Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا باهنر گفت: پدرخواندگی در جریان اصلاح‌طلب وجود دارد. معمولاً پنج نفر می‌نشینند و تصمیم نهایی را می‌گیرند. در این جریان خاتمی نفوذ کلام دارد که اشکال هم ندارد و می‌تواند سامان‌دهنده یک جریان باشد.

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با خبرگزاری آنا به گفت‌و‌گونشسته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پنج نفر برای جریان اصلاحات تصمیم نهایی را می‌گیرند

- این یک حرف است که اصلاح‌طلبان مرتب اعلام می‌کنند شورای نگهبان افراد این جناح را ردصلاحیت می‌کند، حتی در همین انتخابات اخیر برای مجلس شورای اسلامی، تعداد بسیاری از کاندیداهای اصول‌گرا ردصلاحیت شدند.

- در مجلس دهم هم نمایندگانی بودند که در فراکسیون اصول‌گرا بودند، اما رد صلاحیت شدند. بعضی وقت‌ها با اصلاح‌طلب‌ها شوخی می‌کنم، می‌گویم در یک حوزه انتخابیه که یک نماینده می‌خواهد، از اصلاح‌طلب‌ها همه را رد می‌کنند، یک نفرشان را نگه می‌دارند، ۱۰ نفر از اصولگراها می‌مانند که به نفع اصلاح‌طلبان می‌شود و در نهایت آن یک اصلاح‌طلب پیروز می‌شود.

- واقعیت قضیه این است که تلاش شورای نگهبان این نیست که دین، حق و حقوق را به جریانات سیاسی و این چیزها معامله کنند.

- پدرخواندگی در جریان اصلاح‌طلب وجود دارد. معمولاً پنج نفر می‌نشینند و تصمیم نهایی را می‌گیرند. در این جریان خاتمی نفوذ کلام دارد که اشکال هم ندارد و می‌تواند سامان‌دهنده یک جریان باشد.

 

فعالیت‌های رئیسی در قوه قضائیه به سرمایه اجتماعی او افزوده است

- در نبود جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های کاریزماتیکی مانند آیت‌الله مهدوی کنی، عسگراولادی و دیگران، رئیسی هم بین سران اصولگرایی و هم در بدنه اصول‌گرایی نفوذ کلام خوبی دارد. با فعالیت‌هایی که در قوه قضائیه کرده، به سرمایه اجتماعی وی افزوده شده است. فکر می‌کنم وی این پتانسیل را دارد و می‌تواند برای وحدت‌ اقدام کند.

- آقای رئیسی معذوریتی هم دارد و آن قوه قضاییه است. به این معنی که قاعدتاً قوه قضاییه نباید در جریانات سیاسی فعال باشد، بنابراین از این بابت معذوریت دارد. اما در جلسات خصوصی، جاهایی که می‌نشیند و صحبت می‌کند، نفوذ کلامش خوب است و جریان اصول‌گرایی حرف‌شنوی خوبی از رئیسی دارد. اگر وی نامزد شود، تشتت جریان اصول‌گرایی جمع می‌شود و مجدداً وحدت نظر روی رئیسی به وجود خواهد آمد.

- البته در مورد کاندیدا شدن رئیسی هنوز یک عده فعالند. البته چند دفعه‌ای با وی صحبت کردم گفت خودم داوطلب نیستم، اما  عده‌ای فعالند و می‌گویند اگر قرار باشد انسجام در کشور شکل بگیرد و سرمایه اجتماعی در کشور وجود داشته باشد، لازم است رئیسی از قوه قضاییه استعفا دهد و نامزد ریاست جمهوری شود. از نظر قانونی هم منعی ندارد.

- در مجموع رئیسی گفته برای انتخابات ریاست‌جمهوری من نیستم و نمی‌آیم اما از آن طرف هم خبر دارم بسیاری به ایشان اصرار و چانه‌زنی می‌کنند که او را قانع کنند برای ریاست جمهوری بیاید.

- تعداد زیادی می‌خواهند برای ریاست جمهوری بیایند اما حتماً باید به تفاهم برسند و اگر نرسند، پراکندگی آرا ممکن است باعث عدم موفقیت جریان اصول‌گرایی شود.

ناطق نوری و لاریجانی قصد حضور در انتخابات ندارند

- البته نام ناطق نوری هم مطرح شده اما خیلی وقت است از عالم سیاست کنار رفته، چند بار در گفت‌وگو با بنده گفت دیگر مسئولیتی که خودم وارد میدان سیاست شوم یا مسئولیتی بپذیریم، احساس نمی‌کنم. بنابراین تحقیقاً مطمئنم ناطق نوری وارد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود.

- همچنین با علی لاریجانی که صحبت کردم تا مدت‌ها قبل می‌گفت قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود

- در سال ۹۲ اصلاح‌طلبان کاندیدای مطلوبی برای خود پیدا نکردند لذا روی روحانی به تفاهم‌ رسیدند. به همین دلیل مقدار زیادی از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود. نمی‌خواهم بگویم همه وزرای دو دولت روحانی اصلاح‌طلب بودند اما در میان وزرای دو دولت روحانی دیگر یک اصول‌گرای جدی مشهور نمی‌بینیم. اگر مسئولیتی باشد باید اصلاح‌طلبان بپذیرند.

- از داخل دولت چند نفر دارند برای ورود به انتخابات خودشان را گرم می‌کنند. البته الان اگر اسم ببریم، ممکن است تکذیب کنند. به عنوان مثال ستاری یا اردکانیان اگر دعوت شوند، احتمالاً می‌آیند. همچنین اگر به صورت جدی روی جهانگیری وحدت شود، می‌آید. عارف هم بی‌میل نیست، بحث ظریف هم مطرح است، ‌البته ظریف تا حالا چند بار تکذیب کرده، اما در عالم سیاست هیچ‌چیز غیرممکن نیست و چهره‌های زیادی هستند که می‌توانند بیایند و یک انتخابات جدی را به وجود آورند.

پرونده FATF در اولین جلسات سال 1400 مجمع به جمع‌بندی می‌رسد

بعضی‌ها مدعی‌اند که اگر FATF باز شود، تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود...استدلال‌های قوی هم وجود دارد. هم آنهایی که مخالفند استدلال‌های قوی دارند، هم آنهایی که موافقند...در این موارد بحث‌های کارشناسی جدی انجام می‌شود که ان‌شاءالله در اولین جلسات سال ۱۴۰۰ مجمع در مورد آن به جمع‌بندی خواهد رسید./فارس

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تصمیم نهایی را می گیرند ریاست جمهوری جریان اصلاح اصلاح طلبان اصول گرایی اصلاح طلب ناطق نوری پنج نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۳۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم گیری نهایی اسرائیل درباره حمله به رفح ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده

روزنامه یدیعوت آحارانوت امروز سه‌شنبه به نقل از ارتش اشغالگر نوشت که ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده تصمیمی نهایی درباره جنگ غزه اتخاذ خواهد شد یا سند تبادل اسرا با حماس امضا می‌شود یا عملیات رفح کلید زده می‌شود.

به گزارش مشرق، با گذشت ۲۰۷ روز از تجاوز تمام عیار رژیم صهیونیستی به نوار غزه و ویرانی‌ مناطق مختلف آن در کنار شهادت، مجروحیت و آوارگی هزاران نفر از ساکنان آن، این رژیم بدون دستیابی به هیچ یک از اهداف اعلامی، همچنان بر طبل جنگ می‌کوبد.

روزنامه یدیعوت آحارانوت امروز نوشت که در سایه تدارک برای عملیات زمینی در رفح «بر اساس برآوردهای ارتش اسرائیل طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده درباره عملیات نظامی در جنوبی‌ترین منطقه نوار غزه (رفح) یا توافق تبادل گروگان‌ها با حماس، تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد».

بر اساس این گزارش طی این مدت تصمیمی نهایی درباره جنگ غزه گرفته خواهد شد.

این در حالی است که وزیر خارجه رژیم اسرائیل یسرائیل کاتس پیشتر گفته بود که در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا با حماس، «می‌توان حمله به شهر رفح را به تاخیر انداخت».

بامداد روز شنبه (۲۷ آوریل) حماس اعلام کرد که پاسخ رسمی رژیم صهیونیستی را درباره طرح این جنبش درباره تبادل اسرا و آتش‌بس که به میانجیگران مصری و قطری در ۱۳ آوریل ارائه کرده بود، دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

در حالی که برخی مقامات ارشد صهیونیست اعلام می‌کنند که تل‌آویو در هچ توافقی امتیازدهی نخواهد کرد و از تحقق اهداف اصلی جنگ یعنی نابودی حماس و بازگرداندن اسرا کوتاه نخواهد آمد، برخی دیگر از این مقامات درباره هرگونه حمله زمینی به رفح و افتادن مجدد در دام کمین‌های مقاومت هشدار می‌دهند و نابودی حماس را غیرممکن توصیف می‌کنند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • تصمیم گیری نهایی اسرائیل درباره حمله به رفح ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده
  • خالص سازها به سراغ قالیباف رفتند /حمله همه جانبه برای جلوگیری از ریاست مجدد قالیباف بر مجلس /پایداری ها پشت متکی می ایستند؟
  • نوری قزلجه: فراکسیون مستقلین احتمالا برای ریاست مجلس و دیگر پُست ها کاندیدا دارد /تعداد اعضای فراکسیون ممکن است به ۱۰۰ نفر هم برسد
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • فوری: تصمیم نهایی کادرفنی درباره حسن یزدانی
  • مساعدت بنگاه‌های معدنی برای توسعه و تجهیز اردوگاه‌های دانش‌آموزی جوادیه و شهید باهنر