Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@19:33:21 GMT

آشنایی با حقوق زن در ازدواج

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۴۲۴۷

آشنایی با حقوق زن در ازدواج

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از موارد بسیار مهمی که همیشه موجب بحث و جدل بوده است حقوق زن در ازدواج است . در تاریخ به حقوق زنان اهمیت بسیار زیادی داده شده است و در تمدن اسلامی هم به زن و جایگاه زن اهمیت بسیار زیادی می دهند.

 در واقع هر زنی که می خواهد ازدواج کند باید به خوبی در مورد حقوق خود اطلاع لازم را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرز فکرهای اشتباه و تعصباتی که وجود ندارد نباید در حقوق زنان جای بگیرد و قانون هم به خوبی این مورد را در نظر دارد. با این وجود از ظلم هایی که در تاریخ به زنان شده است نمی توان چشم پوشید.

به دلیل ظلم های بسیار زیادی که به زنان شده است قانون اسلام حقوق زن در ازدواج را افزایش داده است. در این صورت زن می تواند با اختیارات بیشتری تن به ازدواج با مرد بدهد . یکی از مهمترین حقوقی که زن در قانون اسلام دارد مهریه است .

شما در واقع باید بدانید که مهریه بعد از عقد در اختیار زن است و هر زمان که درخواست دهد می تواند آن را از مرد دریافت کند. بسیاری از زنان هستند که از حقوق خود در ازدواج اطلاعی ندارند و باید اطلاعات خود را در این مورد افزایش دهند. برخی از مهمترین این حقوق را در ادامه بیان می کنیم تا اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشید.

 معرفی انواع حقوق زن در ازدواج :

برخی از مهمترین حقوق زن در ازدواج که شما بهتر است با آن آشنایی داشته باشید عبارت است از :

-1حق زن در مورد استفاده از شروط ضمن عقد نکاح :

مسئله ازدواج یکی از مهمترین مواردی است که آن را به عنوان مقدس ترین ستون های جامعه شناسایی می کنند. در مورد این قانون باید بدانید که زن زمان عقد کردن می تواند هر شرطی که دارد را بیان کند و آن را بر مرد اعمال نماید. شروط زمان زمان عقد ثبت می شود و مرد هم از آن اطلاع دارد.

 البته که باید بدانید این شروط نباید مخالف قانون و اسلام باشد. شروط متنوعی  روی عقدنامه وجود دارد که شما جدا از آنها می توانید شروط دیگری را هم بر مرد اعمال سازید.

-2اعطای حق وکالت در طلاق :

بر اساس قانون باید بدانید که طلاق بر عهده مرد است و این مرد است که می تواند زن را طلاق دهید. اما زن قادر است که این حق یک طرفه را باطل سازد و از شوهر خود حق طلاق را دریافت کند. به صورت قانونی باید بدانید که حقوق زن در ازدواج مبنی بر طلاق امکان پذیر ناست ، ولی می تواند حق وکالت در طلاق را برای خود دریافت کند.

در صورت دریافت وکات در طلاق ، زن می تواند نسبت به طلاق اقدام نماید توجه داشته باشید در طلاق هایی که زوجه وکالت در طلاق دارد باید الزاما یک وکیل طلاق توافقی برای انجام طلاق همراه داشته باشد.

-3حق تعیین شهر و محل زندگی زناشویی :

یکی از دیگر حقوق زن در ازدواج که می تواند از آن استفاده کند این است شهر مورد نظر خود را برای زندگی انتخاب کنند. اینکه زنان تصمیم بگیرند در چه شهری زندگی کنند یکی از حقوق تازه ای است که بسیاری از زنان درخواست آن را دارند. با استفاده از این قانون زن می تواند به خوبی در مورد محل زندگی خود تصمیم گیری کند و محل زندگی اش را مشخص نماید.

مرد در این مورد نمی تواند از نظر قانونی عدم تمکین را اجرا سازد، چرا که زن ضمن عقد حق مسکن را دریافت کرده است. این مورد در دادگاه های خانواده در صورتی که زن حق آن را دریافت کرده باشد پیگیری نمی شود و مرد نمی تواند رد مورد عدم تمکین به جایی برسد.

 -4حق مهریه :

یکی از دیگر حقوق زن در ازدواج حق مهریه است که زن هر زمان مایل باشد می تواند از آن استفاده کند. در واقع شما باید بدانید که مهریه یکی از اختیارات زن است و هر زمان که مایل باشد می تواند حق خود را دریافت کند. در مورد مهریه باید بدانید که ابعاد حقوقی زیادی طرح شده است که وکیل خانواده به خوبی در مورد هر یک از این ابعاد آشنایی دارند.

قانون جمهوری اسلامی به این حق زن اهمیت بسیار زیادی می دهد و آن را از مرد دریافت کرده و به زن تحویل می دهد. البته که بسیار ی از مردان با توسل به روش های متنوعی از ارائه دادن مهریه خودداری می کند. ولی در صورتی که شما وکیل توانایی داشته باشید می تواند در کمترین زمان مهریه شما را دریافت کند.

-5حق نفقه :

شما باید بدانید که از دیگر حقوق زن در ازدواج نفقه است و مرد موظف است آن را پرداخت کند. تامین مخارج مسکن و زندگی زن بر عهده مرد است و زن در صورتی که آنها را از مرد دریافت نکند می تواند به دادگاه خانواده شکایت کند.

نفقه یکی از قوانین شرعی و قانونی است که مرد باید از آن اطلاع داشته و به زن پرداخت کند. دقت داشته باشید که در صورت عدم دریافت نفقه می توانید از وکیلی که در این زمینه تخصص بیشتری دارد مشورت های لازم را دریافت کنید و کارهای نفقه را به وکیل خود بسپارید تا آن را برای شما دریافت کند.

حق شیردهی به فرزندان :

 یکی از دیگر قوانین و حقوق زن در ازدواج که زن باید از آن اطلاع داشته باشد حق شیردهی است . در مورد این قانون باید بدانید که شما می توانید حق شیردهی به فرزندان را از شوهر خود دریافت کنید. قانون مرد را مکلف می سازد که این حق را به زن ارائه دهد و زن هم آن را مطالبه کند.

البته که بسیاری از افراد در مورد این قانون اطلاع زیادی ندارند. ولی شما می توانید از آن استفاده کنید و در دادگاه حق خود را از مرد دریافت نمایید. گروه وکلای یعقوبی با دارا بودن وکلای با تجربه آماده ارائه مشاوره برای شما عزیزان است .

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نبض بازار حقوق زن حقوق زن در ازدواج مرد دریافت باید بدانید داشته باشید بسیار زیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۴۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آشنایی با فواید خرما

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

خرما با کنترل سطح کلسترول خون و چربی پایینی که دارد، در رژیم‌های لاغری جای می‌گیرد. همچنین وجود خواص خرما برای لاغری اسید‌های چرب غیراشباع، التهابات مرتبط با چاقی را کاهش داده و وزن را کنترل می‌کند. هر ۱۰۰ گرم خرما حاوی ۷ گرم فیبر است که فیبر هم به کاهش وزن کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • آیا دریافت وام ازدواج دوم واقعیت دارد؟ / آیا دو بار می‌توان وام ازدواج گرفت؟ 
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • آشنایی با تانک چلنجر ۲
  • ببینید | آشنایی با خواص شیربرنج
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور