Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه جروزالم پست، خبرگزاری رویترز شامگاه سه شنبه بنا بر گزارشی منتسب به «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» (IAEA) ادعا کرد که ایران غنی سازی اورانیوم را در نیروگاه زیرزمینی نطنز و با استفاده از نوع دوم سانتریفیوژهای پیشرفته موسوم به (IR-4) آغاز کرده است.

بنا بر این گزارش، سال گذشته «ایران انتقال سه آبشار از مدل پیشرفته و متفاوت یک نیروگاه رو-زمینی در نطنز را به یک نیروگاه غنی سازی سوخت زیرزمینی آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نیروگاه هم اکنون در حال انجام عملیات غنی سازی با سانتریفیوژهای مدل (IR-2) است».

رویترز در گزارش خود افزود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی خطاب به اعضای این نهاد بین‌المللی مورخ دوشنبه اعلام کرده که روز پانزدهم مارس ۲۰۲۱ [برابر با ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹] آژانس تأیید کرد که ایران گازدهی به آبشار ۱۷۴ عددی از سانتریفیوژهای IR-4 را که پیش از این در سایت‌های غنی سازی سوخت زیرزمینی نصب شده‌اند، با گاز هگزافلوراید اورانیوم آغاز کرده است.

گفتنی است، «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حدود یک ماه پیش گفته بود که ایران در کمتر از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m در نطنز نصب خواهد کرد.

وی روز ۹ بهمن‌ماه در پاسخ به پرسشی درباره نصب سانتریفیوژهای IR2m در نطنز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: «الان آمار دقیق ندارم ولی با قاطعیت می‌گویم قبل از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m نصب شده خواهیم داشت. تعدادی از ماشین‌ها را باید تولید می‌کردیم و همزمان در حال تولید و نصب این ماشین‌ها هستیم. قبل از سه ماه هزار ماشین را مستقر خواهیم کرد».

کد خبر 5171533

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی ایالات متحده امریکا عراق سوریه رژیم صهیونیستی ایران عربستان سعودی افغانستان روسیه فلسطین لبنان ترکیه جو بایدن انگلیس برجام غنی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۱۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، این لایحه هیچ مخالفی نداشت و همه سناتور‌های حاضر در جلسه به آن رای موافق دادند. مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر در ماه دسامبر این لایحه را تصویب کرده بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که نیروگاه‌های برق هسته‌ای ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد از اورانیوم مورد نیاز خود را از روسیه وارد کردند. جان باروسو سناتور جمهوریخواه از ایالت وایومینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: وایومینگ اورانیوم کافی برای جایگزین کردن اورانیوم روسیه را دارد و آماده‌ایم که از آن استفاده کنیم.

وی افزود: لایحه دوحزبی ما کمک می‌کند که بودجه ماشین جنگی روسیه را کم کرده، تولید اورانیوم آمریکا را احیا کرده و سرمایه‌گذاری در چرخه عرضه سوخت هسته‌ای آمریکا را افزایش دهیم.

یک مقام ارشد آمریکایی با تاکید بر افزایش تولید داخلی سوخت هسته‌ای ایالات متحده، از مصرف‌کنندگان خارجی نیز خواست که وابستگی خود به روسیه در حوزه انرژی هسته‌ای را کاهش دهند. «کاترین هاف» دستیار وزیر انرژی آمریکا در حوزه هسته‌ای ماه مارس در مصاحبه با رویترز گفت که کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس هسته‌ای بروکسل تلاش کردند تا سرمایه‌گذاری در زمینه تولید سوخت هسته‌ای را افزایش دهند.

وی افزود که آمریکا، ژاپن، فرانسه، کانادا و انگلیس متعهد شده‌اند ۴.۲ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که سهم آمریکا ۲.۷ میلیارد دلار است که «گامی تاریخی» به شمار می‌آید. شرکت هسته‌ای روس‌اتم می‌گوید که ۱۷ درصد از سوخت هسته‌ای دنیا را تامین می‌کند.

دیگر خبرها

  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌ آلات ایران ممکن نیست
  • تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت
  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌آلات مکانیزه راه‌آهن ایران ممکن نیست
  • قیمت باطری ماشین با دریافت باتری کهنه
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  •  رشد ۴۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره در نطنز 
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • آمریکا واردات اورانیوم روسیه را ممنوع کرد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد