Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@10:09:39 GMT

«یاغه»؛ روایتگر موسیقی خاندان ایلخانی قشقایی

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۶۷۶۰

«یاغه»؛ روایتگر موسیقی خاندان ایلخانی قشقایی

این هنرمند موسیقی «یاغه» را روایت موسیقی خاندان ایلخانی قشقایی خواند و گفت: سعی ما این است که امانتدار موسیقی قشقایی باشیم و بتوانیم این میراث را به نسل جوان انتقال دهیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «یاغه» عنوان آلبوم موسیقی تازه منتشر شده موسیقی نواحی ایران است، این آلبوم روایتی است از موسیقی ایلخانی قشقایی با صدای «ابراهیم کهندل پور» و باز آفرینی و تنظیم «فردین رستمی» و همراهی کوارتت مینیاتور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«یاغه»  شامل هشت قطعه  موسیقی قشقایی است که در آن از سروده‌های شاعران کهن و معاصر قشقایی مثل میرزا ماذون قشقایی، یوسفعلی بیگ قشقایی، ارسلان میرزایی و ادبیات فولکلوریک قشقایی بهره گرفته شده است. به بهانه انتشار این آلبوم  با «ابراهیم کهندل پور» خواننده بی بدیل ایل قشقایی به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

 

آلبوم موسیقی «یاغه» چه تفاوتی با دیگر آلبوم های موسیقی که تاکنون منتشر کرده اید دارد؟

این آلبوم کاملا قشقایی است. آهنگ ها و قطعات انتخابی به قطعات آوازی و تصنیف ها در چهارچوب موسیقی قشقایی است. یک کار تلفیقی نیست؛ مقام تنظیم بر اساس موسیقی قشقایی است، منتهی مشخصه اصلی این آلبوم که آن را از آلبوم های قبلی من متفاوت می کند، استفاده از کوارتت سازهای زهی است،موسیقی قشقایی با سازهای کمانچه، سه تار و... نواخته می شود که اینها اغلب سازهای موسیقی نواحی هستند؛ کاری که ما در آلبوم موسیقی «یاغه» انجام دادیم با چند هدف بود یکی اینکه این اثر شنیده شود و دیگر اینکه از هنرمندان حرفه ای در سطح ملی استفاده کنیم  و  خروجی کار ما از نظر شنیداری به شکلی باشد که شنونده علیرغم اینکه حس می کند موسیقی قشقایی گوش می دهد با یک پدیده جدیدی از نظر شنیداری روبرو شود.

 

آیا در موسیقی نواحی و بالاخص موسیقی قشقایی می شود ترکیبی از سازهای زهی را استفاده کرد؟

دقیقا امکان پذیر است. به چند شرط:  اول اینکه تنظیم کننده کار، آگاهی و تسلط کامل به موسیقی آن ناحیه و کار داشته باشد( در این اثر  آقای رستمی قشقایی هستند) دوم اینکه تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی داشته باشند چون هر کسی نمی تواند این کار را انجام دهد این دو عامل دست به دست هم داد که آقای رستمی تنظیمی را انجام دهند که دوستان کوارتت «مینیاتور» علیرغم اینکه هیچ پیش زمینه ذهنی از موسیقی قشقایی نداشتند بتوانند نوازندگی کنند و با این کار ارتباط برقرار کنند و فراتر از انتظار تنظیم کننده قطعات را بنوازند.

 

شیوه آوازی شما در آلبوم «یاغه» صمصام است درباره این سبک آوازی در ایلخانی قشقایی بیشتر توضیح دهید؟

موسیقی در ایل قشقایی برخلاف عشایر دیگر که موسیقی به طبقات پایین تر ایل تعلق داشت  به طبقاتت پایین تعلق ندارد، در واقع در ایل قشقایی موسیقی از ایلخانان شروع می شود؛ آنها خودشان ساز می زدند و آواز می خواندند و بر سر موسیقی دانان چتر حمایتی می انداختند و حتی برای آنها مقرری تعیین کرده بودند، همین شیوه برخورد و نوع نگاه باعث شد که موسیقی در تمام طبقات قشقایی  جاری و ساری باشد.

 

شما آیا با «حسین قلی خان قشقایی»یا صمصام نسبتی دارید؟

بله؛ من از طرف مادر از نوادگان دختری صمصام هستم؛ «حسین قلی خان قشقایی» ملقب به صمصام  از نوادگان جانی خان ایلخان قشقایی یکی از صاحب سبک‌ترین خوانندگان قشقایی و از نوادگان خاندان ایلخانی است که حدود صد سال پیش می‌زیسته  و بهترین نوازنده چگور بودند . در واقع اجداد من و از جمله عموی من «هلاکو خان جانی پور »در کار موسیقی ایلخانی قشقایی بودند  و اولین قطعه آلبوم به نام «ابوالحسن خان» عموی من ساخته شده است.

 

آلبوم «یاغه» به چه گونه ای از موسیقی قشقایی تعلق دارد؟

این آلبوم روایت موسیقی خاندان ایلخانی قشقایی است و سعی ما این است که امانتدار موسیقی قشقایی باشیم و بتوانیم این میراث را به نسل جوان انتقال دهیم.

 

 در میان هجوم انواع موسیقی نسل جوان امروز آیا می تواند با آلبوم «یاغه» ارتباط برقرار کند؟

این اثر بارها و بارها باید شنیده شود و کار ماندگاری در موسیقی قشقایی است.

 

 حرف و سخن  و نکته ای اگر دارید بفرمایید؟

گلایه ای دارم از اینکه این اثر علی رغم تعریف ها و تشویق ها در فضای مجازی متاسفانه غیر قانونی دانلود می شود؛ امیدوارم که این روند تغییر کند.

 

 

 

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: آلبوم موسیقی یاغه روایتگر موسیقی قشقایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۶۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 13 به تازگی موسیقی کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» که برای آموزش خردسالان ساخته شده در فضای مجازی وایرال شده اما جامعه‌ای که این موسیقی در فضای مجازی به آن توجه کرده‌اند افراد نوجوان تا بزرگسال هستند! اصل ویدیو و شماری از واکنش‌های کودکان به آنها را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • آغاز رویداد دختران ایران زمین
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» مجددا مرور می‌شود
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند