Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@22:43:24 GMT

پاسخ آمریکا به درخواست سودان در خصوص سد النهضه

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۳۶۳۸

پاسخ آمریکا به درخواست سودان در خصوص سد النهضه

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که از درخواست نخست وزیر سودان از ایالات متحده، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آفریقا برای میانجی‌گری در اختلافات میان این کشور با اتیوپی و مصر در خصوص سد النهضة مطلع شده است.

به نقل از روسیا الیوم، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده از تلاش‌های گروهی و سازنده برای حل اختلافات بر سر سد النهضه که به عنوان مسأله بزرگی برای طرف‌های آن محسوب می‌شود و همچنین از رایزنی ثمربخش سه کشور سودان، اتیوپی و مصر حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سودان پس از اعلام مخالفت آدیس آبابا با پیشنهاد این کشور، از جامعه جهانی خواست مکانیزم چهارجانبه‌ای برای میانجی‌گری تشکیل دهد.

مصر حمایت خود را از پیشنهاد سودان اعلام کرد و به دو کشور سودان و اتیوپی هشدار داد، اگر اتیوپی اقدام به آبگیری دوم سد النهضه کند؛ پیامدهای منفی و خطرناکی بر دو کشور خواهد گذاشت.

پیشتر وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، نخست وزیر سودان سیزدهم مارس نامه‌هایی را برای اتحادیه آفریقا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا ارسال کرده و در آنها از این چهار نهاد خواست سازوکاری چهارجانبه را جهت میانجیگری در روند مذاکرات سد النهضه اتیوپی ایجاد کنند.

این وزارتخانه افزود: در این نامه‌ها تغییر شیوه‌ای که در مذاکرات دنبال می‌شد که مانع از رسیدن به توافقی میان سه طرف شده بود و همچنین آغاز رویکردی مبتنی بر حضور شرکای بین‌المللی اصلی در سازوکار چهارجانبه پیشنهاد شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این نامه‌ها شرح داده شده که هدف از تشکیل کمیته چهارجانبه تقویت نقش اتحادیه آفریقا در مذاکرات است و این کمیته هرگز جایگزین اتحادیه نیست و اینکه جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان رئیس فعلی اتحادیه باید به هماهنگی و هدایت این کمیته چهارجانبه ادامه دهد.

همچنین وزارت خارجه سودان تاکید کرد: خارطوم از اظهارات مسؤولان اتیوپی درباره قصدشان برای انجام آبگیری دوم سد در ژوئیه آتی بدون اینکه توافقی الزام‌آور و ضامن تبادل اطلاعات و یا تضمین‌های عملیاتی، زیست محیطی و اجتماعی وجود داشته باشند، نگران است.

این وزارتخانه در ادامه هشدار داد: هرگونه اقدام یک جانبه‌ای برای آب‌گیری سد به سودان خسارات وارد خواهد کرد و امنیت ملی آن را به خطر می‌اندازد.

اتیوپی ۹ مارس جاری پیشنهاد سودان که مورد تایید مصر نیز بود، برای ایجاد یک میانجیگیری چهارجانبه بین‌المللی جهت حل مذاکرات سد النهضه را رد کرد.

مذاکرات سد النهضه با نظارت اتحادیه آفریقا از ژانویه گذشته که سودان تغییر رویکرد مذاکره را خواستار شده و اتیوپی با آن مخالفت کرد، متوقف شد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزارت خارجه سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۳۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

آمریکا و ۱۷ کشور دیگر خبر دادند طرحی برای آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای صهیونیست به جنبش حماس ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، کاخ سفید اعلام کرد که ۱۷ کشور از جنبش حماس درخواست می‌کنند که اسرای صهیونیست موجود در غزه را در مقابل «آتش‌بس و بازگشت آوارگان به شمال» آزاد کند.

طبق گزارش العربیه، کاخ سفید اعلام کرد: توافق پیشنهادی برداشتن هرگونه مانع برای بازگشت آوارگان به شمال غزه را شامل می‌شود. این توافق توافق فوری و طولانی مدت در غزه را شامل می‌شود. شاخص‌ها نشان می‌دهد که امکان آتش‌بس در غزه وجود دارد اما ما به‌طور کامل از این امر مطمئن نیستیم.

آمریکا همچنین مدعی شده «پاسخ حماس به پیشنهادهای مطرح شده به هیچ وجه تشویق‌کننده نیست».

این در حالی است که حماس باهار تاکید کرده در مذاکرات انعطاف لازم را از خود نشان داده و این رژیم صهیونیستی است که به ادامه جنگ و کشتار مردم فلسطین اصرار دارد.

کاخ سفید همچنین تاکید کرد پیشنهاد مطرح شده به حماس با ضمانت‌های آمریکا قطر و مصر است.

در این راستا، یک مسئول آمریکایی به اکسیوس گفت: اطلاعات به دست آمده در روزهای اخیر نشان می دهد که حماس به دنبال تعویق توافق تبادل اسرا نیست. حماس آماده نشستن بر میز مذاکرات است. شاخص‌ها نشان می‌دهد که امکان پیشرفت در مساله توافق تبادل‌اسرا وجود دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهادهای خود را دریافت کرده‌ایم
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • حماس: پاسخ رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات را دریافت کردیم
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه