Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اکثر تحلیلگران ایرانی انتظار داشتند بایدن تحت تاثیر تصمیم‌سازی‌های اندیشکده‌های دموکرات تصمیم‌گیری کند. برای همین با تمرکز بر شناخت این اندیشکده‌ها از جمله موسسه امنیت نوین آمریکا تلاش کردند سیاست‌های احتمالی بایدن در قبال ایران را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش‌های منتشر شده همچون «تعامل مجدد با ایران» از نمونه‌های مرتبط با ایران بود که توسط این موسسه منتشر شد. کوچ افراد اصلی این موسسات به دولت بایدن هم مزید بر علت شد تا این نگاه تقویت شود. در نتیجه همین نگاه سبب شد توجه کمتری به اندیشکده‌های افراطی جمهوری‌خواه شود. اندیشکده‌ای همچون «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که از پرنفوذترین تصمیم‌سازان در دوره ترامپ بود، انتظار می‌رفت در دوره بایدن به حاشیه رانده شود اما گذر زمان خلاف این انتظار را نشان داد.

حال که نزدیک ۲ ماه از استقرار بایدن در کاخ سفید می‌گذرد، تحولات و رفتار بایدن نشان می‌دهد دولت او بسیار بیشتر از تصور موجود تحت تاثیر این اندیشکده‌ است. این تاثیرپذیری تا حدی است که فعالان اندیشکده‌های دموکرات آشکارا نسبت به این تاثیرپذیری اعتراض دارند. با شروع به کار دولت جدید در آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (اف‌دی‌دی) ‌مانند برخی دیگر از اتاق‌های فکر مستقر در واشنگتن، با تولید یک رساله‌ جامع، توصیه‌هایی را به دولت جدید در حوزه‌های گوناگون ارائه داد.1

13 توصیه درباره‌ ایران

بخش مربوط به ایران در این رساله به قلم «مارک دوبوویتز» و «ریچارد گلدبرگ» ۲ تن از برجسته‌ترین اعضای اف‌دی‌دی نوشته شده است. در جدول زیر، 13 توصیه‌ اف‌دی‌دی درباره‌ ایران و میزان تحقق هر یک از آنها مرور شده است.

میزان تحقق توصیه‌های اف‌دی‌دی

5 توصیه از ۱۳ توصیه‌ اف‌دی‌دی به دولت جدید آمریکا، تاکنون به‌طور قطعی و ۳ مورد از آنها تا حدی توسط بایدن اجرا شده‌ است. یعنی ۸ توصیه از ۱۳ توصیه عملیاتی شده است. این میزان توجه تاکنون به هیچ یک از اندیشکده‌های دموکرات مشاهده نشده است. بر همین اساس می‌توان گفت مسیر بایدن در قبال ایران همان مسیر ترامپ است. تصمیم‌سازان تغییری نکرده‌اند و تنها چهره آنها تغییر کرده است. فشار هوشمند در دولت بایدن همان فشار حداکثری در دولت ترامپ است.


پی‌نوشت

1- رساله‌ «از ترامپ به بایدن؛ مسیر پیش رو برای امنیت ملی آمریکا» به قلم جمعی از نویسندگان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها - ژانویه‌ ۲۰۲۱
https://www.fdd.org/wp-content/uploads/2021/01/fdd-monograph-from-trump-to-biden.pdf
2- توئیت علی واعظ در انتقاد از عملکرد دولت بایدن در قبال ایران.
https://twitter.com/AliVaez/status/1366098150985973763
3- توئیت ولی نصر در انتقاد از عملکرد دولت بایدن در قبال ایران.
https://twitter.com/vali_nasr/status /1366089355081756678
4- جزئیات گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ اجرای پادمان‌های ان‌پی‌تی از سوی ایران
https://isis-online.org/isis-reports/detail/the-iaeas-latest-iran-npt-safeguards-report-tehran-continues-to-stonewall
5- جلسه‌ رأی اعتماد وندی شرمن برای معاونت وزارت خارجه‌ آمریکا در کمیته‌ روابط خارجی مجلس سنا - سوم مارس ۲۰۲۱ (۱۳ اسفند ۱۳۹۹)
https://www.wpbstv.org/watch-live-senate-committee-considers-wendy-sherman-brian-mckeon-for-state-department-posts/
-6https://www.reuters.com/article/us-usa-immigration-visas-idUSKBN2AO2YJ

منبع: روزنامه وطن امروز

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترامپ آمریکا بنیاد دفاع دولت بنیاد دفاع از دموکراسی ها بایدن در قبال ایران اندیشکده ها دولت بایدن دولت جدید اف دی دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۶۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و واگذاری تیک تاک توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دولت چین اعلام کرد پس از امضای لایحه ارسال کمک به تایوان و درخواست از مالک چینی شبکه اجتماعی تیک تاک برای واگذاری این شبکه در آمریکا توسط جو بایدن، ممکن است اقدامی تلافی جویانه انجام دهد.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گذشته لایحه کمک‌های 95 میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان را امضا کرد. از میان این 95 میلیارد دلار، بیش از 60 میلیارد دلار سهم اوکراین خواهد بود و حدود 26 میلیارد دلار نیز به رژیم اسرائیل اختصاص می‌یابد؛ 8 میلیارد دلار نیز به تایوان می‌رسد.

همچنین سنای آمریکا به اتفاق آرا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف، به ممنوعیت فعالیت شبکه اجتماعی تیک تاک در خاک آمریکا در صورتی که مالک چینی آن از واگذاری این شبکه طی 9 ماه تا یک سال آینده خودداری کند، رای داد.

استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک باعث نگرانی زیادی در بین قانونگذاران آمریکایی شده و بیم آن می رود که شرکت چینی بایت دنس که مالک تیک تاک است، به اطلاعات میلیون ها کاربر آمریکایی دسترسی داشته باشد.

براساس این لایحه، وجود این نرم افزار چینی در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایالات متحده ممنوع می‌شود، مگر اینکه پلتفرم این رسانه اجتماعی که توسط تقریباً 170 میلیون آمریکایی استفاده می‌شود، طی 9 ماه تا یک سال آینده از شرکت بایت‌دنس  (ByteDance) منفک شود.

لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا خواست تا بخش های «منفی مرتبط با چین» این لایحه را اجرایی نکند.

وی بدون ذکر توضیحات بیشتر در این باره اظهار کرد اگر آمریکا مصرانه به مسیر خود ادامه دهد، چین گام های مصمم و قوی برای دفاع از امنیت و توسعه منافع خود بر می دارد.

این در حالی است که آمریکا همواره مهم ترین حامی بین‌المللی تایوان و اصلی ترین تامین کننده تسلیحات این کشور به رغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک است. چین نیز که همواره تایوان را جزو سرزمین چین واحد می داند، بارها از واشنگتن خواسته تا فروش سلاح به تایوان را متوقف کند.

این در حالی است که دولت تایوان که همیشه ادعای مالکیت چین را رد می کند، از این لایحه و اختصاص بودجه از سوی آمریکا برای کشورش ابراز خرسندی و اظهار کرد این بودجه به حفظ امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

آمریکا در سال 1979 درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • رشیدی: برخورد با دانشجویان آمریکایی نشان‌دهنده دموکراسی پوشالی آمریکاست
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن