Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@05:50:39 GMT

 علت رشد شاخص بورس در روز‌های اخیر چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۴۰۳۸۲

 علت رشد شاخص بورس در روز‌های اخیر چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت‌ها بعد از ریزش چند ماه گذشته در بازار سهام افت زیادی را تجربه کردند و وارد مرحله ارزندگی شدند که همین امر سبب شده تا سهامداران بار دیگر به سمت بورس روی بیاورند. به گزارش پول نیوز، همایون دارابی به علت رشد اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: تاثیرگذارترین عاملی که باعث شد بازار در چند وقت گذشته با شتاب در روند نزولی همراه شود وجود هیجان برای فروش بود که این موضوع تاثیر زیادی را بر شتاب افت شاخص بورس گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی خاطرنشان کرد: سهامداران بدون هیچ علتی و با وجود موقعیت مناسب در بازار به صورت هیجانی در حال عرضه سهام خود در بازار بودند که این امر باعث افت شدید شاخص بورس و ترس سهامداران از تداوم روند نزولی شاخص شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: سازمان بورس بعد از روی کار آمدن «دهقان دهنوی» رویکرد عملگرایی بسیار خوبی را از خود نشان داد، تعامل مثبتی را با مجموعه‌ها برقرار کرد و همین امر سبب بازگشت دوباره رشد به معاملات بورس شد.

وی افزود: ممانعت از تصمیمات غیر مناسب توانست زمینه کاهش روند منفی در بازار را فراهم کند و با به کار گرفتن تغییر دامنه نوسان نامتقارن و تصمیمات اتخاذ شده در زمینه صندوق‌های سرمایه گذاری شاهد تاثیر مثبت این اقدامات و روند صعودی شاخص بورس بودیم.

دارابی تاکید کرد: وجود تمایل برای خروج نقدینگی از بازار با تصمیمات جدید سازمان بورس کاهش پیدا کرد و همین امر منجر به افت هیجان ایجاد شده در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با توجه به کاهش نرخ بین بانکی، اما معاملات بورس در حال تاثیرپذیری از فشار فروش اوراق در بازار است، گفت: به نظر می‌رسد با ورود رییس جدید سازمان بورس به مسایل ایجاد شده، آرامشی در بازار حاکم شود که همین امر بر تداوم روند صعودی شاخص بورس در بازار تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار تعامل‌های صورت گرفته، آرامش در سیاست‌های کلان و ارزندگی سهام در بازار توانست دوباره رونق را به بورس بازگرداند و به نظر می‌رسد شاهد ادامه رشد شاخص بورس در بازار باشیم.

دارابی افزود: با توجه به رشد چند روز اخیر شاخص بورس، بازار افتی را که در اسفند ماه تجربه کرده بود به مرور جبران کرد و ادامه رشد آن باعث جبران ضرر و زیان بهمن ماه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه فصل مجامع در پیش است و نیز شرکت‌ها سود نقدی تقسیم خواهند کرد می‌توان به آینده این بازار در چند ماه آینده امیدوار بود، اما سهامداران نباید در انتظار رشد‌های بی رویه و شتاب دار چند ماه گذشته شاخص بورس در بازار باشند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌ها نباید بیش از این‌ها کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: سهامداران باید تا حدودی انتظارات خود را در بازار تعدیل کنند و نباید منتظر ایجاد صف خرید در بازار باشند، زیرا بازار یک روند آرام رو به بالا خواهد داشت.

دارابی اظهار داشت: همه بازار‌ها برآیند ریسک‌ها و امیدواری‌ها هستند هر بازار با هر شرایطی که باشد با برخی از ریسک‌ها همراه است، در مورد مسایل کلان ریسک‌هایی وجود دارد که به دنبال خود مسالی را پیش خواهد آورد، اما باید امیدوار به مسایل رو به رشد در بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اکنون بازار بیشتر به دلیل آرامش در مسایل کلان کشور و ارزندگی قیمت‌ها در حال رشد است، اما ممکن است در این میان اصلاحی را هم تجربه کند.

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (دوشنبه) ۹ هزار و ۶۶ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۵۴ هزار واحد رسید.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت کارشناس بازار سرمایه شاخص بورس همین امر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۰۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که دیروز شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی ریزش کرد. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل ۳ هزار و ۷۳۷ واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن ۶۷۱ واحد نزول کرد. همچنین شاخص کل فرابورس کمتر از یک واحد بالا آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش ۳۷۲ واحدی داشت. 

روز دوشنبه در بورس شرکت داروسازی کوثر (دکوثر)، شرکت توسعه شهری توس گستر (وتوس) و شرکت آبسال (لابسا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، شرکت پگاه فارس (غفارس) و شرکت مجتمع صنعتی آرتا ویل تایر (پارتا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در بورس نماد‌های سدشت (شرکت سیمان دشتستان)، شگل (شرکت گلتاش) و سقاین (شرکت سیمان قائن) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت آ س پ (آ. س. پ)، شرکت توکا ریل (توریل) و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

در معاملات دوشنبه، ۶۶ نماد صف خرید داشتند و ۴۳ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۲۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۵۹ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۵ درصدی به ۱۹۹ میلیارد تومان رسید.

دیروز شاخص بورس برای دومین روز ریزش کرد و فاصله خود با محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را زیاد کرد. نماد‌های فولاد، فملی، کچاد و کگل بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. 

به علاوه، برای دومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. نماد‌های خودرو، خبنیان، تاصیکو، آریا، وپاسار، شستا، کماسه، پارسان، شتران، وبصادر و شبریز بیشترین خروج سرمایه را داشتند. 

همچنین دیروز عرضه بر تقاضا غلبه داشت و ارزش صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود. برخی تحلیلگران تکنیکی نوسان کوتاه بازار را یک تعدیل کوتاه مدت می‌دانند و معتقدند شاخص کل که در نزدیکی سقف کانال است برای بازگشت به محدوه بالاتر به یک نیروی محرک نیاز دارد. در مقابل برخی ناظران معتقدند سیاست‌های ارزی دولت و مداخلات آن در بازار‌ها ریسک بازار‌های متشکل را افزایش داده و فعالان اقتصادی را به سرمایه گذاری در بازار‌های غیرمتشکل و بازار‌هایی که خارج از کنترل دولت است سوق داده، از سوی دیگر همسو با موج مهاجرت به خارج از کشور برخی نیز سرمایه خود را از ایران خارج کرده‌اند. در چنین شرایطی دولت باید در سیاست گذاری خود تجدید نظر کند و به راه‌حل‌های سیاسی برای برقراری ارتباط تجاری با جهان بیندیشد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • افزایش سه برابری برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار