Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاخ مرمر و متعلقات آن وقف مردم شهر تهران است و سند آن هم موجود است. زمانی هم شهردار تهران رسما تولیت این موقوفه را پذیرفته و آن را در ختیار گرفته بود.

به گزارش برنا؛ مسجدجامعی، عضو شورای شهر در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در باره ثبت جهانی میراث خیابان ولعیعصر گفت: ثبت جهانی خیابان ولیعصر نیازمند مقدماتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وقتی کاخ گلستان را ثبت کردیم مدتی بعد بنایی مرتفع روبروی آن شروع به ساخت کردند که  یونسکو اعلام کرد کاخ گلستان را از ثبت خارج می کند و با پی گیری مدیریت شهری و میراث ادامه ساخت آن بنا را متوقف کردیم  تا این کاخ گلستان از ثبت یونسکو خارج نشود.

آثار هنری کاخ مرمر، هنر دوره های مختلف را پوشش می دهد

عضو شورای شهر با بیان این که ثبت کاخ گلستان هم به سادگی انجام نگرفته و سند آن هم موجود است اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در بحث ثبت جهانی هم اهمیت می یابد مجموعه بناهای مرتبط با معماری یا دستاوردهای بی بدیل است که اوج آن در خیابان ولیعصر کاخ مرمر است. آثار هنری کاخ مرمر، مجموعه ای است که هنر دوره های مختلف تا دوره پهلوی اول را پوشش می دهد و به دست استادان برجسته و  به بهترین شکل و شیوه اجرا شده است. یک بار هم که به آن تعرض شد و بخش هایی از آن سوخت با همت و پی گیری مرحوم آقای هاشمی به بهترین نحو مرمت و بازسازی شد.

او افزود: نکته ای که وجود دارد این است که کاخ مرمر و متعلقات آن وقف مردم شهر تهران است و سند آن هم موجود است. زمانی هم شهردار تهران رسما تولیت این موقوفه را پذیرفته و آن را  در ختیار گرفته بود. من این مطلب را دو سه بار به مدیران شهری گفتم. مورد وقف هم عبارتست از 6 دانگ عمارت اختصاصی معروف به کاخ مرمر با کلیه اراضی و متعلقات آن به مساحت 35 هزار و 462 و نیم متر مربع. یعنی ساختمان های کناری آن هم که من افتخار خدمت در موزه قرآن را داشتم وقف است و ساختمان کنار آن از آن سو تا ولیعصر ، امام خمینی و فلسطین و .... ادامه می یابد. در واقع مورد وقف همه این هارا تحت پوشش قرار می دهد.

موزه ای که وعده آن داده شد اما ساخته نشد

مسجدجامعی به موزه ای که قرار بود در کاخ مرمر ساخته شود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هم تابلویی در آنجا نصب کرده اند به نام موزه فرهنگ و هنرر و بارها هم گفته شده که مثلا در هفته تهران یا22 بهمن افتتاح می شود اما نشده.

او سپس به موضوع تامین آب برای آبیاری کاخ مرمر و موقوفات زیرمجموعه آن پرداخت و گفت: موضوع تامین آب هم در وقف نامه بوده  است.در وقف نامه آمده قناتی که آنجا را آبیاری می کند شش رشته دارد. یک رشته مادرچاه است در جنب پل تجریش، رشته دیگر در مربوط می شود به باغ های دزاشیب یا به قول قدیمی ها دزاشوب. سه رشته دیگر در زرگنده و باغ های یمین الملک، جلال الملک و میرزا علی اکبر صراف است. یک رشته هم زیر یخچال قرار دارد. مجموعه این ها هم وقف مردم تهران است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه یادآورد شد: در سند معتبری هم که مربوط است به 27/4/1349 آمده که شهردار وقت با اعلام قبول سمت تولیت اقرار به تصرف موقوفه نموده است. از آنجا بازدید هم داشته ام و چند بار این موضوع را به مدیران شهری گفته ام. گرچه مدیران بنیاد جانبازان همکاری کم و بیش آن جا را بازسازی کردند اما مساله این است که این موقوفه در اختیار تولیت آن یعنی شهرداری قرار گیرد. امیدوارم در سال 1400 این موقوفه به مردم تهران بازگردد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مسجد جامعی کاخ مرمر کاخ گلستان کاخ مرمر شهر تهران وقف مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۶۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت روز معلم ویژه برنامه استاد فلسفه و غرب شناس برجسته کریم مجتهدی با عنوان «یک عمر معلم» صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب علوم انسانی برگزار شد.

زلفی گل در این مراسم ابتدا از تمام اصحاب دانشگاه که ظلمی که به مردم غزه و مردم کشور خودمان شده را محکوم کردند تشکر کرد و گفت: امیدوارم سازمان ملل هم این صدای حق طلبی را بشنود و وارد تصمیم سازی شود چون خیلی زود دیر می‌شود و این دیر شدن باعث شرمساری سازمان ملل است که بعدها در تاریخ ثبت می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه تمام دنیا و مردم کشور خودمان امروز حق طلبی ایران را یقین کردند.

وزیر علوم ادامه داد: لازم است همانگونه که تمدن ما برای عالمان ارزش قائل بوده نظام جمهوری اسلامی ایران هم این رویه را در پیش بگیرد البته حرمت گذاری در چند سال اخیر چند برابر شده است. از این جهت مراسم امروز هم در همان راستای حرمت گذاری به علم و عالم است.

زلفی گل اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان، وظایف دانشگاه‌ها را ساده و مختصر تولید علم و عالم و جهت دهی به علم و عالم توصیف کردند و از همین جا مشخص است که ایشان برای علما جایگاه ویژه ای قائل هستند. البته خوب است که ما قدر داشته‌هایمان را در دوران حیات شأن بدانیم و داشته‌هایمان را به موقع پاس بداریم. مرحوم مجتهدی ترویج دهنده یک تفکر جدید است. تفکری که بر جمله معروف او با این مضمون که غرب شناسی لازم اما غرب گرایی ممنوع، است. معنای این جمله عمیق این است که ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم. به قول هلندی‌ها تجربه‌ها را باید ارزان خرید. انسان از طریق تحقیق و پژوهش می‌تواند هزاران عمر داشته باشد.

وی ادامه داد: جهاد تبیین که رهبری بارها به آن پرداختند برگزاری چنین مراسمی است. مراسمی که در آن یک محقق به جامعه معرفی می‌شود. برگزاری چنین مراسم‌هایی در راستای جهاد خودباوری است که از نیازهای اصلی امروز ما به شمار می‌آید.

زلفی گل در ادامه از اصحاب علوم انسانی حاضر در جلسه و ریاست پژوهشگاه کمک خواست و گفت: در چند سال اخیر توازن علمی کشور ما از بین رفته است، به این معنا که یک دوم دانش آموزان ما سراغ تحصیل در رشته علوم تجربی و رشته‌های معروف و پرطرفدار می‌روند چون نگران آینده شغلی خود هستند. این در حالی است که استقبال از رشته ریاضی، علوم پایه و انسانی بسیار ضعیف است. در چنین شرایطی توازن شخصیت علمی کشورمان از بین می‌رود و بنده همین جا از آقای نجفی می‌خواهم که یک طرح تحقیقاتی راجع به این موضوع تهیه کنند. در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته‌های علوم انسانی می‌شوند این در حالی است که در کشور ما برعکس است و لازم است اصحاب این رشته به ما راهکار دهند و بگویند چه کنیم.

زلفی گل در پایان گفت: یک مدیر اجرایی همیشه باید دستش نسبت به عالمان دراز باشد. به همین دلیل ما هم در این جلسه دست مان را به سمت عالمان دراز می‌کنیم و از آنها استمداد می‌طلبیم.

کد خبر 6092068 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • مقام نخست دو دانش آموز تویسرکانی در مسابقات روبوکاپ آزاد کشور
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • با اشتباه مرگبار رایا: تاتنهام شاید برگردد! (عکس)‏
  • اگر رضاییان برگردد، بعد از عالیشاه کاپیتان دوم پرسپولیس می‌شود
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران