Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@04:58:26 GMT

وضوح طرح روی فرش

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۲۵۹۶

وضوح طرح روی فرش

یکی از عوامل مهم که روی تصمیم خرید یا عدم خرید یک فرش تاثیرگذار هستند، طرحی است که روی آن نقش بسته است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام سرای ابریشم، این موضوع، شاید برای همه‌ی خریداران اولین انتخاب نباشد، اما قطعا جزو یکی از تاثیرگذارترین عوامل باشد. از طرف فروشنده هم طرحی که روی فرش قرار می‌گیرد، تاثیر زیادی روی تعیین قیمت فروش آن خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای همین این فاکتور تاثیر زیادی در انتخاب فرش دارد. چرا که سازگاری طرح یک فرش با دکوراسیون فضایی که در آن قرار می‌گیرد، می‌تواند زیبایی محیط را دو چندان کند. در ادامه، درباره‌ی یکی از فاکتورهای موثر در طرح فرش، یعنی وضوح آن صحبت می‌کنیم.

مهمترین عامل موثر بر وضوح طرح فرش

برای این که ببینیم فرش چند شانه بخریم یا فرش چند شانه خوب است، ابتدا باید درباره‌ی سوال «شانه فرش چیست» صحبت کنیم. این عامل نشان‌دهنده‌ی این است که در هر متر مربع از فرش، چه میزان گره به کار برده شده است.

هر چه میزان شانه‌ی یک فرش افزایش داشته باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. چرا که نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که برای بافت آن زمان و زحمت بیشتری صرف شده است.

حالا این عامل چه تاثیری روی وضوح طرح یک فرش خواهد داشت؟ اگر با نحوه‌ی کارکرد صفحه‌های نمایش دیجیتالی آشنا باشید، احتمالا با مفهوم تراکم رنگ و پیکسل هم آشنایی دارید. پیکسل‌ها، رنگدانه‌هایی هستند که فقط می‌توانند یک رنگ به خود بگیرند و هر چه تعداد آن‌ها در یک مقیاس مشخص بیشتر باشد، کیفیت عکس نمایش‌داده‌شده نیز افزایش خواهد یافت.

گره در فرش هم می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند. پس می‌توان تصور کرد که با افزایش گره‌ها در یک فرش، می‌توان طرحی که روی آن پیاده می‌شود را با وضوح بیشتری مشاهده کرد. این مورد مخصوصا درباره‌ی فرش‌هایی که دارای طرح‌های شلوغ و پر از جزئیات هستند، تاثیر بیشتری روی زیبایی خواهد داشت.

آیا وضوح طرح برای همه‌ی طرح‌های فرش مناسب است؟

اگر هیچ محدودیت هزینه‌ای نداشته باشیم که قطعا پاسخ به این سوال بله خواهد بود. مهم نیست چه تصویری روی فرش خریداری‌شده سوار می‌شود، اگر وضوح آن بیشتر باشد، قطعا زیبایی بیشتری خواهد داشت. اما در دنیای واقعی، نمی‌توان چنین پیش فرضی داشت. در صورتی که در بافت یک فرش از طرح‌های ساده و هندسی استفاده شده باشد، شاید افزایش وضوح طرح، تاثیر چندانی روی جزئیات نداشته باشد.

چون هم این که احتمالا رنگ‌های کمتری در بافت آن به کار رفته است و هم این که این کار با استفاده از خطوط ساده انجام شده است. پس پیچ و خم خاصی در فرش وجود ندارد که بخواهیم با افزایش گره‌ها، وضوح نمایش آن را افزایش دهیم. برای همین شاید طرح هندسی یک فرش مدرن، روی یک فرش ماشینی ۷۰۰ شانه هم به خوبی پیاده شود و هیچ کجی در آن مشاهده نشود.

اما این موضوع درباره‌ی طرح‌هایی که شلوغ هستند و ریزه‌کاری زیادی دارند، نمی‌تواند چندان هم صادق باشد. خودتان را جای طراح بگذارید. فرض کنید که می‌خواهید یک طرح مینیاتوری را روی یک فرش پیاده کنید. برای به تصویر کشیدن ریزه‌کاری‌های موجود در طرح خود، نیاز دارید تا حد ممکن گره‌های فرش را افزایش دهید.

وگرنه نتیجه‌ی نهایی، مانند یک تصویر دیجیتال خواهد بود که چند برابر اندازه‌ی واقعی خود بزرگ شده است. معمولا برای پیاده کردن طرح‌های کلاسیک، افزایش شانه‌های فرش می‌تواند منجر به افزایش کیفیت فرش شود.

البته این مطلب، به این معنا نیست که فرش مدرن با شانه‌های بالا یا فرش کلاسیک با تعداد شانه‌های کم وجود ندارد. از آن جایی که تقاضا در بازار فرش برای هر دو مورد این محصولات به اندازه‌ی قابل قبولی وجود دارد، فروشنده‌ها و تولیدکنندگان نیز برای افزایش سود خود و پاسخ به نیازها و خواسته‌های مشتریان، این محصولات را هم تولید می‌کنند.

با یک گشت و گذار ساده در بازارها، پاساژها و فروشگاه‌های فرش، به راحتی می‌توانید هم فرش ۷۰۰ شانه با طرح کلاسیک پیدا کنید و هم فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه با طرح مدرن.

آیا با دانستن شانه فرش، می‌توان اطلاعات دیگری هم به دست آورد؟

موضوعی که تا به این جای متن درباره‌ی آن صحبت کردیم، شاید خیلی برای همه‌ی افرادی که قصد خرید فرش دارند، دارای اولویت نباشد. اما آگاهی از تعداد شانه‌ی فرش، می‌تواند در جاهای دیگری هم طی فرایند خرید به مشتریان کمک کند. با استفاده از شانه فرش، می‌توانید کیفیت بافت فرش را هم مشخص کنید.

مهمتر از همه‌ی این‌ها، یکی از راه‌های تشخیص این که آیا فرش خریداری‌شده ایرانی است یا خیر، توجه به شناسنامه‌ای است که در پشت فرش درج می‌شود. در این شناسنامه چند قلم از اطلاعات فرش درج می‌شود که یکی از آن‌ها شانه‌ی فرش است.

با استفاده از این فاکتور می‌توانید قیمت محصولات مختلف را هم با یکدیگر مقایسه کنید تا ببنید فرشی که قصد خرید آن را دارید، ارزش قیمت اعلام‌شده را دارد یا خیر.

البته در این متن فقط درباره‌ی شانه‌ی فرش به طور مختصر حرف زدیم. در صورتی که به طور حرفه‌ای قصد شناسایی فرش ایرانی را دارید، باید با یک سری فاکتورهای دیگر نیز آشنایی کافی داشته باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قیمت فرش ماشینی شانه فرش وضوح طرح درباره ی ی یک فرش شانه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۲۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل در کنار کلزا، سویا، کنجد و آفتابگردان از جمله محصولات خانواده دانه های روغنی هستند که در شمال استان به زیر کشت می روند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت
  • کمک ۱.۱ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به پاکستان
  • تاکسی بدون خط
  • هوش مصنوعی ادوبی ویدیو‌های تار را ۸ برابر واضح‌تر می‌کند
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • افزایش ۵۷۶ واحدی شاخص کل بورس
  • تداوم افزایش دمای هوا در سمنان
  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند