Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزارت امور خارجه چین اعلام کرد همکاری آمریکا و ژاپن باید باعث تقویت همبستگی، صلح و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام شود نه اینکه به ضرر کشور سوم تمام شود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد همکاری آمریکا و ژاپن باید باعث تقویت همبستگی، صلح و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام شود نه اینکه به ضرر کشور سوم تمام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن امروز (سه شنبه) اعلام کرد: با نظر همتای آمریکایی خود مبنی بر مخالفت شدید با تلاش‌های چین برای تغییر شرایط فعلی در دریای چین جنوبی و شرقی موافق است و اینکه این دو کشور متحد به همکاری نزدیک با یکدیگر در این زمینه ادامه می‌دهند.
موتگی این اظهارات را پس از جلسه دوجانبه خود با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد.
در همین حال ژاپن توافق با آمریکا درباره مخالفت با تلاش‌های چین برای تغییر وضع فعلی در دو دریای جنوب و شرق چین را تایید کرد.
این درحالی است که گارد ساحلی آمریکا پیوسته در حال افزایش فعالیت‌های خود در غرب اقیانوس آرام و نزدیک سواحل چین است و سال 2019 برای همکاری با ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا بیش از ده ماه کشتی‌هایی را در غرب اقیانوس آرام مستقر کرد.
 
پنتاگون: چین از مشغله آمریکا در خاورمیانه علیه متحدان ما استفاده کرد
وزیر دفاع آمریکا بعد از نشست امنیتی با وزرای دفاع و خارجه ژاپن در توکیو مدعی شد که چین از مشغله آمریکا در غرب آسیا علیه متحدان واشنگتن در منطقه شرق آسیا استفاده کرده است.
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که به همراه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور در ژاپن به سر می‌برند امروز سه شنبه بعد از دیدار با وزرای دفاع و خارجه توکیو گفت: چین از مشغله‌های دولت قبلی آمریکا در غرب آسیا استفاده کرد و متحدان ما را در منطقه شرق آسیا تهدید کرده است.
براساس گزارش شبکه الجزیره، آستین افزود، اتحاد میان واشنگتن و توکیو سنگ بنای استراتژی آمریکا در آسیا-اقیانوسیه است.
«نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن نیز اتحاد میان این دو کشور را سنگ بنای امنیت و ثبات منطقه‌ای خواند.
وزیر دفاع ژاپن تاکید کرد که در این دیدار توافق کردیم که سیاست یکپارچه و همسانی برای مقابله با اقدامات چین در دریای چین جنوبی اتخاذ کنیم.
براساس گزارش خبرگزاری کیودو، وزرای دفاع و خارجه ژاپن و آمریکا در این دیدار نگرانیهای خود را درباره قانون دریایی اخیر چین که به گارد ساحلی این کشور اجاره می‌دهد در مواقع ضروری در اطراف جزایر مورد مناقشه از سلاح استفاده کند اعلام کردند.
در این دیدار همچنین بر حمایت آمریکا از حق حاکمیت ژاپن بر جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی که چینی‌ها به آن جزایر دیائویو می‌گویند تاکید شد.
دیدار وزرای خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن موسوم به نشست 2+2 از سال 2019 آغاز شده و هر ساله برگزار می‌شود. در این نشست همچنین درباره مساله کره شمالی و شبه جزیره کره نیز بحث و رایزنی شد.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ادامه خواهد داد.
«توشینیتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن هم بر اهمیت اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تاکید کرد.
موتگی در ادامه مدعی شد که که سیاست خارجی چین در منطقه شرق آسیا با جامعه جهانی همخوانی ندارد.
بلینکن نیز در اظهارات خود علیه چین مدعی شد که سیاستهای پکن در دریای چین جنوبی و تنگه تایوان نقض قوانین بین‌المللی است.
ادعای مقامات آمریکایی درحالیست که ناوگان دریایی آمریکا به طور همیشگی و علیرغم مخالفت و هشدارهای پکن در دریای چین جنوبی حضور فعال دارد. پکن این اقدام آمریکا را تحریک کننده و برهم زننده ثبات امنیت دریایی در منطقه خوانده است.
سفر وزرای دفاع و خارجه آمریکا به شرق آسیا با تمرکز بر مقابله با توان نظامی و اقتصادی چین در حال انجام شد.

تمرکز آشکار واشنگتن و توکیو بر خصومت با چین
نشست امسال مقامات آمریکا و ژاپن، نشانه آشکار تمرکز دو کشور بر خصومت با چین و نقطه عطفی در نحوه تعامل با پکن بود.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، نشست امسال مقامات آمریکا و ژاپن، نشانه آشکار تمرکز دو کشور بر خصومت با چین و نقطه عطفی در نحوه تعامل با پکن بود.
سیاست آمریکا همانطور که بایدن و دیگر مقامات این کشور تاکید کردند بر این موضوع متمرکز است که واشنگتن، چین را تنها قدرت جهانی می‌داند که باید با آن مقابله کند.
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در توکیو، درباره گفتگو‌های آمریکا و ژاپن گفت: وزرای امور خارجه و دفاع ژاپن در نشست مشترک خبری با همتایان آمریکایی شان، به طور اساسی بر مسئله چین متمرکز شدند. در نشست‌های سال‌های گذشته، دو طرف از نام بردن چین به طور مستقیم خودداری می‌کردند، اما امروز شاهد آن بودیم که دو طرف با صراحت، چین را عامل بی ثباتی این منطقه دانستند.
 در این نشست فقط به تنش بین ژاپن و چین درباره جزایر سن کاکاو در دریای شرقی چین اشاره نشد، اما اکنون پرونده‌های جدیدی در برابر چین از جمله مسئله حقوق بشر، برخورد با اقلیت‌ها و اجرای قانون امنیت ملی چین در هنگ کنگ را باز کردند و به کشور‌هایی اشاره کردند که به دموکراسی احترام نمی‌گذارند. همه این‌ها نشان می‌دهد سیاست آمریکا همانطور که بایدن و دیگر مقامات این کشور تاکید کردند بر این موضوع متمرکز است که واشنگتن، چین را تنها قدرت جهانی می‌داند که باید با آن مقابله کند. این نشست هم تلاش برای جمع کردن متحدان در برابر این چین بود؛ بنابراین نخستین بار شاهد نام برده شدن از چین در این نشست‌ها بودیم.
خبرنگار این شبکه افزود: نشست امسال، نقطه عطفی در تنش در این منطقه و شیوه تعامل با چین خواهد بود. حتی شاهد آن بودیم که سخنان درباره کره شمالی در این نشست خبری، اولویت نداشت و بیشتر وزیر امور خارجه آمریکا به آن اشاره کرد. آنتونی بلینکن تاکید کرد شیوه تعامل با کره شمالی، آشتی جویانه خواهد بود و دولت بایدن برای باز کردن راه‌های جدید با کره شمالی تلاش کرده است. برادر رئیس کره شمالی پیش از رسیدن وزیر خارجه آمریکا به توکیو گفت، واشنگتن اگر می‌خواهد در چهار سال آینده، خواب آرامی داشته باشد، نباید اقدام نامناسبی در این منطقه انجام دهد. این سخنان و تلاش واشنگتن برای آرام کردن اوضاع در برابر کره شمالی، به طور کامل با موضع آمریکا و ژاپن در برابر چین تفاوت دارد.
وی خاطرنشان کرد: ژاپن سفر وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا به توکیو را پیام مهمی برای چین می‌داند؛ بنابراین نام بردن از چین در بیانیه مشترک آمریکا و ژاپن، تفاوت اصلی در نشست‌های قبلی دو طرف است. حتی بعضی رسانه‌های ژاپن، این نشست را تاریخی توصیف کردند که آغاز مرحله جدید تعامل با چین بود. نگرانی شدیدی در ژاپن درباره تشدید تنش و برخورد‌ها بین گارد ساحلی ژاپن و چین وجود دارد. آمریکا تمایل خود را پنهان نمی‌کند که متحدانش در منطقه، نقش بیشتری برعهده بگیرند. شاید ژاپن استقرار موشک‌های آمریکایی در جزایر ژاپن را به عنوان یک اقدام بازدارنده در برابر کره شمالی، روسیه و چین بپذیرد. این اقدام، روسیه را همانطور که در چند روز گذشته شاهد آن بودیم، خشمگین می‌کند. اما توکیو چیزی برای از دست دادن در برابر روسیه ندارد و در مدت هشت سال گذشته، دو کشور نتوانستند اختلاف بر سر جزایر در شمال ژاپن را حل کنند.

پیام سیاسی و نظامی مقامات آمریکا در سفر به ژاپن
ژولیو پالیزی، کارشناس امور چین در دانشگاه آکسفورد معتقد است سفر وزرای دفاع و خارجه آمریکا به آسیا هم پیام نظامی و هم پیام سیاسی دارد.
ژولیو پالیزی که از رم در ارزیابی رقابت چین و آمریکا با شبکه تلویزیونی الجزیره سخن می‌گفت، تصریح کرد، چین در پی تقویت کانال‌های ارتباطی خود با آمریکاست. این روابط در حال حاضر بحرانی است، اما روند روابط در دولت بایدن بیش از هر چیزی، مبتنی بر تصمیمات سیاسی است با این حال تندرو‌هایی در آمریکا هستند که مواضع خاصی علیه چین دارند به همین دلیل واشنگتن تلاشی را آغاز کرد تا هم پیمانانی را در حوزه حضور چین بیابد و با این کار هرگونه تعامل احتمالی با چین را از موضع قدرت، عملی سازد.
وی افزود، چین هم در مقابل منتظر است تا ببیند آمریکا در تلاش برای هماهنگی با هم پیمانانش به کجا می‌رسد. اما درباره هم پیمانان منطقه‌ای آمریکا یعنی همسایگان چین باید به این نکته اشاره کرد که هم پیمانانی هستند که از جانب چین تهدیداتی علیه آنان مطرح است که هند، استرالیا و ژاپن در این ردیف جای می‌گیرند. این کشور‌ها به نظر می‌رسد روابط خود را با آمریکا، به ویژه در حوزه نظامی، تقویت می‌کنند، اما هم پیمانان دیگری مثل کره جنوبی، تایلند، فیلیپین و حتی ویتنام که شریک راهبردی چین است، در ارتباط با آمریکا با احتیاط عمل خواهند کرد با این حال تلاششان این است که مانع از آن شوند تا یک دولت سلطه جو در منطقه حضور داشته باشد. این موضوع برای کشور‌های دیگر جنوب شرق آسیا نیز اینگونه خواهد بود، به نظر می‌رسد این کشور‌ها هم علاقه مندند با حضور آمریکا در این منطقه از آسیا، هیمنه مطلق چین پایان یابد به همین منظور باید گفت، شاهد تصویری متعدد از روابط میان آمریکا و کشور‌های منطقه خواهیم بود.
کارشناس: پیام سیاسی و نظامی آمریکایی‌ها
این کارشناس سیاسی سفر وزیر دفاع آمریکا را هم زمان حاوی پیام امنیتی و سیاسی برای چین دانست و گفت، آمریکا ناوی را به تنگه تایوان اعزام کرد که سومین ناو این کشور در این منطقه از زمان آغاز ریاست جمهوری بایدن به شمار می‌آید، اما هم زمان دیدار مقامات آمریکایی از این منطقه می‌تواند پیام سیاسی هم داشته باشد. وقتی به رسانه‌ها نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم از همکاری برای مهار کرونا، توزیع واکسن، تغییرات آب و هوایی و ... نوشته اند که این موارد پیام‌های سازنده‌ای دارد و هدف جلب رضایت کشور‌های منطقه درباره اهمیت پیوستن به اردوگاه آمریکاست، اما واقعیت این است که این روند اهدافی قوی و نهفته‌ای علیه چین را در خود جا داده است.
وی اصلی‌ترین مشکل در منطقه رقابتی چین و آمریکا را موضوع تایوان دانست و گفت، دولت دونالد ترامپ این مسئله را با به رسمیت شناختن تایوان به عنوان دولت دموکراتیک و بیان امکان دفاع آمریکا از تایوان، متشنج کرده بود، البته بایدن هم در این زمینه سخن گفت، پس امکان تنش میان چین و آمریکا در موضوع تایوان بعید نیست و این تنش می‌تواند منطقه و حتی جهان را متشنج کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: چین آمریکا ژاپن شبکه تلویزیونی الجزیره وزرای دفاع و خارجه دریای چین جنوبی خارجه آمریکا آنتونی بلینکن مقامات آمریکا آمریکا و ژاپن اقیانوس آرام دفاع آمریکا وزیر خارجه خارجه ژاپن امور خارجه پیام سیاسی وزیر دفاع کره شمالی شرق آسیا دو کشور کشور ها مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۸۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشکار شدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام حسن زارع، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان یزد در جمع دانشگاهیان این دانشگاه اظهار کرد: دانشجویان تحصن‌کننده در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا آزادیخواهانی هستند که از مظلومان غزه که به مدت ۲۰۰ روز در بمباران و محاصره اقتصادی قرار دارند حمایت می‌کنند.

وی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را بسیار فجیع دانست و افزود: حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از این رژیم سبب شده که در خود آمریکا انسان‌های پاک‌نهاد در محکوم کردن این کشتار‌ها تحصن کنند. مردم فلسطین در شدیدترین بمباران‌ها و کشتار‌ها با دست خالی در مقابل نظام سلطه ایستاده‌اند که جز با اتکا به خداوند و درس گرفتن از قرآن، امکان‌پذیر نیست. این کشتار‌ها یکی از علائم آخرالزمان در ظهور منجی عالم بوده که در روایات به آن اشاره شده است.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان یزد گفت: دانشجویان و استادان حامی مردم مظلوم غزه در ۴۰ دانشگاه آمریکا، فطرت‌های پاکی هستند که اسباب بیدار شدن انسان‌های غافل را سبب شده و آنها را با خود همراه کرده‌اند. نباید فقط نگاه خود را معطوف به مشکلات داخلی کنیم و رفع آن مطالبه به حقی بوده؛ بلکه نگاهی به خارج از کشور انداخته و ببینیم در دنیا چه اتفاقی در جریان است.

زارع این خیزش انسانی حمایت از مظلوم در دانشگاه‌های جهان را امیدوارکننده دانست و مطرح کرد: برخورد پلیس آمریکا با تحصن‌کنندگان و ورود به دانشگاه با تجهیزات نظامی و مستقر شدن تک‌تیراندازان در بالای ساختمان‌ها، چهره تزویر استعمار آمریکا در حمایت از حقوق بشر را برای همگان آشکار کرده است. برخورد شدید با دانشگاهیان، سبب سریع‌تر به نتیجه رسیدن این حرکت خودجوش در جهان خواهد شد.

وی عنوان کرد: امروز دانشجویان تحصن‌کننده در دانشگاه‌های آمریکا مظلوم واقع شده‌اند و بخشی از جنایات آمریکا را در محیط علمی خودشان تجربه می‌کنند. وقتی سردمداران آمریکا به جوانان و تحصیل‌کرده‌ها و استادان دانشگاه خود رحم نمی‌کند با مردم مظلوم جهان معلوم نیست چه برخوردی دارند. وظیفه انسانی ماست که از آنان حمایت کنیم.

به گزارش آنا،‌قرائت بیانیه هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در حمایت از خیزش دانشجویان و استادان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان و استادان توسط دانشجوی این دانشگاه پایان‌بخش این مراسم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • آشکار شدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند