Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@05:09:36 GMT

افتتاح اولین واحد بخار نیروگاهی کلاس اف در کشور

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۵۰۷۴

افتتاح اولین واحد بخار نیروگاهی کلاس اف در کشور

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به توانمندی کشورمان در زمینه دانش طراحی، ساخت، اجرا و بهره‌برداری از نیروگاه‌های نسل جدید گازی کلاس اف در کشور، گفت: طی پنج سال اخیر سهم مشارکت بخش خصوصی در به مدار آمدن نیروگاه‌های حرارتی بزرگ به بیش از ۷۳ درصد رسیده است.

به‌گزارش ایسنا، محسن طرزطلب امروز همزمان با هفته پایانی پویش #هرهفته الف -ب-ایران، در مراسم افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی کاسپین توسط رئیس‌جمهور، گفت: این نیروگاه شامل یک واحد گازی ۳۰۶ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۵۰ مگاواتی است که حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه به ۳۱۳ میلیون یورو رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه این پروژه نخستین نیروگاه کشور با راندمان حدود ۵۹ درصد است، ادامه داد:‌ راندمان این نیروگاه ۱۰ درصد نسبت به راندمان سایر نیروگاه‌های فعلی سیکل‌ترکیبی کشور بالاتر است و سالانه تولید همزمان این نیروگاه نسبت به سایر نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی موجب صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون مترمکعبی در مصرف سوخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به توانمندی کشورمان در زمینه دانش طراحی، ساخت، اجرا و بهره‌برداری از نیروگاه‌های نسل جدید گازی کلاس اف در کشور، گفت: در حال حاضر بالاترین راندمان نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی در جهان حدود ۶۱ درصد است که دانش فنی طراحی و ساخت این نوع نیروگاه‌ها عمدتا در اختیار چند کمپانی بزرگ دنیا از جمله جنرال الکتریک و زیمنس است.

طزرطلب یادآور شد: در ابتدای دولت تدبیر و امید اجازه ورود توربین‌های گازی کلاس اف به کشور داده شد و متعاقبا دولت نیز برای ورود و انتقال تکنولوژی ساخت این نوع توربین‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی را در دستور کار قرار داد. به طوری که انعقاد یک قرارداد پنج هزار مگاواتی با گروه مپنا موجب انتقال تکنولوژی این نوع توربین‌ها به کشور می‌شود و در حال حاضر پس از گذشت چهار سال می‌توان اعلام کرد که تکنولوژی ساخت این نوع نیروگاه‌ها در کشور فراهم شده است.

وی تاکید کرد: اما همت تلاش‌گران صنعت برق به این دستاورد ختم نشده است و طی هفته جاری قرارداد طراحی و اجرای این نوع توربین برای اولین بار در کشور تحت عنوان توربین ملی میان شرکت برق حرارتی و گروه مپنا به امضا رسیده است.

طرزطلب به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد و گفت: در طی پنج سال اخیر سهم مشارکت بخش خصوصی در به مدار آمدن نیروگاه‌های حرارتی بزرگ به بیش از ۷۳ درصد رسیده است؛ این مهم در حالی است که این رقم در پنج سال قبل از آن حدود ۶۰ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید کرد:‌ در طی ۱۰ سال اخیر حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای احداث این نیروگاه‌ها صرفا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد:‌ سرمایه‌گذاران بخش خصصی باید منابع دریافتی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی را به صورت ارزی بازگردانند؛ اما دریافتی آن‌ها از محل فروش برق تولیدی در قالب قراردادهای خرید تضمینی به صورت ریالی است که با توجه به تغییر نرخ ارز و اختلاف بین نرخ مبنا و نرخ ETS مشکلاتی در این زمینه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد شده است که امیدواریم با کمک دولت به وزارت نیرو بتوانیم این مشکل را حل کنیم.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نيروگاه شرکت برق حرارتی سرمایه گذاری سیکل ترکیبی نیروگاه ها بخش خصوصی کلاس اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۵۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از «رویترز»، گالوشچنکو گفت که حملات روسیه مناطق «دنیپروپتروفسک» در مرکز اوکراین و مناطق غربی «لویو» و «ایوانو فرانکیفسک» را هدف قرار داده است.روسیه به چهار نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرده است.شرکت اوکراینی «دی تک» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:«روسیه بار دیگر به طور گسترده تاسیسات انرژی اوکراین را گلوله باران کرد. تجهیزات این شرکت آسیب جدی دیده است و کارگران انرژی در تلاش هستند تا عواقب حمله را از بین ببرند.»

از ۲۲ مارس به این سو، نیروهای روسیه بمباران تاسیسات برق اوکراین را تشدید کرده و تقریبا هر روز به نیروگاه‌های حرارتی، آبی و سایر زیرساخت‌های انرژی حمله می کنند.با وجود آب و هوای معتدل بهاری در هفته‌های اخیر، اوکراین با کسری برق مواجه شده و دولت مجبور شد برق را در چند منطقه قطع کند و به واردات برق روی آورد.تحلیلگران معتقدند که نیروهای روسیه عملیات تهاجمی جاری را حفظ کرده و در برخی مناطق تشدید کرده، احتمالاً از شرایط آب و هوای بهاری و کمبود تجهیزات اوکراین قبل از رسیدن کمک‌های نظامی وعده داده شده غرب بهره‌برداری می‌کنند.نیروهای روسیه همچنین به دنبال تضعیف پدافند هوایی تخریب شده اوکراین در تلاش برای فروپاشی شبکه انرژی و آسیب طولانی مدت به زیرساخت‌ها و ظرفیت صنعتی دفاعی اوکراین هستند.«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرد که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای بین مسکو و کی‌یف برای پایان «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین وجود ندارد. کد خبر 847608 منبع: فارس برچسب‌ها روسیه - اوکراین هسته‌ای - انرژی

دیگر خبرها

  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • خروج از مدار واحد ۳ بخار نیروگاه نکا
  • واحد ۳ بخار نیروگاه نکا از مدار تولید خارج شد
  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف
  • وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است
  • تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در تابستان/ تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان خواهد یافت