدند برای رفع آلودگی آب اصفهان تا مدتی تصفیه خانه باباشیخعلی را از مدار خارج کنند و در آن زمان بازار داغ دلالی آب معدنی در شهر رونق چندانی به خود گرفت، اما به جایی نکشید که بختیاری استاندار وقت اصفهان و مسئولان آب و فاضلاب استان اعلام کردند که آلودگی نفتی آب اصفهان مرتفع شده با این حال شهروندان تا مدت ها بوی نفت را در آب آشامیدنی خود احساس می کردند.

این حادثه مسئولان وقت را متوجه شکننده و آسیب پذیر بودن شبکه تامین آب شرب اصفهان کرد و در این راستا طرح تونل "گلاب دو" در سفر استانی هیات وزیران دولت وقت در سال ۸۸ مصوب شد و در ۱۵ مرداد سال ۹۳ نیز صالح معاون امور هماهنگی استان‌های معاونت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهور، سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ را طرحی درون استانی و نقش پدافند غیر عامل برای اصفهان عنوان کرد و گفته بود با توجه به اینکه در سال ۸۷ به مدت ۲ هفته آب تمام شهرها و روستاهایی که از رودخانه زاینده رود مشروب می‌شدند قطع شد تونل "گلاب دو" در دستور کار قرار گرفت تا در صورت هر گونه مشکل بتوان آب حدود چهار میلیون نفر اصفهانی را تامین کرد.

سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ به طول ۱۷ کیلومتر و با هدف انتقال آب از منطقه بالادست زاینده رود در محدوده استان اصفهان به اجرا گذاشته شده است. این سامانه با هدف تأمین کمبود آب شرب شبکه اصفهان بزرگ اجرا می‌شود. در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ آب تصفیه شده در تصفیه خانه باباشیخعلی از طریق تونلی به شبکه آبرسانی انتقال داده می‌شود. این تونل حداکثر ظرفیت عبور ۱۰ متر مکعب آب در ثانیه را دارد.

به دلیل رشد جمعیت و مصارف، نیاز شبکه آبرسانی از ۱۰ مترمکعب در ثانیه بیشتر شده که این کمبود به صورت نارسائی در شبکه و افت فشار نمود دارد. آثار و نشانه های این نارسایی هم اکنون مشاهده می شود.

خروج تصفیه خانه باباشیخعلی از مدار طرح آبرسانی اصفهان بزرگ نشان داد که این سامانه چقدر متزلزل است و اصفهان نیازمند سامانه جایگزین دیگری برای تامین آب شرب است تا هر زمانی که باباشیخعلی به هر علتی دچار مشکل شد شبکه دیگری وارد مدار شود و اصفهانی ها مشکل قطعی آب را تجربه نکنند.

با این وجود فرقی نمی کند نشت گازوئیل، نفت و یا شکسته شدن لوله و یا هر بلای طبیعی همچون سیلابی شدن رودخانه زاینده رود! تصفیه خانه باباشیخعلی با حوادثی این گونه متزلزل و آسیب پذیر است و حوادثی همچون سال های ۸۷ و ۹۳ هشداری بود که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ تا چه اندازه برای اصفهان اساسی و ضروری است.

سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ، مسیری است که کمبود آب تصفیه خانه را تامین می کند به دلیل اینکه مسیر آب آن از منطقه ای دیگر است در این گونه مواقع می تواند بخشی از مشکل تامین آب اصفهان را حل کند.

شرایط بحرانی تامین آب شرب اصفهانی ها

تیر ماه امسال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت پروژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ با توجه به اینکه در بحران آبی قرار داریم به ایسنا، گفت: تا زمانی که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ وارد مدار آب شرب اصفهان نشود به طور قطع در سه ماه گرم سال در شرایط سختی جهت تامین آب شرب قرار داریم، اما امیدواریم با وجود بسیاری از کم لطفی ها در سال آینده بخشی از سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ وارد مدار شود.

هاشم امینی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای اصفهان متولی اجرای پروژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ است، افزود: با این وجود شرکت آب و فاضلاب به عنوان بهره بردار این پروژه بخشی از تامین مالی آن را انجام داده و در حال اجرای لوله های ۱۴۰۰ این پروژه است و مدیریت استان در نظر دارد بخشی از سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ را از سال آینده وارد مدار کند و از این طریق پیک مصرف تابستان را مدیریت کنیم.

بهره برداری از فاز اضطراری طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ

معاون عمرانی استاندار اصفهان بهمن امسال، با اشاره به افتتاح فاز اول طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در اردیبهشت سال آینده، گفت: با بهره برداری مرحله اضطرار طرح سامانه دوم آب رسانی اصفهان بزرگ کمبود آب ۱۴ شهرستان استان و کلانشهر اصفهان به مقدار قابل توجهی مرتفع می شود.

به گفته حجت الله غلامی، مرحله اول طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان که از محل ریاست جمهوری تخصیص یافته است در اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می رسد

او توضیح داد: این سامانه شامل سه خط انتقال و یک تصفیه خانه به ظرفیت حدود ۱۰ مترمکعب در ثانیه است و با هدف کمبود آب آشامیدنی ۱۴ شهرستان استان که شامل ۷۶ شهر و کلانشهر اصفهان است در مراحل نهایی است تا با بهره برداری از فاز اول این طرح سه و دو دهم مترمکعب در ثانیه به آب آشامیدنی اضافه شود.

در حوزه آب چندان موفق نبودیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان نیز دهم اسفند امسال در نشست خبری خود اعلام کرد که دولت تدبیر و امید تاکید بر به سرانجام رساندن برخی طرح ها تا پایان دولت (خرداد ۱۴۰۰) دارد، گفت که یک سوم طرح آبرسانی اصفهان بزرگ (گلاب دو) تا پایان خرداد با تزریق ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در جهت تامین ۳.۱ مترمکعب آب شرب به ۵۶ شهر و ۳۳۰ روستا به بهره برداری می رسد.

نعمت الله اکبری البته تاکید کرد که متاسفانه در برنامه ششم توسعه، در حوزه آب چندان موفق نبودیم و نمود آن در طرح تونل سوم کوهرنگ، بهشت آباد و گلاب دو است. در حالیکه تا پایان طرح ششم توسعه، این طرح ها باید محقق می شد، اما اتفاق نیفتاد. باید توجه داشت که برخی طرح ها برای اتمام به اعتبار بالایی نیاز دارد؛ به عنوان مثال طرحی همچون تونل گلاب نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار و یا بهشت آباد نیازمند ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار براساس تورم روز است.

وعده ای برای بهار ۱۴۰۰

در همین تاریخ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان به طور رسمی از افتتاح خط اضطراری طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان در اوایل سال آینده خبر داد.

به گفته مسعود میرمحمد صادقی، سامانه دوم آبرسانی اصفهان شامل خط انتقال آب و تصفیه‌خانه‌ای به ظرفیت حدود ۹.۶ متر مکعب بر ثانیه است که مشکلات کمبود آب شرب استان اصفهان در پیک مصرف را مرتفع می‌کند.

او افزود: سامانه دوم آبرسانی اصفهان شامل خط انتقال آب و تصفیه‌خانه‌ای به ظرفیت حدود ۹٫۶ متر مکعب بر ثانیه است که مشکلات کمبود آب شرب استان اصفهان در پیک مصرف را مرتفع می کند.

میرمحمدصادقی با اشاره به اینکه استان اصفهان حدود ۴ تا ۵ مترمکعب بر ثانیه کمبود آب دارد، گفت: تونل ۲۷ کیلومتری این سامانه به اتمام رسیده، اما خط انتقال آب آن در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود خط اضطراری طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ با اعتباری افزون بر ۳۰۰ میلیارد تومان، اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، بهره‌برداری از این خط اضطراری حدود ۳٫۲ متر مکعب بر ثانیه از کمبود آب شرب استان را جبران می‌کند و با اجرای طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ مشکل آب شرب اصفهان برای چند سال حل می‌شود.

فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی معادل چاه های فلمن است

همچنین معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این خصوص به ایسنا، توضیح داد: حتی اگر با رشد جمعیتی مواجه نباشیم به دلیل خشکی رودخانه زاینده رود و از دست رفتن چاه های فلمن، در شرایط حاد آبی قرار داریم.

حسین اکبری با بیان اینکه در دهه ۹۰ رودخانه زاینده رود یا به صورت کامل خشک شده و یا به صورت فصلی در جریان بوده است، تصریح کرد: به همین دلیل ظرفیت ۳.۲ مترمکعب بر ثانیه چاه های فلمن را از دست داده ایم، بنابراین در این شرایط ضرورت راه اندازی هر چه سریع تر سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ به شدت احساس می شود و اگر این سامانه وارد مدار نشود، تابستان سختی پیش رو خواهیم داشت.

وی درباره افتتاح بخشی از سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ، توضیح داد: در شرایط آبی امروز قرار است فاز اضطراری این سامانه در بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد که این فاز، معادل ظرفیت از دست رفته چاه های فلمن است.

وی با تاکید بر اینکه امروز تمام هم و غم و اولویت مدیریت استان، تامین آب تمام بخش ها به خصوص آب شرب است، تصریح کرد: به طور قطع اگر ظرفیت ۳.۲ مترمکعب بر ثانیه فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ وارد مدار نشود، سال آینده شرایط آبی اصفهان پیچیده تر خواهد شد.  

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر اصفهان جزو شهرهای دارای تنش آبی است، ابراز امیدواری کرد که با مباحث فنی، اجرایی، مالی و ... خرداد ۱۴۰۰ فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ به بهره برداری برسد.

وی درباره اینکه اصفهان در تنش آبی قرار دارد، توضیح داد: بخشی از شرایط که موجب تنش آبی می شود به نداشتن تاسیسات آبی و بخشی به بارش ها و ذخایر آبی برمی گردد که حتی اگر تاسیسات آبی وجود داشته باشد، اما بارشی نداشته باشیم، آن شهر دچار تنش آبی می شود.

وی اضافه کرد: اگر اصفهان بارشی نداشته باشد، با وجودی که تاسیسات آبی ایجاد شده، باز هم دچار تنش آبی می شود، چراکه ذخیره آبی سد زاینده رود نیز دچار تنش می شود، بنابراین همواره باید بر روی محدودیت ها برنامه ریزی کنیم.

اکبری تاکید کرد: البته اکنون در اصفهان امید به بارش های بهاری داریم تا ظرفیت سد زاینده رود شرایط نرمال و عادی به خود بگیرد.

هنوز نیازمند مدیریت مصرف آب هستیم

وی با بیان اینکه در سال های گذشته اقداماتی را برای مدیریت مصرف آب انجام داده ایم که بخشی از آن به موضوع به فرهنگ و مدیریت مصرف مردم برمی گردد، ادامه داد: بخشی دیگر هم به زیرساخت هایی همچون سامانه های تله متری، سامانه های مدیریت فشار آب، ایجاد تاسیسات موازی باظرفیت اضطراری سامانه آبرسانی همچون حفر چاه ها، برمی گردد که شرکت و آب و فاضلاب باید آنها را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه آبرفت اصفهان از دست رفته است، ظرفیتی برای حفر چاه وجود ندارد و باید توجه داشت که حفر چاه ها ظرفیت قابل اعتماد و توسعه ای برای رفع نیاز آبی مردم نیست.

وی در مورد اینکه اگر پروژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ به هر دلیل به بهره برداری نرسد، تابستانی سخت پیش رو خواهیم داشت، تصریح کرد: بهره برداری از فاز اضطراری این سامانه در اولویت نخست مردم است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: باید توجه داشت که سامانه به کمک سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ (تصفیه خانه باباشیخعلی) برای تامین آب شرب جمعیت حدود ۴.۵ میلیون نفر است.

به گفته اکبری، نیاز آبی سامانه اصفهان بزرگ شامل ۵۶ شهر و ۳۳۰ روستا، در پیک مصرف، معادل ۱۵.۵ مترمکعب بر ثانیه است.

به طور قطع سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در صورت اجرا و بهره برداری می تواند کمبود ۳ متر مکعب آب در بر ثانیه را تامین کند و در افق چشم انداز این طرح می تواند تا ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آبرسانی کند. چرا که اگر به هر دلیل تاسیسات تصفیه خانه باباشیخعلی از مدار خارج شود و یا با افزایش دمای هوا و شاهد افزایش مصرف آب باشیم،  تامین آب شرب ۴.۵ میلیون نفر از جمعیت استان اصفهان با تهدیدی جدی مواجه می شود که این اتفاق توجه ویژه مسئولان استان و به خصوص وزارت نیرو را می طلبد چرا که این سامانه برای اصفهانی ها نقش پدافند غیرعامل را ایفا خواهد کرد، بنابراین تکمیل هر چه سریع تر این سامانه و فازهای بعدی آن باید در اولویت وزارت نیرو و همچنین مدیریت استان قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی تصفيه خانه زاينده رود بحران کم آبی طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان رودخانه زاینده رود متر مکعب بر ثانیه طرح سامانه دوم آب مدیرعامل شرکت آب مترمکعب بر ثانیه شهرهای دارای تنش اضطراری سامانه بهره برداری بهره برداری میلیارد تومان آب شرب اصفهان سال های گذشته اردیبهشت سال تامین آب شرب چاه های فلمن کمبود آب شرب فاز اضطراری برای اصفهان اصفهانی ها میلیون نفر آب شرب وارد مدار خط انتقال سال آینده انتقال آب منطقه ای پیک مصرف آبی قرار تنش آبی گلاب دو بارش ها چاه ها ۱۰ متر طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۱۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت تشنگی بعد از خواب چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

دانشمندان در سال ۲۰۱۰ میلادی کشف کردند که ساعت درونی بدن، یا چرخه خواب، هنگامی که مشغول استراحت هستید، به شدت میزان آبی را که بدن شما از دست می‌دهد، کنترل کرده و از این که بدن شما هیدراته بماند اطمینان حاصل می‌کند.

اما گاهی وقت‌ها در برخی از ما، این کنترل میزان آب بدن مختل می‌شود و این نشانه‌ای است مبنی بر به هم خوردن برخی از تنظیمات بدن.

شاید اشکال از هورمون‌ها باشد، یا نحوه خوابیدن، یا شاخص‌های سبک زندگی و یا بیماری‌های پنهان؛ اما بیدار شدن بدون آب کافی در بدن به هر دلیلی که باشد باید اصلاح شود.

علائم دهیدراته شدن در طول روز شما را رها نخواهد کرد. کارشناسان مایوکلینیک توضیح می‌دهند که تشنگی بعد از خواب می‌تواند شما را گیج و سردرگم کند. همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مقدار کمی دهیدراته شدن می‌تواند تمرکز شما را تحت تاثیر قرار دهد.

نحوه خوابیدن شما می‌تواند روی دهیدراته شدن بدنتان در طول شب اثر گذار باشد. حتی اگر شما در ابتدای شب بهترین وضعیت را داشته باشید، در طول خواب همراه با تنفس بخشی از مایعات بدنتان را به سادگی از دست می‌دهید. با این حال، برخی از روش‌های تنفس بیشتر مستعد از دست دادن آب بدن هستند.

به خصوص اگر شما با دهانتان نفس بکشید، خروپف کنید، یا آپنه خواب داشته باشید. اگر شما از طریق بینی نفس بکشید، بدن شما تقریبا هیچ آبی از دست نمی‌دهد.

عرق کردن در هنگام خواب به دلیل گرم شدن زیاد یا شرایط دیگری از قبیل داشتن عفونت اتفاق می‌افتد، اما فارغ از این که دلیل آن چه باشد به هر حال بیدار شدن در نیمه شب در حالی که خیس عرق هستید بیش از همیشه موجب احساس تشنگی بعد از خواب در روز بعد خواهد بود.

علت عرق کردن در هنگام شب ممکن است لباس خواب نامناسب یا بستر خواب، تشک و لحاف و ملحفه‌های نامناسب باشد و یا ممکن است علت آن داشتن بیماری‌های پنهانی در بدن باشد. برای رفع مشکل دهیدراته شدن ناشی از عرق کردن بیش از حد بدن باید علت آن را پیدا کرده و رفع کنید. بعضی وقت‌ها تعویض تشک یا لحافتان با کالای خوابی که قابلیت تنفس بهتری داشته باشند مشکل شما را به سادگی رفع می‌کند.

هنگامی که اتاق خوابتان خیلی گرم باشد تشنه خواهید بود. همچنین اتاق خوابی که هوایش خیلی خشک و بدون رطوبت باشد نیز می‌تواند موجب دهیدراته شدن بدن در طول خواب شبانه شود.

استفاده از یک مرطوب کننده هوا (سیستم تهویه مطبوع) در می‌تواند در طول زمستان از شما در برابر خشکی هوا محافظت کند.

پژوهش‌های علمی نشان داده اند که دمای خنک‌تر در اتاق خواب برای داشتن خوابی آرامش بخش‌تر بهتر است و استفاده از یک مرطوب کننده هوا می‌تواند در طول زمستان از شما در برابر خشکی هوا محافظت کند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • خرید ۱۵ هزار میلیاردی اصفهانی‌ها در طرح فجرانه
  • مرگ جوان اصفهانی به دنبال سقوط در کانال آب
  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد
  • علت تشنگی بعد از خواب چیست؟
  • قتل دختر اصفهانی مبتلا به اتیسم به دست مادرش
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور
  • تلاش شمشیربازان اصفهانی برای کسب سهمیه المپیک
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز