Web Analytics Made Easy - Statcounter

عطا بهرامی گفت:بانک خصوصی عامل اصلی افزایش نقدینگی و تورم سنگین در اقتصاد ایران است، پول‌های خلق شده‌ای که هیچ گاه به سمت تولید نمی‌رود و تبعات خود را نشان داده است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نقدینگی کشور از مرز ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت. از آغاز دولت آقای روحانی تا کنون، نقدینگی کشور بیش از شش برابر افزایش یافته است، عاملی مهم در افزایش تورم کشور که کارشناسان آن را علت یکه تاز افزایش نرخ تورم می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عطا بهرامی؛ اقتصاد دان و استاد دانشگاه دلایل خلق و افزایش نقدینگی را در این گفتگو برای ما توضیح داده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.


عطا بهرامی در خصوص خلق پول و افزایش نقدینگی گفت: یکی از مهمترین مسائل در مورد نقدینگی در اقتصاد ایران، که شاید از تبعات نقدینگی مهم‌تر است، محل خلق نقدینگی است. در آمریکا، اروپا، ژاپن و کشور‌های توسعه یافته، سالانه میلیارد‌ها دلار، پوند، یورو چاپ می‌شود، اما اقتصاد این کشور‌ها تورمی نمی‌شود، حتی نرخ تورم این کشور‌ها به یکی دو درصد هم نمی‌رسد. با اینکه کشوری مثل آمریکا سالانه دو سه هزار میلیارد دلار خلق پول انجام می‌دهند، اما سوال این است چرا وقتی در ایران خلق پول اتفاق می‌افتد، منجر به تورم به سنگینی می‌شود؟

استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: مشکل اصلی این است که بازار پول در ایران بی قانون است. به عبارت دیگر ما پول را کالای خصوصی تعریف کردیم وقتی ما در روز روشن قانون اساسی را نادیده گرفتیم و بانک خصوصی تاسیس کردیم خلق پول به امر طبیعی تبدیل شده است، در حالی که قانون اساسی به صراحت بر عدم تاسیس بانک خصوصی تاکید دارد و تصریح می‌کند و تفسیر بردار هم نیست.

 

وی درخصوص چگونگی شکل گیری بانک‌های خصوصی در ایران گفت: مجلس ششم و مجمع تشخیص مصلحت در زمان مرحوم هاشمی به دنبال تاسیس بانک خصوصی بودند، لذا این موضوع را مهندسی کردند و از دل آن بانک خصوصی درآوردند، بنابراین بانک خصوصی در بازار پولی که قانونی برای آن وجود ندارد، خلق پول می‌کند و خرج کار‌های سفته بازانه شخصی مدیران و موسسان و جریان‌های سیاسی حامی خود می‌کند.

بهرامی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه بانک‌های خصوصی عامل اصلی افزایش نقدینگی و تورم سنگین در اقتصاد ایران است، پول‌های خلق شده‌ای که هیچ گاه به سمت تولید نمی‌رود، مساله‌ای که تبعات خود را نشان داده است.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: بر اثر تداوم سیاسی کاری‌ها در بخش اقتصاد و تنگ نظری‌ها و سیاست گذاری‌های غلط پولی کشور در سه سال گذشته با تورم بسیار بالایی دست و پنجه نرم کرده است، تورمی که در سال ١۴٠٠ ادامه خواهد داشت و نگران چشم انداز تورمی بالای ۴۰ درصد در سال‌های بعد هستیم، تورمی که در چهار دهه اخیر سابقه نداشته است، یعنی برای اولین بار است که تورم پشت سر هم ادامه دارد. کشور شوک تورمی دهه هفتاد دذ سال‌های ۷۲ و ۷۳ را طی یکی دو سال جمع و پشت سر گذاشت و شوک سال ۹۱ یک ساله جمع شد، اما تورم سه سال اخیر نه تنها پایان نیافته، بلکه پیش‌بینی می‌شود که سال آینده هم درگیر تورم باشیم. متاسفانه سیاست‌های پولی آقایان سیف و همتی منجر به خلق پول شد، در حالی که اگر پول‌های خلق شده، خرج بخش واقعی اقتصاد می‌شد نه تنها منجر به تورم کنونی نمی‌شد، بلکه اشتغال را افزایش می‌داد.

وی دراین باره توضیح داد: مسوولین دولتی و سیاسیون و صاحبان قدرت و ثروت برای هر مساله‌ی اقتصادی بهانه عجیب و غریبی به نام تورم زایی دارند، مثلا اگر قرار بر این باشد که به دانشیار دکترا مثلاً ماهی ۵۰۰ هزار تومان من باب پژوهش داده شود که نیاز به بودجه سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان داشته باشد، بهانه می‌آورند که تورم زاست و فریاد وا مصیبت سر می‌دهند این پول تورم را افزایش می‌دهد.

عطا بهرامی در این باره افزود: مثلا اگر گفته شود به دلیل کرونا ۳۰ هزار میلیارد تومان کمک معیشتی داده شود، با آن مخالفت می‌کنند که تورم زاست، اما بانک‌های خصوصی که روزانه خلق پول می‌کنند کسی نسبت به تورم زایی آن‌ها گله و شکایتی را مطرح نمی‌کند و رسانه‌های آن‌ها با شبکه‌ای که خلق پول می‌کنند در یک طیف قرار دارند، بنابراین به مردم آدرس غلط می‌دهند.

کارشناس مسائل اقتصادی درباره تفاوت کارآمدی و کارکرد خلق پول گفت: مثلا در پروژه مسکن سالی ۵۰ میلیارد تومان خلق پول انجام شد، اما در عوض آن ۵ میلیون مسکن ساخته شد، در حالی که نقدینگی که به ساخت مسکن تزریق می‌شود به طور مطلق به بخش واقعی اقتصاد منفعت‌های بیشماری می‌رساند و چندین صنعت را فعال و منجر به ایجاد مشاغل زیادی می‌شود، اما مخالفان ساخت مسکن که همان صاحبان قدرت و ثروت هستند دائما در رسانه‌های خود اعلام می‌کنند که این موضوع تورم زاست و نباید صورت بگیرد، در حالی که ده‌ها برابر این پول در شبکه بانکی خلق پول می‌شود.

بهرامی درباره میزان خلق پول و چگونگی بهره برداری بانک‌ها از آن گفت: بانک‌های خصوصی هر ماه نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان خلق پول می‌کنند، در حالی که هیچ اثری هم روی بخش واقعی ندارد. بانک‌های خصوصی به اسم زدن شعبه، سکه و ساختمان می‌خرند، کارخانه‌ها را تملک می‌کنند، در بازار ارز دخالت می‌کنند، بازار طلا را به هم می‌زنند و بازار سهام را نابود می‌کنند، اما این مسائل را اشکالی در اقتصاد و خلق نقدینگی و تورم نمی‌دانند در حالی که هیچ جای دنیا بانکداری مثل ایران بی قانون نیست.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: بانک خصوصی نمی‌تواند حتی یک ریال از منابع بانک مرکزی را برداشت کند، اما بانک‌های خصوصی ایران، هفتگی ده‌ها هزار میلیارد برداشت می‌کنند، موضوعی که خلاف قانون است. وال استریت بعد از سال ٢٠٠٨ دولتی شد، در کشور‌های توسعه یافته شرکتی که ورشکست می‌شود با حمایت‌های دولت و اعطای بسته نجات مالی تصویب می‌شود، اما دولت مالک آن شرکت می‌شود، یعنی دولت پول مجانی و رایگان به کسی نمی‌دهد به این خاطر است که بزرگترین شرکت‌های آمریکا دولتی هستند. در ایران هم اگر بانکی اعلام ورشکستگی کند دولت بابت حمایت مالی اگر مثلا ۳۰ هزار میلیارد سرمایه و نقدینگی به بانک می‌دهد، دولت خود باید مالک آن بانک شود نه اینکه دولت حمایت مالی کند، اما مدیریت آن همچنان دست جریان‌های سیاسی و اشخاص حقیقی که نماینده‌های سیاسی هستند که جهت‌گیری‌های سیاسی می‌کنند، باشد.

وی افزود: این مسئله کوهی از چالش‌ها را پیش روی اقتصاد ما ایجاد کرده که اقتصاد را به هم ریخته و ادامه هم خواهد داشت، چون همچنان، همان سیاست دنبال می‌شود این روند تداوم دارد.

عطا بهرامی در این زمینه خاطر نشان کرد: بانک مرکزی با مدیریت آقای همتی و آقای سیف که نماینده بانک‌های خصوصی بود و برای خدمات دهی به آن‌ها آمده بود، اقتصاد ایران را به این روز انداخت، در حالی که این همه پول و نقدینگی ایجاد شده، اما اگر یک کارخانه دار درخواست ٣٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات داشته باشد، با چالش‌های متعددی مواجه می‌شود و اگر هم تسهیلات داده شود قبل از هر چیزی ١٠ درصد وام به عنوان زیر میزی به کارچاق کن‌ها می‌رسد، کارخانه دار تولید کننده باید ۲۵ تا ۳۰ درصد سود بانکی بدهد در حالی که تولید چنین سودی ندارد در نهایت تولید کننده ورشکسته می‌شود و بانک کارخانه ورشکسته را به تملک خود در می‌آورد.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: متاسفانه آخر این بازی مشخص است، تا جایی پیش می‌رود که اقتصاد کشور را از تعادل خارج کند و منجر به از هم گسیختگی شود و تا جایی که به اغتشاش برسد، اگر این سیاست سریعا متوقف نشود و مجلس برای بازار پول قانون‌گذاری نکند و برای دست و پا گیری قوانین کسب و کار فکری نکند، بانک هر کاری بخواهد انجام دهد و بخش پولی در چارچوب قانون حرکت نکند نابودی بخش واقعی اقتصاد به سرعت اتفاق می‌افتد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خلق پول نقدینگی تورم تورم در دولت روحانی گرانی جهش تولید هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی بانک های خصوصی خاطر نشان اقتصاد ایران بانک خصوصی خلق پول بخش واقعی بانک ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۱۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، دکتر اسماعیل للـه‌گانی و هیئت همراه همزمان با اولین روز این هفته به همراه دکتر سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونان این وزارتخانه، مدیران، روسا و کارکنان سازمان‌های تابعه، جمعی از کارگران، کارفرمایان و جامعه کار و تولید با حضور در مرقد مطهر معمار کبیر انقلاب و قرائت فاتحه و نثار تاج گل با آرمان‌های شهدا و امام شهدا تجدید بیعت کردند.  

 

مدیرعامل بانک رفاه کارگران طی سخنانی در حاشیه این مراسم به نقش کارگران در تحقق اهداف شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" اشاره کرد و گفت: بدون شک کارگران به عنوان ستون فقرات حوزه تولید، یکی از ارکان اساسی در تحقق اهداف شعار سال محسوب می‌شوند. 

وی افزود: امروز ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف به ویژه دستیابی به خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات، کاهش وابستگی اقتصادی و گسترش محسوس مبادلات تجاری و اقتصادی سرآمد و توفیقات بسیار ارزشمندی در بخش‌های گوناگون اقتصادی و تولیدی حاصل شده است.

دکتر للـه‌گانی تصریح کرد: اقتدار در عرصه اقتصادی کشور مدیون جامعه کارگری و بخش عمده‌ای از مسئولیت تحقق شعار سال که ناظر بر جهش تولید است، بر دوش کارگران سختکوش کشورمان قرار دارد. 

مدیرعامل بانک رفاه کارگران با بیان اینکه بانک رفاه کارگران همواره سعی داشته به سهم خود حامی تولید ملی و کارگران ایران اسلامی باشد، تاکید کرد: حمایت‌های این بانک از حوزه تولید در سال‌های اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار و به عنوان بانک مزین به نام "کارگران" عزیز، اقدامات و خدمات گسترده‌ای در راستای حمایت از واحدهای تولیدی کشور داشته است.  

 

وی انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) را به عنوان یکی از خدمات کلیدی و ارزشمند این بانک در راستای حمایت از تولید ملی برشمرد و گفت: این اوراق با هدایت نقدینگی عمومی کشور به سمت واحدهای تولیدی ضمن کاهش نرخ تورم، بستر پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای این واحدها را فراهم می‌کند. 

دکتر للـه‌گانی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر این اوراق به منظور تامین مالی واحدهای تولیدی متقاضی، از سوی بانک رفاه کارگران منتشر و علاقه‌مندان به خرید نیز می‌توانند برای این منظور به شعب این بانک در سراسر کشور مراجعه کنند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • اقتصاد آلمان شگفتی آفرید
  • لحظات واگذاری استقلال و پرسپولیس
  • اسبقیان: وزارت ورزش در انتخاب هیات مدیره سرخابی‌ها دخالت نمی‌کند
  • تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
  • معاون وزیر اقتصاد: امروز استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند
  • معاون وزیر اقتصاد: استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران