Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اقتصاد و رپیس سازمان بورس از تصمیم گیری شورای عالی بورس در مورد دامنه نوسان بازار سهام در جلسه امروز خبر دادند و حتی از گزینه حذف دامنه نوسان نیز سخن گفته شود؛ اما آیا این تصمیمات به نفع سهامداران و اقتصاد است؟.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس جدید سازمان بورس در بدو ورود به ساختمان ملاصدار تصمیماتی گرفت که مهم‌ترین آن دامنه نامتقارن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدعلی دهقان دهنوی، پس از اینکه با استعفای حسن قالیباف اصل، سکاندار سازمان بورس شد، از اتخاذ چهار تصمیم مهم در جلسه روز شنبه ۱۸بهمن ماه شورای عالی بورس خبر داد که یکی از این تصمیمات ایجاد دامنه نوسان نامتقارن برای بازار سهام بود.

براساس این تصمیم مقرر شد تا دامنه نوسان خرید و فروش سهام در بازار سرمایه از منفی ۲ تا مثبت ٦ درصد تغییر کند و این تصمیم از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه اجرایی شد.

بازار سرمایه روز نخست اجرای دامنه نامتقارن بازار سبز رنگ بود و شاخص کل بورس رشد داشت اما از روز بعد آن بازار با کاهش تقاضا، ایجاد صف‌های فروش و کاهش شدید نقدشوندگی مواجه شد.

 

تصمیمی برای معطل نگه داشتن بازار

بازار سهام کشور (بورس و فرابورس) پس از اینکه در ۴ ماه و نیم نخست سال بازدهی حدود ۳۰۰درصدی داشت، از اواخر مرداد ماه وارد فاز اصلاحی و ریزشی شد.

این روند نزولی یا همان ریزش تا اوایل آبان ماه ادامه یافت و در این ماه با رشد اندکی دوباره به دلیل تصمیمات دولت خارج از بورس، بازار با ریزش همراه بود و این روند تا هفته گذشته ادامه داشت.

سهامداران بخصوص تازه واردهای بورس که با دعوت دولت وارد این بازار شدند با زیان شدید مواجه شده و حتی بیش از ۷۰ درصد ارزش دارایی خود را از دست داده بودند.

دولت براساس سخنان دژپسند وزیر اقتصاد ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سهام تامین مالی کرده بود و قصد داشت، کسری بودجه را از این محل تامین کند.

پس از ریزش و تصمیمات غیرکارشناسی دولت و سازمان بورس، قیمت گذاری دستوری و افزایش نرخ بازدهی و سود در بازارهای موازی و اوراق منتشر شده دولت، اعتماد به بازار سرمایه بسیار افت کرده بود.

تصمیم و اجرای دامنه نامتقارن در حالی اجرایی شد که سقوط کمتری را شاهد بودیم و به گفته فعالان بازار هدف تصمیم گیر هم همین بود تا بازار را نگه دارد و ریزش و زیان کمتری به افراد تازه‌وارد برسد.

کارشناسان و فعالان بورس معتقدند دولت قصد فروش اوراق را داشت و برای اینکه با انتشار این اوراق تقاضا در بازار کاهش می‌یافت، اقدام به اجرای دامنه نامتقارن با منفی ۲ درصد و مثبت ۶ درصد کرد تا جلوی ریزش بیشتر را بگیرد؛ به طور مثال در روز گذشته دولت بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار فروخت و این در حالی بود که ارز معاملات خرد در محدوده ۷۳۰۰ میلیارد تومان بود.

عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در مورد تصمیمات جدید سازمان بورس، به راه دانا گفته بود: تغییر و تعیین دامنه نوسان نامتقارن که تصویب و اجرایی شده، برای کوتاه مدت است؛ این تصمیم را گرفتند تا از این طریق به نوعی بازار را معطل نگه دارند و این اقدام موقتی است.

وی بیان کرد: یکی از دلایل تغییر دامنه نامتقارن این است که اگر دامنه نوسان به سمت بالا افزایش یابد، آیا انگیزه خرید بیشتر می‌شود و اینکه این تصمیم می‌تواند بر بازار تاثیر گذار باشد یانه.

 

تصمیم گیری در مورد دامنه نوسان بورس؛ تصمیم‌گیری از سه حالت خارج نیست

براساس این گزارش، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در یک گفت‌وگویی خبر از تصمیم گیری درباره دامنه نوسان بورس در جلسه امروز شورای عالی بورس خبر داد.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره دامنه نوسان بورس از سه حالت خارج نیست، گفت: براساس مصوبه قرار شد یک ماه پس از اجرای دامنه فعلی، ارزیابی و بررسی صورت بگیرد و در مورد آن تصمیم گیری شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد:‌ حرفه‌ای‌ها دنبال این هستند که از دامنه نامتقارن عبور کنیم. توده سهامداران البته موافق نیستند. باید بحث شود که کدام دامنه را انتخاب کنیم. عده‌ای که می‌گویند از دامنه نامتقارن عبور کنیم؛ یک دیدگاه شاذ دیگری هم دارند که دامنه نوسان به مثبت و منفی ۱۰ درصد برسد.

دژپسند تاکید کرد: در جلسه امروز یا دامنه نوسان نامتقارن یک ماه دیگر تمدید می‌شود، یا به حالت قبل برمی‌گردد و یا حالت جدید مثبت و منفی بالاتر در نظر گرفته خواهد شد.

 

احتمال حذف دامنه نوسان در آینده

البته محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  شب گذشته از احتمال حذف دامنه نوسان در آینده خبر داد.

وی دستکاری در بازار سهام را رد کرد و گفت: در بازار سرمایه مکانیسم عرضه و تقاضا برقرار است و وظیفه سازمان بورس نظارت بر این فرایند است.

دهقان هنوی با اشاره به دامنه نوسان نامتقارن، بیان کرد: شورای عالی بورس تصمیم گرفت برای این‌که سهامدار فرصت خوب داشته باشد تا با آرامش تصمیم بگیرد، دامنه نوسان نامتقارن را اعلام می‌کند. بنابراین عنوان دستکاری قیمت برای دامنه نوسان نامتقارن درست نیست.

رئیس سازمان بورس توضیح داد: فایده دامنه نوسان نامتقارن، ایجاد فضای آرامش، فرصت تحلیل‌ دادن به سهامدار و رفع نگرانی سهامدار بود. هزینه این تصمیم، کاهش نقدشوندگی است و برای رفع این هزینه باید کمک کنیم نقدشوندگی در بازار افزایش پیدا کند.

وی در مورد این‌که دامنه نوسان نامتقارن تا چه زمانی ادامه دارد؟ گفت: این تصمیم موقت برای شرایط موقت گرفته شد. باید بسته‌ای برای دامنه نوسان طراحی شود و چشم‌انداز ما حذف دامنه نوسان است. در بسیاری از بورس‌های دنیا دامنه نوسان وجود دارد اما آن‌قدر بزرگ است که به ندرت به چشم می‌آید.

دهقان هنوی تاکید کرد: بنابراین پیشنهاد ما این است که تا زمانی که امکان حذف دامنه نوسان ایجاد شود شرایط به این صورت بماند، اما جمع‌بندی نهایی را رای اعضای شورا مشخص می‌کند.

 

برنامه جدید دولت برای بورس چیست؟

دامنه نامتقارن نوسان که پس از کش و قوس فراوان و باوجود هشدارهای کارشناسان اجرا شد، پیامدی جز تشکیل صفوف طولانی فروش و کاهش شدید نقدشنودگی بازار نداشت.

باز بودن دامنه نوسان در برخی بورس‌های دنیا وجود دارد؛ کما اینکه در سال ۸۲ برای اولین بار در بورس تهران شاهد باز شدن دامنه نوسان در بورس بودیم که منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌ها شد.

فعال بازار سرمایه می‌گویند در شرایط کنونی مهم‌ترین ریسکی که سهام‌داران را تهدید می‌کند، نوع رفتار دولت با صنایع مختلف است. مشکلاتی را که خارج از بازار ایجاد شده را نمی‌توانند با کم کردن دامنه نوسان بر طرف کنند. شاید جلوی ریزش شدید شاخص کل به‌صورت مقطعی گرفته شود؛ اما قطعاً بازار دوباره با نوسانات جدی مواجه خواهد شد.

بنابر گزارش دانا؛ تصمیم سازمان بورس در مورد اجرای دامنه نامتقارن فقط جلوی ریزش شدید شاخص گرفت و آن را کُند کرد.

فعالان بازار می‌گویند این تصمیم برای فروش اوراق توسط دولت بود که از 25 بهمن ماه شاهد فروش اوراق بودیم و صندوق‌های سرمایه گذاری و بانک‌ها ملزم به خرید این اوراق بودند؛ (البته دولت در این مورد باید شفاف سازی کند) و حال که فروش اوراق  به پایان رسید دولت قصد دارد دامنه نوسان نامتقارن را حذف کند.

حال باید منتظر خروجی جلسه امروز دولت از شورای عالی بورس باشیم که آیا این تصمیمات موقتی را حذف و تصمیم جدید خواهند گرفت یا نه؛ اما موضوعی که مشخص است اینکه ظاهرا باز هم شاهد تصمیمات کارشناسی نشده خواهیم بود و بهتر بود سازمان بورس از صاحبنظران نظرخواهی می‌کرد و تصمیم مناسبی را بگیرید که اثرات آن در آینده مشخص خواهد شد؛ ولی بازار پیش از آن نیازمند شفاف سازی تصمیمات از سوی دولت است.

انتهای پیام

 

منبع: دانا

کلیدواژه: اجرای دامنه نامتقارن دامنه نوسان نامتقارن حذف دامنه نوسان شورای عالی بورس دامنه نوسان بازار سرمایه سازمان بورس تصمیم گیری بازار سهام جلسه امروز فروش اوراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۳۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس

علی ملک لی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با عدد دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان هفته و رشد خوب بیش از ۴.۵ درصدی، به عدد دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید تا هفته‌ای سراسر سبز در بورس تهران رقم بخورد.

او افزود: شاخص کل با رشد خوب هفته گذشته، توانست محدوده ۲.۳۰۰.۰۰۰ واحد را به سمت بالا شکسته و در این منطقه تثبیت شود. با توجه به شرایط، انتظار داریم به روند صعودی خود در میان مدت ادامه دهد. حمایت شاخص کل محدوده ۲.۲۶۰.۰۰۰ واحد است‌.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: شاخص کل هم وزن که نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران است، اما رشد بیشتری نسبت به شاخص کل داشت. این شاخص در روز اول کاری هفته گذشته با عدد ۷۲۳ هزار واحد شروع به کار کرد و پس از رشد بیش از ۵.۵ درصدی، در پایان هفته به تراز ۷۶۳ هزار واحد رسید.

او می‌گوید: حمایت معتبر این شاخص نیز محدوده ۷۵۰.۰۰۰ واحد است و در صورتی‌که بتواند محدوده ۷۸۰ هزار واحد را با قدرت به سمت بالا بشکند، روند صعودی جدید آغاز می‌شود.

شایان ذکر است دیدگاه‌های فوق صرفا تکنیکال بوده و عوامل و اخبار زیادی مانند مناسبات سیاسی و تصمیمات اقتصادی، می‌تواند بر روند این شاخص‌ها تاثیر بگذارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • تقویت احتمال پیوستن دیاس به بارسلونا با رفتن کلوپ
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بایرن ظرف یک هفته در مورد رانگنیک تصمیم می‌گیرد
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰