Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در سومین جلسه هم اندیشی با قضات حوزه‌های قضایی استان کرمان، گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان دارای برنامه‌های بسیار گسترده و اثرگذاری در سطح جامعه است و چنانچه قضات جوان و علاقه مند با معاونت و مدیران قضایی در شهرستان‌ها همکاری داشته باشند و هم افزایی ایجاد کنیم، قطعا شاهد اثربخشی دوچندان فعالیت‌های پیشگیرانه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه باید پیشگیری در دورترین نقاط استان نهادینه و فرهنگ سازی شود، افزود: هدف از دعوت قضات منتخب، همکاری و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در شهرستان‌ها است بدین صورت که قضات جوان در کنار مدیران قضایی و دادستان‌ها و با توجه به مشغله مدیران قضایی، موضوعات و برنامه‌های با محوریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی را با هماهنگی مدیران پیگیری کنند.

قویدل گفت: هدف مهم دیگر کادرسازی قضات جوان و دارای علاقه و ایده برای بهره‌گیری از توان آن‌ها در آینده با رویکرد پیشگیرانه است.

اجرای برنامه‌های سال ۱۴۰۰ براساس سند تحول قوه قضائیه

او سپس با اشاره به سند تحول قوه قضائیه تصریح کرد: رویکرد تحولی این سند به چرخش از تمرکز به ظرفیت‌های درونی به سمت اقدامات کنشی، پیشگیرانه، مشارکت جو و مردم محور تاکید دارد که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با برنامه ریزی دقیق و هدفمند بتوانیم با محوریت سند تحول قوه قضاییه پیش برویم.

این مقام قضایی گفت: کار دستگاه قضایی در گذشته و هم اکنون بدین روال است که باید ابتدا پرونده‌ای تشکیل و سپس رسیدگی‌ها صورت بگیرد در حالی که تاکید دیگر ریاست قوه قضائیه بر خروج از انفعال و حرکت به سمت مطالبه‌گری و مسئول سازی اجتماعی است.

او افزود: نباید دستگاه قضایی بار کوتاهی، کم کاری و غفلت سایر دستگاه‌ها را به دوش بکشد؛ چرا که همواره شاهد ورود حجم زیادی از پرونده‌ها هستیم و این امر موجب شده تا به دستگاه قضایی نگاه طلبکارانه و منتقدانه وجود داشته باشد درحالی که درصد بسیار بالایی از پرونده‌ها به دلیل کوتاهی مسئولان و بعضا بروز مسائل جزئی است که نیاز به تشکیل پرونده ندارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: انتظار می‌رود که همکاران قضایی با چرخش رویکرد به مسائل نگاه کرده و دادستان نیز با نگاه مطالبه گری در میدان عمل حضور یابد و از مسئولان توضیح بخواهد، همچنین بایستی شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد و بهترین روش پیشگیری، توجه به همین موضوعات است.

او گفت: همچنین سند تحول قوه قضائیه به خروج از نگاه بخشی به نگاه فرابخشی و همکاری، هم افزایی و تعامل سازنده با سایر دستگاه‌ها تاکید می‌کند و  بدین منظور دادستان یا همکار قضایی می‌تواند به عنوان محور جلسات تاثیرگذار باشد و حضور وی منجر به احقاق حق شود.

این مقام قضایی بیان کرد: منظور از همگرایی این است که همکار قضایی می‌تواند با حفظ اقتدار و استقلال خود، تعاملی سازنده‌ و همچنین هم افزایی ایجاد کند؛  بنابراین مجموعه همکاران ما باید مواجهه فعال و ایجابی داشته و از حالت انفعال خارج شویم.

حمایت از قضات شجاع و انقلابی

او افزود: دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه بهترین منبع برای جلب مشارکت مردم به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی است و می‌توان با مدیریت صحیح از این ظرفیت استفاده کرد، به علاوه با چرخش از غلبه محافظه کارانه به قاطعیت و تصمیمات انقلابی و قضایی می‌توان اثربخشی اقدامات را دوچندان کرد و در این خصوص تاکید ریاست قوه قضائیه این است که باید از قضات شجاع و انقلابی دفاع و حمایت شود.

قویدل سپس به تغییر از نظارت گذشته نگر و موردی به نظارت مستمر و همه نگر تاکید و تصریح کرد: ضرورت دارد قبل از وقوع جرائم، جلوی آسیب گرفته شود و در این زمینه سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) با دریافت گزارش‌های مردمی به پیشگیری از وقوع جرائم کمک قابل توجهی می‌کند.

او با اشاره به اینکه تاکنون در استان کرمان بیش از ۸ هزار نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده اند، افزود: یکی از اهداف سامانه این است که دستگاه قضایی به تمام مسائل جامعه اِشرافیت پیدا کرده و به صورت مستقیم پیگیر مسائل باشد و این امر به نظارت قضایی مستقیم، نهادینه و نظام‌مند کمک خواهد کرد.

این مقام قضایی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سندل تحول قوه قضائیه، برون‌سپاری برنامه ها، ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی، میانجی گری و صلح و سازش است که اصلاح ذات البین با استفاده از ظرفیت مصلحین در دستور کار بوده و هست به گونه‌ای که استان کرمان در این زمینه پیش‌رو بوده و در سال ۹۹ بیش از ۲ هزار  پرونده از سوی مصلحین و با مداخله به موقع در مسائل خانوادگی به صلح و سازش ختم شده است.

او یادآور شد: انتظار می‌رود افرادی که در شهرستان‌ها همکار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان  هستند به آموزش و اطلاع‌رسانی طرح‌های پیشگیرانه به ویژه سجام و مصلحین توجه کنند و این موارد موضوعات مهمی است که نیاز به همفکری قضات علاقه مند دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه  به منظور عمل به دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه، ۳۰۰ سمن در استان کرمان شناسایی شده اند که در موضوعات مختلف فعالیت داشته و مجمع سازمان‌های مردم نهاد معاونت نیز تشکیل شده است، تاکید کرد: انتظار می‌رود در شهرستان‌ها نیز سمن‌های فعال شناسایی و جذب شوند و با توجه به بند‌های دستورالعمل، گروه مورد اعتمادی از نهاد‌های مردمی را به کار گیری کرده و برنامه‌های پیشگیری را دنبال کرد.

تلاش حوزه‌های قضایی  برای پیشگیری از جرائم انتخاباتی

او با اشاره به اینکه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا پیش رو است، بیان کرد: برابر اصل ۱۵۶ قانون یکی از وظایف مهم دستگاه قضایی پیشگیری از جرائم انتخاباتی است که بدین منظور نخستین ستاد آن برگزار شده و دستورالعمل‌ها و مصوبات جلسه به شهرستان‌ها ارسال خواهد شد، از این رو تمامی حوزه‌های قضایی باید  برای  پیشگیری از جرائم انتخاباتی تلاش کنند.

قویدل با تاکید بر اینکه مبارزه با بستر‌های جرم زا، جمع آوری مراکز توزیع و خرید و فروش موادمخدر، اراذل و اوباش و معتادین متجاهر در شهرستان‌ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد، تصریح کرد: در اجرای طرح‌های پیشگیری وضعی، برنامه ریزی و از سایر دستگاه‌های مربوطه خواسته شود تا در این خصوص اقدامات لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام/ م 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضائیه دادگستری کرمان تحول قوه قضائیه شهرستان ها دستگاه قضایی سند تحول قوه برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۲۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: ایجاد مراکز مشاوره فعال و استفاده از ظرفیت خیرین یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش مشکلات دانشجویان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، جهانگیر جوانمرد در نشست با مسئولان فرهنگی دانشگاه ها اظهار داشت: در صورتی که از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها، نخبگان و صاحبنظران به خوبی استفاده شود در پیشگیری از وقوع بسیاری از معضلات اجتماعی به نتایج خوبی دست می یابیم.

وی با انتقاد از فاصله فکری ایجاد شده در بین اساتید و دانشجویان خاطرنشان کرد: تقویت مهارت های ارتباطی از طریق برگزاری دوره های آموزشی و گفتمان بین اساتید و دانشجویان به منظور فراهم کردن فرصت های آشنایی با مشکلات دانشجویان و تلاش برای حل آن ضروری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه مقوله پیشگیری یک امر فرازمانی و فراقوه ای است، گفت: یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آسیب‌ها، استرس‌ها و نیز سایر مشکلات دانشجویان، ایجاد واحد‌های مشاوره فعال و مراکز نیکوکاری در دانشگاه‌هاست که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهاد‌ها و به ویژه خیرین نسبت به حل و فصل بسیاری از این مشکلات دست پیدا کرد.

در این نشست مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها نیز با قدردانی از حمایت‌های دستگاه قضایی استان از برنامه‌های پیشگیرانه در دانشگاه‌ها به تبیین و تشریح برنامه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • رقابت بیش از ۲۱ هزار کرمانی درآزمون آموزش و پرورش
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • خودکشی در ایران کمتر از آمار جهانی
  • خودکشی ایرانی ها، کمتر از میانگین جهانی
  • کاهش ۱۶ درصدی سرقت‌ها در آذربایجان شرقی
  • کرمانی‌ها و کسب ٣ عنوان قهرمانی لیگ برتر در سال جدید
  • کرمانی‌ها و کسب ۳ عنوان قهرمانی لیگ برتر در سال جدید
  • خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • حمایت بیش از ۶۰۰۰ معلم کرمانی از ایتام