Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@07:00:26 GMT

دفتر کوچک ۳۰ متری که حامی ۲۵۰ خانواده است

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۵۱۷۴

ایسنا/همدان زهرا به جای اینکه مدام یقه سازمان ها و ادارات مختلف را بچسبد و زمین و زمان را به هم بدوزد و این و آن را مسبب مشکلات و کاستی های جامعه بداند، خود در حد توانش باری از دوش همسایه اش برداشته و حالا با تشکیل ۲۵۰ پرونده و جذب خیرین بسیاری، ۲۵۰ خانواده را تحت پوشش قرار داده است.

به گفته مدیر کمیته امداد شهرستان ملایر، در حال حاضر ۱۵ مرکز نیکوکاری زیر نظر و با مجوز کمیته امداد در سطح شهرستان ملایر فعالیت دارند که این مراکز در سال آینده به بیش از ۳۵ مورد افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مراکز نیکوکاری در واقع همکار کمیته امداد هستند و به صورت مستقل فعالیت می کنند. کمیته امداد در اداره امور مراکز نیکوکاری دخالت نمی کند و فقط تجارب خود را در اختیار آنها قرار می دهد و از استقلال مالی و اداری برخوردار هستند.

 محوریت فعالیت مراکز نیکوکاری، مردم و معتمدان محله در کمک به نیازمندان است و این مراکز نقش بسزایی در هم‌افزایی کمک‌های مردمی ایفا می‌کنند. شناسایی فقرا و همچنین خیران و برقراری ارتباط بین این دو اصلی‌ترین وظیفه مراکز نیکوکاری است. این مراکز با هدف نهادینه سازی فرهنگ احسان و نیکوکاری به صورت محله محور، شناسایی خیران و نیازمندان واقعی محله و ارائه خدمت به نیازمندان از طریق کمک های مردمی در محل سکونت و گسترش ارتباطات بین مردم در محله آغاز به کار می کنند تا امکان فعالیت داوطلبانه مردمی برای خدمت رسانی به نیازمندان را فراهم کنند.

مرکز نیکوکاری کریم اهل بیت(ع) هم یکی از همین مراکز است که به همت "زهرا مرادی" از خردادماه تأسیس شده و در همین مدت کوتاه عمرش، یاری گر بسیاری از مستمندان بوده و لبخند را بر روی لبان بسیاری از کودکان نشانده است.

زهرا که خود بزرگ شده محله کم برخوردار ولی بخشی یا به قول ملایری ها محله سرجو است از بچگی به چشم خود زنان بی سرپرست بسیاری را در همسایگی خود دیده که بالا و پایین روزگار، نقش های بسیاری بر چهره هایشان زده و گرد سپیدی بر موهایشان نشانده است.

زهرا به جای اینکه مدام یقه سازمان ها و ادارات مختلف را بچسبد و زمین و زمان را به هم بدوزد و این و آن را مسبب مشکلات و کاستی های جامعه بداند، خود در حد توانش باری از دوش همسایه اش برداشته و حالا با تشکیل ۲۵۰ پرونده و جذب خیرین بسیاری، ۲۵۰ خانواده را تحت پوشش قرار داده است.

او در جواب خبرنگار ایسنا که چرا این محله را برای تأسیس مرکز نیکوکاری انتخاب کرده است، می گوید: از بچگی در این محله بزرگ شدم،  همه اهالی را می شناسم، به جرات می توانم بگویم یکی از محله های کم برخوردار شهر است که زنان بی سرپرست و بدسرپرست بسیاری را در خود جای داده است. هر یک از خطوطی که بر پیشانی و دست های آنها نقش بسته، حکایت از سر ناسازگاری روزگار با آنها است، زنانی که با وجود اعتیاد، نداری، بیکاری و هزار مصیبت دیگر برای حفظ زندگی خود و ساختن آینده ای برای فرزندانشان، با چنگ و دندان تلاش می کنند.

زهرا ادامه می دهد: از همان دوران دانشجویی با برگزاری کلاس های قرآن، خیاطی، بافتنی و یا آموزش زبان برای دانش آموزان سعی می کردم فرهنگ را در این محله زنده و سرپا نگه دارم بعدها و پس از شهادت حاج حیدر ابراهیم خانی، نخستین شهید مدافع حرم شهرستان ملایر که بزرگ شده همین محله بود، تصمیم گرفتم اقدامات خود را افزایش داده و علاوه بر فعالیت در جبهه فرهنگی، باری از دوش زنان سخت کوش این محله بردارم کاری که ادامه دهنده راه شهید ابراهیم خانی باشد.

او با دست خالی و تنها با توکل بر خدا و در یک مغازه اجاره ای که شاید سرو ته اش را بزنی به ۳۰ متر هم نرسد، خانه امیدی برای ۲۵۰ خانواده بنا کرده و حالا با گذشت ۱۰ ماه از شروع کار، این مرکز نیکوکاری خدمات بسیاری به خانواده های نیازمند ارائه می دهد.

زهرا به فعالیت های این مرکز نیکوکاری اشاره و اظهار می کند: تهیه و توزیع ۲۰۰ بسته غذایی در شب یلدا، توزیع ۷۰ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند، طرح ویزیت رایگان، تعمیر چند منزل، توزیع ۱۱۰۰ کیلو سیب زمینی و ۲۰۰ کیلو برنج، توزیع روزانه غذای گرم در ماه مبارک رمضان، توزیع ۲۰۰ کیلو گوشت قربانی، خرید و توزیع لباس های زمستانی، توزیع بیش از ۱۰۰۰ فیش نان، مساعدت مالی به یک بیمار نیازمند در همین محله و مساعدت های مالی برای کمک به بیمارن سرطانی از خدماتی بوده که به لطف خدا و همت خیرین تاکنون در این مرکز ارائه شده است.

همین چند دقیقه ای که در این دفتر ۳۰ متری نشسته ام، صفا و صمیمیت و اخلاص را در چهره تک تک کودکانی که به دنبال شادی آغاز سال نو در کفش هایی که زهرا برایشان خریده، هستند، می بینم. فاطمه دست خواهر کوچکش را گرفته و کفش ها را زیر و رو می کند تا شاید یکی از آنها سایز پایش شود.

زهرا با کمک خیرین، ۱۵۰ کفش خریداری کرده و تک تک به خانواده ها زنگ می زند و از آنها می خواهد برای تحویل کفش های خود به مرکز مراجعه کنند، تنها عشق به خدمت گزاری به مردم می تواند این چنین تمام وقت روزانه ات را درگیر خود کند.

به گفته او، اشتغالزایی و معرفی چند خانم سرپرست خانوار به مراکز شغلی، مشاوره های فردی و خانوادگی و کمک به تامین جهیزیه چند نوعروس از دیگر خدمات این مرکز است که یکی از مهمترین اهدافش زنده نگه داشتن یاد شهید حیدر ابراهیم خانی است.

زهرا یک کتابخانه کوچک هم گوشه همین مرکز راه انداخته و در حد توانش، فرهنگ کتابخوانی را بین زنان و دختران محله ولی بخشی رواج می دهد. بیش از ۱۰۰ جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس در این کتابخانه به چشم می خورد.

او می گوید: کمک به تامین جهیزیه یکی از نوعروس های این محله که به علت عدم توانایی در تهیه جهیزیه کارشان به مرز جدایی رسیده بود یکی از بهترین اتفاقاتی بود که طی این چند ماه حالم را حسابی خوب کرد.

او برنامه هایی برای توسعه این مرکز مانند برنامه های فرهنگی، زیارتی و آموزشی دارد که منتظر ریشه کن شدن بیماری کروناست تا برنامه های خود را عملی کند. البته برای تحقق این اهداف نیازمند حمایت خیرین، مسئولان شهرستان و نمایندگان مجلس است.

زهرا به تنهایی این مرکز را راه انداخته و گاهی حتی هزینه اجازه بهای دفتر کوچک ۳۰ متری که در محله ولی بخشی اجاره کرده، از جیب خودش پرداخت می کند. او با دیدن خنده بر لب های کودکان و زنانی که در همسایگی اش، با دردهای بسیاری دست و پنجه نرم می کنند، حالش خوب می شود و حس می کند دیگر هیچ نیازی در این دنیا ندارد و همین برایش کافی است. بی اختیار به یاد حدیثی از پیامبر اکرم (ص) افتادم؛ "هر کس شب سیر بخوابد و همسایگانش گرسنه باشند از ما نیست." و زهرا مرادی چه زیبا این حدیث را با بدون هیچ امکانات و پشتوانه ای، زندگی می کند.

مرکز نیکوکاری کریم اهل بیت (ع)، با شعار" هر نیکوکار، یک خانواده" واقع در شهرستان ملایر، خیابان ولی بخشی، روبروی کوچه رضایی، آماده دریافت کمک های نقدی و غیر نقدی(کمک های آموزشی، تعمیر منزل، اطعام دهی، البسه و وسایل دست دوم، عضویت افتخاری در مجموع گروه جهادی امام رضا (ع) تحت نظر مرکز) مردم نیکوکار است. خیرین گرانقدر می توانند کمک های نقدی خود را به شماره حساب ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۱۹۸۲۱۹ واریز کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها نيكوكاري مرکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی مراکز نیکوکاری مرکز نیکوکاری شهرستان ملایر کمیته امداد ۲۵۰ خانواده ولی بخشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۵۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی + فیلم

رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا با حضور در منزل شهید زاهدی گفت: حضرت آقا امر فرمودند که «از طرف من بروید خدمت خانواده عزیز شهید و سلام من را به ایشان برسانید و ان‌شاالله فرصتی بشود که این عزیزان را ببینم.»

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا با حضور در منزل شهید زاهدی اظهار کرد: حضرت آقا امر فرمودند که «از طرف من بروید خدمت خانواده عزیز شهید و سلام من را به ایشان برسانید و ان‌شاالله فرصتی بشود که این عزیزان را ببینم.»

به گزارش ایمنا، هم‌زمان با ایام شهادت امام صادق (ع)، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا، امیر حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و جمعی از سرداران و امیران سپاه و ارتش با خانواده سرلشکر شهید محمدرضا زاهدی دیدار داشتند.

کد خبر 750953

دیگر خبرها

  • طرح محلات ارتقادهنده سلامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود
  • ارزیابی ۱۵۷ طرح‏نامه رویداد «ریحان‌شهر»
  • کشتارهای جدید اشغالگران در غزه با هدف قرار دادن ۱۱ خانه در رفح و یک مدرسه آنروا
  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی +فیلم
  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی
  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی + فیلم
  • ابلاغ سلام فرمانده کل قوا به خانواده شهید زاهدی
  • ۱۸ هزار سالمند نیازمند خراسان‌جنوبی زیر چتر حمایتی مراکز نیکوکاری
  • ۳ هزار و ۳۲۸ خانواده در شهر‌های کوچک آذربایجان‌غربی زمین ملی دریافت کردند
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب