Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره ویژه برنامه تحویل سال این شبکه رادیویی گفت: «هفت سین» به عنوان نماد اصلی تحویل سال شناخته می‌شود و ویژه برنامه ما نیز برای این تغییر فصل و سال به همین مناسبت «هفت سین» نام گرفته است.

وی ادامه داد:اندیشه تجلیل از نوروز به باور‌های مذهبی و دینی ما می‌رسد و ریشه در تاریخ کهن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند از پیشینه تاریخی آن، مکتوب بسیار دقیقی در دست نیست؛ ولی بدون تردید جشن نوروز سابقه‌ای بسیار کهن در میان اقوام مختلف داردو لحظه تحویل سال نیز یکی از مناسک مهم آیینی ما ایرانیان است که ظرفیت بزرگ فرهنگی یکی از نماد‌های مشترک فرهنگ ایرانی- اسلامی است و در قالب یک نماد برای همگان اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به تغییر فصل و نو شدن طبیعت در لحظه تحویل سال بیان داشت:نوروز آغاز فصل رویش و نو شدن زندگی و منشأ حیات است، برای اینکه زندگی همه موجودات زنده به رویش برمی‌گردد و این مساله در گسترده تمدنی نوروز هم مهم است و با توجه به این مهم فرهنگی، برنامه هفت سین در شرایط کرونایی برای ایجاد نشاط و امید در بین مردم از ساعت ۹ صبح تا پس از تحویل سال نو فضای شادی را رقم می‌زند تا به لحظه تحویل سال و پخش پیام رهبر معظم انقلاب برسیم و در عین حال یادی از شهدا و درگذشتگان و مدافعان سلامت، توسل به قرآن و نگاهی به روحیه دین باوری مردم در این ویژه برنامه دیده شده است.

حبیبی خاطر نشان کرد: فرارسیدن فصل بهار برای رادیو فرهنگ نیز فرصتی است تا همگام با چرخه زندگی که آغاز چنین تحولی است با ایجاد نشاط اجتماعی و دمیدن روح شادابی در جامعه، شنوندگان را امید ببخشد و حال نو را به بهترین شکل به آن‌ها هدیه کند.

وی همچنین به منع دید و بازدید و‌سفر در شرایط کرونایی در نوروز اشاره کرد و درباره تمهیدات این شبکه رادیویی گفت: رادیو فرهنگ پل رسانه‌ای برای انتقال پیام تبریک مردم خواهد بود و با رویکرد، نوروز در خانه همراه شنوندگان در اوقات فراغت در ایام نوروز آن‌ها را همراهی می‌کندو در عین حال در برنامه‌های نوروزی توجه و تأکید بیشتری بر ارتقاء بهداشت عمومی و روان جامعه در مقابله صحیح با انتشار و شیوع این ویروس وجود دارد.

حبیبی بهره‌گیری از موسیقی‌های اقوام ایرانی، آواها، نوا‌های نوروزی و موسیقی اصیل ایرانی در جهت نشاط اجتماعی را نیز از دیگر فعالیت‌های این شبکه رادیویی عنوان کرد وگفت: علاوه بر برنامه «هفت سین» در جدول پخش این شبکه برنامه‌های متنوعی با رویکرد تعامل حداکثری با مخاطبان و شنوندگان و پخش موسیقی اقوام و اشعار بهاری برای شنوندگان در اوقات فراغت نوروزی در نظر گرفته شده است، همچنین در برنامه‌های زنده این رادیو موسیقی نواحی استان‌ها پخش می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد:نوروز به عنوان نماد یک فرهنگ مشترک در میان ملت‌هاست و رادیو فرهنگ برای نزدیکی فرهنگ‌ها و ملت‌ها برای همه کشور‌های فارسی زبان با مشترکات فرهنگی برنامه سازی می‌کند.

دعای تحویل سال با همراهی بهروز رضوی، منوچهر آذری، عباس محبی

سید هادی موسوی نژاد نیز که تهیه کنندگی  برنامه سال تحویل  را برعهده دارد در توضیح موضوعات بخش‌های مختلف برنامه هفت سین ویژه «تحویل سال» گفت: در این برنامه با ایرج خواجه امیری در مورد آثار موسیقیایی اش و نیز رابطه اش با مردم و خاطراتی که از نوروز‌های مردمی دارد گفتگو می‌شود همچنین در بخشی با توجه به اجزاء تشکیل دهنده هفت سین سنبل نماد هرکدام در فرهنگ ایرانی بیان شده و آیین‌های آن در اقوام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این تهیه کننده درباره بخش مشارکت مردمی و تعامل شنوندگان با برنامه بیان داشت: یکی از بخش‌های این برنامه گزارشی از مهمترین کاری که در سال قبل انجام دادیم و مهمترین کا‌ری که انجام ندادیم است که مردم نیز در تماس‌های تلفنی و و با ارسال پیامک می‌توانند با ما همراه شوند البته در بخش دیگری در گفتگو با فرهیختگان فرهنگی درباره اولین کاری که در سال آینده انجام خواهند داد یا آن را ترک خواهند کرد سوال می شود که شنوندگان در این بخش هم می‌توانند تعامل فعال داشته باشند.

وی افزود: هنرمندانی، چون عباس محبی و منوچهر آذری ضمن اجرای بخش نمایشی یادو خاطره نوروز‌های پیشین را زنده کرده و فضایی شاد برای شنوندگان هفت سین فراهم می‌آورند.

موسوی نژاد به حافظ خوانی در این برنامه اشاره کرد و گفت: بهروز رضوی در هفت سین رادیو فرهنگ بر دیوان حافظ تفألی زده و شنوندگان را به شنیدن شعری از حافظ شیرین سخن دعوت می‌کند.

وی نوروز خوانی را بخش دیگری از برنامه عنوان کرد و گفت: ضمن بررسی سنت نوروز خوانی در برنامه اشعار بهاری و‌نوروزی نیز توسط اسماعیل آذر در این برنامه خوانش می‌شود و در ادامه نیز نوروز نامه‌ها معرفی می‌شوند.

موسوی نژاد از پخش بخشی با عنوان یادی از درگذشتگان سال ۹۹ خبر داد و گفت: در این بخش یاد چهره‌های شاخص درحوزه‌ های گوناگون هنری و علمی و... که در سالی که گذشت از بین ما رفتند گرامی داشته می‌شود.

وی افزود:دعای تحویل سال با همراهی بهروز رضوی، منوچهر آذری، عباس محبی و نگین خواجه نصیر خوانده خواهد شد.

ویژه برنامه «هفت سین» را ساعت۹ تا۱۴ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رسانه ملی برنامه های رادیویی رادیو فرهنگ ویژه برنامه تحویل سال هفت سین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۴۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه برنامه های رادیو ایران در شهادت امام جعفر صادق(ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه «خانه دوست اینجاست»، با هدف تحلیل از شخصیت والای علمی و مذهبی حضرت امام صادق (ع) به ابعاد و رویکرد‌های شخصیت والای این امام همام می‌پردازد.

این برنامه به تهیه کنندگی حسین معصومی و اجرای مهرناز فقیهی، امروز و شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۹:۱۰ پخش می‌شود.

«خورشید نامه» گلچینی از کلام بزرگان درخصوص امام جعفرصادق (ع) است که به تهیه کنندگی عبدالله علایی، امشب ساعت ۲۲:۰۰ پخش می شود.

«نوبت نوا» سوگواره‌ای برای شهادت امام جعفر صادق (ع) است که شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۲۲:۳۰ پخش می شود.

«جام جم» سوگواره شعرخوانی شاعران مطرح کشور است که امشب ساعت ۲۳:۰۰ و شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۲:۴۰ پخش می‌شود.

«راه شب» بامداد شنبه ۱۵ اردیبهشت نیز در بخش‌های مختلف مروری بر زندگی امام جعفرصادق (ع) دارد. این برنامه ساعت ۰۰:۳۰ بامداد پخش می‌شود.

«پیشوای صادق» نام ویژه برنامه دیگری است که با نگاهی به ویژگی‌های شخصیتی امام صادق (ع) در روز شهادت این امام همام ساعت ۰۴:۳۰ پخش می‌شود.

برنامه صبح گاهی «سلام صبح بخیر» نیز همزمان با سالروز شهادت ششمین پیشوای جهان اسلام به این مناسبت می‌پردازد. این برنامه شنبه تا پنج شنبه ساعت ۶:۳۵ پخش می‌شود.

ویژه برنامه «به نام عشق» نیز با محوریت سیره امام صادق (ع) و نگاهی به دوران تاریخی حضرت و ابعاد شخصیتی ایشان و نقشی که در مکتب تشیع در تاریخ اسلام ایفا کردند، شنبه ۱۵ اردیبهشت به تهیه کنندگی حسین معصومی و اجرای حامد نجم الهدی ساعت ۹:۰۰ پخش می‌شود.

«به افق آفتاب» نیز شنبه ۱۵ اردیبهشت نگاهی به سیره امام صادق (ع) و شهادت ایشان دارد. این برنامه به تهیه کنندگی عبدالله علایی و اجرای حسن همایی ساعت ۱۱:۴۰ پخش می‌شود.

«باغ ارغوان» نوا‌ها و آیین‌های مناسبتی را با اجرای مریم نشیبا و تهیه کنندگی ندا حاجی اسماعیلی ساعت ۱۵:۰۰ پخش می‌کند.

««گویای راستین» ویژه برنامه دیگری است که به نقش امام جعفر صادق (ع) در احیای فقه اسلامی و پیشرفت علم در جهان اسلام می‌پردازد، این برنامه ساعت ۱۵:۳۰ تقدیم می‌شود و «پیام نجات بخش» یک نمایش درخصوص زندگی امام جعفر صادق (ع) است که در سالروز شهادت ایشان ساعت ۲۲:۳۰ پخش می شود.

رادیو ایران روی موج اف ام ردیف ۹۰ مگاهرتز و موج‌ای ام ریف ۵۵۸ کیلوهرتز پخش می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • برنامه‌های امروز رادیو ارومیه پانزدهم اردیبهشت
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • ویژه برنامه های رادیو ایران در شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • ویژه برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • ویژه برنامه های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد
  • سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع)
  • این صدا سال‌ها در رادیو درخشید/ یک نکته درباره «حشاشین»