Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@09:30:12 GMT

پیشکسوت تنبورنوازی کشور درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۲۰۴۱

پیشکسوت تنبورنوازی کشور درگذشت

سیداحمد حسینی پیشکسوت تنبورنوازی و آخرین بازمانده نسل خنیاگران موسیقی با قداست دارفانی را وداع گفت.   به گزارش ایلنا، سیداحمد حسینی (پیشکسوت تنبورنوازی) بر اثر کهولت سن و در بیمارستان مهر تهران درگذشت.    سیداحمد حسینی از استادان پیشکسوت تنبورنوازی، پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ در سکوت و دور از هیاهو درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی در ۹۴ سالگی و براثر کهولت سن در بیمارستان مهر تهران دار فانی را وداع گفت.    علی‌اکبر شکارچی و علی‌اکبر مرادی که هر دو از استادان پیشکسوت موسیقی کشورمان هستند، با انتشار یادداشتی یاد و خاطره این هنرمند را گرامی داشتند.    در متن منتشر شده توسط استادان علی‌اکبر شکارچی و علی‌اکبر مرادی اینچنین آمده است:    «به نام خداوند خورشید و ماه / که دل را به نامش خرد داده راه   در آخرین روزهای سال پر خزان ۱۳۹۹ درختی کهن و پر برگ و بار از چمن و گلستان موسیقی ایران، تنبور و یارسان رخت بربست، استاد سید احمد یادگاری بگتری از استادان به‌نام تنبور و اخلاق، پس از نزدیک به یک قرن زندگی پر مهر و پر برکت با کوله باری از کردار نیک به دیدار یار ازلی شتافت.    جامعه موسیقی ایران و به ویژه جامعه تنبور و پیروان آئین «یارسان» کوچ معنوی این استاد بزرگ و فرهیخته تنبور را به خانواده و مریدان و شاگردان بی‌شمارش تسلیت می‌گوید. سیداحمد حسینی شاید آخرین بازمانده از نسل خنیاگرانی بود که تنبور و فرهنگ و موسیقی آن را با قداست و احترامی خاص حفظ کرده بود و به مشتاقانش منتقل می‌کرد. یادش برای همیشه جاوید.    همه مرگ راییم پیر و جوان/به گیتی نماند کسی جاودان بدرود ‌ای خوش‌نواز چیره‌دست بدرود ‌ای گنجینه نغمه و نوا بدرود‌ ای استاد صبور و مهربان بدرود بدرود علی‌اکبر مرادی، علی اکبر شکارچی جهان کشتزاری است با رنگ و بوی / در و مرگ و عمر آب و ما کِشت اوی شکاریم یکسر همه پیش مرگ / سرزیرتاج و سرِ زیر ترگ»   سیداحمد حسینی، فرزند سید مراد، ۱۱ خرداد ۱۳۰۶ در قریه «بکتر سفلی» متولد شد. او پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ در تهران،  اسلامشهر ، امامزاده عقیل به خاک سپرده شد. لینک کوتاه: asriran.com/003FkR

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سیداحمد حسینی علی اکبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۲۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مراسم بدرقه خنیاگر و نغمه‌پرداز خراسان شمالی، ظهر دیروز با حضور گسترده مردم، مسئولان و جامعه فرهنگی و هنری در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد، برگزار شد.

استاد عیسی قلی پور از بخشی‌های موسیقی مقامی شمال خراسان، نوازنده دوتار و پیشکسوت موسیقی محلی در این خطه است که چندین دهه سابقه بخشی‌گری دارد.
وی متولد سال ۱۳۲۱ در روستای گودعلی سلاخ در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بجنورد و از آخرین بازماندگان بخشی‌های شمال خراسان است.

عیسی بخشی علاوه بر نوازندگی دوتار، خواننده قهاری نیز بود و به زبان‌های ترکی، ترکمنی، کرمانجی و کردی خراسانی آواز می‌خواند.
استاد قلی‌پور در جشنواره‌های بین‌المللی، ملی و استانی بارها خوش درخشیده بود و همچنین نشان درجه یک هنری را نیز دریافت کرده بود.

دیگر خبرها

  • استادان نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی و اقتصادی کشور دارند 
  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»
  • خسروپناه: استاد زمانی معلم واقعی است که عالم زمانه باشد
  • بدرقه صدای خاطره‌انگیز رادیو به خانه ابدی
  • وداع با یکی از بهترین‌ معلمان رسانه/ راز محبوبیت اسکویی چه بود؟
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی