Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت طلای جهانی افزایش یافت، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اعلام شد، قرض‌الحسنه در آیات و روایات اسلامی، شکسته شدن رکورد تولید در ایران خودرو، رصد ویژه بازار شب عید از ۱۵ اسفند آغاز و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۲۶ اسفند شبستان به شرح زیر است:

قیمت طلای جهانی افزایش یافت

روز دوشنبه، با اینکه سود خزانه داری ایالات متحده از اوج های اخیر خود عقب نشینی کرد و با وجود انتظار سرمایه گذاران از نشانه های جلسه سیاست فدرال رزرو، قیمت طلا افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر اونس طلای اسپات با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۷۲۹.۹۴ دلار رسید. معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۰.۵ درصد رشد به ۱۷۲۹.۲۰ دلار رسید. گفته می شود که با وجود فروکش کردن سود خزانه داری، افت اخیر طلا به عنوان فرصتی برای خرید قلمداد می شود.

سوال اصلی این خواهد بود که با وجود افزایش سود اوراق در نتیجه خوش بینی به بهبود اقتصادی، بر قیمت طلا فشار وارد خواهد شد یا اگر رشد متوقف شود یا تورم افزایش یابد از طلا حمایت می شود.

سود اوراق خزانه داری ایالات متحده از اوج یک ساله اش کاهش یافت و برخی از جذابیت های طلای بدون بهره را بازیابی کرد. به گفته یک استراتژیست ارشد بازار: هر زمان که سود اوراق اوج گرفت، کف قیمت برای طلا خواهد بود. هنوز سود اوراق برای بالا رفتن ظرفیت دارد اما برای همیشه افزایش نخواهد یافت.

همچنین طلا از امضای لایحه حمایتی ۱.۹ تریلیون دلاری ایالات متحده که ترس تورمی ایجاد کرده است، حمایت شد. سرمایه گذاران در انتظار نشست دو روزه بانک فدرال رزرو  که از روز سه شنبه آغاز می شود، هستند که بر افزایش اخیر سود اوراق قرضه، ترس از افزایش تورم و چشم انداز اقتصادی تمرکز دارد.

 

نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اعلام شد

بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۳۹۹ را برابر با نرخ تسعیر مقرر برای گزارشگری مالی میان دوره‌ای منتهی به شهریور سال ۱۳۹۹، معادل ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای هر یورو (۱۱ هزار تومان برای هر دلار آمریکا) تعیین کرد.

بر این اساس در مورد سایر اسعار باید بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفندماه سال ۱۳۹۹ تعیین شود.

 

قرض‌الحسنه در آیات و روایات اسلامی

پویایی هر اقتصادی به‌طور مستقیم وابسته به میزان تعاملات و مراودات در آن است و رشد متوازن، بهترین مدل رشد اقتصادی است. مدلی که در آن همه سطوح و دهک‌های درآمدی جامعه به‌صورت متوازن ارتقا می‌یابند. این نوع رشد، مستلزم کمک دهک‌های بالایی و افراد توامند به دهک‌های پایین جامعه و افراد نیازمند است؛ چرا که این رشد در دهک‌های پایین، سبب افزایش قدرت خرید آن‌ها به‌عنوان جامعه هدف فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد و به تبع آن سرچشمه رشد اقتصادی دهک‌های بالاتر را فراهم می‌کند.

 

قرض چه انواعی دارد؟

کمک مالی به افراد نیازمند به چند روش انجام می‌شود که در یک مورد آن، وجه پرداختی در اصطلاح بلاعوض است که به آن صدقه گفته می‌شود و در خصوص اجر دنیوی و اخروی آن نیز سخن بسیار است. اما در دو نوع دیگر کمک مالی، فرد گیرنده ملزم به بازپرداخت وجه دریافتی خود است که به آن را قرض می‌گویند. حال اگر در قبال این کمک مالی، فرد کمک‌کننده، وجهی مازاد بر مبلغ پرداختی طلب کند، این قرض، معامله ربوی است که یکی از گناهان کبیره در اسلام شناخته می‌شود. در مقابل این نوع معامله نیز قرضی است نیکو، به نام قرض‌الحسنه که فرد کمک‌کننده با ایمان بر این که قطعاً روزی و برکت مال، موضوعی است که تنها از سمت خداوند متعال به بندگان ارزانی می‌شود، برای مقطع زمانی مشخصی، وجهی را به فردی نیازمند قرض می‌دهد تا بلکه گره‌ای از کار او بگشاید.

 

قرض‌الحسنه در اصطلاح بین مردم به «وام گرفتن» معروف است که در ازای دریافت آن سودی نباید پرداخت کنند. در اصطلاح فقها، قرض آن است که مالی به دیگری تملیک شود؛ به‌طوری که او نیز ضامن بازپرداخت عین یا مثل یا قیمت آن چیز باشد. قرض‌الحسنه در فرهنگ و اصطلاح قرآنی، معنایی جامع دارد که شامل قرض‌الحسنه فقهی نیز می‌شود؛ زیرا از منظر قرآن کریم هر کار خیری که انسان برای خدا انجام دهد، قرض‌الحسنه برای اوست. خواه عبادت اصطلاحی باشد مانند نماز و روزه، خواه انفاق مالی یا کارهای خدماتی و عام‌المنفعه باشد مانند ساخت مسجد و مدرسه‌، یا رفتن به جبهه جنگ و جهاد در راه خدا.

 

آثار اقتصادی قرض‌الحسنه

قرض موجب به کار افتادن پول‌های راکد و بی‌استفاده مردم می‌شود؛ چرا که قرض‌گیرندگان معمولاً از پولی استفاده می‌کنند که از پول‌های ذخیره شده و بلااستفاده افراد است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، قرض در کاهش فاصله طبقاتی نیز نقش دارد و می‌تواند جریان پول را از طبقات ثروتمند به سوی طبقات کم درآمد سوق دهد و در جهت عدم تمرکز ثروت و از میان بردن فقر نقش فعال داشته باشد؛ به‌طوری که با ایجاد امکانات برای طبقات کم‌درآمد، فاصله طبقاتی کاهش می‌یابد و از سوی دیگر قرض‌گیرنده ملزم به پرداخت قرض شده و در نتیجه انگیزه کار کردن در وام‌گیرنده افزایش می‌یابد.

 

شکسته شدن رکورد تولید در ایران خودرو

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو گفت:​ ایران خودرو در حوزه خودرو‌های سواری ۳۵ درصد و در حوزه خودرو‌های سنگین ۶۵ درصد در مقایسه با پارسال افزایش تولید داشته است. گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه محصولات سبک و سنگین در سال ۹۹ با هدف گذاری که برای جهش تولید داشته توانسته نه تنها به اهداف خود دست پیدا کند بلکه بیش از هدف گذاری‌های انجام شده، خودرو تولید کرده است.

وی گفت:​ این شرکت در حوزه خودرو‌های سبک از عدد ۵۰۱ هزار و ۳۹۹ دستگاه عبور و در حوزه خودرو‌های سنگین هم بیش از سه هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو تولید کرده ایم که این میزان تولید، یعنی در حوزه خودرو‌های سواری ۳۵ درصد و در حوزه خودرو‌های سنگین ۶۵ درصد رشد در مقایسه با سال گذشته داشته ایم.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه خوشبختانه با اقدامات انجام شده، تعهدات ایران خودرو رو به کاهش است ادامه داد: تا امروز ما حدود ۱۴ هزار تعهد معوقه داریم که تلاش می‌کنیم تا ساعات پایانی سال ۹۹ ‌تعهدات خود را به کمتر از ۹ هزار دستگاه برسانیم.

مقیمی گفت: برای نخستین بار گروه صنعتی ایران خودرو در سال آینده، از روز پنجم فروردین فعالیت خود را آغاز می‌کند تا بخشی از خودرو‌هایی که ناقص بودند را در ایام تعطیلات نوروز آماده تحویل کند.

وی درباره محصولات جدید نیز افزود: طراحی خودرو تارا در سال ۹۹ آغاز شده و در جلسه نهایی که امروز برگزار شد، قرار شد که در سال ۱۴۰۰ برنامه تولید بر اساس برنامه پیش بینی شده آغاز شود تا تعهدات ما دقیقاً​ در زمان اعلام شده تحویل شود که با توجه به روند اجرای برنامه‌ها شاید حتی تعهدات ما پیش از زمان تعیین شده برآورد شود چرا که در حال حاضر برنامه ریزی شده تا طی سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷۸ هزار دستگاه خودروی ما از سری خودرو‌های جدیدمان باشد.

مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد:​ درباره واگذاری‌های ایران خودرو هم با توجه به تعهدات و تکالیفی که از طرف ستاد اقتصادی دولت و شورای عالی پول و اعتبار داشتیم مصوب شد که ما بخشی از دارایی‌های غیر مولد خود را واگذار کنیم که بر اساس این مصوبه ما در سال ۹۹ بیش از پنج هزار میلیارد تومان از دارایی‌های غیر مولد خود را واگذار و سرمایه‌های آن را به سرمایه‌های مولد تبدیل کردیم و همین روال در سال آینده هم دنبال هم خواهد شد.

 

رصد ویژه بازار شب عید از ۱۵ اسفند آغاز و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در بخش ویژه «باسخنگویان» در خصوص بررسی برنامه‌های سازمان تعزیرات حکومتی با دکتر محمدعلی اسفنانی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

محمدعلی اسفنانی با بیان اینکه در ماه‌های پایانی سال طرح ویژه نظارت بر بازار را داریم، گفت: معمولاً این طرح از اوایل اسفند ماه شروع می‌شود و تا پایان تعطیلات ادامه دارد. البته امسال کار را از 15 اسفند ماه آغاز کردیم و با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان بعد از تعطیلات عید آغاز می‌شود این طرح تا پایان ماه مبارک ادامه خواهد داشت.

وی به تفاوت‌های طرح نظارت ویژه بر بازار در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره و بیان کرد: علاوه بر این به ظرفیت گشت‌ها اضافه کرده‌ایم و برای مثال روز گذشته 20 واحد گشتی به تعداد گشت‌ها افزودیم، بنا را بر این گذاشتیم که کالاهای مورد نیاز شب عید مردم که معمولاً میوه و مواد پروتئینی و گوشت و مرغ است، از مبدأ تا مقصد مورد بررسی قرار می‌دهیم تا اگر اشکالی وجود دارد هم به مسئولین مربوطه منتقل کنیم و هم در قسمت‌هایی که مربوط به سازمان تعزیرات است ورود کنیم.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به مرغ به عنوان یکی از پرمصرف ترین مواد گوشتی در ایران اظهار کرد: شاخصا به همراه گروهی از گشتی‌های سازمان تعزیرات از مرغ داری‌ها بازدید و مشکلات آن ‌ها را لیست کردیم. پس از آن کشتارگاه‌ها و میدان‌های میوه و تره بار را بررسی کردیم و ماحصل کار را به وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات اعلام کردیم.

وی مشکلات حوزه مرغ را قابل برطرف کردن دانست و تصریح کرد: اگر اراده‌ای برای رفع مشکلات مرغ وجود دارد حتماً باید به گزارش‌هایی که سازمان تعزیرات ارائه می‌دهد توجه شود و امیدوار هستیم با نگاه جدی تری مسئولین به این حوزه، شاهد باشیم مرغ کشتار روز با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار حوزه خودرو سازمان تعزیرات قرض الحسنه ایالات متحده تا پایان ماه ایران خودرو تا پایان نرخ تسعیر سود اوراق قیمت طلا شب عید سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۴۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات تمام داروخانه‌ها پرداخت شد

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی از پرداخت مطالبات تمام داروخانه‌های طرف قرارداد این بیمه تا پایان اسفند ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل بیمه سلامت استان، فریده جعفری با اشاره به مطالبات داروخانه‌ها اظهار کرد: مطالبات همه داروخانه‌های طرف قرارداد تا پایان اسفند پرداخت شده است.

وی افزود: از تیر سال گذشته پرداخت سهم ارز ترجیحی داروخانه‌ها بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌هاست و از عهده ما خارج است و منابع این بخش را باید سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأمین کند که در حال حاضر سهم ارز ترجیحی تا پایان دی ۱۴۰۲ توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شده است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی گفت: مطالبات پزشکان (مطب‌ها) تا پایان اسفند پرداخت شده و امروز هم مطالبات آزمایشگاه‌ها و مؤسسات تصویربرداری تا پایان بهمن تسویه خواهد شد.

جعفری ادامه داد: برای سطح یک روستایی تا پایان اسفند پرداخت صورت گرفته بود و روزهای آتی شاهد پرداخت علی‌الحساب فروردین ۱۴۰۳ خواهیم بود، همچنین با تأمین منابع بخشی از مطالبات دانشگاهی مربوط به بهمن نیز در دست پرداخت است.

کد خبر 749758

دیگر خبرها

  • رکورد مسابقات فری استایل اسکیت شکسته شد
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • مطالبات تمام داروخانه‌ها پرداخت شد
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها